Rozkwit średniowiecza.pdf

(739 KB) Pobierz
265228775 UNPDF
V
Rozkwit
średniowiecza
1
Przemiany gospodarcze i społeczne w Europie w XI–XIII w.
Zmiany demogra czne. Od XI do końca XIII w. Europa przeżywała rozkwit go-
spodarczy. Objął on cały obszar cywilizacji zachodniej, chociaż poziom rozwoju gospo-
darki poszczególnych regionów Europy był zróżnicowany. Centra rozwoju znajdowały
się w północnych Włoszech, północnej Francji i Flandrii, w południowej części Anglii
oraz zachodniej i południowej części Niemiec. Procesy te powiązane były ściśle z przy-
rostem liczby ludności.
Ludność Europy w latach 1000–1300
1000 r. ok. 42 mln
1200 r. ok. 61 mln
1300 r. ok. 73 mln
Charakterystyczną cechą średniowiecznej Europy było
znaczne zróżnicowanie regionalne gęstości zaludnienia. Naj-
ludniejszym państwem Europy była Francja, mająca w koń-
cu XIII w. ok. 15 milionów ludności, co stanowiło ok. 20%
wszystkich mieszkańców Europy. Najwyższą liczbę miesz-
kańców na km 2 miały Włochy i Flandria. Gęstość zaludnie-
nia Francji, wobec jej dużego obszaru, była nieco niższa.
Gęstość zaludnienia różnych
ziem Europy w końcu XIII w.
Liczba
Kraj mieszkańców
na km 2
Włochy
35
Flandria
35
Wzrost produkcji rolnej i gospodarka czynszowa.
Ponieważ główną dziedziną średniowiecznej gospodarki
było rolnictwo, rozwój zależał przede wszystkim od sytuacji
wsi. W ciągu kilkuset lat wielkość produkcji rolnej powoli
rosła. Zdarzały się oczywiście lata nieurodzajów i klęsk, lecz
nie zmieniało to tendencji długoletniej. Przyrost produkcji
rolnej był następstwem:
• karczowania lasów i pozyskiwania nowych terenów pod
uprawę roli, a co za tym idzie – zwiększenia powierzchni
ziem uprawnych,
Francja
30
Nadrenia
18
Czechy
14
Polska
7–8
Węgry
7–8
Ruś
2
Skandynawia
2
www.wsip.com.pl
235
265228775.021.png
Rozkwit średniowiecza
• wprowadzania nowych, bardziej wydajnych i przynoszących większe plony metod
uprawy roli – przejście od dwupolówki (zob. s. 193) do trójpolówki,
• stosowania nowocześniejszych narzędzi rolniczych (pług koleśny z odkładnicą) oraz
nawożenia pól uprawnych.
Ponadto upowszechnienie młynów wodnych i wiatraków zwiększyło wydajność mielenia
zbóż i polepszyło jakość uzyskiwanej mąki.
Obok przemian technicznych bardzo ważne były
zachodzące na wsi przemiany organizacyjne i spo-
łeczne. Od XI–XII w. w państwach zachodniej Europy
ludność poddana zaczęła otrzymywać przywileje , zwa-
ne wolnościami , dzięki którym ograniczeniu ulegała jej
zależność osobista od pana. Coraz częściej zamiast da-
nin w naturze i pracy wyznaczano ludności wieśniaczej
czynsze , czyli daniny w pieniądzu.
Określenie stałej wysokości czynszu dawało wieś-
niakom silny bodziec do lepszej pracy oraz większą nie-
zależność od zmiennych czynników naturalnych i przy-
czyniało się do wzrostu poziomu ich życia. Jeśli zebrali
większe plony, przeznaczyć je mogli na własne potrzeby.
Mogli zwiększyć konsumpcję i wychować większą liczbę
dzieci – to właśnie leżało u podstaw europejskiego rozwoju demografi cznego. Mogli też
sprzedać więcej towarów w mieście, kupić wyroby rzemieślnicze, w tym narzędzia, pozwa-
lające na dalsze zwiększanie plonów. Dzięki upowszechnieniu w XIII w. danin pienięż-
nych zależność osobista chłopów od panów uległa rozluźnieniu. Wieśniakom potrzebna
była bowiem swoboda, aby mogli udawać się do miasta i handlować swymi towarami.
Istnienie miast oraz handel pomiędzy wsią i miastem stanowiły nieodzowny warunek
wprowadzania czynszów. Chłopi mogli uzyskiwać pieniądze tylko dzięki sprzedaży
w mieście swych produktów. Z kolei miasta mogły roz-
wijać się tylko dzięki stałym dostawom żywności ze wsi.
Dlatego w okresie rozkwitu średniowiecza rozwinął się
handel lokalny, obsługujący miasto i jego bliskie wiej-
skie zaplecze.
Cała Europa pokryta była siecią niewielkich miast
i miasteczek, które w rozwoju wsi spełniały rolę najważ-
niejszą. Na tej gęstej sieci małych miast opierały swój
rozwój miasta średnie, obsługujące handel międzyregio-
nalny, i miasta wielkie, które dużą część zysków czerpały
z handlu dalekosiężnego. Podobnie jak handel, zróżni-
cowane było rzemiosło: od wytwarzającego produkty co-
dziennego użytku po wyrób przedmiotów luksusowych.
Dwupolówka i trójpolówka.
Wykres ilustruje, w jaki sposób przejście od dwupolówki do trójpolówki
zwiększyło obszar zasiewów bez powiększania areału ziem uprawnych,
zmniejszając tym samym obszar leżący odłogiem.
236
Trójpolówka – system po-
legający na podziale upra-
wianej ziemi na trzy części:
pole zbóż ozimych, jarych
i pozostawione odłogiem
(ugór). W ciągu trzech lat
jeden kawałek pola obsie-
wany był przemiennie –
w pierwszym roku zbożem
ozimym, w drugim zbo-
żem jarym, w trzecim leżał
odłogiem, służąc jako pa-
stwisko.
265228775.022.png 265228775.023.png
PRZYGOTUJ SIĘ DO MATURY
Zadanie 1. (3 pkt)
Przyjrzyj się poniższej mapie przedstawiającej terytoria składowe cesarstwa rzymskiego
(Rzeszy) ok. 1500 r. i wykonaj polecenia.
A . Na podstawie wiedzy
pozaźródłowej określ
pochodzenie nazwy
„cesarstwo rzymskie”
(w odniesieniu do
Rzeszy Niemieckiej) .
B . Na podstawie wiedzy
pozaźródłowej wyjaśnij
pojęcie „elektor”
odnoszące się
do dziejów Rzeszy.
C . Na podstawie mapy
wymień organizmy
polityczne, których
władcy byli elektorami.
Zadanie 2. (3 pkt)
Uzupełnij wiadomości o wielkich bitwach schyłku średniowiecza.
Bitwa
Strony walczące
Strona zwycięska Rok
Główne
następstwo/skutek
Anglicy–Francuzi
1346
Kulikowe Pole
Moskwa
Turcy–Serbowie
1389
Grunwald
352
265228775.024.png 265228775.001.png 265228775.002.png 265228775.003.png 265228775.004.png 265228775.005.png 265228775.006.png 265228775.007.png 265228775.008.png 265228775.009.png 265228775.010.png 265228775.011.png 265228775.012.png 265228775.013.png 265228775.014.png 265228775.015.png 265228775.016.png
Przygotuj się do matury
Zadanie 3. (5 pkt)
Przyjrzyj się tablicy genealogicznej ukazującej późnośredniowieczne związki trzech wiel-
kich dynastii europejskich i wykonaj polecenia.
1.
2.
3.
Przemysł Ottokar II
= 1278
Rudolf I
= 1291
Wacław II
= 1305
Henryk VII
= 1313
Albrecht I
= 1308
Wacław III
= 1306
Elżbieta
o
Jan król
Czech = 1346
Fryderyk Piękny
= 1330
Albrecht II
= 1358
Karol IV
= 1378
Rudolf IV
= 1365
Albrecht III
= 1395
Leopold III
= 1386
o
Wacław IV
= 1419
Zygmunt
= 1437
Katarzyna
Albrecht IV
= 1404
Ernest
Elżbieta
o
Albrecht II (V)
= 1439
Fryderyk III
= 1493
Władysław I Pogrobowiec
= 1457
Maksymilian I
= 1519
A . Nazwij dynastie 1, 2 i 3.
B . Określ, co oznacza korona przy niektórych imionach przedstawicieli tych trzech
dynastii.
C . Wymień kraje, w których rządzili: Wacław II, Karol IV, Rudolf I.
Zadanie 4. (matura 2006, 3 pkt)
W tabeli – obok każdego z wydarzeń historycznych – dopisz literę oznaczającą fakt, który
został uznany za jego skutek (następstwo).
A . Utrata Pomorza Gdańskiego przez Władysława Łokietka
B . Koronacja Bolesława Chrobrego
C . Założenie Akademii Krakowskiej
D . Prusy Krzyżackie zostały lennem Polski
Wydarzenie
Skutek (następstwo)
1. Śmierć cesarza Henryka II
2. Zajęcie Pomorza Gdańskiego przez Brandenburgię
3. Wojna trzynastoletnia
www.wsip.com.pl
353
265228775.017.png 265228775.018.png 265228775.019.png 265228775.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin