LSI w word całe.docx

(28 KB) Pobierz

LSI- wykłady

Rekord danych podstawowych materiału.

Zastosowanie:

-Dane materiału zawierają informacje o wszystkich materiałach wytwarzanych , składowanych i sprzedawanych w ramach przedsiębiorstwa;

-Są centralnym źródłem danych dla całego przedsiębiorstwa;

-Informacje są przechowywane w indywidualnych rekordach danych materiału;

 

Dane materiału są używane przez wszystkie moduły SAP. Integracja danych materiałowych w ramach pojedynczego obiektu bazy danych eliminuje nadmiar danych (redundancja).

 

Rekord danych podstawowych materiału

-Zawiera wszystkie dane niezbędne przedsiębiorstwu do zarządzania materiałem.

-Rekord jest tworzony ręcznie. Niektóre dane są jednak modyfikowane (uaktualniane) przez system (np. zapasy).

-Dane można podzielić na dwie kategorie : opisujące (nazwa, wymiary) i zarządcze (warunkujące przebieg procesów np. MRP, kontroli, cen)

 

Kod (indeks) materiału

-Kod jednoznacznie identyfikuje rekord danych materiału a przez to i materiał.

-System R/3 umożliwia nadanie numeru

·         Wewnętrzne

·         Zewnętrzne

-Administrator systemu może określić przedział liczbowy, z którego będą nadawane numery (wewnętrzne). Podział numerów można traktować jako atrybut typu materiału.

 

Gałąź przemysłu:

Tworząc rekord danych podstawowych należy zakwalifikować materiał do gałęzi przemysłu i typu materiału. Gałąź przemysłu determinuje kolejność ekranów i selekcję pól w rekordzie. Przyporządkowania do gałęzi przemysłu nie można zmienić. Zbiór gałęzi przemysłu definiuje administrator.

 

Kolejność ekranów

Tworząc rekord materiału nawiguje się przez kolejne ekrany i wypełnia wyszczególnione pola.

Proces (kolejność) zależy od

- aplikacji SAP używanych w firmie ,

-gałęzi przemysłu, w której działa firma,

-typu materiału, do którego zakwalifikowano materiał,

-poziomu organizacyjnego, z którego wprowadzono dane.

 

Typy ekranów danych w rekordzie danych materiału:

-główne ekrany (związane z pojedynczymi wydziałami np. MRP, Zaopatrzenie)

-ekrany dodatkowe ( dostępne z dowolnego wglądu przez przycisk DANE DODATKOWE)

-standardowa sekwencja procesu jest zdefiniowana dla głównych ekranów

 

Typy materiałów

-Materiały z identycznymi podstawowymi atrybutami są wspólnie grupowane i tworzą typ materiału. Umożliwia to zarządzanie materiałami w sposób zidentyfikowany.

-Typ materiału determinuje jego atrybuty i jest ważną funkcją kontrolną.

 

Wyrób typu materiału determinuje:

-przypisanie do specyficznych potrzeb,

-sposób nadania numeru,

-przedział numerów,

-sekwencję ekranów,

-wydział wprowadzającego dane

-typ nabycia

 

Standardowe typy materiałów

-Dodatki  (dodawane do materiału zasadniczego w celu jego lepszej prezentacji dla klienta : wieszaki, metki)

- Materiały reklamowe ( grupujące dane reklamowe o materiałach : katalogi, ulotki)

-Produkty konsumpcyjne (przyporządkowane dla danego producenta)

-Materiały konfigurowane (występujące w wielu różnych wariantach)

-Opakowanie (związane z transportem innych towarów)

-Produkty gotowe (wytwarzane przez firmę)

-Żywność (z wyłączeniem świeżej)

- Wyroby przejściowe ( istniejące pomiędzy dwoma fazami np. produkcji)

-Pojemniki KANBAN

-Zestawy naprawcze (np. samochodowe)

-Towary z numerami seryjnymi

-Artykuły niespożywcze (artykuły piśmiennicze, prasa)

-Materiały nieskładowane (zużywane w sposób natychmiastowy)

-Materiały bezwartościowe ( zliczane ilościowo, ale nie wartościowo)

-Półwyroby (nabywane z zewnątrz do produkcji i nie sprzedawane)

-Materiały opakunkowe (bezpłatne, używane do transportu, rozliczne ilościowo i wartościowo)

-Żywność świeża

-Materiały rurociągowe (zawsze dostępne, nie planuje się ich do zużycia np. woda, prąd)

-Materiały do procesów

-Grupy produktów wykazujące podobne cechy

-Zasoby produkcyjne

-Surowce (nabywane z zewnątrz)

-Półfabrykaty

-Usługi ( nie mogą być składowane i transportowane)

-części zapasowe

-Materiały handlowe (nabywane zewnętrznie i sprzedawane)

-Materiały naliczane wartościowo (ale nie ilościowo)

 

Sposoby przyznawania materiału do danego typu

-W przypadku wprowadzenia materiału tego samego typu bezpośrednie przez wybór : Materiał -> Twórz -> Typ materiału

BRAK

 

Materiał można stworzyć i rozszerzyć

-natychmiast

-z planowaniem

 

Materiał tworzony z planowaniem musi być uaktywniony.

 

Rekord materiału może być tworzony:

-centralnie dla wszystkich wydziałów,

-w sposób zdecentralizowany gdy poszczególne dane są wprowadzane w odpowiadających im wydziałach,

 

Schemat tworzenia rekordu

-Należy upewnić sie  czy dany rekord istnieje,

- W menu początkowym wybieramy opcje tworzenie materiału

-Jeżeli chcemy stworzyć rekord danych dla określonego typu materiałów wybieramy odpowiednia opcję

-wybieramy branże i typ materiału

-Jeżeli chcemy wybrać istniejący materiał jako referencyjny (odniesienia) wypełniamy pole kopiowanie

 

Rekord danych podstawowych klienta



Partnerzy biznesowy





 

Klienci                                                                      Dostawcy                                          Inni

 

Klienci – partnerzy, z którymi dokonujemy wymiany towarów lub usług

·         Wewnętrzni (własne lokalizacje)

·         Zewnętrzni

 

Dostawcy- partnerzy, od których nabywamy dobra lub usługi

·         Wewnętrzni  (np. Nasze centra dystrybucji)

·         Zewnętrzni

 

Zewnętrzni dostawcy są wybierani przez dział nabycia (zaopatrzenia)

 

Inne typy partnerów

-osoby od kontaktów – uwikłane w przeprowadzane transakcje biznesowe (zewnętrzne)

-własne lokalizacje

-personel

-nasi agenci ( sprzedaż)

-odpowiedzialni za zatrudnienie

 

Lokalizacja rekordu klienta

Rekord danych klienta jest przechowany centralnie i jest jedynym źródłem informacji dla wszystkich funkcjonalności systemu SAP. Dane są wprowadzane jednokrotnie.

 

Integracja

-Ze względu na stronę debetową i kredytową operacji biznesowych dane klienta są używane w rachunkowości finansowej oraz sprzedaży dystrybucji

-Ponieważ własne lokalizacje są klientami (np. w procesie nabycia) dostawami, mają własne rekordy danych

Klient w SD

-podczas transakcji biznesowych firma wchodzi w układ z osobami prawnymi, następnie odwzorowanymi w systemie jako partnerzy biznesowi,

-w przypadku jeżeli partner pełni rolę zarówno klienta jak i dostawcy, muszą istnieć dwa oddzielne choć połączone rekordy danych

 

Personel

Rekordy danych podstawowych materiału są tworzone w komórce personalne HR. Jeżeli moduł zarządzania zasobami ludzkimi nie jest używany, rekord ten jest tworzony w module sprzedaży i dystrybucji.

 

Osoby do kontaktów

-nie są utożsamiane z firmą, w której pracują

-podstawowe dane : imię, nazwisko, numer telefonu, dział

-dane osób do kontaktu są wprowadzane w ramach tworzenia rekordu danych firmy

-osoby do kontaktu otrzymują własne numery

 

Partnerzy biznesowi

-zleceniodawcy (nabywcy)- osoby lub firmy wystawiające zlecenie w celu nabycia dóbr (sold-to party)

-odbiorcy- osoby lub firmy otrzymujące dane towary (ship- to party)

-odbiorcy faktury- osoby otrzymujące fakturę (bill- to party)

-płatnicy – osoby opłacające fakturę

 

Partnerzy biznesowi (dostawcy)

-dostawcy

-odbiorcy zamówienia

-bezpośredni dostawcy towarów

-wystawcy faktury

 

Problemy integracji

-w przypadku rozdzielenia funkcji należy założyć oddzielne rekordy dla każdego partnera, a nastepnie dokonać ich integracji w ramach partnera z rozdzielnymi funkcjami (utworzyć i połączyć)

 

Struktura rekordów danych partnera biznesowego

-Klienta

·         Dane ogólne

a)dane firmy

b)dane sprzedaży i dystrybucji

-dostawcy

·         Dane ogólne

a)dane firmy

b)dane organizacji nabycia

 

Dane ogólne:

-nie zależą od działu organizacji

-są wspólne

-przykłady : nazwa firmy, adres, numer telefonu

 

 

Dane firmy

-związane są z kodem firmy

-są ustalane ze względu na moduł rachunkowości finansowej

-przykładowe dane

·         Dane zarządzania kontem klienta

·         Dane dotyczące ubezpieczeń

-w danych firmach musi być zdefiniowana funkcja partnera ‘płatnik’

 

Dane sprzedaży i dystrybucji

-jeden klient może posiadać zróżnicowane dane dla każdego obszaru zbytu

-przykładowe dane

·         Ustalanie ceny

·         Priorytet dostawy

·         Warunki wysyłki

 

Dane nabycia

-mogą być zróżnicowane dla każdej organizacji nabycia

-przykłady danych

·         W zakładce nabycie

·         Funkcje partnera

-można wprowadzić najróżniejsze kombinacje poddostawców i różnicować zakłady dostawców

-zróżnicowanie te umożliwia negocjowanie lepszych kontraktów

 

Grupa kont determinuje

-kolejność  ekranów i pól podczas tworzenia rekordów danych partnera

-pola obowiązkowe

-system nadawania numerów

-ważność funkcji partnera

-‘jednorazowość’ partnera

-dodatkowe mechanizmy kopiowania danych

 

Przydzielanie numerów

-numer klienta może być przydzielony

·         Zewnętrznie (ręcznie) z ustawnego przedziału, system sprawdza unikalność numerów w ramach grupy kont

·         Wewnętrznie (automatycznie) przez system

-numery są unikalne w ramach : sprzedaży i nabycia

 

Partnerzy jednorazowi

- korzysta sie z ‘uniwersalnego’ partnera zdefiniowanego regionu sprzedaży

·         Język

·         Waluta

·         Pola sterujące sprzedażą

-w ramach SAP klient jednorazowy ma założoną specjalna grupę kont

 

Wspólne dane dla sprzedaży

Można zdefiniować grupę danych, które będą ważne w innych obszarach zbytu (np. dane kontrolne procesu sprzedaży czy zasady wyznaczania ceny). Najczęściej stosuje się takie odwołanie referencyjne dla kanałów dystrybucyjnych i dywizji.

 

Ogólne zasady tworzenia rekordu danych podstawowych partnera

-wybór grupy kont, dla której zostanie przypisany partner

-jeżeli podane dane dotyczące partnera istnieją można się nimi posłużyć jako danymi referencyjnymi

-jeżeli jest to konieczne, należy ręcznie wprowadzić numer partnera

 

Kolejność wprowadzania danych

-dane ogólne (adres, płatności kartą, punkty wyładunku, działy)

-dane firmy (zarządzanie nie kontami)

-dane obszaru sprzedaży (wysyłka, fakturowanie)

-dane nabycia (funkcje partnera)

 

Sposoby tworzenia rekordu partnera

-centralnie-wspólne dla rachunkowości finansowej oraz sprzedaży i dystrybucji

-lokalne-rozdzielne dla sprzedaży i dystrybucji, nabycia oraz zbytu

 

Blokowanie działań partnerów biznesowych

Przykładowe powody blokowania :

-utrzymujący się debet

-partner w stanie likwidacji

-zablokowanie wymiany z partnerem

-brak porozumienia

-powtarzające się nieprawidłowe faktury

 

Rodzaje blokad

-blokada płatności(wynikająca z permanentnego debetu)

-blokada dekretowania  (przed usunięciem rekordu danych partnera)

-blokada nabycia (na zakłady dostawcze i podwykonawców)

-blokada z powodów jakościowych

 

Blokada sprzedaży i dystrybucji

-blokada zleceń

-blokada dostaw

-blokada fakturowania

Blokada może być założona centralnie

 

Procesy sprzedaży i dystrybucji





Przetwarzanie zlecenia





Działania przedsprzedażne                                                                                                                 Nabycie

 



Płatności                                                                                                                                            Wysyłka



Fakturowanie

 

 

Planowanie zlecenia klienta może być poprzedzone działaniami przedsprzedażowymi.

W ramach przetwarzania zlecenia tworzy się dokument sprzedaży.

Na podstawie dostępnych danych R/3 w procesie nabycia ustala się cenę.

W ramach przetwarzania wysyłki organizuje się i przetwarza dostawce towaru.

 

Działania przedsprzedażne

-tworzenie i opracowanie relacji z klientem

-działania przedsprzedaży obejmują reklamę pocztową, odpowiedzi na telefoniczne zapytania ofertowe, oferty, listy, warunki, kredyty, klasyfikacje podatkowa.

 

Przetwarzanie zlecenia

-zlecenia terminowe zawierają informacje o : klientach, materiałach, wycenę wszystkich pozycji, terminy dostaw, obsługę wysyłki, dane fakturowania

-zlecenie klienta musi być wprowadzane do systemu

 

Nabycie

-na tym etapie SD sprawdzana jest dostępność zamawianego towaru oraz przekazywane jest zapotrzebowanie do MRP

-przez MRP organizowany jest i monitorowany właściwy proces nabycia, obejmujący produkty wewnętrznie produkowane i/lub nabywane zewnętrznie

 

Wysyłka

Obsługa wysyłki wymaga tworzenia dostaw wychodzących, pobranie (przez tworzenie zleceń przeniesienia), pakowanie, planowanie i monitorowanie transportu, księgowanie wydania materiału.

 

Tworzenie zlecenia

-dokument sprzedaży jest zawsze tworzony w obszarze zbytu, obszar zbytu składa się z działu sprzedaży, kanału dystrybucji i dziedziny

-jedna oferta może być wykorzystana dla kilku zleceń, można zgrupować wszystkie oferty dla jednego klienta

 

Struktura dokumentu sprzedaży

NAGŁÓWEK

 

POZYCJA 10

LINIA HARMONOGRAMU  1

 

POZYCJA 20

LINIA HARMONOGRAMU  1

LINIA HARMONOGRAMU  2

 

Dane ze zlecenia są kopiowane do dostawy wychodzącej.

 

Dostawa może być tworzona na podstawie kilku zleceń oraz na podstawie jednego zlecenia może być tworzonych kilka dostaw. W tych przypadkach musi być zgodność punktu wysyłki, terminu dostawy oraz adresu wysyłki.

Dane nagłówka są obowiązujące dla całego dokumentu.

Każda pozycja w dokumencie sprzedaży zawiera własne dane. Pojedyncze pozycje mogą być w różny sposób przetwarzane.

Linie harmonogramu zawierają dostarczone ilości i umowy terminowe. Pozycja musi mieć co najmniej jedną linie harmonogramową.

&...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin