NOWY NADZÓR 2010-2011 OK.doc

(63 KB) Pobierz
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO

PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO

NA ROK SZKOLNY 2011/2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawa prawna prowadzonego nadzoru:

         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7.10.2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168,  poz. 1324),

         Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.)

 

 

 

 

 

 

Zatwierdzono do realizacji                                                                                                                             Zaopiniowano przez Radę Rodziców

uchwałą Rady Pedagogicznej                                                                                                                         w dniu 14.09.2011 r.

z dnia 14.09.2011r.

 

 

 

Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art.33 ustawy o systemie oświaty, w trybie planowanych lub doraźnych działań.

 

art.33.1 Nadzór pedagogiczny polega na:

1/ ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli

2/ analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek

3/ udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

4/ inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych

 

1.       W zakresie wymienionym w ust 1 pkt. 1 i 2 nadzorowi podlega w szczególności:

1/ Zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami,

2/ realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,

3/ przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki,

4/ przestrzeganie statutu szkoły lub placówki,

5/ przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,

6/ zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 

 

Formami nadzoru pedagogicznego są:

1.      ewaluacja

2.      kontrola

3.      wspomaganie

 

1.      Ewaluacja to praktyczne badanie oceniające przeprowadzane w szkole lub placówce. Wyróżniamy:

         ewaluację zewnętrzną – należy przez to rozumieć ewaluację przeprowadzaną przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny

         ewaluację wewnętrzną – należy przez to rozumieć ewaluację organizowaną przez dyrektora szkoły lub placówki i przeprowadzaną w zakresie wszystkich obszarów, o których mowa w § 7 ust.4 lub do innych zagadnień, uznanych w szkole lub placówce za istotne

         ewaluacji całościowej – należy przez to rozumieć ewaluację zewnętrzną przeprowadzaną w zakresie wszystkich obszarów o których mowa  w   § 7 ust.1

         ewaluacji problemowej – należy przez to rozumieć ewaluację zewnętrzną przeprowadzaną w zakresie wybranych problemów z obszarów o których mowa w § 7 ust.1

2.      Kontrola – należy przez to rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny prowadzone w szkole lub placówce w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek.

3.      Wspomaganie – należy przez to rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkołach i placówkach procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój uczniów i wychowanków

 

PRIORYTETOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012

 

1.      Monitorowanie wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego.

2.     Monitorowanie realizacji zajęć wychowania fizycznego w formach proponowanych do wyboru przez uczniów

 

PRIORYTETY DOLNOŚLĄSKIEGO  KURATORA OŚWIATY:

 

1.      Prawidłowość wykonywania przez dyrektorów publicznych szkół i placówek zadań w zakresie nadzoru pedagogicznego.

2.      Ewaluacja problemowa – Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej  i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, szkoły lub placówki

3.      Ewaluacja problemowa w obszarze wybranym przez Dolnośląskiego Kuratora  Oświaty – Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, szkoły lub placówki

 

WNIOSKI ZE SPRAWOWANEGO NADZORU PEDAGOGICZNEGO:

 

-          Monitorowanie obowiązku szkolnego dzieci 5 i 6- letnich w ramach rocznego przygotowania przedszkolnego –opracowanie narzędzi

-          Dalsze monitorowanie realizacji podstawy programowej przez nauczycieli

-          Ujednolicenie diagnozowania umiejętności i osiągnięć dzieci z wszystkich grup wiekowych –zakup programu do diagnozy obowiązujący w całej placówce

-          Wdrażanie i monitorowanie pomocy psychologiczno –pedagogicznej w przedszkolu, szersza współpraca z instytucjami wspierającymi

 

 

 

 

 

Źródła planowania nadzoru:

1.      Priorytety MEN

2.      Priorytety Dolnośląskiego Kuratora Oświaty

3.      Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym

4.      Koncepcja pracy przedszkola

5.      Rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym, ustawa o systemie oświaty

 

 

 

ZAWARTOŚĆ PLANU NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA ROK SZKOLNY 2011/2012

 

 

Lp

Zakres realizacji – forma nadzoru

1

Cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram

2

Tematyka i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli  przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola

4

Harmonogram hospitacji nauczycieli

5

Przeglądy, lustracje i monitoring wybranych obszarów pracy nauczycieli

6

Roczny plan pracy Rady Pedagogicznej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ewaluacja wewnętrzna prowadzona będzie jako:

1/ ocena stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

2/ analizowanie i ocenianie efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola celem doskonalenia jakości pracy w przedszkolu

3/ monitorowanie procesów zachodzących w przedszkolu w oparciu o koncepcję pracy przedszkola

4/ funkcjonowanie przedszkola w najbliższym środowisku lokalnym

5/ diagnoza rozwoju dzieci 5-letnich w oparciu o realizację podstawy programowej

6/ ocena pracy nauczycieli   

 

Kontrola dotyczyć będzie przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola z uwzględnieniem:

1/ realizacja podstawy programowej i ramowych planów nauczania

2/ przestrzeganie praw dziecka oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach

3/ zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.

4/ kontrola prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej i dokumentacji obserwacji dzieci

5/ monitorowanie wybranych obszarów pracy nauczycieli

6/ hospitacje nauczycieli

 

Wspomaganie nauczycieli będzie miało na celu:

1/ organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami przedszkola

2/ opracowanie planu WDN

3/ finansowe wspieranie i motywowanie do podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego

4/ prowadzenie zajęć koleżeńskich

5/ inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych

6/ pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego – przydzielenie opiekuna stażu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin