Skrypt I.docx

(51 KB) Pobierz

EGZAMIN Z TEORII KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ

 

1.     SYSTEMOWA ORGANIZACJA JĘZYKA

- Zbiór elementów zorganizowanych,

- każdy element pozostaje w związku z innymi i z całością,

- każdy element spełnia określone funkcje.

 

2.     CZĘŚCI SKŁADOWE SYSTEMU JĘZYKOWEGO

- System fonologiczny → podstawa systemu językowego,

- system semantyczny → wyższa płaszczyzna,

- system syntaktyczny → najwyższa płaszczyzna.

 

3.     DEFINICJE JĘZYKA

 

              System znaków dźwiękowych wytwarzanych przez człowieka w sposób naturalny, a pełniący wobec społeczeństwa funkcję komunikatywną i poznawczą.

~Antoni Furdal

 

              Czysto ludzki, nieinstynktowny sposób komunikowania myśli, emocji, pragnień za pomocą systemu celowo wytwarzanych symboli, pierwotnie w postaci słuchowej.

~ Edward Sapir

 

              Językiem nazywamy to, co w mowie jest równocześnie społeczne, trwałe i abstrakcyjne.

~ Tadeusz Milewski

 

 

 

 

 

 

4.     OPOZYCJA LANGUE – PAROLE FERDYNANDA DE SAUSSURE’A

 

             

 


              LANGUE                                

              System językowy

              Charakter społeczny

 

 

              PAROLE

              Mówienie

              Charakter indywidualny

              Przypadkowy


5.     OPOZYCJA KOMPETENCJA JĘZYKOWA – PERFORMANCJA NOAMA CHOMSKY’EGO.

 

- Język to byt psychologiczny

W celu wygenerowania konkretnego języka człowiek musi pobrać jego „próbkę” [i]od społeczeństwa.

 

LANGUE KOMPETENCJA

Wrodzona zdolność do generowania poprawnych zdań, parafrazowania ich, odróżnianie prawidłowych i nieprawidłowych.

 

PAROLE PERFORMANCJA

Wykonanie[ii]

 

6.     KOMPETENCJA KOMUNIKATYWNA  A JĘZYKOWA

              Kompetencja komunikatywna

              - Umiejętność dostosowania indywidualnych zachowań językowych do               obowiązujących wzorów.

- Umiejętność przekształcenia ich w skuteczne działanie językowe, polegające na doborze środków językowych pozwalających osiągnąć zamierzony cel.

 

Kompetencja językowa

- Wrodzona zdolność do generowania poprawnych zdań, parafrazowania ich i odróżniania prawidłowych od nieprawidłowych.

 

7.     CZTERY FAZY MOWY WG. TADEUSZA MILEWSKIEGO

a)     Mówienie – charakter indywidualny

b)    Rozumienie – charakter społeczny

c)     Tekst – charakter społeczny

d)    Język – charakter społeczny, abstrakcyjny

 

8.     UNILITERALNE I BILALITERALNE TEORIE ZNAKU

                                          ZNAK (Z) = FORMA (X) + TREŚĆ (Y)

a)     Teorie unilateralne – znakiem jest tylko forma, a to, do czego odsyła (treść) znakiem nie jest. ( Z = X Y)

b)    Teorie bilateralne – znakiem jest zarówno forma jak i treść ( Z = X = Y)

 

9.     TRÓJKĄT OGDENA I RICHARDSA

 

 

Bezpośredni związek między dźwiękiem a obiektem NIE ISTNIEJE

w rzeczywistości. Do identyfikacji obiektu niezbędne jest pojęcie.

 

 

 

 

 

 

 

10. PRZEDMIOT BADAŃ SEMIOLOGII

 

Semiologia bada kody (systemy) językowe.

 

11. KOD JAKO SYSTEM ZNAKÓW.

 

Kod:

- system znaków,

- obejmuje wszystkie systemy, które funkcjonują w świecie zwierząt, ludzi i maszyn,

- każdy język jest pewnego rodzaju kodem,

- wszystkie języki świata stanowią grupę kodów związaną z pewnymi wspólnymi cechami, które przeciwstawiają się innym niejęzykowym kodom.

 

12. WŁAŚCIWOŚCI KODÓW

              Cechy kodów:

a)     Odnoszące się do tego samego kanału informacji:

- znaki wzrokowe (przemijające, trwałe)

- znaki słuchowe (wokalno – audycyjne, instrumentalno – audycyjne).

 

b)    Odnoszące się do funkcji i struktury kodów:

- symptomy,

- sygnały.

 

13. SUBKODY JĘZYKA

 

 

Różne postacie jednego i tego samego kodu realizowane tylko przyt pomocy różnych kanałów informacji.

a)     Subkod wzrokowy przemijający

b)    Subkod wzrokowy trwały

c)     Subkod główny wokalno – audycyjny

d)    Subkod instrumentalno – audycyjny

e)     Subkod dotykowy

 

14. KLASYFIKACJA ZNAKÓW WEDŁUG T. MILEWSKIEGO

 

ZNAKI

 

              SYGNAŁY

 


SYMPTOMY

Znaki celowe i niezwrotne

 

 

 

 

 

 

1)    Apele

2)    Sygnały semantyczne

a)     Ikony

b)    Sygnały arbitralne

jednoklasowe

dwuklasowe

- bezfonemowe

- fonemowe (język)


 

 

15. SCHEMAT KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ WEDŁUG BÜHLERA

KOMUNIKAT

              NADAWCA -----------------------------------------------------------------ODBIORCA

FRAGMENT RZECZYWISTOŚCI

 

16. SCHEMAT KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ WEDŁUG JAKOBSONA

KONTEKST - KOMUNIKAT

              NADAWCA ----------------------------------------------------------------ODBIORCA

KONTAKT – KOD

 

 

 

17. FUNKCJE JĘZYKA WG BÜHLERA

 

AC – ekspresywna

CB – impresywna

CD – poznawcza

 

18. FUNKCJE JĘZYKA WEDŁUG JAKOBSONA

 

              Nadawca – funkcja ekspresywna

              Nadawca Odbiorca – funkcja impresywna

              Kontakt – funkcja fatyczna

              Kod – funkcja metajęzykowa

              Komunikat – funkcja poetycka

              Kontekst – Funkcja poznawcza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19. FUNKCJE JĘZYKA A FUNKCJE TEKSTU WG GRZEGORCZYKOWEJ

 

1)    Funkcje systemu:

a)     Generatywna

b)    Poznawcza

2)    Funkcje wypowiedzi

a.      Ogół działań językowych społeczności

- socjalizujące

- kulturotwórcze

b.  Poszczególnych wypowiedzi

              - niezamierzone

              - zamierzone

 

20. AKTUALNE ROZCZŁONKOWANIE ZDANIA NA TEMAT I REMAT (ZDANIE W PERSPEKTYWIE FUNKCJONALNEJ)

 

a)     Datum – coś znanego – TEMAT, czyli to, o czym jest mowa.

b)    Novum – coś nowego – REMAT, czyli część, która opisuje temat.

 

              Sposoby sygnowania podziału zdania na temat i remat:

a)     Mówione – szyk zdania, prozodia

b)    Pisane – szyk zdania

             

              Zdania rematyczne niosą tylko nową informację, np. w zdaniach z podmiotem zerowym

Mży – kto, co? ---, co robi? Mży. Ogólnie -> co się dzieje? Mży.

 

21. DEFINICJE TEKSTU

 

              Dwa typy definicji tekstu:

a)     Tekst jako ciąg wyrażeń językowych połączonych ze sobą w sposób formalny.

b)    Tekst jako całość, w której pojedyncze zdania przyczyniają się do tworzenia całości znaczeniowej.

 

Tekst – ciąg wyrażeń językowych powiązanych w jed...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin