Związek między kapitałem ludzkim a rozwojem gospodarczym na przykładzie Polski i Ukrainy.pdf

(80 KB) Pobierz
3090682 UNPDF
Alicja Sawicka
Daniel Sikora
Arkadiusz Nowacki
Związek między kapitałem ludzkim
a rozwojem gospodarczym na
przykładzie Polski i Ukrainy
1.Wstęp
Na rozwój gospodarczy kraju wpływ mają przede wszystkim trzy główne źródła bogactwa:
bogactwa naturalne, kapitał finansowy i kapitał ludzki. W zglobalizowanej gospodarce pieniądze
przepływają swobodnie tam, gdzie są największe zwroty z inwestycji. Będą więc tam, gdzie jest
największy kapitał ludzki, dostępny po atrakcyjnych cenach. Do osiągnięcia jak największych
korzyści z kapitału ludzkiego niezbędne jest regularne inwestowanie w edukacje i stwarzanie
możliwości rozwoju. Od tego, jak państwa Europy Środkowej i Wschodniej wykorzystają swój
kapitał ludzki, zależeć będzie, czy dogonią Europę Zachodnią w rozwoju już za 15 lat, czy też
proces ten będzie się ciągnąć przez cały wiek.
W naszym raporcie chcielibyśmy dokonać analizy porównawczej dwóch dużych krajów
europejskich, wywodzących się z dawnego bloku wschodniego. Pierwszym z wybranych krajów
jest Polska, 40 milionowe państwo położone w Europie Środkowej, które po piętnastu latach od
wprowadzenia ustroju demokratycznego stało się członkiem Unii Europejskiej. Dla porównania
wybraliśmy blisko związaną z Polską Ukrainę. Jest to kraj połozony nad Morzem Czarnym,
o wielkim potencjale gospodarczym, od lat uważany za „spichlerz Europy”, jednak obecnie dążący
do uczestnictwa w Unii Europejskiej. Wskażnikami, jakimi chcemy posłużyć się w porównaniu, są
trzy indeksy świadczące o rozwoju gospodarczym oraz trzy współczynniki inwestycji w kapitał
ludzki.
2. Porównanie wskaźników wzrostu gospodarczego
Tab. 1. Annual GDP Growth (%)
1990-1994 1995-1999 2001-2005
Poland 1,03 5,45 3,00
Ukraine -14,09 -3,91 7,70
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: UNECE: United Nations Economic Survey for Europe No. 2/2000 and national
statistics, World Bank.
W latach 1990-1999 oba kraje zanotowały dynamiczny przyrost średniego rocznego
poziomu PKB, co świadczy o poprawie sytuacji gospodarczej. Wynika to przede wszystkim
z przejścia z gospodarki centralnie sterowanej na system gospodarki wolnorynkowej.
Zdecydowanie niższy poziom przyrostu PKB na Ukrainie może wynikać z późniejszego rozpoczęcia
transformacji ustrojowej oraz późniejszego pozostawania w strefie wpływów Rosji. W latach
2001-2005 Ukraina osiągała dalszy wysoki przyrost PKB, natomiast w Polsce nastąpiło schłodzenie
koniunktury, w związku z czym przyrost PKB charakteryzował się mniejszą dynamiką.
3090682.012.png 3090682.013.png 3090682.014.png 3090682.015.png 3090682.001.png
Tab. 2. Unemployment Rate (% of labor force)
1994 1999 2004 2007
Poland 13,90 15,30 17,70 12,78
Ukraine 5,60 12,90 8,60 3,00
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: UNECE: United Nations Economic Survey for Europe No. 2/2000 and national
statistics, World Bank.
Przejście ze struktur gospodarki centralnie planowanej do gospodarki wolnego rynku wiąże
się z szybkim wzrostem stopy bezrobocia - wywołanego przez przyczyny systemowe, związane z
niską efektywnością poprzedniego systemu gospodarczego. Pomimo większej liczby ludności,
Ukraina szybciej poradziła sobie z problemem bezrobocia, ograniczając je w 2004 roku do poziomu
8,6%, a obecnie nieomal do poziomu bezrobocia naturalnego - wg różnych źródeł nie przekracza
ono 3%. W Polsce stopa bezrobocia jest znacznie większa niż u sąsiada, jednak dzięki wstąpieniu
do Unii Europejskiej i udziale w funduszach strukturalnych oraz programach do walki z
bezrobociem i równania szans, udało się znacząco zmniejszyć skalę problemu.
Tab. 3. Employment in Services (%)
1990 1998 2005
Poland 26,8 45,3 53,4
Ukraine 18,5 51,0 56,4
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: UNECE: United Nations Economic Survey of Europe, No.1/2000, World Bank.
Duży udział zatrudnienia w sektorze usług świadczy o wysokim poziomie rozwoju
gospodarczego kraju. Zarówno Polska, jak i Ukraina, charakteryzują się szybkim tempem przyrostu
liczby osób pracujących w tym sektorze. Jednak ciągle są to wartości nie dorównujące poziomowi
udziału trzeciego sektora w ogólnym zatrudnieniu, które w krajach wysoko rozwinietych osiaga
około 80%.
3. Porównanie wskaźników dotyczących kapitału ludzkiego
Tab. 4. Gross Tertiary Enrollment Rate (%)
2000 2005
Poland 49,21 61,00
Ukraine 49,54 69,00
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Education International Barometer of Human & Trade Union Rights in
Education, World Bank.
Udział ludzi podejmujących naukę na studiach wyższych w obu krajach występuje na
bardzo wysokim poziomie i utzrymuje tendencję rosnącą. W przyszłości wpłynie to na
zdecydowanie wyższy poziom wyspecjalizowania społeczeństwa, wyższy poziom wiedzy. Jednak
3090682.002.png 3090682.003.png 3090682.004.png 3090682.005.png 3090682.006.png 3090682.007.png
należy zauważyć, iz mimo tak optymistycznych współczynników, w wyniku wyboru
humanistycznych kierunków kształcenia przez większość studentów, powstaje coraz większa
dysproporcja między umiejętnościami nabywanymi w czasie podejmowania nauki, a oczekiwanymi
przez rynek pracy.
Tab. 5. Internet Access in Schools (1-7)
2006
Poland
3,90
Ukraine
2,90
Źródło: World Bank.
Statystyka zbudowana jest w oparciu o skalę o rozpiętości 1-7, w której 1 oznacza bardzo
ograniczony dostęp uczniów do Internetu w szkole, a 7 – swobodny dostęp, oznaczający, iż
większość dzieci ma częsty kontakt z Internetem. W Polsce dostęp do źródeł Internetowych
w szkole posiada niewiele ponad połowa młodzieży szkolnej, jednak na Ukrainie sytuacja ta
przedstawia się mniej komfortowo, gdyż mozliwość korzystania z sieci na terenie szkoły posiada
mniej niż połowa dzieci.
Tab. 6. Public Spending on Education as % of GDP.
1998 – 2000 2000-2002 2005
Poland 5,0 5,6 5,6
Ukraine 4,4 5,4 5,4
Źródło: opracowanie własne na podstawie UNDP - Human Development Report 2003, 2005, World Bank.
Wskaźnik, jakim jest procent PKB przeznaczanego na edukację, nie jest doskonałym
parametrem, gdyż kwota przekazywana z budżetu na oświatę zależy od wielkości samego PKB,
a ten w przedstawionych krajach jest różny, jednak obrazuje ogólne założenia polityki w zakresie
szkolnictwa. Przedstawione dane pokazują, że zarówno Polska, jak i Ukraina, w podobnym stopniu
nastawione są na realizację celu edukacji społeczeństwa. Można zauważyć wzrost nakładów
między rokiem 1998 a 2002, jednak po roku 2002 nastąpiło zachamowanie zwiększania stopnia
wydatków na cele oświatowe.
3090682.008.png 3090682.009.png 3090682.010.png
4. Ocena wpływu inwestycji w kapitał ludzki na rozwój
gospodarczy Polski i Ukrainy
Ryc. 1.
Przedstawione powyżej dane pokazują pewną sprzeczność z postawioną tezą. Analizując
wydatki rządu ukraińskiego na cele oświatowe, odsetek ludności podejmującej naukę na wyższej
uczelni, a także dostępność internetu w szkołach, które świadczą o niedużych nakładach na kapitał
ludzki w porównaniu do Polski oraz dynamiczniej rozwijającą się gospodarkę należałoby stwierdzić,
że korelacja między wymienionymi czynnikami jest ujemna. Zmusza nas to do szerszego spojżenia
na porównywane gospodarki i zastanowienia się co jest głównym źródłem bogactwa Ukrainy
w zestawieniu z gospodarką Polski (Ryc. 1). Należy wziąć pod uwagę bogactwa naturalne naszych
wschodnich sąsiadów oraz liczbę mieszkańców. Zasobność Ukrainy w surowce naturalne jest
nieporównywalnie większa niż Polski, a są to głównie złoża najcenniejszych dziś ropy naftoweji
gazu ziemnego. Należy zatem wnioskować, że gospodarka ukraińska, bardziej niż na zasobach
ludzkich oparta jest na zasobach naturalnych. Mimo iż PKB Ukrainy (82,9 mld $ w 2005 r.)
odnotowuje bardzo intensywny wzrost, to i tak jest Ono zdecydowanie niższe od polskiego (303,2
mld $ w 2005 r.). Jednak zarówno rząd Polski, jak i Ukrainy, dąży do zrównania poziomu rozwoju
gospodarczego swoich krajów do krajów Europy Zachodniej, dlatego inwestycje w kapitał ludzki są
coraz większe, a poziom życia społeczeństw coraz wyższy.
3090682.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin