Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny IPET
MATEUSZ SOLIWODA
Dane ucznia/dziecka
Imię i nazwisko
Mateusz Soliwoda
Dane szkoły/placówki
Nazwa i adres
Gimnazjum Publiczne Nr 2
Ostrów Maz. 07-300 ul. Grota Roweckiego 6
Oznaczenie klasy/grupy
IA Gimnazjum
Podstawa opracowania programu
nr i data wydania orzeczenia
15.2012
4.04.2012
z uwagi na:
(podkreślić właściwe)
niepełnosprawność ruchowa
Dane dotyczące programu
Data opracowania
15.09.2013
Czas realizacji programu
13/14
Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia
Informacje zebrane od rodziców
Dziecko nie sprawia trudności wychowawczych. Uczy się niechętnie. Potrzebuje coraz więcej czasu na opanowanie wiedzy do kartkówek i sprawdzianów. Z rozmowy z matką wynika, że Mateusz jest nieakceptowany w klasie, że uczniowie dokuczają mu i śmieją się, co wywołało u chłopca reakcje somatyczne.
Diagnoza psychologiczna
Aktualny poziom funkcjonowania intelektualnego jest niższy od przeciętnego. stopniu lekkim. Sfera wykonawcza odbiega znacznie od werbalnej. Uczeń wykazuje się dobrymi możliwościami w obrębie myślenia logiczno- abstrakcyjnego oraz arytmetycznego. Dziecko dysponuje zakresem wiedzy ogólnej, teoretycznej zgodnie z wiekiem. Obniżone wyniki dotyczą zadań z zakresu koordynacji psychoruchowej m. in. zdolności konstrukcyjnych, tempa wzrokowo- ruchowego uczenia się. Procesy percepcyjne i pamięć słuchowa funkcjonują poniżej wieku badanego. Występuje męczliwość i tendencja do rozpraszania uwagi. Chłopiec ma zaburzenia emocjonalne i trudności w nawiązywaniu nowych relacji interpersonalnych. Początkowo jest wycofany, później coraz swobodniejszy, pojawia się mowa spontaniczna. Ma niską odporność na stres w sytuacjach subiektywnie odbieranych jako trudne. Jest silnie związany z matką (matka obecna w gabinecie podczas badania). Mateusz ma obniżoną samoocenę i jest bardzo wrażliwy. Potrzebuje poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.
Diagnoza pedagogiczna
Uczeń ma trudności z opanowaniem wiadomości i umiejętności szkolnych z realizowanego programu edukacyjnego, chociaż spełnia wymagania na poziomie koniecznym i podstawowym. Wykonuje podstawowe działania matematyczne i rozwiązuje proste zadania tekstowe, jednak oczekuje potwierdzenia. Sprawność funkcjonalna analizatora kinestetyczno- ruchowego jest obniżona, co skutkuje wolnym tempem pisania oraz niskim poziomem graficznym pisma. Tempo czytania głośnego jest właściwe dla klasy czwartej, z techniką całościową bez płynności. Rozumie ogólny sens czytanego tekstu, ale napotyka na trudności przy ocenie zależności przyczynowo skutkowych zdarzeń i faktów. Jest mało samodzielny. Wolne tempo pracy. Trudno nawiązuje kontakt emocjonalny, pracuje wytrwale po zastosowaniu wzmocnień pozytywnych i nie rezygnuje podczas napotykanych trudności. Przejawia dużą męczliwość i wymaga przerw relaksacyjnych oraz etapowego realizowanie zadań. Na wydłużenie pracy wbrew jego woli reaguje płaczem i zniechęceniem do dalszej pracy, a następnie ją przerywa.
Diagnoza logopedyczna
-------------------------
Obserwacje nauczycieli
Chłopiec samodzielnie pracuje, czasem wymaga powtórzenia polecenia lub dodatkowego wyjaśnienia zadania. Ma niski poziom graficzny pisma. Dość łatwo rozprasza się, wykazuje męczliwość. W sytuacjach stresowych ma napady płaczu i autoagresji.
Informacje o stanie zdrowia
(przykładowe źródła: dokumentacja medyczna, lekarz, pielęgniarka, rehabilitant)
Chłopiec jest niesprawny ruchowo (stan po mózgowym porażeniu dziecięcym).
Inne źródła informacji
Z obserwacji wychowawcy wynika, że dziecko jest wrażliwe, ma niską samoocenę. Denerwuje się i reaguje agresją w sytuacjach subiektywnie odczuwanych jako trudne.
PODSUMOWANIE
(ocena funkcjonowania ucznia w różnych obszarach)
Mocne strony
Słabe strony
Rozwój fizyczny (w tym motoryka duża i mała, funkcjonowanie zmysłów, stan zdrowia)
Mateusz jest niesprawny ruchowo.
Funkcjonowanie poznawcze
Myślenie logiczno-abstrakcyjne i arytmetyczne jest dobre. Dziecko dysponuje zakresem wiedzy ogólnej, teoretycznej zgodnie z wiekiem. Obniżone wyniki dotyczą zadań z zakresu koordynacji psychoruchowej m. in. zdolności konstrukcyjnych, tempa wzrokowo- ruchowego uczenia się. Jest bardzo wrażliwy.
Aktualny poziom funkcjonowania intelektualnego jest niższy od przeciętnego. Sfera wykonawcza odbiega znacznie od werbalnej. Ma słabe umiejętności szkolne. Procesy percepcyjne i pamięć słuchowa funkcjonują poniżej wieku badanego. Występuje męczliwość i tendencja do rozpraszania uwagi. Chłopiec ma zaburzenia emocjonalne i trudności w nawiązywaniu nowych relacji interpersonalnych. Początkowo jest wycofany, później coraz swobodniejszy, pojawia się mowa spontaniczna. Ma niską odporność na stres w sytuacjach subiektywnie odbieranych jako trudne. Mateusz ma obniżoną samoocenę
Emocje i motywacja
Zakłócona jest sfera emocjonalno- motywacyjna. Obniżona samoocena.
Funkcjonowanie społeczne
Zaburzona więź z rówieśnikami. Słabe umiejętności społeczne. Dziecko słabo zna normy społecznie akceptowane.
Komunikacja
Chłopiec dobrze komunikuje się z osobami dorosłymi, nauczycielami. Słaby kontakt z rówieśnikami.
Szczególne uzdolnienia
CELE
Edukacyjne
Terapeutyczne
Ogólne
Wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności podstawy programowej kształcenia ogólnego dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
Z dostosowań opisanych przez nauczycieli
Wspieranie komunikacji z rówieśnikami, dbałość o rozwój sfery emocjonalnej i społecznej),
usprawnianie komunikacji,
pomoc w odzyskaniu właściwej samooceny, szczególna troska i opieka na zajęciach wychowania fizycznego
Szczegółowe
Wyrównywanie poziomu wiadomości i umiejętności w ramach zespołu dydaktyczno wyrównawczego.
Docenianie chłopca na forum klasy, wzmacnianie zachowań prospołecznych i drobnych sukcesów, częściowo wykonanych poprawnie zadań w celu wytworzenia właściwej samooceny.
Zlecanie zadań zespołowych i innych form integracji w celu podtrzymywania więzi rówieśniczej co zaspokoi potrzebę bezpieczeństwa i akceptacji przez grupę. Unikanie rywalizacji między uczniami. Stabilizowanie sfery emocjonalnej.
Wdrażanie do samodzielności i i systematyczności wykonywanych zadań poprzez pozytywne wzmocnienia. Eliminowanie zachowań nieakceptowanych przez rówieśni...
dorobis