LSI- wykłady
Rekord danych podstawowych materiału.
Zastosowanie:
-Dane materiału zawierają informacje o wszystkich materiałach wytwarzanych , składowanych i sprzedawanych w ramach przedsiębiorstwa;
-Są centralnym źródłem danych dla całego przedsiębiorstwa;
-Informacje są przechowywane w indywidualnych rekordach danych materiału;
Dane materiału są używane przez wszystkie moduły SAP. Integracja danych materiałowych w ramach pojedynczego obiektu bazy danych eliminuje nadmiar danych (redundancja).
Rekord danych podstawowych materiału
-Zawiera wszystkie dane niezbędne przedsiębiorstwu do zarządzania materiałem.
-Rekord jest tworzony ręcznie. Niektóre dane są jednak modyfikowane (uaktualniane) przez system (np. zapasy).
-Dane można podzielić na dwie kategorie : opisujące (nazwa, wymiary) i zarządcze (warunkujące przebieg procesów np. MRP, kontroli, cen)
Kod (indeks) materiału
-Kod jednoznacznie identyfikuje rekord danych materiału a przez to i materiał.
-System R/3 umożliwia nadanie numeru
· Wewnętrzne
· Zewnętrzne
-Administrator systemu może określić przedział liczbowy, z którego będą nadawane numery (wewnętrzne). Podział numerów można traktować jako atrybut typu materiału.
Gałąź przemysłu:
Tworząc rekord danych podstawowych należy zakwalifikować materiał do gałęzi przemysłu i typu materiału. Gałąź przemysłu determinuje kolejność ekranów i selekcję pól w rekordzie. Przyporządkowania do gałęzi przemysłu nie można zmienić. Zbiór gałęzi przemysłu definiuje administrator.
Kolejność ekranów
Tworząc rekord materiału nawiguje się przez kolejne ekrany i wypełnia wyszczególnione pola.
Proces (kolejność) zależy od
- aplikacji SAP używanych w firmie ,
-gałęzi przemysłu, w której działa firma,
-typu materiału, do którego zakwalifikowano materiał,
-poziomu organizacyjnego, z którego wprowadzono dane.
Typy ekranów danych w rekordzie danych materiału:
-główne ekrany (związane z pojedynczymi wydziałami np. MRP, Zaopatrzenie)
-ekrany dodatkowe ( dostępne z dowolnego wglądu przez przycisk DANE DODATKOWE)
-standardowa sekwencja procesu jest zdefiniowana dla głównych ekranów
Typy materiałów
-Materiały z identycznymi podstawowymi atrybutami są wspólnie grupowane i tworzą typ materiału. Umożliwia to zarządzanie materiałami w sposób zidentyfikowany.
-Typ materiału determinuje jego atrybuty i jest ważną funkcją kontrolną.
Wyrób typu materiału determinuje:
-przypisanie do specyficznych potrzeb,
-sposób nadania numeru,
-przedział numerów,
-sekwencję ekranów,
-wydział wprowadzającego dane
-typ nabycia
Standardowe typy materiałów
-Dodatki (dodawane do materiału zasadniczego w celu jego lepszej prezentacji dla klienta : wieszaki, metki)
- Materiały reklamowe ( grupujące dane reklamowe o materiałach : katalogi, ulotki)
-Produkty konsumpcyjne (przyporządkowane dla danego producenta)
-Materiały konfigurowane (występujące w wielu różnych wariantach)
-Opakowanie (związane z transportem innych towarów)
-Produkty gotowe (wytwarzane przez firmę)
-Żywność (z wyłączeniem świeżej)
- Wyroby przejściowe ( istniejące pomiędzy dwoma fazami np. produkcji)
-Pojemniki KANBAN
-Zestawy naprawcze (np. samochodowe)
-Towary z numerami seryjnymi
-Artykuły niespożywcze (artykuły piśmiennicze, prasa)
-Materiały nieskładowane (zużywane w sposób natychmiastowy)
-Materiały bezwartościowe ( zliczane ilościowo, ale nie wartościowo)
-Półwyroby (nabywane z zewnątrz do produkcji i nie sprzedawane)
-Materiały opakunkowe (bezpłatne, używane do transportu, rozliczne ilościowo i wartościowo)
-Żywność świeża
-Materiały rurociągowe (zawsze dostępne, nie planuje się ich do zużycia np. woda, prąd)
-Materiały do procesów
-Grupy produktów wykazujące podobne cechy
-Zasoby produkcyjne
-Surowce (nabywane z zewnątrz)
-Półfabrykaty
-Usługi ( nie mogą być składowane i transportowane)
-części zapasowe
-Materiały handlowe (nabywane zewnętrznie i sprzedawane)
-Materiały naliczane wartościowo (ale nie ilościowo)
Sposoby przyznawania materiału do danego typu
-W przypadku wprowadzenia materiału tego samego typu bezpośrednie przez wybór : Materiał -> Twórz -> Typ materiału
BRAK
Materiał można stworzyć i rozszerzyć
-natychmiast
-z planowaniem
Materiał tworzony z planowaniem musi być uaktywniony.
Rekord materiału może być tworzony:
-centralnie dla wszystkich wydziałów,
-w sposób zdecentralizowany gdy poszczególne dane są wprowadzane w odpowiadających im wydziałach,
Schemat tworzenia rekordu
-Należy upewnić sie czy dany rekord istnieje,
- W menu początkowym wybieramy opcje tworzenie materiału
-Jeżeli chcemy stworzyć rekord danych dla określonego typu materiałów wybieramy odpowiednia opcję
-wybieramy branże i typ materiału
-Jeżeli chcemy wybrać istniejący materiał jako referencyjny (odniesienia) wypełniamy pole kopiowanie
Rekord danych podstawowych klienta
Partnerzy biznesowy
Klienci Dostawcy Inni
Klienci – partnerzy, z którymi dokonujemy wymiany towarów lub usług
· Wewnętrzni (własne lokalizacje)
· Zewnętrzni
Dostawcy- partnerzy, od których nabywamy dobra lub usługi
· Wewnętrzni (np. Nasze centra dystrybucji)
Zewnętrzni dostawcy są wybierani przez dział nabycia (zaopatrzenia)
Inne typy partnerów
-osoby od kontaktów – uwikłane w przeprowadzane transakcje biznesowe (zewnętrzne)
-własne lokalizacje
-personel
-nasi agenci ( sprzedaż)
-odpowiedzialni za zatrudnienie
Lokalizacja rekordu klienta
Rekord danych klienta jest przechowany centralnie i jest jedynym źródłem informacji dla wszystkich funkcjonalności systemu SAP. Dane są wprowadzane jednokrotnie.
Integracja
-Ze względu na stronę debetową i kredytową operacji biznesowych dane klienta są używane w rachunkowości finansowej oraz sprzedaży dystrybucji
-Ponieważ własne lokalizacje są klientami (np. w procesie nabycia) dostawami, mają własne rekordy danych
Klient w SD
-podczas transakcji biznesowych firma wchodzi w układ z osobami prawnymi, następnie odwzorowanymi w systemie jako partnerzy biznesowi,
-w przypadku jeżeli partner pełni rolę zarówno klienta jak i dostawcy, muszą istnieć dwa oddzielne choć połączone rekordy danych
Personel
Rekordy danych podstawowych materiału są tworzone w komórce personalne HR. Jeżeli moduł zarządzania zasobami ludzkimi nie jest używany, rekord ten jest tworzony w module sprzedaży i dystrybucji.
Osoby do kontaktów
-nie są utożsamiane z firmą, w której pracują
-podstawowe dane : imię, nazwisko, numer telefonu, dział
-dane osób do kontaktu są wprowadzane w ramach tworzenia rekordu danych firmy
-osoby do kontaktu otrzymują własne numery
Partnerzy biznesowi
-zleceniodawcy (nabywcy)- osoby lub firmy wystawiające zlecenie w celu nabycia dóbr (sold-to party)
-odbiorcy- osoby lub firmy otrzymujące dane towary (ship- to party)
-odbiorcy faktury- osoby otrzymujące fakturę (bill- to party)
-płatnicy – osoby opłacające fakturę
Partnerzy biznesowi (dostawcy)
-dostawcy
-odbiorcy zamówienia
-bezpośredni dostawcy towarów
-wystawcy faktury
Problemy integracji
-w przypadku rozdzielenia funkcji należy założyć oddzielne rekordy dla każdego partnera, a nastepnie dokonać ich integracji w ramach partnera z rozdzielnymi funkcjami (utworzyć i połączyć)
Struktura rekordów danych partnera biznesowego
-Klienta
· Dane ogólne
a)dane firmy
b)dane sprzedaży i dystrybucji
b)dane organizacji nabycia
Dane ogólne:
-nie zależą od działu organizacji
-są wspólne
-przykłady : nazwa firmy, adres, numer telefonu
Dane firmy
-związane są z kodem firmy
-są ustalane ze względu na moduł rachunkowości finansowej
-przykładowe dane
· Dane zarządzania kontem klienta
· Dane dotyczące ubezpieczeń
-w danych firmach musi być zdefiniowana funkcja partnera ‘płatnik’
Dane sprzedaży i dystrybucji
-jeden klient może posiadać zróżnicowane dane dla każdego obszaru zbytu
· Ustalanie ceny
· Priorytet dostawy
· Warunki wysyłki
Dane nabycia
-mogą być zróżnicowane dla każdej organizacji nabycia
-przykłady danych
· W zakładce nabycie
· Funkcje partnera
-można wprowadzić najróżniejsze kombinacje poddostawców i różnicować zakłady dostawców
-zróżnicowanie te umożliwia negocjowanie lepszych kontraktów
Grupa kont determinuje
-kolejność ekranów i pól podczas tworzenia rekordów danych partnera
-pola obowiązkowe
-system nadawania numerów
-ważność funkcji partnera
-‘jednorazowość’ partnera
-dodatkowe mechanizmy kopiowania danych
Przydzielanie numerów
-numer klienta może być przydzielony
· Zewnętrznie (ręcznie) z ustawnego przedziału, system sprawdza unikalność numerów w ramach grupy kont
· Wewnętrznie (automatycznie) przez system
-numery są unikalne w ramach : sprzedaży i nabycia
Partnerzy jednorazowi
- korzysta sie z ‘uniwersalnego’ partnera zdefiniowanego regionu sprzedaży
· Język
· Waluta
· Pola sterujące sprzedażą
-w ramach SAP klient jednorazowy ma założoną specjalna grupę kont
Wspólne dane dla sprzedaży
Można zdefiniować grupę danych, które będą ważne w innych obszarach zbytu (np. dane kontrolne procesu sprzedaży czy zasady wyznaczania ceny). Najczęściej stosuje się takie odwołanie referencyjne dla kanałów dystrybucyjnych i dywizji.
Ogólne zasady tworzenia rekordu danych podstawowych partnera
-wybór grupy kont, dla której zostanie przypisany partner
-jeżeli podane dane dotyczące partnera istnieją można się nimi posłużyć jako danymi referencyjnymi
-jeżeli jest to konieczne, należy ręcznie wprowadzić numer partnera
Kolejność wprowadzania danych
-dane ogólne (adres, płatności kartą, punkty wyładunku, działy)
-dane firmy (zarządzanie nie kontami)
-dane obszaru sprzedaży (wysyłka, fakturowanie)
-dane nabycia (funkcje partnera)
Sposoby tworzenia rekordu partnera
-centralnie-wspólne dla rachunkowości finansowej oraz sprzedaży i dystrybucji
-lokalne-rozdzielne dla sprzedaży i dystrybucji, nabycia oraz zbytu
Blokowanie działań partnerów biznesowych
Przykładowe powody blokowania :
-utrzymujący się debet
-partner w stanie likwidacji
-zablokowanie wymiany z partnerem
-brak porozumienia
-powtarzające się nieprawidłowe faktury
Rodzaje blokad
-blokada płatności(wynikająca z permanentnego debetu)
-blokada dekretowania (przed usunięciem rekordu danych partnera)
-blokada nabycia (na zakłady dostawcze i podwykonawców)
-blokada z powodów jakościowych
Blokada sprzedaży i dystrybucji
-blokada zleceń
-blokada dostaw
-blokada fakturowania
Blokada może być założona centralnie
Procesy sprzedaży i dystrybucji
Przetwarzanie zlecenia
Działania przedsprzedażne Nabycie
Płatności Wysyłka
Fakturowanie
Planowanie zlecenia klienta może być poprzedzone działaniami przedsprzedażowymi.
W ramach przetwarzania zlecenia tworzy się dokument sprzedaży.
Na podstawie dostępnych danych R/3 w procesie nabycia ustala się cenę.
W ramach przetwarzania wysyłki organizuje się i przetwarza dostawce towaru.
Działania przedsprzedażne
-tworzenie i opracowanie relacji z klientem
-działania przedsprzedaży obejmują reklamę pocztową, odpowiedzi na telefoniczne zapytania ofertowe, oferty, listy, warunki, kredyty, klasyfikacje podatkowa.
-zlecenia terminowe zawierają informacje o : klientach, materiałach, wycenę wszystkich pozycji, terminy dostaw, obsługę wysyłki, dane fakturowania
-zlecenie klienta musi być wprowadzane do systemu
Nabycie
-na tym etapie SD sprawdzana jest dostępność zamawianego towaru oraz przekazywane jest zapotrzebowanie do MRP
-przez MRP organizowany jest i monitorowany właściwy proces nabycia, obejmujący produkty wewnętrznie produkowane i/lub nabywane zewnętrznie
Wysyłka
Obsługa wysyłki wymaga tworzenia dostaw wychodzących, pobranie (przez tworzenie zleceń przeniesienia), pakowanie, planowanie i monitorowanie transportu, księgowanie wydania materiału.
Tworzenie zlecenia
-dokument sprzedaży jest zawsze tworzony w obszarze zbytu, obszar zbytu składa się z działu sprzedaży, kanału dystrybucji i dziedziny
-jedna oferta może być wykorzystana dla kilku zleceń, można zgrupować wszystkie oferty dla jednego klienta
Struktura dokumentu sprzedaży
NAGŁÓWEK
POZYCJA 10
LINIA HARMONOGRAMU 1
POZYCJA 20
LINIA HARMONOGRAMU 2
Dane ze zlecenia są kopiowane do dostawy wychodzącej.
Dostawa może być tworzona na podstawie kilku zleceń oraz na podstawie jednego zlecenia może być tworzonych kilka dostaw. W tych przypadkach musi być zgodność punktu wysyłki, terminu dostawy oraz adresu wysyłki.
Dane nagłówka są obowiązujące dla całego dokumentu.
Każda pozycja w dokumencie sprzedaży zawiera własne dane. Pojedyncze pozycje mogą być w różny sposób przetwarzane.
Linie harmonogramu zawierają dostarczone ilości i umowy terminowe. Pozycja musi mieć co najmniej jedną linie harmonogramową.
&...
Lusienka16