Rozkwit średniowiecza.pdf
(
739 KB
)
Pobierz
265228775 UNPDF
V
Rozkwit
średniowiecza
1
Przemiany gospodarcze i społeczne w Europie w XI–XIII w.
Zmiany demogra
fi
czne.
Od XI do końca XIII w. Europa przeżywała rozkwit go-
spodarczy. Objął on cały obszar cywilizacji zachodniej, chociaż poziom rozwoju gospo-
darki poszczególnych regionów Europy był zróżnicowany. Centra rozwoju znajdowały
się w północnych Włoszech, północnej Francji i Flandrii, w południowej części Anglii
oraz zachodniej i południowej części Niemiec. Procesy te powiązane były ściśle z przy-
rostem liczby ludności.
Ludność Europy w latach 1000–1300
1000 r. ok. 42 mln
1200 r. ok. 61 mln
1300 r. ok. 73 mln
Charakterystyczną cechą średniowiecznej Europy było
znaczne zróżnicowanie regionalne gęstości zaludnienia. Naj-
ludniejszym państwem Europy była Francja, mająca w koń-
cu XIII w. ok. 15 milionów ludności, co stanowiło ok. 20%
wszystkich mieszkańców Europy. Najwyższą liczbę miesz-
kańców na km
2
miały Włochy i Flandria. Gęstość zaludnie-
nia Francji, wobec jej dużego obszaru, była nieco niższa.
Gęstość zaludnienia różnych
ziem Europy w końcu XIII w.
Liczba
Kraj mieszkańców
na km
2
Włochy
35
Flandria
35
Wzrost produkcji rolnej i gospodarka czynszowa.
Ponieważ główną dziedziną średniowiecznej gospodarki
było rolnictwo, rozwój zależał przede wszystkim od sytuacji
wsi. W ciągu kilkuset lat wielkość produkcji rolnej powoli
rosła. Zdarzały się oczywiście lata nieurodzajów i klęsk, lecz
nie zmieniało to tendencji długoletniej. Przyrost produkcji
rolnej był następstwem:
• karczowania lasów i pozyskiwania nowych terenów pod
uprawę roli, a co za tym idzie – zwiększenia powierzchni
ziem uprawnych,
Francja
30
Nadrenia
18
Czechy
14
Polska
7–8
Węgry
7–8
Ruś
2
Skandynawia
2
www.wsip.com.pl
235
Rozkwit średniowiecza
• wprowadzania nowych, bardziej wydajnych i przynoszących większe plony metod
uprawy roli – przejście od dwupolówki (zob. s. 193) do trójpolówki,
• stosowania nowocześniejszych narzędzi rolniczych (pług koleśny z odkładnicą) oraz
nawożenia pól uprawnych.
Ponadto upowszechnienie młynów wodnych i wiatraków zwiększyło wydajność mielenia
zbóż i polepszyło jakość uzyskiwanej mąki.
Obok przemian technicznych bardzo ważne były
zachodzące na wsi przemiany organizacyjne i spo-
łeczne. Od XI–XII w. w państwach zachodniej Europy
ludność poddana zaczęła otrzymywać
przywileje
, zwa-
ne
wolnościami
, dzięki którym ograniczeniu ulegała jej
zależność osobista od pana. Coraz częściej zamiast da-
nin w naturze i pracy wyznaczano ludności wieśniaczej
czynsze
, czyli daniny w pieniądzu.
Określenie stałej wysokości czynszu dawało wieś-
niakom silny bodziec do lepszej pracy oraz większą nie-
zależność od zmiennych czynników naturalnych i przy-
czyniało się do wzrostu poziomu ich życia. Jeśli zebrali
większe plony, przeznaczyć je mogli na własne potrzeby.
Mogli zwiększyć konsumpcję i wychować większą liczbę
dzieci – to właśnie leżało u podstaw europejskiego rozwoju demografi cznego. Mogli też
sprzedać więcej towarów w mieście, kupić wyroby rzemieślnicze, w tym narzędzia, pozwa-
lające na dalsze zwiększanie plonów. Dzięki upowszechnieniu w XIII w. danin pienięż-
nych zależność osobista chłopów od panów uległa rozluźnieniu. Wieśniakom potrzebna
była bowiem swoboda, aby mogli udawać się do miasta i handlować swymi towarami.
Istnienie miast oraz handel pomiędzy wsią i miastem stanowiły nieodzowny warunek
wprowadzania czynszów. Chłopi mogli uzyskiwać pieniądze tylko dzięki sprzedaży
w mieście swych produktów. Z kolei miasta mogły roz-
wijać się tylko dzięki stałym dostawom żywności ze wsi.
Dlatego w okresie rozkwitu średniowiecza rozwinął się
handel lokalny, obsługujący miasto i jego bliskie wiej-
skie zaplecze.
Cała Europa pokryta była siecią niewielkich miast
i miasteczek, które w rozwoju wsi spełniały rolę najważ-
niejszą. Na tej gęstej sieci małych miast opierały swój
rozwój miasta średnie, obsługujące handel międzyregio-
nalny, i miasta wielkie, które dużą część zysków czerpały
z handlu dalekosiężnego. Podobnie jak handel, zróżni-
cowane było rzemiosło: od wytwarzającego produkty co-
dziennego użytku po wyrób przedmiotów luksusowych.
Dwupolówka i trójpolówka.
Wykres ilustruje, w jaki sposób przejście od dwupolówki do trójpolówki
zwiększyło obszar zasiewów bez powiększania areału ziem uprawnych,
zmniejszając tym samym obszar leżący odłogiem.
236
Trójpolówka
– system po-
legający na podziale upra-
wianej ziemi na trzy części:
pole zbóż ozimych, jarych
i pozostawione odłogiem
(ugór). W ciągu trzech lat
jeden kawałek pola obsie-
wany był przemiennie –
w pierwszym roku zbożem
ozimym, w drugim zbo-
żem jarym, w trzecim leżał
odłogiem, służąc jako pa-
stwisko.
PRZYGOTUJ SIĘ DO MATURY
Zadanie 1.
(3 pkt)
Przyjrzyj się poniższej mapie przedstawiającej terytoria składowe cesarstwa rzymskiego
(Rzeszy) ok. 1500 r. i wykonaj polecenia.
A
. Na podstawie wiedzy
pozaźródłowej określ
pochodzenie nazwy
„cesarstwo rzymskie”
(w odniesieniu do
Rzeszy Niemieckiej)
.
B
. Na podstawie wiedzy
pozaźródłowej wyjaśnij
pojęcie „elektor”
odnoszące się
do dziejów Rzeszy.
C
. Na podstawie mapy
wymień organizmy
polityczne, których
władcy byli elektorami.
Zadanie 2.
(3 pkt)
Uzupełnij wiadomości o wielkich bitwach schyłku średniowiecza.
Bitwa
Strony walczące
Strona zwycięska Rok
Główne
następstwo/skutek
Anglicy–Francuzi
1346
Kulikowe Pole
Moskwa
Turcy–Serbowie
1389
Grunwald
352
Przygotuj się do matury
Zadanie 3.
(5 pkt)
Przyjrzyj się tablicy genealogicznej ukazującej późnośredniowieczne związki trzech wiel-
kich dynastii europejskich i wykonaj polecenia.
1.
2.
3.
Przemysł Ottokar II
=
1278
Rudolf I
=
1291
Wacław II
=
1305
Henryk VII
=
1313
Albrecht I
=
1308
Wacław III
=
1306
Elżbieta
o
Jan król
Czech
=
1346
Fryderyk Piękny
=
1330
Albrecht II
=
1358
Karol IV
=
1378
Rudolf IV
=
1365
Albrecht III
=
1395
Leopold III
=
1386
o
Wacław IV
=
1419
Zygmunt
=
1437
Katarzyna
Albrecht IV
=
1404
Ernest
Elżbieta
o
Albrecht II (V)
=
1439
Fryderyk III
=
1493
Władysław I Pogrobowiec
=
1457
Maksymilian I
=
1519
A
. Nazwij dynastie 1, 2 i 3.
B
. Określ, co oznacza korona przy niektórych imionach przedstawicieli tych trzech
dynastii.
C
. Wymień kraje, w których rządzili: Wacław II, Karol IV, Rudolf I.
Zadanie 4.
(matura 2006, 3 pkt)
W tabeli – obok każdego z wydarzeń historycznych – dopisz literę oznaczającą fakt, który
został uznany za jego skutek (następstwo).
A
. Utrata Pomorza Gdańskiego przez Władysława Łokietka
B
. Koronacja Bolesława Chrobrego
C
. Założenie Akademii Krakowskiej
D
. Prusy Krzyżackie zostały lennem Polski
Wydarzenie
Skutek (następstwo)
1. Śmierć cesarza Henryka II
2. Zajęcie Pomorza Gdańskiego przez Brandenburgię
3. Wojna trzynastoletnia
www.wsip.com.pl
353
Plik z chomika:
licealista123
Inne pliki z tego folderu:
Teatr grecki.pdf
(208 KB)
Źródła historyczne.pdf
(217 KB)
Wojny Greków.pdf
(211 KB)
napoleon.pps
(4553 KB)
HISTORIA - KARTA PRACY - POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO.jpg
(555 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biologia
Chemia
Fizyka
Geografia
Informatyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin