Zajęcia pozalekcyjne wg Wincentego Okonia to nieobowiązkowa, wykonywana w czasie wolnym działalność uczniów w obrębie szkoły, obejmująca zajęcia w organizacjach młodzieżowych, kolach zainteresowań, świetlicy, sali gimnastycznej lub na boisku czy w ogrodzie szkolnym, zajęcia pozalekcyjne służą rozszerzaniu i pogłębianiu wiedzy, rozwijaniu zainteresowań nauką, sztuką, techniką i życiem społecznym.
Cele edukacyjne zajęć pozalekcyjnych:
· rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, skłanianie do samodzielnego poznawania świata żywego,
· poznawanie różnorodności świata żywego,
· kształtowanie zdrowego stylu życia,
· kształcenie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego,
· wyzwolenie postawy aktywnej wobec zagrożeń środowiska przyrodniczego,
· kształcenie umiejętności porządkowania wiadomości i dostrzegania związków między organizmami a środowiskiem przyrodniczym,
· doskonalenie umiejętności pracy aktywnymi metodami,
Przykłady zajęć pozalekcyjnych z przyrody:
· koła przyrodnicze
· wycieczki pozaszkolne, np. do ogrodów botanicznych, ZOO
· warsztaty przyrodnicze
· szkolne Koła Ligii Ochrony Przyrody
· konkursy przyrodnicze
· zakładanie hodowli
· redagowanie gazetki szkolnej o tematyce przyrodniczej
· organizowanie kącików przyrodniczych
Prowadząc hodowlę zwierząt na lekcjach przyrody lub zajęciach pozalekcyjnych warto pamiętać o kilku ważnych uwagach:
· Nie wolno hodować zwierząt bez wyraźnego celu badawczego lub gospodarczego (np. jako pokarm dla innych zwierząt).
· Niedopuszczalne jest przetrzymywanie w pracowni zwierząt chronionych.
· Nie należy hodować zwierząt rzadkich, chociaż nie podlegających ochronie.
· Zbędne jest gromadzenie w pracowni dużej liczby okazów jednego gatunku.
Okazy hodowane przez krótki czas, po zakończeniu obserwacji należy przenieść do ich naturalnego środowiska
Opracowały: M. Sypka i K. Susik
laremi