Ustawa o samorządzie gminnym.docx

(54 KB) Pobierz

brzmienie od 2007-03-19

Ustawa o samorządzie gminnym

z dnia 1990-03-08 (Dz.U. 1990 Nr 16, poz. 95)

tekst jednolity z dnia 1996-02-10 (Dz.U. 1996 Nr 13, poz. 74)

tekst jednolity z dnia 2001-10-12 (Dz.U. 2001 Nr 142, poz. 1591)

zmiany:

Dz.U. 2007 Nr 48, poz. 327

Dz.U. 2006 Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337

Dz.U. 2005 Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457

Dz.U. 2004 Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203

Dz.U. 2003 Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568

Dz.U. 2002 Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.

984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806

 

Rozdział 1. Przepisy ogólne

Art. 1. [Pojęcie gminy]  1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. 

2. Ilekroć w ustawie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz

odpowiednie terytorium. 

 

Art. 2. [Charakter zadań]  1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu  własnym i na własną

odpowiedzialność. 

2. Gmina posiada osobowość prawną. 

3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej. 

 

Art. 3. [Ustrój gminy]  1. O ustroju gminy stanowi jej statut. 

2. Projekt statutu gminy powyżej 300 000 mieszkańców podlega uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów

na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej. 

3. W sprawach spornych rozstrzyga Rada Ministrów. 

 

Art. 4. [Zmiany w podziale terytorialnym]  1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia: 

1)  tworzy, łączy, dzieli i znosi gminy oraz ustala ich granice, 

 

2)  nadaje gminie lub miejscowości status miasta i ustala jego granice, 

 

3)  ustala i zmienia nazwy gmin oraz siedziby ich władz. 

 

2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane także na wniosek zainteresowanej rady

gminy. 

3. Ustalenie i zmiana granic gmin dokonywane są w sposób zapewniający gminie terytorium możliwie

jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i

kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych. 

4. Nadanie gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalenie jego granic i ich zmiana dokonywane są w

sposób uwzględniający infrastrukturę społeczną i techniczną oraz układ urbanistyczny i charakter

zabudowy. 

5. Zmiany, o których mowa w ust. 1, następują z dniem 1 stycznia. 

 

Art. 4a. [Rozwinięcie]  1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, wymaga zasięgnięcia

przez ministra  właściwego do spraw administracji publicznej opinii zainteresowanych rad gmin,

poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku zmian granic gmin naruszających granice powiatów lub województw - dodatkowo opinii odpowiednich rad powiatów lub

sejmików województw, z zastrzeżeniem ust. 2. 

2. Konsultacje z mieszkańcami w sprawach zmiany granic gmin lub granic miasta polegającej na

wyłączeniu obszaru lub części obszaru jednostki pomocniczej gminy i jego  włączeniu do  sąsiedniej

jednostki pomocniczej tej gminy lub do sąsiedniej gminy mogą zostać ograniczone do: 

1)  mieszkańców jednostki pomocniczej gminy objętych zmianą - przez odpowiednie rady gmin, 

 

2)  mieszkańców gmin objętych zmianą naruszającą granice powiatów lub województw - przez

odpowiednie rady powiatów lub sejmiki województw. 

 

3. W przypadku niewyrażenia opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania

wystąpienia o opinię, wymóg zasięgnięcia opinii uznaje się za spełniony. 

 

Art. 4b. [Rozwinięcie]  1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, na wniosek rady

gminy wymaga: 

1)  wniosku rady gminy poprzedzonego przeprowadzeniem przez tę radę konsultacji z

mieszkańcami, wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, mapami i informacjami

potwierdzającymi zasadność wniosku, 

 

2)  opinii rad gmin objętych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji

z mieszkańcami, a w przypadku zmiany granic gminy naruszającej granice powiatów lub

województw - opinii odpowiednich rad powiatów lub sejmików województw, 

 

3)  opinii wojewody właściwego dla gminy lub gmin objętych wnioskiem. 

 

2. Do wniosku i opinii, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 4a ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. 

3. Rada gminy występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do ministra właściwego do spraw

administracji publicznej za pośrednictwem wojewody, w terminie do dnia 31 marca. 

4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy składaniu wniosków, o

których mowa w ust. 1, oraz dokumenty, które należy dołączyć do wniosku. 

 

Art. 5. [Jednostki pomocnicze]  1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice,

osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminymiasto

2. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z

mieszkańcami lub z ich inicjatywy. 

3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy. 

4. (skreślony)

 

Art. 5a. [Konsultacje z mieszkańcami]  1. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych

sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami

gminy. 

2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy. 

 

Art. 5b.    [Młodzieżowa rada gminy]  1. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i

upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży. 

2. Rada gminy na wniosek zainteresowanych  środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie

młodzieżowej rady gminymającej charakter konsultacyjny. 

3. Rada gminy, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków

i zasady działania. 

Rozdział 2. Zakres działania i zadania gminy

Art. 6. [Zakres działania gminy]  1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o

znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.  2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do

gminy. 

 

Art. 7. [Zadania własne]  1.

1

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych

gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 

1)  ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz

gospodarki wodnej, 

 

2)  gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, 

 

3)  wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,

utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania

odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, 

 

4)  lokalnego transportu zbiorowego, 

 

5)  ochrony zdrowia, 

 

6)  pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, 

 

7)  gminnego budownictwa mieszkaniowego, 

 

8)  edukacji publicznej, 

 

9)  kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad

zabytkami, 

 

10)  kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, 

 

11)  targowisk i hal targowych, 

 

12)  zieleni gminnej i zadrzewień, 

 

13)  cmentarzy gminnych, 

 

14)  porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i

przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu

przeciwpowodziowego, 

 

15)  utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów

administracyjnych, 

 

16)  polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i

prawnej, 

 

17)  wspierania i upowszechniania idei samorządowej, 

 

18)  promocji gminy, 

 

19)  współpracy z organizacjami pozarządowymi, 

                                                 

1

Art. 7 ust. 1 pkt 9 w brzmieniu ustawy z dnia 23.07.2003 r. (Dz.U. Nr 162, poz. 1568),

która wchodzi w życie 17.11.2003 r.; pkt 14 zmieniony ustawą z dnia 18.04.2002 r.

(Dz.U. Nr 62, poz. 558), która wchodzi w życie 22.06.2002 r.  

20)  współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. 

2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy. 

3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych

środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji.

Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio. 

 

Art. 8. [Zadania zlecone]  1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych

z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów

powszechnych oraz referendów. 

2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia

z organami tej administracji. 

2a. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości

województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. 

2b. Spory majątkowe wynikłe z porozumień, o których mowa w ust. 2 i 2a oraz w art. 74, rozpatruje sąd

powszechny. 

3. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w

ust. 1, 2 i 2a. 

4. Szczegółowe zasady i terminy przekazywania  środków finansowych, o których mowa w ust. 3,

określają ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawarte

porozumienia. 

5. W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, gminie przysługują odsetki w

wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych. 

 

Art. 8a.

2

(utracił moc)

 

Art. 9. [Jednostki organizacyjne]  1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki

organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. 

2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza

zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie. 

3. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze

użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa. 

4. Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7

ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze

świadczenia usług powszechnie dostępnych. 

 

Art. 10. [Współdziałanie]  1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze

współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. 

2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie

wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. 

 

Rozdział 3. Władze gminy

Art. 11. [Wykonywanie  władzy]

3

1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w  głosowaniu

powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy. 

2. (skreślony)

 

                                                 

2

Zgodnie z wyrokiem Tryb. Konst. z dnia 26.09.2006 r. (Dz.U. Nr 181, poz. 1337) art. 8a

traci moc z dniem 6.10.2006 r. jako niezgodny z art. 165 Konstytucji RP oraz z art. 4 ust.

2 i 6 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego.

3

Art. 11 ust. 2 skreślony ustawą z dnia 20.06.2002 r. (Dz.U. Nr 113, poz. 984), która

wchodzi w życie 27.10.2002 r. Art. 11a. [Organy gminy]

4

1. Organami gminy są: 

1)  rada gminy, 

 

2)  wójt (burmistrz, prezydent miasta). 

 

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady gminy oraz wyboru wójta (burmistrza, prezydenta

miasta) określają odrębne ustawy. 

3. Ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta

miasta. 

 

Art. 11b. [Jawność]  1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać

wyłącznie z ustaw. 

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania

informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów

wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji

rady gminy. 

3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy. 

 

Art. 12. [Referendum gminne]  Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna

ustawa. 

 

Art. 13.  (skreślony)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin