z zakresu edukacji ruchowo-zdrowotnej
1. Data:
2. Grupa wiekowa: 5-6 latki
3. Treści programowe:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych z wykorzystaniem metody Labana
- uczestniczy w zabawach twórczych
- przebywa w dobrze wywietrzonym, oświetlonym i odpowiednio ocieplonym pomieszczeniu - sali
4. Temat zajęć: W zdrowym ciele zdrowy duch
5. Cele edukacyjne (dziecko):
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
- uczestniczy w ćwiczeniach kształtujących wyczucie własnego ciała, przestrzeni, ciężaru, rozwija płynność ruchów w napięciu i rozluźnieniu,
- adaptuje ruchy własne do ruchów partnera
- wykorzystuje wyobraźnię twórczą,
6. Metody nauczania:
- słowna: rozmowa, objaśnienie
- czynna (działalność praktyczna dzieci): kierowanie własną działaniem, , samodzielnych doświadczeń
- oglądowa: pokaz, przykład osobisty
7. Formy organizacyjne
- indywidualna,
- zbiorowa,
- pary
8. Środki dydaktyczne:
płyta CD, bębenek, tamburyno,
9. Literatura przedmiotu:
Czapara E., Żaba-Żabińska W.[red.] „Przedszkole czterolatka. Przewodnik metodyczny”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2008;
Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2009;
10. Przebieg zajęć
Tok zajęć
Czynności n-la
Czynności dzieci
Czynności organizacyjno-porządkowe
Wprowadzenie do tematyki zajęć
Uświadomienie celu zajęć
Zabawa orientacyjno-porządkowa
Realizacja tematu – wyczucie przestrzeni,
Rozwijanie wyczucia płynności ruchów w napięciu i rozluźnieniu
Wyczucie własnego ciała
Wyczucie ciężaru
Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera
Podsumowanie
- zaproszenie dzieci na dywan,
- przekazanie w kole iskierki przyjaźni poprzez uścisk ręki
- studentka prosi, by dzieci stanęły w rozsypce, tak by każdy miał miejsce, wyjaśnia zabawę:
Dzieci tańczą w rytm muzyki. Gdy muzyka przestaje grać dzieci uważnie słuchają:
jedno uderzenie w bębenek – dzieci szybko zwijają się w kłębek jak jeże.
dwa uderzenia w bębenek - dzieci próbują dosięgnąć czubka drzewa.
- s-tka zaprasza do kolejnej zabawy
Dzieci swobodne biegają w dowolnych kierunkach z obrotami i podskokami z towarzyszeniem żywej muzyki. Na przerwę w muzyce piękny ukłon i pozostanie w bezruchu do chwili, gdy muzyka znowu zacznie grać.
- s-tka poleca, by dzieci stanęły w rozsypce, tak, by każdy miał miejsce. Wyjaśnia zasady.
Lekkie uderzenie w tamburyno – dzieci poruszają się wysoko na palcach, lekko wirując.
Głośne uderzenie – dzieci wykonują energiczne ruchy całym ciałem, przechodzą z pozycji wysokich do niskich.
- dzieci wykonują dowolne ruchy samymi ramionami, w różnych pozycjach wyjściowych.
- dzieci wykonują dowolne ruchy samymi nogami, w różnych pozycjach wyjściowych.
- dzieci wykonują dowolne ruchy całym ciałem, w różnych pozycjach wyjściowych.
- podnosimy ciężki kamień, nast. mały kamyczek
- dzieci ćwiczą parami. Jedno jest lustrem i odbija ruchy kolegi, który stoi przed lustrem, następnie zmiana ról,
- dzieci maszerują do rytmu wystukiwanego przez tamburyno, zatrzymanie i piękny ukłon
- przekazanie iskierki przyjaźni na zakończenie zajęć, podziękowanie za wspólną zabawę;
- dzieci siadają przed tablicą
- przekazują iskierkę poprzez uścisk ręki, aż wróci do tego kto ja rozpoczął (s-tki),
- dzieci wykonują polecenia s-tki, naśladują jej ruchy,
- tańczą w rytm muzyki, reagują na polecenia,
- biegają po Sali, uważając na inne dzieci, na przerwę w muzyce wykonują ukłon,
- stoją w rozsypce, reagują na rodzaj dźwięku,
- dowolne ruchy różnymi częściami ciała,
- wyczuwają ciężar, demonstrują go całym ciałem,
- ćwiczą parami
- maszerują do rytmu, po kole,
- przekazują iskierkę poprzez uścisk ręki, aż wróci do tego kto ja rozpoczął .
gd_78