16. Zajęcia pozalekcyjne z przyrody.doc

(30 KB) Pobierz
Zajęcia pozalekcyjne z przyrody

16. Zajęcia pozalekcyjne z przyrody

Zajęcia pozalekcyjne wg Wincentego Okonia  to nieobowiązkowa, wykonywana w czasie wolnym działalność uczniów w obrębie szkoły, obejmująca zajęcia w organizacjach młodzieżowych, kolach zainteresowań, świetlicy, sali gimnastycznej lub na boisku czy w ogrodzie szkolnym, zajęcia pozalekcyjne służą rozszerzaniu i pogłębianiu wiedzy, rozwijaniu zainteresowań nauką, sztuką, techniką i życiem społecznym.

 

Cele edukacyjne zajęć pozalekcyjnych:

·         rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, skłanianie do samodzielnego poznawania świata żywego,

·         poznawanie różnorodności świata żywego,

·         kształtowanie zdrowego stylu życia,

·         kształcenie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego,

·         wyzwolenie postawy aktywnej wobec zagrożeń środowiska przyrodniczego,

·         kształcenie umiejętności porządkowania wiadomości i dostrzegania związków między organizmami a środowiskiem przyrodniczym,

·         doskonalenie umiejętności pracy aktywnymi metodami,

Przykłady zajęć pozalekcyjnych z przyrody:

·         koła przyrodnicze

·         wycieczki pozaszkolne, np. do ogrodów botanicznych, ZOO

·         warsztaty przyrodnicze

·         szkolne Koła Ligii Ochrony Przyrody

·         konkursy przyrodnicze

·         zakładanie hodowli

·         redagowanie gazetki szkolnej o tematyce przyrodniczej

·         organizowanie kącików przyrodniczych

 

Prowadząc hodowlę zwierząt na lekcjach przyrody lub zajęciach pozalekcyjnych warto pamiętać o kilku ważnych uwagach:

·         Nie wolno hodować zwierząt bez wyraźnego celu badawczego lub gospodarczego (np. jako pokarm dla innych zwierząt).

·         Niedopuszczalne jest przetrzymywanie w pracowni zwierząt chronionych.

·         Nie należy hodować zwierząt rzadkich, chociaż nie podlegających ochronie.

·         Zbędne jest gromadzenie w pracowni dużej liczby okazów jednego gatunku.

Okazy hodowane przez krótki czas, po zakończeniu obserwacji należy przenieść do ich naturalnego środowiska

 

 

 

Opracowały: M. Sypka i K. Susik

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin