PODSTAWOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012
Na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Minister Edukacji Narodowej ustalił następujące kierunki polityki oświatowej państwa do realizacji przez kuratorów oświaty w roku szkolnym 2011/2012:
1. W przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach, innych formach wychowania przedszkolnego, w klasach I-III szkół podstawowych i w gimnazjach:
„Monitorowanie wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego”;
2. We wszystkich typach szkół publicznych dla młodzieży:
„Monitorowanie realizacji zajęć wychowania fizycznego w formach proponowanych do wyboru przez uczniów”.
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO
DOLNOŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY
NA ROK SZKOLNY 2011/2012
I. Podstawa prawna:
§ 18 ust. 1, 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324).
II. Zakres ewaluacji planowanej w szkołach i placówkach
W roku szkolnym 2011/2012 w szkołach i placówkach województwa dolnośląskiego prowadzona będzie ewaluacja w następującym zakresie:
- Ewaluacja problemowa – Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, szkoły lub placówki – 50% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym;
- Ewaluacja całościowa – 25% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym;
- Ewaluacja problemowa w obszarze wybranym przez Dolnośląskiego Kuratora Oświaty – Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, szkoły lub placówki – 25% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym.
III. Tematyka kontroli planowanych w szkołach i placówkach
L.p.
Temat Kontroli
Typ szkoły/ rodzaj placówki
1.
Prawidłowość wykonywania przez dyrektorów publicznych szkół i placówek zadań w zakresie nadzoru pedagogicznego.
Wszystkie typy publicznych szkół i placówek
2.
Zgodność przeprowadzania egzaminów poprawkowych z przepisami prawa.
Publiczne gimnazja dla młodzieży, publiczne licea ogólnokształcące dla młodzieży, publiczne technika dla młodzieży
3.
Wybór podręczników szkolnych.
Publiczne szkoły podstawowe i publiczne gimnazja
4.
Prawidłowość nadzorowania przez dyrektora publicznej szkoły podstawowej spełniania przez dzieci pięcioletnie i sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.
Publiczne szkoły podstawowe, dla których ustalono obwód
5.
Prawidłowość klasyfikowania i promowania w zakresie dopuszczania słuchaczy do egzaminów semestralnych w publicznej i niepublicznej szkole ponadgimnazjalnej dla dorosłych.
Publiczne i niepubliczne szkoły dla dorosłych każdego typu kształcące w formie stacjonarnej i zaocznej
6.
Prawidłowość organizacji praktyk zawodowych przez publiczne technika dla młodzieży.
Publiczne technika dla młodzieży kształcące w zawodzie technik ekonomista
7.
Zgodność organizacji i sposobu działania innej formy wychowania przedszkolnego z przepisami prawa.
Publiczne i niepubliczne punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego
8.
Zgodność organizacji zajęć wychowania fizycznego realizowanych w formie zajęć klasowo-lekcyjnych z ramowymi planami nauczania w zakresie liczby uczniów w grupach w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz podziału na grupy dla dziewcząt i chłopców w szkołach ponadgimnazjalnych.
Publiczne szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne dla młodzieży, z wyłączeniem: szkół specjalnych, sportowych i mistrzostwa sportowego, oddziałów integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych
9.
Przestrzeganie przepisów dotyczących nauczania języka mniejszości etnicznych oraz jej własnej historii i kultury.
Publiczne szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne
10.
Zgodność organizacji kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach ogólnodostępnych, integracyjnych oraz ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi z przepisami prawa.
Ogólnodostępne szkoły podstawowe i gimnazja, z oddziałami integracyjnymi i integracyjne
Beata Pawłowicz
Dolnośląski Kurator Oświaty
Wrocław, dnia 23 sierpnia 2011 r.
joan631