Podstawa programowa.pdf

(830 KB) Pobierz
MEN_TOM_3.indd
PODSTAWA PROGRAMOWA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W ZAKRESIE JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
I etap edukacyjny: klasy I–III
Język obcy nowożytny. Wspomaganie dzieci w porozumiewaniu się z osoba-
mi, które mówią innym językiem. Uczeń kończący klasę I:
1) rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;
2) nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu;
3) recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego;
4) rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami,
gestami, przedmiotami.
Treści nauczania
– klasa I szkoły
podstawowej
Język obcy nowożytny. Uczeń kończący klasę III:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozu-
mieć, trzeba nauczyć się ich języka (motywacja do nauki języka obcego);
2) reaguje werbalnie i niewerbalnie na proste polecenia nauczyciela;
3) rozumie wypowiedzi ze słuchu:
a) rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu,
b) rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługi-
wać,
c) rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni przedstawianych
także za pomocą obrazów, gestów,
d) rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych (także
w nagraniach audio i video);
4) czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania;
5) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów,
recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki, nazywa obiekty z otocze-
nia i opisuje je, bierze udział w miniprzedstawieniach teatralnych;
6) przepisuje wyrazy i zdania;
7) w nauce języka obcego nowożytnego potrafi korzystać ze słowników
obraz ko wych, książe czek, środków multimedialnych;
8) współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
Treści nauczania
– wymagania
szczegółowe
na koniec
klasy III szkoły
podstawowej
27
PODSTAWA PROGRAMOWA – JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY – KLASY I–III
27
674427367.046.png 674427367.047.png 674427367.048.png 674427367.049.png 674427367.001.png 674427367.002.png 674427367.003.png 674427367.004.png 674427367.005.png 674427367.006.png 674427367.007.png 674427367.008.png
ZALECANE WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI
Zalecane jest organizowanie dzieciom również pozalekcyjnych form nauki
ję zy ka obcego nowożytnego, np. zajęć w szkolnym klubie, spotkań czy tel ni-
czych w bibliotece, seansów fi lmowych w świetlicy szkolnej itp.
674427367.009.png 674427367.010.png 674427367.011.png 674427367.012.png 674427367.013.png 674427367.014.png 674427367.015.png 674427367.016.png
PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU
JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY
II etap edukacyjny: klasy IV–VI
I. Znajomość środków językowych.
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych
(leksykalnych, gramatycznych, ortografi cznych oraz fonetycznych), umoż-
liwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów
wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
Cele kształcenia
– wymagania
ogólne
II. Rozumieniewypowiedzi.
Uczeń rozumie bardzo proste i krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wy-
raźnie i powoli, w standardowej odmianie języka, a także krótkie i proste wy-
powiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzeniewypowiedzi.
Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste i zrozumiałe wypowie-
dzi ustne i pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
Uczeń uczestniczy w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje
w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pi-
semnie, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzaniewypowiedzi.
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym
w wymaganiach szczegółowych.
1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków języko-
wych: leksykalnych, gramatycznych, ortografi cznych oraz fonetycznych,
umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie
następujących tematów:
1) człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje,
zaintere so wa nia);
2) dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wy-
posażenia);
3) szkoła (przedmioty nauczania, przybory szkolne);
4) praca (popularne zawody);
5) życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjacie-
le, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego);
6) żywienie (artykuły spożywcze, posiłki);
Treści nauczania
– wymagania
szczegółowe
29
PODSTAWA PROGRAMOWA – JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY – KLASY IV–VI
29
674427367.017.png 674427367.018.png 674427367.019.png 674427367.020.png 674427367.021.png 674427367.022.png 674427367.023.png 674427367.024.png 674427367.025.png 674427367.026.png 674427367.027.png 674427367.028.png
7) zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowa-
nie);
8) podróżowanie i turystyka (środki transportu, kierunki świata);
9) kultura (święta, obrzędy);
10) sport (popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy);
11) zdrowie (samopoczucie, higiena codzienna);
12) świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
2. Uczeń rozumie wypowiedzi ze słuchu:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie znaczenie zwrotów dnia codziennego adresowanych do
ucznia;
3) rozumie ogólny sens prostego tekstu;
4) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście słuchanym;
5) rozumie intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie
prośby, zgody lub braku zgody, żartowanie);
6) rozpoznaje rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w skle-
pie, na dworcu, w szkole).
3. Uczeń rozumie krótkie, proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne:
1) rozumie ogólny sens tekstu;
2) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście;
3) rozpoznaje różne rodzaje tekstów, np. list prywatny, e-mail, SMS,
opowiadanie, zaproszenie, kartka pocztowa.
4. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opowiada o czynnościach życia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
5. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opisuje czynności dnia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
6. Uczeń reaguje ustnie w prostych sytuacjach dnia codziennego:
1) przedstawia siebie i członków swojej rodziny;
2) podaje swój wiek i miejsce zamieszkania;
3) podaje swoje upodobania;
4) mówi, co posiada i co potrafi robić;
5) prosi o informacje;
6) wyraża swoje emocje;
7) wyraża prośby i podziękowania.
30
JĘZYKI OBCE W SZKOLE PODSTAWOWEJ, GIMNAZJUM I LICEUM
674427367.029.png 674427367.030.png 674427367.031.png 674427367.032.png 674427367.033.png 674427367.034.png 674427367.035.png 674427367.036.png 674427367.037.png
7. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego w prostych sytuacjach
życia codziennego:
1) udziela podstawowych informacji na swój temat;
2) wyraża podziękowania.
8. Uczeń przetwarza tekst:
1) przekazuje ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czy-
tanego;
2) zapisuje informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
9. Uczeń dokonuje samooceny (np. przy użyciu portfolio językowego) i wy-
korzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze
słownika, poprawianie błędów, zapamiętywanie nowych wyrazów).
10. Uczeń współdziała w grupie, np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych języko-
wych pracach projektowych.
11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklope-
dii, mediów) również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyj-
nych.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia
wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa
i zwroty).
13. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między
językami).
674427367.038.png 674427367.039.png 674427367.040.png 674427367.041.png 674427367.042.png 674427367.043.png 674427367.044.png 674427367.045.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin