W PUSTYNI I W PUSZCZY now.docx

(18 KB) Pobierz
HENRYK SIENKIEWICZ, W PUSTYNI I W PUSZCZY

HENRYK SIENKIEWICZ, W PUSTYNI I W PUSZCZY

 

 

L.p.

 

Temat lekcji

Standard

 

Wymagania w podstawie programowej

 

Wymagania szczegółowe

Uwagi

Środki dydaktyczne

Pomoce

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

5.

Wędrujemy razem ze Stasiem i Nel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przygody Stasia i Nel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co dzieci widziały na trasie swojej wędrówki?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Staś i Nel – bohaterowie „W pustyni i w puszczy”.

Czy bohaterowie „W pustyni i w puszczy” mogą budzić podziw?

 

 

 

 

 

 

 

CZ

P

R

K

W

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji

I.1.1

I.1.2

I.1.3

I.1.6

I.1.9

 

 

- sprawnie czyta teksty głośno i cicho;

- określa temat i główną myśl tekstu;

- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi (autora, narratora, czytelnika,

słuchacza);

- odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych;

- wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz);

 

- rozróżnia autora od narratora

-  określa elementy świata przedstawionego

- określa czas i miejsce wydarzeń w opowiadaniu

- przedstawia wrażenia z lektury

- wypowiada własne sądy i opinie

- opowiada najciekawsze przygody bohaterów

- nadaje im tytuły

- swobodnie wypowiada się na temat lektury

- sprawdza na mapie plan wędrówki bohaterów

 

 

 

- opowiada najciekawsze przygody

- nadaje im tytuły

- pracuje z tekstem

- rozumie, jakie trudności musieli pokonać bohaterowie

 

 

 

 

- docenia piękno opisów przyrody

- znajduje odpowiednie fragmenty tekstu

- bogaci słownictwo o nazwy flory i fauny Afryki

- opowiada o zjawiskach przyrody, np. ulewa, burza piaskowa, fatamorgana

- opowiada o plemionach afrykańskich

 

 

 

- gromadzi słownictwo do charakterystyki bohaterów

- podaje określenia dotyczące cech umysłu, zainteresowań

- nazywa cechy charakteru

- wyjaśnia motywy działania bohaterów

- ocenia postawy i zachowania bohaterów

- wyszukuje cytaty

- planuje charakterystykę

- uzasadnia swoje zdanie

 

wiadomości o autorze

mapa Afryki

„Język i świat” – 259

2 96/97

3 96/97 – 98

Dz. się św.5 – 132

Ogl. św. 4 – 175

K 124 ( film )

Sł. na st. Z. U. 4 – 99

A ...

Jak ogl. 73, 74, 76, 136, 146

ABC – 23

Spr. z j. p. 4 – 6 -43

J. p. Zbiór dykt. – 12

K 115 ( film )

Od Obr. – 23

M.nami. Ks. dla n – la – 107

2 03/04 – 70 ( komputer )

V. J. 8/05 ( ksero )

M. n. graczami

W. Kot, W pustyni i w puszczy.

Prawda i legenda

W. co cz. 5 – 11, 17

 

 

II. Analiza
i interpretacja

II.1.1

II.1.2

II.1.3

II.2.2

II.2.9

II.2.10

II.2.11

II..4

 

-  nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje);

-  konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami;

-  wyraża swój stosunek do postaci.

- odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości;

-  omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;

- charakteryzuje i ocenia bohaterów;

- identyfikuje: powieść

- odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym;

- odczytuje wartości pozytywne i ich

przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość

nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada).

III. Tworzenie wypowiedzi

III.1.1

III.1.5

III.1.6

III.1.8

-  tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach – związane z otaczającą

rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury;

-  tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), list

-  stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny

zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity);

-  uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat;

prezentuje własne zdanie i uzasadnia je;

 

Przykładowe tematy wypracowań:

1. Obrazek z życia pustyni (opis zjawiska przyrody).
2. Gdy zawieje wiatr, słychać opowieść baobabu o małych mieszkańcach jego wnętrza - Stasiu i Nel.
3. Wyobraź sobie, że jesteś Stasiem. Opowiedz ojcu, jak zdecydowałeś się zabić porywaczy.
4. Kartki z dziennika Stasia lub Nel – zapis zdarzeń i uczuć.
5. Napisz na blogu artykuł: Refleksje po lekturze "W pustyni i w puszczy"
6. Czy mógłbyś/mogłabyś zaprzyjaźnić się ze Stasiem Tarkowskim? Odpowiedź uzasadnij.

7. Najciekawsza przygoda Stasia i Nel.

8. Staś Tarkowski – czternastoletni bohater.

9. Nel Rawlison – mała podróżniczka.

10. Co dzieci widziały na trasie swojej wędrówki?

11. W murzyńskiej wiosce.

12. Podziwiam Cię – list do Stasia lub Nel.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin