Mateusz Soliwoda ipet.doc

(117 KB) Pobierz
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny IPET

 

 

 

 

 

 

 

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny IPET

 

 

 

 

MATEUSZ  SOLIWODA

 

 

 

 

Dane ucznia/dziecka

Imię i nazwisko

Mateusz Soliwoda

Dane szkoły/placówki

Nazwa i adres

 

 

Gimnazjum Publiczne Nr 2

Ostrów Maz. 07-300 ul. Grota Roweckiego 6

Oznaczenie klasy/grupy

 

IA Gimnazjum

Podstawa opracowania programu

 

nr i data wydania orzeczenia

15.2012

4.04.2012

z uwagi na:

(podkreślić właściwe)

niepełnosprawność ruchowa

Dane dotyczące programu

Data opracowania

 

15.09.2013

Czas realizacji programu

 

13/14

Wielospecjalistyczna  Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia

Informacje zebrane od rodziców

 

Dziecko nie sprawia trudności wychowawczych. Uczy się niechętnie. Potrzebuje coraz więcej czasu na opanowanie wiedzy do kartkówek i sprawdzianów. Z rozmowy z matką wynika, że Mateusz jest nieakceptowany w klasie, że uczniowie dokuczają mu i śmieją się, co wywołało u chłopca reakcje somatyczne.

Diagnoza psychologiczna

 

 

 

Aktualny poziom funkcjonowania intelektualnego jest niższy od przeciętnego. stopniu lekkim. Sfera wykonawcza odbiega znacznie od werbalnej. Uczeń wykazuje się dobrymi możliwościami w obrębie myślenia logiczno- abstrakcyjnego oraz arytmetycznego. Dziecko dysponuje zakresem wiedzy ogólnej, teoretycznej zgodnie z wiekiem. Obniżone wyniki dotyczą zadań z zakresu koordynacji psychoruchowej m. in. zdolności konstrukcyjnych, tempa wzrokowo- ruchowego uczenia się. Procesy percepcyjne i pamięć słuchowa funkcjonują poniżej wieku badanego. Występuje męczliwość i tendencja do rozpraszania uwagi. Chłopiec ma zaburzenia emocjonalne i trudności w nawiązywaniu nowych relacji interpersonalnych. Początkowo jest wycofany, później coraz swobodniejszy, pojawia się mowa spontaniczna. Ma niską odporność na stres w sytuacjach subiektywnie odbieranych jako trudne. Jest silnie związany z matką (matka obecna w gabinecie podczas badania). Mateusz ma obniżoną samoocenę i jest bardzo wrażliwy. Potrzebuje poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.

Diagnoza pedagogiczna

 

 

Uczeń ma trudności z opanowaniem wiadomości i umiejętności szkolnych z realizowanego programu edukacyjnego, chociaż spełnia wymagania na poziomie koniecznym i podstawowym. Wykonuje podstawowe działania matematyczne i rozwiązuje proste zadania tekstowe, jednak oczekuje potwierdzenia. Sprawność funkcjonalna analizatora kinestetyczno- ruchowego jest obniżona, co skutkuje wolnym tempem pisania oraz niskim poziomem graficznym pisma. Tempo czytania głośnego jest właściwe dla klasy czwartej, z techniką całościową bez płynności. Rozumie ogólny sens czytanego tekstu, ale napotyka na trudności przy ocenie zależności przyczynowo skutkowych zdarzeń i faktów. Jest mało samodzielny. Wolne tempo pracy. Trudno nawiązuje kontakt emocjonalny, pracuje wytrwale po zastosowaniu wzmocnień pozytywnych i nie rezygnuje podczas napotykanych trudności. Przejawia dużą męczliwość i wymaga przerw relaksacyjnych oraz etapowego realizowanie zadań. Na wydłużenie pracy wbrew jego woli reaguje płaczem i zniechęceniem do dalszej pracy, a następnie ją przerywa.

Diagnoza logopedyczna

-------------------------

Obserwacje nauczycieli

Chłopiec samodzielnie pracuje, czasem wymaga powtórzenia polecenia lub dodatkowego wyjaśnienia zadania. Ma niski poziom graficzny pisma. Dość łatwo rozprasza się, wykazuje męczliwość. W sytuacjach stresowych ma napady płaczu i autoagresji.

Informacje o stanie zdrowia

(przykładowe źródła: dokumentacja medyczna, lekarz, pielęgniarka, rehabilitant)

Chłopiec jest niesprawny ruchowo (stan po mózgowym porażeniu dziecięcym).

Inne źródła informacji

Z obserwacji wychowawcy  wynika, że dziecko jest wrażliwe, ma niską samoocenę. Denerwuje się i reaguje agresją w sytuacjach subiektywnie odczuwanych jako trudne.

PODSUMOWANIE

(ocena funkcjonowania ucznia w różnych obszarach)

 

 

Mocne strony

Słabe strony

Rozwój fizyczny (w tym motoryka duża i mała, funkcjonowanie zmysłów, stan zdrowia)

 

Mateusz jest niesprawny ruchowo.

Funkcjonowanie poznawcze

 

 

 

 

 

 

Myślenie logiczno-abstrakcyjne i arytmetyczne jest dobre. Dziecko dysponuje zakresem wiedzy ogólnej, teoretycznej zgodnie z wiekiem. Obniżone wyniki dotyczą zadań z zakresu koordynacji psychoruchowej m. in. zdolności konstrukcyjnych, tempa wzrokowo- ruchowego uczenia się. Jest bardzo wrażliwy.

Aktualny poziom funkcjonowania intelektualnego jest niższy od  przeciętnego.     Sfera wykonawcza odbiega znacznie od werbalnej. Ma słabe umiejętności szkolne. Procesy percepcyjne i pamięć słuchowa funkcjonują poniżej wieku badanego. Występuje męczliwość i tendencja do rozpraszania uwagi. Chłopiec ma zaburzenia emocjonalne i trudności w nawiązywaniu nowych relacji interpersonalnych. Początkowo jest wycofany, później coraz swobodniejszy, pojawia się mowa spontaniczna. Ma niską odporność na stres w sytuacjach subiektywnie odbieranych jako trudne.   Mateusz ma  obniżoną samoocenę

Emocje
i motywacja

 

 

 

 

Zakłócona jest sfera emocjonalno- motywacyjna. Obniżona samoocena.

Funkcjonowanie społeczne

 

 

 

 

 

 

Zaburzona więź z rówieśnikami. Słabe umiejętności społeczne. Dziecko słabo zna normy społecznie akceptowane.

Komunikacja

 

 

 

 

 

 

Chłopiec dobrze komunikuje się z osobami dorosłymi, nauczycielami. Słaby kontakt z rówieśnikami.

Szczególne uzdolnienia

 

 

CELE



Edukacyjne

Terapeutyczne

Ogólne

 

 

 

 

Wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności podstawy programowej kształcenia ogólnego dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.

Z dostosowań opisanych przez nauczycieli

 

Wspieranie komunikacji z rówieśnikami, dbałość o rozwój sfery emocjonalnej i społecznej),

usprawnianie komunikacji,

pomoc w odzyskaniu właściwej samooceny, szczególna troska i opieka na zajęciach wychowania fizycznego

 

Szczegółowe

 

 

 

Wyrównywanie poziomu wiadomości i umiejętności w ramach zespołu dydaktyczno wyrównawczego.

Z dostosowań opisanych przez nauczycieli

Docenianie chłopca  na forum klasy, wzmacnianie zachowań prospołecznych i drobnych sukcesów, częściowo wykonanych poprawnie zadań w celu wytworzenia właściwej samooceny.

Zlecanie zadań zespołowych i innych form integracji w celu podtrzymywania więzi rówieśniczej co zaspokoi potrzebę bezpieczeństwa i akceptacji przez  grupę. Unikanie rywalizacji między uczniami. Stabilizowanie sfery emocjonalnej.

Wdrażanie do samodzielności i i systematyczności  wykonywanych zadań poprzez pozytywne wzmocnienia. Eliminowanie zachowań nieakceptowanych przez rówieśni...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin