PrzeSP-2008-12.pdf

(3751 KB) Pobierz
250781661 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
ZABÓJCY
str. 18
ŚMIGŁOWCOWE DYLEMATY str. 7 | 1 SKRZYDŁO CIĘŻKIEGO LOTNICTWA
TRANSPORTOWEGO str. 15 | JUBILEUSZOWA KONFERENCJA str. 30
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | GRUDZIEŃ 2008 | NR 12 (018)
przegląd
przegląd
RADARÓW
250781661.010.png 250781661.011.png 250781661.012.png
TRENDY
Śmigłowcowe
dylematy
str. | 7
Państwa na świecie coraz częściej rezygnują
z wyposażania swoich flot w specjalistyczne
śmigłowce szturmowe i transportowe. Decydują
się na posiadanie większej floty śmigłowców
transportowo-bojowych.
SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
TRENDY
str. | 4
Zabójcy radarów
Z dotychczasowych konfliktów zbrojnych wyni-
ka, że w walce o przewagę w powietrzu (Co-
unter Air Operations) istotną rolę odgrywają
lotnicze środki pokonywania obrony powietrz-
nej przeciwnika (Suppression of Enemy
Air Defence – SEAD)
str. |18
Rosyjska odpowiedź
INNE ARMIE
str. | 44
str. | 37
INNE ARMIE
Rosyjskie lotnictwo strategiczne ma w uzbrojeniu
samoloty bombowe Tu-95MS i Tu-160 oraz
bombowiec dalekiego zasięgu Tu-22M3.
Rosyjskie
bombowce strategiczne
(cz. I)
Charakterystyka i możliwości
lotnictwa strategicznego
Federacji Rosyjskiej
(cz. III)
250781661.013.png 250781661.001.png 250781661.002.png
¢ trendy
przegląd
sił powietrznych
Rosyjska odpowiedź,
ppłk w st. spocz. pil. mgr inż. Maciej Kamyk ......................................4
GRUDZIEŃ 2008 | NR 12 (018)
Śmigłowcowe dylematy (artykuł dyskusyjny),
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka ................................................7
Szanowni
Czytelnicy!
Grudniowy numer
„PSP” otwiera arty-
kuł poświęcony
rosyjskiemu samo-
lotowi piątej gene-
racji PAK FA (T-50), który ma być konku-
rentem dla samolotów amerykańskich:
Raptor i Lighting II. Szczegóły konstrukcji
w większości są tajne, podano jednak,
że zostanie skontruowany nowy silnik
Saturn, który umożliwi loty z prędkością
supersoniczną. Według konstruktorów,
T-50 będzie wielozadaniowym, „niewi-
dzialnym” myśliwcem, z możliwością
krótkiego startu i lądowania, o dużej
manewrowości na małych prędkościach,
oraz wysokich kątach natarcia. W kolej-
nym artykule jego autor zadaje pytanie,
czy należy kupić śmigłowce wyspecjalizo-
wane czy wielozadaniowe? To trudny
wybór. Coraz więcej państw wybiera śmi-
głowce wielozadaniowe. Spośród około
trzech tysięcy śmigłowców UH-60, ponad
dwa tysiące przejęła już US Army. Zakupu
śmigłowców Black Hawk dokonały armie
państw afrykańskich, azjatyckich i połu-
dniowoamerykańskich, ale jak dotąd nie
udało się zainteresować tą maszyną
armii europejskich państw NATO. Na ryn-
kach zagranicznych dużym zainteresowa-
niem cieszy się Mi-171 Sz (Mi-8ATMSz),
który oprócz km i wyrzutni npr jest uzbro-
jony w system ppk Szturm z ośmioma
przeciwpancernymi pociskami kierowa-
nymi Ataka. Możliwości maszyny są więc
zbliżone do możliwości śmigłowców
szturmowych.
Życzę przyjemnej lektury i zachęcam
do zapoznania się z innymi, równie cieka-
wymi artykułami.
¢ sztuka operacyjna i taktyka
1 Skrzydło Ciężkiego Lotnictwa Transportowego,
mjr dypl. Robert Łukawski ................................................................15
Zabójcy radarów, mjr Sebastian Maślanka ...................................18
AKTUALNOŚCI ............................................................................... 26
¢ doŚWiadczenia
Jubileuszowa konferencja, prof. dr hab. Jerzy Machura ...............30
Sprawozdanie z konferencji naukowej,
płk rez. dr Józef Zieliński ...................................................................32
¢ inne arMie
Charakterystyka i możliwości lotnictwa strategicznego Federacji
Rosyjskiej (cz. III), mjr Dariusz Klag .................................................37
Rosyjskie bombowce strategiczne (cz. I),
mgr inż. Jerzy Grzegorzewski ...........................................................44
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: mjr Grzegorz Predel
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń, Aleksandra Ogłoza,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41,
CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Zastępca dyrektora, sekretarz redakcji
„Polski Zbrojnej”: Wojciech Kiss-Orski
tel.: CA MON 840-222, (0-22) 684-02-22;
e-mail: wko@redakcjawojskowa.pl
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Piotr Laskowski
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 roku
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.zolnierz-polski.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.redakcjawojskowa.pl
2008/12
przegląd sił powietrznych
250781661.003.png
TRENDY Wschodnia konstrukcja
Podczas tegorocznego Farnborough International Air Show w Wielkiej Brytanii
Rosjanie zapowiedzieli, że ich myśliwiec piątej generacji z powodzeniem
będzie konkurował z amerykańskimi F-22 i F-35.
Rosyjska odpowiedź
I nformacje o rosyjskim my-
śliwcu PAK FA, oznaczonym
także jako T-50, opublikował
Steve Trimble w „Flight In-
ternational”: Dowódca rosyjskich
sił powietrznych gen. Aleksander
Zelin zapowiedział, że prototyp ma
latać w 2009 roku i przejdzie próby
w 2013 roku. Generał Zelin wraz
z generalnym dyrektorem firmy Su-
choj Michaiłem Pogosjanem od-
wiedził Farnborough, aby poznać
możliwości Raptora. W przeddzień
pokazów Zelin oznajmił dziennika-
rzom: [...] z tego, co widzieliśmy,
F-22A nie przewyższa Su-35, jeśli
chodzi o manewrowość i osiągi .
Natomiast dyrektor Pagosjan po-
wiedział, że Su-35 jest samolotem
przejściowym między myśliwcami
czwartej a piątej generacji, zatem
nie może być porównywany z F-22.
Stwierdził również, że taką porów-
nywalną maszyną będzie PAK FA.
W „Defence Technology Interna-
tional” z czerwca 1997 roku uka-
zał się artykuł Maksyma Piadusz-
kina i Billa Swetmana Russian fi-
ghter takes shape . Autorzy opisali
w nim kilka podstawowych cech
nowego rosyjskiego samolotu, po-
dali m.in., że będzie on wykonany
w technologii stealth . Sami Rosja-
nie – jak zwykle – niewiele mówią
na temat swojej konstrukcji.
Czy PAK FA będzie konkuren-
tem F-22? Bez dokładnych da-
nych, trudno to ocenić (tab.).
Z pewnością Rosja w ciągu tej de-
kady zbuduje samolot o takich
możliwościach i osiągach jak F-22.
Warto przypomnieć, że kiedy
w 1999 roku Rosjanie mówili o no-
wym myśliwcu MiG jako o samo-
locie piątej generacji, sceptycy
uznali to za blef. I choć w przypad-
ku maszyny PAK FA Rosjan nie
podejrzewa się o blefowanie, nale-
żałoby z pewnym niedowierzaniem
potraktować zapowiedzi niepopar-
te konkretnymi danymi.
Jak podają Maksym Piaduszkin
i Bill Sweetman, rosyjskie siły po-
wietrzne przyznały, że realizują
program mający na celu opraco-
wanie myśliwca nowej generacji.
Armia zaakceptowała konstrukcję
myśliwca T-50 firmy Suchoj, ozna-
czonego PAK FA (Pierspiektiwnyj
Awiacyonnyj Kompleks Frontowoj
Awiacyi). Pierwszy lot maszyny
zaplanowano na 2009 rok, nato-
miast jej wprowadzenie do uzbro-
jenia – na 2015 rok. PAK FA za-
stąpi samoloty MiG-29 i Su-27
w rosyjskim lotnictwie wojsko-
wym. Jeśli terminy zostaną do-
trzymane i T-50 wejdzie do eks-
ploatacji, będzie porównywalny
z amerykańskim F-35 Joint Strike
Fighter. Jednak rosyjski samolot
prawdopodobnie będzie większy
i szybszy niż F-35, pod względem
innych rozwiązań konstrukcyjnych
może zaś przypominać amerykań-
ski myśliwiec F-22 Raptor.
Samolot PaK Fa (T-50)
Podczas konferencji prasowej
w kwietniu 2007 roku zastępca do-
ppłk w st. spocz.
pil. mgr inż.
Maciej KaMyK
T-50 jest
porównywany
z F-22 Raptor
i F-35 Joint
Strike Fighter.
przegląd sił powietrznych
2008/12
250781661.004.png
Niektóre porównywalne dane samolotów F-22, F-35 i T-50
F-22 Raptor PAK FA (T-50)
F-35
Napęd
2 x Pratt&Whitney
F119PW-100
turbowentylatorowe
2 x Saturn-Lyulka
AL41 turbowentyla-
torowe
1 x Pratt& Whitney
turbowentylatorowy
1 × Rolls-Royce
wentylator (F-35B)
Wymiary
Rozpiętość
13,56 m
14,2 m
10,05 m
Długość
18,9 m
22,0 m
13,37 m
Wysokość
5,08 m
6,5 m
5,28 m
Powierzchnia nośna 78,04 m²
78,8 m²
42,7 m²
Masa
Własna
14366 kg
18500 kg
1200 kg
Startowa
36288 kg
37000 kg
23000 kg
Osiągi
Prędkość maks.
1,8 Ma
b. d.
1,8 Ma
Pułap
20 000 m
20 000 m
15 000 m
Uzbrojenie
Pokładowe
1 x działko M61
Vulcan 20 mm
2 x działko 30 mm 1 × działko GAU-12
Rakiety powietrze–
–powietrze
6 x AIM-120 AMRAAAM
2 x AIM-9 Sidewinder
8 punktów
podwieszeń
6 x AIM-120 AMRAAM
2 x AIM-9X Sidewinder
Rakiety powietrze–
–ziemia
6 x AIM-120 AMRAM
2 x AIM Sidewinder
b. d.
6 x AIM-120 AMRAM
2 x AIM Sidewinder
wódcy sił powietrznych Rosji gen.
Aleksander Zelin poinformował,
że dokumentacja T-50 już jest pra-
wie ukończona. Szczegóły projek-
tu myśliwca w większości są tajne.
Ujawniono, że maszyna będzie na-
pędzana nowym silnikiem Saturn,
pozwalającym na wykonywanie lo-
tów z prędkością supersoniczną.
PAK FA ma mieć większą niż
Su-27 masę startową, wynoszącą
około 30 t (fot. 1). Konstruktorzy
mówią, że będzie to niewidzialny
wielozadaniowy myśliwiec, o du-
żej manewrowości podczas lotów
z małymi prędkościami i dużymi
kątami natarcia, mogący wykony-
wać krótkie starty i lądowania.
Interesującą kwestią jest to w ja-
kim stopniu konstruktorzy Sucho-
ja zapewnią niewidzialność ma-
szyny. Firma Suchoj oraz Instytut
Teoretycznej i Stosowanej Elektro-
magnetyki z Rosyjskiej Akademii
Nauk w Moskwie wspólnie pracu-
ją nad zmniejszeniem czołowej
i tylnej powierzchni czynnego od-
bicia. Naukowcy opracowali kilka
różnego rodzaju materiałów po-
chłaniających fale radarowe, prze-
znaczonych do zastosowania w no-
wym samolocie, a także plazmową
osłonę płatowca samolotu, nieodbi-
jającą fal elektromagnetycznych.
Nie wiadomo, czy myśliwiec
będzie miał wewnętrzne komory
U
2008/12
przegląd sił powietrznych
250781661.005.png 250781661.006.png 250781661.007.png 250781661.008.png 250781661.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin