wstepne wyniki analiza2008oke.pdf

(172 KB) Pobierz
Wstêpne wyniki sprawdzianu 2008
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA
ul. Gronowa 22, 61 – 655 Poznań
tel.: 061 854 01 60, fax: 061 852 14 41
www.oke.poznan.pl
OKEP – 4513 / 54 / 2008
Wstępne wyniki sprawdzianu
w klasie szóstej
w roku 2008
Szanowni Państwo,
siedem lat temu podjęliśmy się wspólnie zorganizowania i przeprowadzenia
sprawdzianu dla uczniów klas VI. Siedmioletnie doświadczenie pozwoliło
na udoskonalenie stosowania procedur i instrukcji przeprowadzania
sprawdzianu.
Minione lata zaliczyć naleŜy do czasu obfitującego wzajemną nauką,
pomocą i Ŝyczliwością.
Dziękując Państwu za dotychczasową współpracę, gratuluję wyników
tym z Państwa, którzy osiągnęli sukces oraz Ŝyczę spełnienia marzeń w Ŝyciu
zawodowym i osobistym.
Dyrektor OKE w Poznaniu
Poznań, 28 maja 2008 r.
311484321.016.png 311484321.017.png
I. Informacja o uczniach, którzy 8 kwietnia 2008 r. przystąpili
do sprawdzianu
KaŜdy uczeń podczas tegorocznego sprawdzianu rozwiązywał zadania w jednym
z niŜej wymienionych rodzajów arkuszy egzaminacyjnych.
Tabela 1. Rodzaje zestawów egzaminacyjnych
Symbol
zestawu
Zestaw egzaminacyjny
Liczba
uczniów
% liczby
uczniów
temat
odbiorca
S-1-082
„Jasne jak słońce”
uczeń bez dysfunkcji
i z dysleksją
68 501 97,78%
S-4-082
„Jasne jak słońce”
(dostosowany)
uczeń słabo widzący
81
0,12%
S-5-082
„Jasne jak słońce”
(dostosowany)
uczeń słabo widzący
28
0,04%
S-6-082
„Jasne jak słońce”
(dostosowany)
uczeń niewidomy
5
0,01%
S-7-082
„Jasne jak słońce”
(dostosowany)
uczeń słabo słyszący /
niesłyszący
131
0,19%
S-8-082
„O chlebie”
uczeń z upośledzeniem
umysłowym w stopniu lekkim
1 312
1,87%
Razem
70 058
100,00%
Liczebność uczniów rozwiązujących w trzech województwach zadania
z poszczególnych arkuszy przedstawiono w tabeli 2.
Tabela 2. Liczba uczniów rozwiązujących zadania z poszczególnych arkuszy
Liczba uczniów
Rodzaj arkusza
Zwolnieni
Liczba
uczniów
łącznie
Województwo
S-4,
S-5,
S-6
Z przyczyn
losowych
S-1
S-7 S-8 Laureaci
lubuskie
11 487 11 163
26 18 246
34
17
50
wielkopolskie
39 524 38 773
54 58 628
11
21
129
zachodnio-
pomorskie
19 047 18 470
34 55 438
50
16
143
Razem
70 058 68 406
114 131 1 312
95
54
322
2
311484321.018.png 311484321.019.png 311484321.001.png 311484321.002.png
II. Opis arkusza standardowego (S-1-082)
W dniu 8 kwietnia 2008 r. uczniowie klas szóstych przystąpili do rozwiązania zadań
zamieszczonych w arkuszu standardowym (S-1-082) przygotowanym w dwóch wariantach.
Zestaw zatytułowany „Jasne jak słońce” składał się z 25 zadań (takie same zadania
egzaminacyjne rozwiązywali uczniowie z dysleksją rozwojową). Uczniowie słabo widzący
(S-4-082 i S-5-082) i niewidomi (S-6-082) oraz uczniowie słabo słyszący i niesłyszący
(S-7-082) rozwiązywali zadania w wersji dostosowanej.
Szóstoklasista, za poprawne wykonanie wszystkich zadań zamieszczonych w arkuszu,
mógł otrzymać maksymalnie 40 punktów. PoniŜej zamieszczono plan, wg którego został
opracowany arkusz standardowy.
Tabela 3. Plan arkusza standardowego
Obszar umiejętności
Liczba
punktów
Waga
Numery zadań w arkuszu S-1-082
czytanie
10
25%
1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13
pisanie
10
25%
24.I, 25.I – V
rozumowanie
8
20%
4, 15, 19, 20, 21, 22.I, 23.I, 23.II
korzystanie z informacji
4
10%
8, 14, 24.II
wykorzystywanie wiedzy
w praktyce
8
20%
7, 16, 17, 18, 22.II, 22.III, 23.III, 23.IV
PoniŜej w tabeli 4. przedstawiono kartotekę arkusza, w której zestawiono umiejętności
i czynności odpowiadające określonym obszarom standardów wymagań egzaminacyjnych,
sprawdzanych za pomocą kolejnych zadań.
Tabela 4. Kartoteka zestawu egzaminacyjnego - „Jasne jak słońce” – S-1-082 (S-4-082,
S-5-082, S-6-082)
Nr
zad.
Obszar standardów
wymagań
egzaminacyjnych
Sprawdzana umiejętność
(z numerem standardu)
Sprawdzana czynność ucznia
Liczba
punktów
Typ
zadania
Uczeń:
Uczeń:
1. 1. Czytanie
odczytuje tekst
popularnonaukowy ( 1.1 )
przetwarza informacje
zawarte w tekście
popularnonaukowym
1
WW 1
2. 1. Czytanie
odczytuje tekst
popularnonaukowy ( 1.1 )
wnioskuje na podstawie
informacji zawartych
w tekście
popularnonaukowym
1
WW
3. 1. Czytanie
odczytuje tekst
popularnonaukowy ( 1.1 )
odczytuje informację
z tekstu
popularnonaukowego
1
WW
4. 3. Rozumowanie
umieszcza datę
w przedziale czasowym
( 3.1 )
określa wieki
1
WW
3
311484321.003.png 311484321.004.png 311484321.005.png
c.d. tabela 4.
5. 1. Czytanie
odczytuje dane z tabeli
i odpowiada na proste
pytania z nimi związane
( 1.4 )
porównuje dane
zapisane w tabeli
1
WW
6. 1. Czytanie
odczytuje dane z tabeli
i odpowiada na proste
pytania z nimi związane
( 1.4 )
odczytuje dane zapisane
w tabeli
1
WW
5. Wykorzystywanie
wiedzy
w praktyce
7.
wykonuje obliczenia
dotyczące czasu ( 5.3 )
oblicza czas trwania
zjawiska
1
WW
8.
4. Korzystanie
z informacji
posługuje się źródłem
informacji ( 4.1 )
wyjaśnia znaczenie
uŜytego w zdaniu
wyrazu na podstawie
artykułu hasłowego
ze słownika
1
WW
9. 1. Czytanie
dostrzega znaczenia
dosłowne i odkrywa
sensy przenośne ( 1.1 )
rozumie przenośny sens
powiedzenia
1
WW
10. 1. Czytanie
odczytuje tekst poetycki
( 1.1 )
odczytuje sens (temat)
wiersza
1
WW
11. 1. Czytanie
posługuje się czynnie
terminami ( 1.2 )
rozpoznaje porównanie
1
WW
12. 1. Czytanie
rozumie pojęcie
przenośni ( 1.2 )
rozpoznaje cechy
przenośni
1
WW
13. 1. Czytanie
odczytuje tekst poetycki
( 1.1 )
rozumie z kontekstu
znaczenie uŜytego
w wierszu słowa
1
WW
wskazuje słownik
wyjaśniający znaczenie
wyrazu
14.
4. Korzystanie
z informacji
wskazuje źródło
informacji ( 4.1 )
1
WW
15. 3. Rozumowanie
rozpoznaje własności
liczb ( 3.6 )
porównuje róŜnicę liczb
1
WW
16.
5. Wykorzystywanie
wiedzy
w praktyce
wykorzystuje w sytuacji
praktycznej własności
liczb ( 5.5 )
oblicza wielokrotność
liczby
1
WW
17.
5. Wykorzystywanie
wiedzy
w praktyce
wykorzystuje w sytuacji
praktycznej własności
liczb ( 5.5 )
wykonuje obliczenia
na liczbach całkowitych
i ułamkach zwykłych
1
WW
18.
5. Wykorzystywanie
wiedzy
w praktyce
wykonuje obliczenia
dotyczące pieniędzy
( 5.3 )
oblicza koszt
na podstawie ceny
i czasu wynajmu
1
WW
4
311484321.006.png 311484321.007.png 311484321.008.png 311484321.009.png
c.d. tabela 4.
19. 3. Rozumowanie
na podstawie opisu zjawiska
mającego charakter
prawidłowości wnioskuje
o dalszym jego przebiegu
( 3.7 )
zwiększa liczbę
o odpowiednią
wielokrotność innej liczby
1 WW
20. 3. Rozumowanie
rozpoznaje
charakterystyczne cechy
zjawisk ( 3.6 )
rozumie zaleŜność między
kierunkiem cienia a porą
dnia
1 WW
rozpoznaje porę roku
na podstawie obserwacji
pozornej drogi Słońca
na niebie
21. 3. Rozumowanie
rozpoznaje
charakterystyczne cechy
zjawisk ( 3.6 )
1 KO 2
3. Rozumowanie
ustala sposób rozwiązywania
zadania ( 3.8 )
I.
ustala sposób
obliczenia długości
cienia (krotność danej
wielkości)
1
22.
5. Wykorzystywanie
wiedzy
w praktyce
wykonuje obliczenia
dotyczące długości ( 5.3 )
II. oblicza długość cienia 1
KO
5. Wykorzystywanie
wiedzy
w praktyce
wykonuje obliczenia
dotyczące długości ( 5.3 )
III.
posługuje się
jednostkami długości
1
ustala sposób
obliczenia kosztu
zakupu na podstawie
ceny jednostkowej
3. Rozumowanie
ustala sposób rozwiązywania
zadania ( 3.8 )
I.
1
3. Rozumowanie
ustala sposób rozwiązywania
zadania ( 3.8 )
II.
ustala sposób
wyznaczenia reszty
1
23.
RO 3
5. Wykorzystywanie
wiedzy
w praktyce
wykonuje obliczenia
dotyczące pieniędzy ( 5.3 )
III. wyznacza resztę
1
5. Wykorzystywanie
wiedzy
w praktyce
wykorzystuje w sytuacji
praktycznej własności liczb
( 5.5 )
IV.
określa, ile razy jedna
wielkość mieści się
w drugiej
1
2. Pisanie
pisze na temat, posługując
się formą notatki ( 2.1 )
I.
pisze komunikatywną
notatkę zgodnie
z tematem
1
24.
KO
korzysta z informacji
zawartych na mapie
pogody
4. Korzystanie
z informacji
posługuje się źródłem
informacji ( 4.1 )
II.
2
5
311484321.010.png 311484321.011.png 311484321.012.png 311484321.013.png 311484321.014.png 311484321.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin