HENRYK SIENKIEWICZ, W PUSTYNI I W PUSZCZY
L.p.
Temat lekcji
Standard
Wymagania w podstawie programowej
Wymagania szczegółowe
Uwagi
Środki dydaktyczne
Pomoce
1.
2.
3.
4.
5.
Wędrujemy razem ze Stasiem i Nel.
Przygody Stasia i Nel.
Co dzieci widziały na trasie swojej wędrówki?
Staś i Nel – bohaterowie „W pustyni i w puszczy”.
Czy bohaterowie „W pustyni i w puszczy” mogą budzić podziw?
CZ
P
R
K
W
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji
I.1.1
I.1.2
I.1.3
I.1.6
I.1.9
- sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
- określa temat i główną myśl tekstu;
- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi (autora, narratora, czytelnika,
słuchacza);
- odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych;
- wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz);
- rozróżnia autora od narratora
- określa elementy świata przedstawionego
- określa czas i miejsce wydarzeń w opowiadaniu
- przedstawia wrażenia z lektury
- wypowiada własne sądy i opinie
- opowiada najciekawsze przygody bohaterów
- nadaje im tytuły
- swobodnie wypowiada się na temat lektury
- sprawdza na mapie plan wędrówki bohaterów
- opowiada najciekawsze przygody
- pracuje z tekstem
- rozumie, jakie trudności musieli pokonać bohaterowie
- docenia piękno opisów przyrody
- znajduje odpowiednie fragmenty tekstu
- bogaci słownictwo o nazwy flory i fauny Afryki
- opowiada o zjawiskach przyrody, np. ulewa, burza piaskowa, fatamorgana
- opowiada o plemionach afrykańskich
- gromadzi słownictwo do charakterystyki bohaterów
- podaje określenia dotyczące cech umysłu, zainteresowań
- nazywa cechy charakteru
- wyjaśnia motywy działania bohaterów
- ocenia postawy i zachowania bohaterów
- wyszukuje cytaty
- planuje charakterystykę
- uzasadnia swoje zdanie
wiadomości o autorze
mapa Afryki
„Język i świat” – 259
2 96/97
3 96/97 – 98
Dz. się św.5 – 132
Ogl. św. 4 – 175
K 124 ( film )
Sł. na st. Z. U. 4 – 99
A sł...
Jak ogl. 73, 74, 76, 136, 146
ABC – 23
Spr. z j. p. 4 – 6 -43
J. p. Zbiór dykt. – 12
K 115 ( film )
Od Obr. – 23
M.nami. Ks. dla n – la – 107
2 03/04 – 70 ( komputer )
V. J. 8/05 ( ksero )
M. n. graczami
W. Kot, W pustyni i w puszczy.
Prawda i legenda
W. co cz. 5 – 11, 17
II. Analiza i interpretacja
II.1.1
II.1.2
II.1.3
II.2.2
II.2.9
II.2.10
II.2.11
II..4
- nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje);
- konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami;
- wyraża swój stosunek do postaci.
- odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości;
- omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;
- charakteryzuje i ocenia bohaterów;
- identyfikuje: powieść
- odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym;
- odczytuje wartości pozytywne i ich
przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość –
nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada).
III. Tworzenie wypowiedzi
III.1.1
III.1.5
III.1.6
III.1.8
- tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach – związane z otaczającą
rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury;
- tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), list
- stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny
zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity);
- uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat;
prezentuje własne zdanie i uzasadnia je;
Przykładowe tematy wypracowań:
1. Obrazek z życia pustyni (opis zjawiska przyrody). 2. Gdy zawieje wiatr, słychać opowieść baobabu o małych mieszkańcach jego wnętrza - Stasiu i Nel. 3. Wyobraź sobie, że jesteś Stasiem. Opowiedz ojcu, jak zdecydowałeś się zabić porywaczy. 4. Kartki z dziennika Stasia lub Nel – zapis zdarzeń i uczuć. 5. Napisz na blogu artykuł: Refleksje po lekturze "W pustyni i w puszczy" 6. Czy mógłbyś/mogłabyś zaprzyjaźnić się ze Stasiem Tarkowskim? Odpowiedź uzasadnij.
7. Najciekawsza przygoda Stasia i Nel.
8. Staś Tarkowski – czternastoletni bohater.
9. Nel Rawlison – mała podróżniczka.
10. Co dzieci widziały na trasie swojej wędrówki?
11. W murzyńskiej wiosce.
12. Podziwiam Cię – list do Stasia lub Nel.
dorotkar