NOWE MEDIA.docx

(22 KB) Pobierz

NOWE MEDIA

 

Czym są nowe media?

·         Zjawiska określane tym mianem to: Internet, witryny WWW, multimedia komputerowe, gry komputerowe, CD-ROM-y i DVD, wirtualna rzeczywistość.

·         Teksty, które są rozpowszechniane przy użyciu komputerów (witryny WWW, książki elektroniczne) są uznawane za nowe media, w przeciwieństwie do tekstów rozpowszechnianych na papierze.

·         Fotografia umieszczana na CD-ROM-ach i wymagająca komputera to również przykład nowych mediów.

Podstawowe pojęcia nowych mediów .

·         Tożsamość mediów zmieniła się bardziej niż tożsamość komputerów.

·         Różnice między tradycyjnymi i nowymi mediami :

1.       Reprezentacja numeryczna

2.       Modularność

3.       Automatyzacja

4.       Wariacyjność

5.       Transkodowanie

REPREZENTACJA NUMERYCZNA

·           wszystkie obiekty nowych mediów bez względu na to czy utworzone od podstaw na komputerze czy skonwertowane ze źródeł analogowych są liczbami zapisanymi w postaci cyfrowej. Ma to następujące konsekwencje: obiekt nowych mediów może być opisany językiem formalnym (matematycznym) np. obraz może być zapisany jako funkcja matematyczna. Obiekt nowych mediów może być poddany obróbce algorytmicznej, np. stosując odpowiedni algorytm możemy usunąć ‘szum’ z fotografii.

·         Kiedy nowe media tworzone są na komputerze przybierają od razu postać cyfrową, choć wiele mediów powstaje przez konwersję mediów analogowych do postaci cyfrowej.

·         W większości tradycyjnych mediów występuje kodowanie ciągłe i nieciągłe, w nowoczesnych częściowo ciągłe.

·         Nawet jeśli media nowoczesne zawierają elementy dyskretne, próbki nie podlegają kwantyzacji, a to kwantyzacja jest zasadniczym etapem cyfryzacji.

·         Nowoczesne media mają  budowę nieciągłą prawdopodobnie dlatego, że powstały w czasie rewolucji przemysłowej. W XIX wieku produkcja manufakturowa i rzemieślnicza została wyparta przez nowy system organizacji produkcji zwany ‘produkcją fabryczną’. (fabryka forda-linia montażowa)

·         Wynalezienie maszyny do pisania w 1880 roku zindustrializowało proces wydawniczy, prowadząc równocześnie do ujednolicenia zarówno krojów i rodzajów oraz liczby czcionek.

·         W latach 90. XIX wieku w kinie połączono automatyczne fotografie obrazów z mechanicznym projektorem (ujednolicenie obrazów)

·         W latach 80. XIX wieku  pierwsze projekty systemów telewizyjnych opierały się na standardach próbkowania zarówno czasu jak i przestrzeni.

MODULARNOŚĆ:

·         To przykład fraktalnej struktury nowych mediów. Struktura fraktali się nie zmienia bez względu na skalę, obiekty nowych mediów  zachowują swą modularną budowę.  Np. koncepcja „obiektu” stosowana w aplikacjach pakietu Microsoft Office, kiedy to ‘obiekt’ wstawiany jest do dokumentu , zachowuje on swoją niezależność i może być później edytowany w tym programie, w którym został utworzony.

·         Prócz porównywania do fraktali możemy mówić o analogii miedzy modularnością nowych mediów a strukturalnym programowaniem komputerowym. Wiele obiektów nowych mediów to programy komputerowe napisane zgodnie z zasadami programowania strukturalnego.

AUTOMATYZACJA:

·         Postać liczbowa i modularność nowych mediów umożliwia zautomatyzowanie wielu czynności związanych z ich tworzeniem, obróbką i udostępnianiem.

·         Przykłady niskopoziomowej automatyzacji, dzięki której użytkownik komputera modyfikuje obiekty medialne przy użyciu prostych algorytmów czy szablonów. Techniki te są bardzo proste stosuje się je np. w programach do obróbki grafiki, photoshop

·         Naukowcy pracują nad „wysokopoziomową automatyzacją” tworzenia mediów. Związane jest to z koniecznością rozumienia przez komputer znaczenia zawartego w generowanych obiektach . Prace te można ująć jaką pewną część badań nad sztuczną inteligencją. Przykładem „wysokopoziomowej automatyzacji” jest „inteligentna kamera”, która automatycznie śledzi i kadruje ujęcia.

·         Tworzenie mediów nie jest jedynym procesem podlegającym automatyzacji. Drugim przykładem jest udostępnianie mediów.

·         Wykorzystywanie komputera do przechowywania i udostępniania ogromnych ilości danych (bazy danych) doprowadziło do opracowania bardziej wydajnych sposobów wyszukiwania obiektów. (edytory tekstów, system operacyjny UNIX)

·         W latach 90. Rozpoczęto te udogodnienia wprowadzać w życie na szeroką skalę.

·         Firma VIRAGE wprowadziła system VIR IMAGE ENGINE , który pozwala wyszukiwać  podobne pod względem zawartości obrazy, pliki, obiekty.

·         Internet- rozproszona medialna baza danych o ogromnych rozmiarach, nacechowana nadmiarem informacji. Próbą poradzenia sobie z tym nadmiarem było opracowanie programowych „agentów”, których zadaniem było zautomatyzowanie procesu wyszukiwania informacji.

·         Pod koniec XX wieku problemem stało się odszukiwanie powstałych obiektów, a nie ich tworzenie.

·         Od XIX wieku nowoczesne społeczeństwa wypracowały technologie automatyzujące wytwarzanie mediów ( aparaty fotograficzne, kamerę filmową, magnetofon, magnetowid). Technologie te pozwoliły w ciągu 150 lat na zgromadzenie bezprecedensowej liczby materiałów medialnych (archiwów fotograficznych, filmowych i dźwiękowych), co przyczyniło się do przejścia do następnego etapu rozwoju mediów- do poszukiwań zorganizowania i udostępniania materiałów ( medialne bazy danych, hiper media, hierarchiczny system plików).

WARIACYJNOŚĆ:

·         Obiekt nowych mediów nie jest czymś ustalonym na zawsze (czymś stałym), lecz czymś co istnieje w wielu odmiennych wersjach, których liczba może być nieskończona.

·         Stare media zakładają, ze w powstaniu obiektów bierze udział człowiek, który ręcznie składa tekstowe, dźwiękowe i wizualne elementy w konkretną kompozycję. Jest ona kolejno utrwalana materialnie i powielana.

·         Nowe media cechuje wariancyjność (płynność, zmienność). Obiekt nowych mediów istnieje zwykle w różnych wersjach, a nie w powtarzalnych kopiach. Wersje nie są w całości tworzone przez człowieka lecz zajmuje się tym komputer. Wariancyjność ściśle związana jest z automatyzacją.

·         Wariancyjność nie byłaby możliwa bez modularności. Poszczególne elementy, utrwalone elektronicznie, zachowują swą indywidualną tożsamość i mogę być łączone pod kontrolą programu tworząc sekwencje ( możliwość tworzenia i dopasowywania w locie), dlatego też mechanizm rządzący nowymi mediami odpowiada postindustrialnej logice ‘produkcji na żądanie”

·         Zasady wariancyjność:

  1. Elementy mediów przechowywane są w medialnej bazie danych
  2. Możliwość rozdzielania danych i poziomu interfejsu ( te same dane mogą być podstawą do tworzenia różnych interfejsów).
  3. Informacje o użytkowniku mogą zostać użyte przez program komputerowy do automatycznego  dopasowania struktury medium oraz tworzenia jej elementów.
  4. Interaktywność o strukturze drzewiastej  (pojęcie to odnosi się do programów, w których wszystkie przedmioty , które użytkownik może napotkać, tworzą rozgałęziającą się drzewiastą strukturę. Gdy użytkownik dociera do jakiegoś punktu program przedstawia różne możliwości i daje prawo wyboru.
  5. Hiper-media ( tutaj elementy multimedialne tworzące dokument połączone są za pomocą hiper łączy, tak więc elementy składowe i strukturalne są niezależne od siebie. Hiper tekst to szczególny przypadek Hiper mediów , wykorzystujący tylko I medium- tekst.
  6. Okresowe uaktualnienia i poprawki ( programy sprawdzają czy są dla nich jakieś uaktualnienia)
  7. Skalowalność ( polega na tym, ze generowane wersje tego samego  obiektu różnią się rozmiarem lub poziomem szczegółowości)

TRANSKODOWANIE:

·         Ma na celu opisanie następstw komputeryzacji mediów

·         Komputeryzacja zmienia media w dane komputerowe.

·         Nowe media składają się z II warstw :

ü      Komputerowej ( proces i pakiet, funkcja i zmienna)

ü      Kulturowej ( encyklopedie i opowiadania, fabuła i wątek)

·         Możemy przypuszczać, że warstwa komputerowa zmienia warstwę  kulturową, gdyż nowe media są tworzone na komputerze, rozpowszechniane i zapisywane przez komputer. (logika komputerowa wpłynie na tradycyjną logikę kulturową).

·         Obydwie warstwy oddziałują na siebie w rezultacie powstaje nowa kultura komputerowa.

 

W jaki sposób media stały się nowe?

Nowe media są wynikiem przecięcia się dwu odrębnych procesów- historii technik obliczeniowych i historii technologii medialnych. Obydwa mają swój początek około 1830 roku. Rozwój nowoczesnych technik medialnych umożliwił przechowywanie obrazów, sekwencji obrazów, dźwięków i tekstów w formie materialnej.  Synteza tych dwóch historii jest przekład języka wszystkich istniejących mediów na język danych numerycznych zrozumiały  dla komputerów, w rezultacie powstały nowe media- grafika, ruchome obrazy, dźwięki, kształty , przestrzennie  i teksty przekształcone do postaci danych komputerowych.

v      Wszystko zaczęło się  19 sierpnia 1839 roku od wystawy w Paryżu, na która przybyli mieszkańcy, chcąc podziwiać nowy wynalazek Louisa Dagurre’a- twórca dioramy, nowa metoda rejestracji obrazu nazwana została dagerotypem .

v      W 1833 roku Charles Babbage tworzył urządzenie zwane maszyną analityczną.Miała ona już większość cech głównych komputera.

v      W XIX i na początku XX wieku opracowano wiele mechanicznych i elektrycznych liczydeł i kalkulatorów. Kolejne ich wersje były coraz szybsze i coraz powszechniej używane.

v      Ok 1890 roku nowoczesne media uczyniły ogromny postęp, wprawiając w ruch nieruchome do tej pory obrazy. W styczniu 1893 roku studio filmowe Black Maria Edisona zaczęło produkować 20 sekundowe filmy pokazywane w kineskopach, najpierw na mniejszą skalę, później dla coraz to większej publiki, tak rozwijało się kino. (kinomatograf bracia Lumiere)

v      Lata 90. XX wieku to okres dla rozwoju technik obliczeniowych. W urzędach statystycznych i jednostkach rządowych do przetwarzania danych ze spisu ludności wykorzystano elektryczne maszyny liczące opracowane przez Hermana Holleritha. Tabulator Holleritha otworzył drzwi do wykorzystania maszyn liczących w biznesie.

v      W XX wieku ważnym momentem był rok 1936, kiedy to brytyjski matematyk Alan Turing napisał przełomową pracę ‘o liczbach obliczalnych z zastosowaniem do problemu wyboru’. Przedstawił w niej teoretyczny opis uniwersalnego komputera /maszyna Turinga/, mogła ona wykonać tylko 4 operacje, jej działanie polegało na zapisywaniu i odczytywaniu przez głowicę liczb na nieskończonej taśmie.

v      Niemiecki inżynier Konrad Zuse rozpoczął budowę komputera w mieszkaniu swoich rodziców w Berlinie, zaraz po tym jak przeczytał książkę Turinga. Komputer Zusego był I działającą maszyną cyfrową.

v      Wszystko to łączy się tak, aby mógł odczytać to komputer, zaczynają się nowe media. Komputer nie jest już tylko kalkulatorem, staje się procesorem medialnym.

 

 

 

 

Różnica pomiędzy starymi a nowymi mediami?

1.       Nowe media to media analogowe skonwertowane do postaci cyfrowej. W przeciwieństwie do mediów analogowych, które są ciągłe, media kodowane cyfrowo są dyskretne.

2.       Wszystkie media cyfrowe (teksty, obrazy) mają ten sam kod cyfrowy, co pozwala na wyświetlanie różnych typów mediów na jednej maszynie (komputerze- urządzeniu multimedialnym)

3.       Nowe media pozwalają na swobodny dostęp do danych. W przeciwieństwie do filmu lub video, które przechowują dane sekwencyjnie, komputer umożliwia dostęp do wszystkich danych z jednakową prędkością.

4.       Cyfryzacja w sposób nieunikniony zakłada utratę informacji, w przeciwieństwie do postaci analogowych, postać cyfrowa zawiera skończona ilość informacji.

5.       Kopiowanie mediów analogowych powoduje sukcesywne obniżenie jakości, natomiast media cyfrowe mogą być kopiowane wielokrotnie bez utraty jakości.

6.       Nowe media są interaktywne. W przeciwieństwie do ustalonego raz na zawsze sposobu prezentacji starych mediów, teraz użytkownik może wchodzić w interakcję z obiektem medialnym.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin