Logistyka zajmuje się organizacja transportu, transport zaś to większość kosztów logistycznych- ok. ¾
Obszary zainteresowania logistyka:
1) dostawcy-, ponieważ większość dostawców produkuje towary, które potem dostawca…
Benneton czy ikea, które same nie produkują dają nazwę, metkę. Ikea zleca produkcję, bada rynek projektuje.
2) zarządzanie, sterowanie zapasami (30%-40% wartości towarów rocznie firma musi dopłacać do towarów, aby utrzymać go rocznie w zapasie) logistyka dąży do tego, aby jak najbardziej zmniejszyć, zminimalizować zapasy grozi to tym ze klient będzie chciał kupić dany produkt może się okazać, że nie ma go w magazynie. Aby utrzymać małe zapasy musimy mieć dobrze oszacowany popyt.
3) opakowanie- kroje spełnia następująca funkcje, które sprowadzają się do:
- kwestii marketingowych-, aby przyciągnąć klienta
- rola informacyjna-, inf. dot. producenta, składu surowcowego, ulotkę o sposobie użytkowanie
- funkcja manipulacyjna
Logistyka martwi się o to żeby opakowanie nie uległo zniszczeniu podczas przemieszczania- często stosuje się palety opakowania zbiorcze kontenery, tez straty z tego tytułu są dość znaczące.
Obsługa zamówień, realizacja zamówień może odbywać się różna drogą;
- zamówienia zbiorcze
- produkcja
- dystrybucja
- dostarczenia do klienta
Systemy organizacji zamówień mogą być mniej lub bardziej podatne na błędy Np.:
Zamówienie przez telefon faks. Obecnie firmy przerzucają się na drogę mailową
4) organizacja transportu
5) wysyłka towaru
Logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowanie i kontrolowania sprawnego i efektywnego ek. Przepływ surowców, mat do produkcji, wyrobów gotowych oraz odpow. Inf. z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta.
Działania logistyczne mogą obejmować:
- obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji czynności manipulacyjne realizowanie zamówień, czynności reparacyjne czynności zaopatrzeniowe kontrola zapasów produkcyjnych i składów procesy zaopatrzeniowe pakowanie obsługa klientów, gospodarowanie odpadami, czynności transportowe i składowe/
Zadania stawiane logistyce;
- koordynacja przepływów surowcowych, mat do produkcji i wyrobów gotowych do konsumentów
- minimalizacja/ optymalizacja kosztów tego przepływu
- podporządkowanie działalności logistycznej wymogom obsługi klienta
Przyczyny rozwoju logistyki: (ma źródło w militariach i wojskowości)
- działania na rzecz podwyższania efektywności produkcji natrafiły na barierę oraz trudniejsze się osiąganie dodatkowych oszczędności kosztów i gdy prawie ówczesne lata 50te rezerwy kosztowe w sferze techniki i technologii produkcji zostały już wykorzystane
- rozszeżyła się paleta oferowanych towarów, co było bezpośrednim rezultatem zaoferowania każdemu klientowi tego, czego on sobie życzy
- nastąpiła Zasadnicza zmiana w filozofii utrzymania zapasów w przeszłości detaliści utrzymywali ok. polowy zapasów wyrobów gotowych druga polowa była utrzymywana przez hurtowników i producentów wskaźnik ten zmienił się 250:50 na 10:90
- pojawiły się nowe technologie komputerowe, bez komputerów koncepcje logistyczne pozostały by teoriami znajdującymi małe zainteresowania w świecie praktyk
- globalizacja działań wielu przedsiębiorstw, zainteresowanych nabywaniem surowców i mat do produkcji oraz sprzedażą na rynkach całego świata wymaga to zastosowania wraz bardziej skomplikowanych i droższych systemów logistycznych.
Informacje niezbędne w procesie zarządzania logistycznego:
-Lokalizacja każdego klienta
-Wielkość każdego zamówienia
-Lokalizacja zakładów produkcyjnych składów i centrów dystrybucyjnych
-Koszty transportu z każdego składu czy zakładu produkcyjnego do każdego klienta.
-Dostępni przewoźnicy i jakość oferowanych przez nich usług
-Poziom zapasów utrzymywanych aktualnie w każdym składzie i centrum dystrybucyjnym
Decyzje transportowe:
środek transportu gałąź transportu wielkość naczep optymalizacja trasy g. wyjazdów przyjazdy przyporządkowanie odpowiedzialności transport własny czy zlecony, w jakich ilościach i jak często zamawiany wielkość przewożonej partii ładunku
Może mieć to wpływ na koszty utrzymania zapasów, koszty zaopatrzenia poziom obsługi klienta czy koszty opakowania. Jeśli menadżer transportowy zdecyduje się zastąpić szybsza gałąź transportu wolniejsza w celu obniżki kosztów przewozu to musi się liczyć ze wzrostem zapasów
Decyzje podejmowane w sferze zapasów
- Ile kupujemy i jak często, jaki poziom zapasów decydujemy się utrzymywać, wielkość zamówionej partii częstotliwość zamówień system kontroli zapasów
- Wpływają przede wszystkim na poziom, dosługi klienta, ale również na koszty zapotrzebowania względem powierzchni
- Przyjęcie systemu częstych zakupów małych ilości towarów może prowadzić do znacznego wzrostu kosztów ich zakupu i transportu
Rys1
Decyzje dotyczące zmian w polityce składowej przedsiębiorstwa
Np.; -liczba składów, typ składów ich lokalizacje
- znajdują zwykle odzwierciedlenie w kosztach utrzymywania zapasów i kosztach transportu
- mogą mieć wpływ na poziom obsługi klienta
- zwiększenie liczby składów może mieć wpływ na podwyższenie kosztów utrzymania wynajmu składów oraz utrzymywanych u nich zapasów, lecz równocześnie oznaczać niższe koszty transportu możliwe dzięki uzyskaniu rabatów ilościowych przy przewozie dużych partii towarów do składu.
Decyzje ze sfery zakupów zaopatrzeniowych:
-Np.; wybór miejsca zakupów, wielkość zamówionej partii czy częstotliwość zakupów wpływające na poziom zapasów
- maja tez duży wpływ na koszty transportu i planowane produkcji
-np.; zakupy dużych partii mat produkcji obniż koszty dzięki możliwości uzyskania rabatów ilościowych, lecz równocześnie zwiększa koszty utrzymania zapasów
- zamawianie małych ilości może prowadzić do utraty rabatów ilościowych jak również do podwyżki kosztów administrowania zakupami ze względu na większą liczbę składanych zamówień.
Sposób realizowania zamówień:
Może znacznie wpływać nie tylko na poziom obsługi klienta-z punktu widzenia zdolności zapewniania szybkiej reakcji na zamówienie klienta i czasu dostaw zaopatrzeniowych przez niego towarów, lecz może także mieć wpływ na koszty utrzymania zapasów i wymagania transportowe.
Współzależności kosztów logistycznych
Poziom obsługi klienta
K utrzymania zapasów koszty transportowe
K zakupow zaopatrzeniowych koszty składowe Koszty realizacji zamówień
KONCEPCJA ZARZADZANIA MARKETINGOWO-LOGISTYCZNEGO
Badanie rynku zaopatrzeniowego:
-systematycznie i metodyczne działania w zakresie poszukiwania informacji
*przedmiot tego badania:
-potrzebne do wykorzystania w procesie produkcyjnym surowce materiały pomocnicze energia paliwo oraz narzędzia produkcyjne
*kolejność postępowania w badaniach
1)zbieranie inf.
2)przygotowanie danych
3)analiza
* obiektami badania rynku zaopatrzeniowego, dla których musza być zbierane, przygotowane i analizowane informacje są:
-produkt
-dostawcy
-struktura rynku
-dynamika rynku
PRODUKT:
Informacje o produkcie powinny uwzględniać nast. Aspekty:
1) zastosowanie zakupywanego produktu w danych przedsiębiorstwach wielkość zapotrzebowania na określony produkt ustala się na podstawie list jednostkowych zużycia lub receptury
2) własności chemiczne i fizyczne produktu oraz mat poprzednich, z których został wytworzony produkt
3) specyfika fizyczno-chemiczna wyrobów ułatwia odpowiedni transport i magazynowanie produkty o krótkim okresie trwałości powinny być zakupywane na rynkach lokalnych
4) specyfikacja procesu technologicznego- umożliwia poszukiwanie produktów alternatywnych technologicznie np; substytutów lub oczekiwanie w przyszłości na zmiany cen lub jakości produktu.
DOSTAWCY:
· przeprowadzając analizę dostawców badaniom poddaje się 3grupy informacji;
-ogólne o przedsiębiorstwie i dostawcy
-dotyczące marketingu-mix dostawców
- dotyczące związków bilateralnych dostawców
* Informacje o przedsiębiorstwie-
- dostawcy dotyczą następujących danych –adres tel, fax. mail, str, www, narodowości
*informacje dotyczące marketingu-mix( produktu, dystrybucji, warunków umowy, komunikacji)
PRODUKTU;
Innowacje produktowe zmienność programu produkcyjnego, likwidacji produktu, dywersyfikacji czy produkcja odpowiada najnowszemu standardowi techniki, czy park maszynowy jest nowy, udział produktu w obrocie dostawcy na rynkach krajowych i zagranicznych oraz w kosztach produkcji czy zamawiany produkt nie będzie eliminowany z programu produkcji, cykl życia zamówionego produktu;
DYSTRYBUCJA:
Analiza kanałów zbytu i badanie systemów logistycznych, poznanie dróg zbytu, pośredników, dostawców, odbiorców, źródła dostaw, pośredników transportowych, magazynów sprzedaży, rodzajów środków transportu miejscowości czasu dostawy terminu dostawy
UMOWA;
Informacje ujmują warunki; dostaw zapłaty kredytów umożliwia rabaty wysokości ceny, polityka cen i rabatów, dostawcy czy przedsiębiorstwo-dostawca wykorzystując różne sytuacje podnosi ceny oferowanego produktu, a podwyższonymi kosztami obarcza odbiorcę
Czy też potrafi reagować na rynkach dopasowując wysokość cen oferowanego produktu do warunków rynkowych.
KOMUNIKACJA
Informacje dotyczące możliwości obsługi klientów, a w szególności spełniania zadań, co do sprzedaży posiadania instrukcji obsługi i posiadania fachowych czasopism prospektów materiałów reklamowych.
ZWIĄZKI BILATERALNE
Informacje dotyczące – wzajemnych jednostkowych zależności dostawca-odbiorca, wielowarstwowych zależności dostawca i konkurencja, powiązań odbiorców z konkurującymi ze sobą dostawcami, trwałości jednostkowych powiązań dostawca odbiorca.
Analizy struktury rynku należy dokonywać pod względem popytu i podaży:
Od strony popytu badanie:
-producentów
-pośredników
-oferentów usług
-ilości i jakości produktów
-elastyczności podaży i intensywności kapitałowej procesu produkcyjnego jest to szybkość reakcji producentów na zmiany na rynku surowce i materiały wykazują się relatywnie niewielka elastyczności podaży
-geogr. udziału poszczególnych producentów
-konkurencji
- liczba aktualnych i potencjalnych producentów oraz ich udziału w rynku
-różnorodność produktów
-istnienie dóbr substytucyjnych
-intensywność powiązań konkurencyjnych
- utrudnienia we współuczestnictwie na rynku
- utrudnienia w wejściu na rynek
Jest określana przez 3 rodzaje zmian
1)egzogeniczne
2)endogeniczne
3)autonomiczne
W badaniach dynamiki rynku obserwuje się wahania sektorowe i koniunkturalne
* w fazie wzrostu i wysokiej koniunktury rynek zaopatrzeniowy jest rynkiem sprzedawcy
*siła rynku skupiona jest w producentach gdyż przewyższa S
*ta sytuacja powoduje, iż ceny surowców i materiałów wzrastają wydłużają się terminy dostaw produkcja nie jest wystarczająca na potrzeby rynku
*kupujący mogą się liczyć z pogorszeniem jakości produktu
*maleją tez zapasy magazynowane u dostawców;odbiorców
*w fazie spadku i depresji koniunktury sytuacja jest odwrotna
W latach 80, 90 XXw. Na świecie firmy zaczęły włączać się do systemu logistycznego ogniwa wcześniejsze bądź późniejsze i tworzyć tzw. logistyczne łańcuch dostaw
* wiąże się to z koniecznością wyeliminowania wielkości praktyk zakupów na zapas
* uczestnicy łańcucha dostaw musza ze sobą współpracować żeby poczynić oszczędności
* jedna firma może być częścią kilku łańcuchów dostaw
* na skale globalna to łańcuchy dostaw a nie poszczególne firmy konkurują ze sobą dostarczaniu najlepszego produktu po najniższym koszcie końcowym do ostatecznego odbiorcy produktu
*strategiczna koncepcja polegająca na zrozumieniu i zarządzaniu
*łańcuch dostaw przekracza granice miedzy firmami w zarządzaniu i lub koordynuje przepływ materiałów począwszy od surowców do produktu finalnego
Skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw opiera się na integracji i zarządzaniu 3 rodzajami przepływów:
-produktów (w jednym kierunku z wyjątkiem przepływów odwrotnych, które nabiorą znaczenia ze względu na ochronne środowiska
-informacji
-pieniędzy
1) główne zadanie: monitorowanie zapasów w całym łańcuchu, redukowanie zapasów na zapas, aby do minimum ograniczyć koszty i nakłady na zapasy
2) tradycyjne zapasy były /i są/ często pchane w przód lub w tył kanału logistycznego w zależności od tego, kto miał silniejszą pozycje w łańcuchu dostaw
3) wymiana informacji na temat oczekiwanego popytu zamówień harmonogramów produkcji
4) skłonienie firm do podzielenia się tak strategicznymi informacjami stanowi barierę często bardzo trudną do przezwyciężenia firmy boja się ze konkurencja zdobędzie zbyt wiele informacji, co może zmniejszyć ich przewagę konkurencyjna
5) dzielenie się inf. stanowi kluczowy czynnik sukcesu, lecz pozostanie drażliwym tematem szczególnie, kiedy dostawcy lub i klienci w kanale logistycznym również będą mieli do czynienia z konkurentami producenta
6) optymalizacja łańcucha dostaw następuje po przez skoncentrowanie się na ostatecznej ocenie produktu
7) planowanie na poziomie łańcucha staje się coraz popularniejsze w wielu gałęziach przemysłu
8) tworzą się sojusze strategiczne i partnerstwo z dostawcami i przewoźnikami członkami kanału i usługodawcami logistycznymi /third-party provides/
SYSTEMY TRADYCYJNE
· w pojedynczej firmie zarzadzanie zapasami koordynacja dziaan
· przerywane przepływy zapasow ciagle/przejrzyste
· minimalizowany w firmie koszt cena produktu z k.wylad
· kontrolowanie przez firme informacje wspólna/dzielona
· skoncentrowanie na firmie ryzyko wspólna/dzielona
· zorientowane na firmę planowanie zespoły łańcuch dostaw
· firma zorientowana na niskie koszty związki miedzy organizacjami partnerstwo
zorientowane na cenę
produktu wraz z kosztami
wyładunku
...
kamcia1348