Jak prowadzić seminaria i warsztaty.pdf

(293 KB) Pobierz
Jak prowadzić seminaria i warsztaty
Jak prowadziě
seminaria i warsztaty
Autor: Robert L. Jolles
TĀumaczenie: Monika Lipiec-Szafarczyk
ISBN: 83-246-0052-3
Format: A5, stron: 296
Zostaĺ profesjonalnym szkoleniowcem
¤ Poznaj charaktery uczestnikw warsztatw
¤ Utrzymaj zainteresowanie sĀuchajĴcych
¤ Naucz siķ zadawaě pytania
Wiķkszoľě kursw przeznaczonych dla osb majĴcych prowadziě seminaria i szkolenia
przygotowuje je do tego, czego majĴ uczyě, ale nie przedstawia im sposobw na to,
jak to robiě. Efektem tego sĴ znane chyba wszystkim nuŃĴce prelekcje i szkolenia,
ktrych uczestnicy marzĴ o tym, aby jak najszybciej z nich wyjľě. Takie szkolenia
na pewno zapadajĴ w pamiķě osobom biorĴcym w nich udziaĀ, ale zdecydowanie nie
w taki sposb, jakiego Ńyczyliby sobie ich organizatorzy. Prowadzenie profesjonalnego
szkolenia wymaga nie tylko znajomoľci tematu, ale rwnieŃ umiejķtnoľci rozmowy
z ludłmi oraz wiedzy z dziedziny psychologii i dydaktyki.
KsiĴŃka âJak prowadziě seminaria i warsztatyÒ to podrķcznik dla szkoleniowcw,
osb zapraszanych na seminaria w charakterze prelegentw i dla wszystkich tych,
ktrzy chcĴ opanowaě umiejķtnoľě przedstawiania szerszemu audytorium swoich idei
i koncepcji. Opisuje sprawdzone techniki zdobywania uwagi sĀuchaczy, utrzymywania
ich zainteresowania i efektywnego przekazywania informacji. Przedstawia najlepsze
sposoby omawiania tematw szkolenia, zadawania pytaĺ jego uczestnikom
i wykorzystywania materiaĀw dodatkowych, takich jak tablice oraz prezentacje.
¤ Zasady pracy z zespoĀem uczestnikw warsztatw
¤ Rozpoznawanie typw ludzkich
¤ Sztuka prowadzenia prezentacji
¤ Wzbudzanie zainteresowania tematem seminarium
¤ Techniki zadawania pytaĺ
¤ Wykorzystywanie pomocy wizualnych
¤ Doskonalenie wĀasnych umiejķtnoľci szkoleniowca
¤ Budowanie zespoĀu szkoleniowego
Dowiedz siķ, jak przeprowadziě skutecznĴ sesjķ szkoleniowĴ w kaŃdych warunkach.
25546208.005.png 25546208.006.png 25546208.007.png 25546208.008.png 25546208.001.png 25546208.002.png
Spis treści
Wstęp ..........................................................................................................7
I Zaczynamy .......................................................................... 11
1. Praca z dorosłymi ..............................................................................13
2. Rozpoznawanie poziomów zachowania u dorosłych .............31
3. Parada charakterów — szkolenie różnych typów osób ............... 39
4. W różnym tempie — jak szkolić grupy
o zróżnicowanych potrzebach ..................................................... 67
5. Anatomia ósmej rano. Początek
— finalizowanie przygotowań na miejscu .................................. 75
II Sztuka wygłaszania wspaniałych prezentacji ...............93
6. Tajemnica sukcesu — jak sprzedać prezentację .................... 95
7. Dwadzieścia wskazówek dotyczących tego,
jak utrzymać zainteresowanie ...................................................... 117
8. Sztuka skutecznego zadawania pytań
— zaangażowanie kursantów ......................................................137
9. Stosowanie pomocy wizualnych .....................................................163
10. Technologia a szkolenia ................................................................177
25546208.003.png
6
Jak prowadzić seminaria i warsztaty
11. Udzielanie informacji zwrotnych i coaching .......................... 203
12. Istotne drobiazgi ............................................................................. 211
III Poprawienie procesu szkoleniowego ..........................231
13. Myśli szkoleniowca — jak zaprezentować się
z najlepszej strony .......................................................................... 233
14. Wartość dobrego szkolenia — zatrudnianie
skutecznych szkoleniowców ........................................................ 247
15. Uniknij pułapki — problem z szacunkiem
i ustalaniem związków .................................................................. 255
16. Rozwój kadry szkoleniowej ......................................................... 263
17. Ewaluacja i wsparcie ...................................................................... 269
18. Przygody szkoleń koleżeńskich .................................................. 277
Dodatki ..................................................................................285
Epilog — Co dalej? .............................................................................. 287
Skorowidz ...............................................................................................291
Praca z dorosłymi
Kiedy miałem jakieś sześć lat, bardzo chciałem zostać w dorosłym życiu ko-
szykarzem. Byłem zafascynowany tym sportem i strasznie chciałem być wy-
soki i sławny. W miarę dorastania, dojrzewały również moje ambicje. Przesze-
dłem przez różne etapy — chciałem zostać piłkarzem, kosmonautą, lekarzem,
prawnikiem, a nawet prezydentem Stanów Zjednoczonych. Jednakże w czwar-
tej klasie moje marzenia stały się bardziej realne.
Zapragnąłem zostać nauczycielem. W czwartej klasie uczyła mnie pani Tut-
tweiler, która stanowiła wzór nauczycielki. Była współczująca, miła i wraż-
liwa na potrzeby typowego dziesięciolatka, jednak czasem stosowała dość
przerażające kary. Na przykład gdy przyłapała kogoś na żuciu gumy, kazała
mu ją przyklejać do nosa. Jeśli ktoś zbyt wiele rozmawiał, musiał później
przez kilka minut mówić do siebie zamknięty w szatni. Potrafiła zniechęcić
do przesyłania liścików przez odczytywanie wiadomości przy całej klasie.
Zabawne, że mimo tych wszystkich kar, wszyscy uwielbiali panią Tuttweiler.
Lubiłem ją tak bardzo, że nabrałem ochoty na pójście w jej ślady. Niestety,
tych z nas, którzy prowadzą szkolenia firmowe, taki pozornie nieszkodliwy
wzór do naśladowania może wpędzić w kłopoty.
Po pierwsze, trzeba zdać sobie sprawę z najważniejszego — to, co działało
w przypadku pracy z dzieckiem, nie sprawdzi się z dorosłymi. Zazwyczaj,
gdy stajemy przed koniecznością przeprowadzenia szkolenia, wracamy do
naszych wspomnień ze szkolnej ławki. Nie znaczy to wcale, że nie mamy
doświadczeń ze szkoleń zawodowych, jednak na każdą godzinę takich zajęć
25546208.004.png
14
Zaczynamy
przypada około pięciuset godzin dawnych lekcji. Jeśli przyjmiemy plan za-
kładający pięć do siedmiu lekcji dziennie, przybliżona liczba godzin zajęć
od przedszkola do czwartego roku studiów wyniesie około 21 420. W środo-
wisku zawodowym nawet czterdzieści godzin szkoleń rocznie postrzega się
jako przesadnie dużo. Olbrzymie znaczenie lat szkolnych wynika nie tylko
z tak dużej liczby godzin, lecz również z faktu, że jako dzieci jesteśmy bar-
dziej podatni na zmiany.
Mając to na uwadze, spróbuj kazać dorosłemu, by przykleił sobie gumę do
nosa, jeśli nie akceptujesz żucia gumy na zajęciach. Spróbuj przeczytać na
głos liścik, jaki uczestnik szkolenia przesyła innemu dorosłemu podczas se-
minarium. Nie trzeba chyba mówić, że znajdziesz się w niezłych tarapatach.
Jakie doświadczenia z zajęć ma większość prowadzących? Gdzie mogą szu-
kać wzorców?
Z dorosłymi trzeba postępować dojrzale. Chciałbym przedstawić podstawowe
potrzeby dorosłych, które różnią się od dziecięcych. Trzeba jednak zauważyć,
że nie miałbym nic przeciwko, żeby moje dzieci uczono takimi metodami.
Niestety, rzeczy, które uchodzą na sucho przy uczeniu dzieci, na pewno nie
udadzą się podczas szkolenia dorosłych.
W tym rozdziale omówię różnice między szkoleniem dorosłych a pracą
z dziećmi. Wyjaśnię, na czym polegają te różnice i dlaczego są tak istotne.
Nie przedstawię jeszcze rozwiązań niektórych problemów. Przyjdzie na to
czas później, podczas omawiania efektywnego szkolenia. Wrócimy wtedy
do tematu tych różnic, tym razem z gotowymi rozwiązaniami.
Stwórz odpowiednią atmosferę
Jedna z głównych różnic w uczeniu dorosłych i dzieci wymaga zwrócenia
uwagi na otoczenie. Dzieci są naprawdę wyjątkowe, jeśli chodzi o atmosferę,
w jakiej się uczą. Większość szkół wygląda tak, jakby główny budynek sam
wydał na świat dzieci — dobudówki. W tych dziwnych budowlach często
tymczasowo odbywają się lekcje, jednak gdy porozmawia się z dziećmi o wa-
runkach panujących w małych, dusznych salach, przegrzanych latem i wy-
chłodzonych zimą, zazwyczaj grzecznie odpowiedzą, że „jest fajnie”.
Z dorosłymi nie jest tak fajnie. Dorośli, bez względu na motywację, przycho-
dzą na szkolenie z zupełnie innym nastawieniem — przeszkadza im wszyst-
ko oprócz jakości pierwszej klasy. Możesz mieć najlepszy program, najlepszych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin