Jak zoszczędzić na kosztach eksploatacji napędu elektrycznego.pdf

(340 KB) Pobierz
NiS_7-8_06.indd
Jak zaoszczędzić na
kosztach eksploatacji
napędu elektrycznego?
działającego, lecz przestarzałego silni-
ka, na nowszy, o lepszej klasie spraw-
ności energetycznej. Przykład na rys. 1
ilustruje tendencję często występującą
w procesie konstrukcji elektrycznych
układów napędowych.
Należy kontrolować wartość i jakość
napięcia zasilającego silnik, a w razie
potrzeby skorygować różnicę, wyeli-
minować wahania i niesymetrie, zre-
dukować wyższe harmoniczne i po-
prawić współczynnik mocy. Wahania
i niesymetria napięć fazowych nie
tylko pogarszają sprawność napędu,
ale powodują szybsze zużycie ele-
mentów układu napędowego. Przy-
kładowo 2,5-procentowa nierówno-
Jarosław Buczek
Podczas projektowania nowych napędów elektrycznych oraz przy okazji
jakichkolwiek zmian w elektrycznych układach napędowych
warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które mogą
ułatwić decyzję o wyborze, wymianie lub remoncie silnika.
Czy jest możliwość zmniejszenia strat
mocy?
Należy dobierać silnik o możliwie naj-
większej sprawności energetycznej do
danego zastosowania. Warta przemyś-
lenia jest możliwość zastąpienia już
pracującego silnika o klasie sprawno-
ści gorszej niż eff1 konstrukcją spraw-
niejszą energetycznie, tym bardziej,
że obecnie dzięki Polskiemu Progra-
mowi Efektywnego Wykorzystania
Energii w Napędach Elektrycznych –
PEMP ( Polish Energy Efficient Mo-
tor Programme ) można nabywać sil-
niki energooszczędne, nie ponosząc
wysokich kosztów związanych z no-
woczesnymi technologiami. Więcej
szczegółów znaleźć można w serwisie
internetowym poświęconym projekto-
wi: http://www.pemp.pl , gdzie udo-
stępnione jest także darmowe oprogra-
mowanie EFEmotor., ułatwiające do-
bór oraz wymianę silników i obliczenie
możliwych oszczędności. Na stronach
projektu znajdują się także dane adre-
sowe producentów silników elektrycz-
nych, których produkty można nabyć po
obniżonych cenach dzięki systemowi ra-
batowemu projektu PEMP, oraz baza da-
nych silników energooszczędnych obję-
tych dopłatami.
Rys. 2. Oszczędności energetyczne po przełączeniu silnika o mocy znamionowej 7,5 kW
z gwiazdy w trójkąt
Należy unikać przewymiarowania sil-
nika. Silniki energooszczędne mogą być
trwale przeciążane, więc nie ma potrze-
by stosowania kilkudziesięcioprocen-
towych marginesów mocy „na zapas”,
szczególnie w przypadku pomp i wen-
tylatorów. Przy okazji wymiany uszko-
dzonego silnika często okazuje się, że
można w jego miejsce zastosować sil-
nik o znacznie mniejszej mocy znamio-
nowej, co nie tylko zmniejszy przyszłe
koszty eksploatacji napędu, ale dodat-
kowo obniża koszt inwestycyjny. Warto
zastanowić się także nad wymianą wciąż
mierność napięć fazowych zasilających
silnik 75 kW, pracujący 8000 godzin
w roku, zwiększy roczne zużycie ener-
gii przez napęd o prawie 10 000 kWh.
Jeżeli napięciem tym zasilanych jest
więcej silników, koszty się zwielokrot-
nią. Niesymetrie zasilania wywołują
bardzo szkodliwe drgania, a tempera-
tura silnika zasilanego napięciami o 2-
-proc. asymetrii jest o ok. 10°C wyż-
sza niż temperatura silnika zasilanego
prawidłowo, co skraca żywotność jego
izolacji nawet dwukrotnie. Niesyme-
tria zasilania nigdy nie powinna prze-
kraczać 1%.
Jeżeli zdecydowano się na remont
uszkodzonego silnika, należy zadbać,
aby przezwajanie wykonano z odpo-
wiednią dbałością o zminimalizowa-
nie stopnia utraty sprawności silnika.
Sprawność energetyczna po przezwoje-
niu silnika zawsze ulega pogorszeniu.
Jeżeli zainstalowany silnik jest niedo-
ciążony, należy rozważyć możliwość
jego przełączenia z połączenia w trój-
kąt na połączenie w gwiazdę. Jest to
najprostszy, a zarazem najtańszy spo-
7,5 kW – moc
silnika wystar-
czająca do
prawidłowego
funkcjonowa-
nia napędu
11 kW – moc
znamionowa
zainstalowa-
nego silnika
Rys. 1. Zapotrzebowanie mocy w układzie napędowym wynosi 7,5 kW, projektant przyjmuje
współczynnik 1,1, czyli moc znamionowa silnika wzrasta do 8,25 kW. Konstruktor urządze-
nia również przyjmuje współczynnik bezpieczeństwa 1,1, czyli moc znamionowa silnika to
już 9,1 kW. Najbardziej zbliżona moc produkowanego silnika to 11 kW. W efekcie zainstalo-
wany silnik ma moc znamionową prawie dwukrotnie większą niż moc faktycznie potrzebna.
Nikt nie pomyślał o efekcie ekonomicznym!
38 N R 7/8 L IPIEC – S IERPIEŃ 2006 R .
31266183.014.png 31266183.015.png 31266183.016.png 31266183.017.png 31266183.001.png
sób osiągnięcia oszczędności. Na rys.
2 przedstawiono oszczędności energii
możliwe do uzyskania po takim prze-
łączeniu.
dów miękkiego startu powoduje, że
ta przeszkoda może być coraz łatwiej
i taniej wyeliminowana.
W układach napędowych, w których
występuje wiele silników pracujących
jednocześnie, warto rozważyć możli-
wość ich pracy sekwencyjnej. Przy-
kładowo w układach sprężarek, pomp
i wentylatorów można użyć kilku sil-
ników o różnych mocach i załączać je
zależnie od potrzebnego ciśnienia lub
temperatury. Produkowane są już zin-
tegrowane sterowniki, które nie tylko
optymalizują zużycie energii przez układ
napędowy, ale dodatkowo załączają po-
szczególne silniki w taki sposób, by ich
zużycie było równomierne.
łożenia przekładni. Sama wymiana pa-
sków napędowych z klasycznych „V”
na nowocześniejsze może przynieść
poprawę efektywności przekładni pa-
sowej o 6%. Często jednak uzasadnio-
na ekonomicznie jest wymiana starej
przekładni pasowej na inny typ prze-
kładni – pogorszenie stanu techniczne-
go pasków napędowych związane z ich
zużyciem może pogorszyć sprawność
przekładni nawet o 10%.
Należy zminimalizować straty mocy
w liniach przesyłowych (wynikające
z nieszczelności instalacji pneuma-
tycznych, złej jakości izolacji termicz-
nej w systemach chłodniczych, opo-
rów przepływu w rurociągach itp.).
Należy skontrolować, czy układ stero-
wania jest odpowiednio zaprogramo-
wany i czy harmonogram przeglądów
jest dobrany optymalnie.
Czy proces technologiczny dopuszcza
możliwość tymczasowego wyłączania
silnika?
Jeżeli proces technologiczny na to po-
zwala, należy wyłączać silnik, kiedy
nie jest potrzebny, np. zgodnie z har-
monogramem pracy. Najprostszym
rozwiązaniem jest zastosowanie wy-
łącznika czasowego, jednak w przy-
padkach, gdy istnieje taka możliwość
techniczna, należy kontrolować para-
metry pracy napędu i wyłączać silnik,
kiedy pracuje bez obciążenia lub gdy
odpowiednie parametry mieszczą się
w wymaganym zakresie (temperatura
w układach wentylacyjnych lub chłod-
niczych, ciśnienie w układach pompo-
wych). Wyłączanie silnika w okresach
pracy jałowej powinno być jednak po-
przedzone analizą parametrów silnika
i całego układu napędowego, ponie-
waż częste wyłączenia i włączenia mo-
gą być powodem szybszego zużycia
elementów układu napędowego. Coraz
mniejszy koszt elektronicznych ukła-
Czy możliwe jest zmniejszenie
obciążenia silnika?
Należy sprawdzić, czy przekładnia po-
między silnikiem i urządzeniem napę-
dzanym jest dobrana odpowiednio do
parametrów pracy napędu i czy urzą-
dzenie napędzane ma maksymalną
wydajność. W przypadku stosowania
w układzie napędowym przekładni pa-
sowych, tanim rozwiązaniem pozwa-
lającym na obniżenie kosztów pracy
napędu jest odpowiednia zmiana prze-
Czy zmniejszenie prędkości obrotowej
silnika nie okaże się korzystne?
Nawet niewielkie zmniejszenie pręd-
kości obrotowej przynosi wymier-
ne oszczędności energii, szczególnie
w przypadkach, gdy silnik napędza
pompę lub wentylator. Wszędzie tam,
gdzie niezbędna jest płynna zmiana
reklama
SILNIKI ENERGOOSZCZÊDNE
dostêpne po znacznie NI¯SZYCH CENACH
dziêki dop³atom
z Funduszu na rzecz
Globalnego Œrodowiska
Elektryczne silniki energooszczędne to :
najwyższa sprawność energetyczna,
największa trwałość i niezawodność,
większa przeciążalność,
cichsza praca,
znacznie niższe koszty eksploatacji.
Silniki energooszczędne po bardzo atrakcyjnych cenach dostępne są już u producentów uczestniczących w programie PEMP.
Dane adresowe producentów oraz szczegóły dotyczące silników znajdują się na stronie internetowej www.pemp.pl
Więcej informacji uzyskać można w agencjach wdrażających projekt:
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. (KAPE S.A.)
ul. Mokotowska 35, 00-560 Warszawa, tel.: (+48) 22 626 0910, www.kape.gov.pl
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii (FEWE)
ul. Wierzbowa 11, 40-169 Katowice, tel.: (+48) 32 203 5114, www.fewe.pl
N R 7/8 L IPIEC – S IERPIEŃ 2006 R . 39
elektryczne
31266183.002.png 31266183.003.png 31266183.004.png 31266183.005.png 31266183.006.png 31266183.007.png 31266183.008.png
prędkości należy używać falowników.
Zapewniają one dokładną regulację
prędkości, dzięki czemu nie tylko moż-
na osiągnąć ograniczenie zużycia ener-
gii elektrycznej, ale dodatkowo można
poprawić jakość finalnego produktu.
Ceny falowników, dzięki postępowi
w elektronice, wciąż maleją, podczas
gdy sprawność energetyczna i pa-
rametry pracy układu napędowego,
w którym są stosowane, ulegają cią-
głej poprawie. Szczególnie warte za-
interesowania są silniki z fabrycznie
zintegrowanymi falownikami. Co-
raz częściej oprogramowanie falow-
ników umożliwia także zaawansowa-
ne oszczędzanie energii, przydatne
szczególnie w napędach, gdzie zmia-
ny obciążenia są niewielkie lub wolno-
zmienne. Jeżeli płynna regulacja pręd-
kości nie jest konieczna, należy stoso-
wać silniki wielobiegowe.
prądów rozruchowych mogą przekro-
czyć maksymalne wartości prądów dla
danej sieci.
Wymiana silnika często związana jest
z modyfikacją zabezpieczeń, np. no-
woczesne silniki często zabezpiecza-
ne są przed przegrzaniem termistora-
mi i te modyfikacje należy uwzględnić
przy wymianie silnika.
Przed wymianą niedociążonego silni-
ka na mniejszy, należy zastanowić się,
czy w przyszłości proces technologicz-
ny nie będzie wymagał zwiększenia
obciążenia do wartości, która mogła-
by spowodować przeciążenie nowego
silnika. Ponadto moment rozruchowy
silnika o mniejszej mocy znamiono-
wej może okazać się zbyt mały, mimo
że pozostałe parametry zapewniałyby
prawidłową pracę napędu.
Poślizg silników energooszczędnych
jest mniejszy niż poślizg silników
standardowych, stąd mogą pojawić się
różnice w ich prędkościach napędo-
wych. Różnice te mogą być przyczyną
problemów w przypadku napędzania
pomp i wentylatorów. Z tego powodu
w takich przypadkach należy szczegól-
nie starannie dobierać nowy silnik.
W przypadku napędów specjalnych,
np. pras, w których stosowane są ko-
ła zamachowe, wymiana starego silni-
ka na energooszczędny może być nie-
uzasadniona ze względu na wartość
i prędkość narastania momentu rozru-
chowego. Prąd znamionowy w trakcie
pracy jest niewielki, co może dopro-
wadzić do mylnego wniosku, że silnik
jest niedociążony, jednak ważniejsze
są w tym przypadku parametry roz-
ruchowe. Kryterium umożliwiającym
podjęcie decyzji jest wtedy charakte-
rystyka czasowa prądu i momentu roz-
ruchowego.
Literatura
[1] Norma N SEP-E-005. Centralny
Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw
SEP, Warszawa 2006.
[2] B ERNATT M., P ISZCZEK M., Z IELIŃSKI T.:
Remontować czy wymieniać silniki
elektryczne dużej mocy. Fundacja na
rzecz Efektywnego Wykorzystania
Energii, Katowice 2006.
[3] http://www.pemp.pl/
[4] http://www.oit.doe.gov/bestpractices/
[5] http://www.reliance.com/prodserv/
motgen/b7087_5/b7087_5_2.htm
[6] http://www1.eere.energy.gov/indu-
stry/bestpractices/iacs.html
[7] http://energyefficiency.jrc.cec.eu.int/
[8] http://www.cda.org.uk/megab2/ele-
capps/elec_hom.htm
[9] http://www.carbontrust.co.uk/energy
Problemy, które mogą się pojawić
podczas wymiany silnika elektrycznego:
Obudowa silnika energooszczędne-
go może się różnić od obudowy silni-
ka zastępowanego, co wiąże się z ko-
niecznością przekonstruowania zamo-
cowania silnika.
Należy sprawdzić parametry sieci zasi-
lającej silnik. Pomimo że moc znamio-
nowa montowanego silnika energoosz-
czędnego jest najczęściej mniejsza niż
moc silnika wymienianego, to wartości
Jarosław Buczek – specjalista
ds. efektywności energetycznej,
Krajowa Agencja Poszanowania
Energii SA.
40 N R 7/8 L IPIEC – S IERPIEŃ 2006 R .
31266183.009.png 31266183.010.png 31266183.011.png 31266183.012.png 31266183.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin