Program pracy indywidualnej dla dzieci 5-letnich
Plan zawiera założenia pracy z dziećmi oczekującymi pomocy, nakreśla kierunki pracy zgodne z rozwojem dziecka 5-letniego, jest zgodny z metodyką wychowania przedszkolnego.
Do pracy indywidualnej w roku szkolnym 2012/2013 zostały wytypowane następujące dzieci:
I. Kształtowanie umiejętności społecznych:
1. Funkcjonowanie w grupie, samodzielność:
Rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej i ruchowej:
1. Sprawność ruchowa:
2. Sprawność manualna, grafomotoryczna:
Rozwój poznawczy:
1. Rozwijanie mowy i wzbogacenie słownika, percepcji słuchowej, spostrzegawczość ( pamięć i uwaga, myślenie), rozumowanie matematyczne, stymulacja i korekty funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej:
Cele ogólne:
1. Stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju. 2. Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych. 3. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach. 4. Opanowanie wymaganych wiadomości i umiejętności dziecka 5-letniego.
Środki pracy:1.Zabawy integracyjne.2.Karty pracy (tematyczne o różnym stopniu trudności).3.Gry planszowe, zabawy dydaktyczne, puzzle, domina: ( np. obrazkowe)4. Różne wzory (np. szlaczków)5. Układanki geometryczne, patyczki, liczydła6. Obrazki do ćwiczeń w mówieniu, wyszukiwaniu różnic, określaniu kolejności zdarzeń, materiały do ćwiczeń logopedycznych (lusterka, szpatułki, rurki, itp.) 7.Bajki terapeutyczne, opowiadania, scenki dramowe, historyjki obrazkowe.
· Zabawy indywidualne
· Dyżury
· Scenki sytuacyjne
· Prace zespołowe
· Gry dydaktyczne
· Zabawy tematyczne
· Zabawy prowadzone metodą pedagogiki zabawy
· Słuchanie opowiadań
· Scenki dramowe
· Rozmowy
DZIECKO:• Potrafi określić czynności, które wykonuje najlepiej;• Umie powiedzieć, co lubi robić najbardziej, zgodnie ze swoimi uzdolnieniami;• Potrafi wykonać zadanie wspólnie z kolegami;• Rozumie, że inne dzieci maja prawo do zabawy tymi samymi zabawkami;• Uczestniczy w zabawach i zajęciach zorganizowanych przez nauczyciela;• Reaguje na polecenia;• Informuje o napotkanych trudnościach;• Wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów;• Wie, ze musi stosować się do obowiązujących zasad;• Zgłasza swoje potrzeby;• Korzysta z pomocy nauczyciela jako pośrednika w sytuacjach trudnych;• Nie przerywa wypowiedzi innych;• Rozpoznaje właściwe formy zachowania;• Określa własne potrzeby i nazywa uczucia;• Rozróżnia emocje pozytywne i negatywne;
Realizowanie: wg potrzeb dzieci, w ramach zajęć prowadzonych z całą grupą.
II. Rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej:
Ćwiczenia usprawniające motorykę rąk, dłoni i palców
Cele operacyjne:• kontroluje nacisk reki na narzędzie pisarskie,• wypełnia kontury kontrolując wzrokiem pole malowanej płaszczyzny,• poprawnie wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne
• polepszenie ogólnej koordynacji ruchowej, orientacji kierunkowej,•Stwarzanie sytuacji zadaniowych:1. Malowanie: - tworzenie różnych kompozycji - szlaczków ;- kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów;- malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi;- malowanie palcami na przemian ruchem spokojnym, swobodnym;- zamalowywanie całej powierzchni kartki;- malowanie palcem [na całej powierzchni różnokolorowych linii poziomych i pionowych];- malowanie pędzlem linii prostych, splątanych nici, kłębuszków, jaskółek;- malowanie pęczkiem waty - duże i małe chmury, kałuże itd.- zamalowywanie dużych konturowych rysunków, przedmiotów;- malowanie flamastrami - zamalowywanie określonym kolorem;- zamalowywanie powierzchni konturów np. kwiatów, domów;2. Rysowanie:- rysowanie kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze;- kreślenie patykiem na mokrej, gęsto pokrytej farbą klejową powierzchni;- rysowanie świecą, tuszem;3. Wydzieranie:- łatwych kształtów np. piłek, baloników, kolorowych liści itp.- Kompozycja z kolorowych pasków;4. Stemplowanie:- tworzenie różnych kompozycji - szlaczków ;- kompozycji pojazdów, przedmiotów, domów;5. Lepienie:- z plasteliny;- masy solnej;- modeliny;- mokrego piasku;- śniegu.6. Ćwiczenia grafomotoryczne:- kreślenie dużych płynnych linii:- chorągiewką w powietrzu;- patykiem na piasku;- kolorową kredą na tablicy;- kredkami na dużych arkuszach.- obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach np. koło, kwadrat, romb, trójkąt;- rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze;- rysowanie po konturach;- łączenie kolorową kredką wyznaczonych punktów;- zagadki rysunkowe;- labirynty;- wycinanki różnego typu;- pisanie znaków litero podobnych w liniaturze;- pisanie po śladzie.
7. Ćwiczenia ruchowe:
- zabawy na orientację kierunkową;
- zabawy zręcznościowe: bierki, spacer z piłeczką, kule śnieżne,
- ćwiczenia równoważne;
- poruszanie się ze zmianą kierunku, reagowanie na sygnał dźwiękowy lub wzrokowy
III. Rozwój poznawczy:
1. Rozwijanie mowy, percepcji wzrokowej, słuchowej, spostrzegawczość ( pamięć i uwaga, myślenie), rozumowanie matematyczne:
· Wspomaganie rozwoju mowy i kształtowanie umiejętności porozumiewania się z innymi:
Stwarzanie sytuacji zadaniowych:1. Ćwiczenia oddechowe:- wdechy i wydechy (nos – usta, usta – nos, nos – nos, usta – usta),- wdechy i wydechy: w różnych pozycjach (np. siedzącej, leżącej), z unoszeniem rąk, z liczeniem,- dmuchanie na płomień świecy, na kłębki waty, bibułkę, papier, wiszący balon,- wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do picia,- nadmuchiwanie balonów,- puszczanie baniek mydlanych,- wymawianie na jednym wydechu: ciągów samogłoskowych (aaa..., aeaeae..., aeiaei...), ciągów sylabowych (mamama, lalala, tututu, pipipi).2. Ćwiczenia narządów mowy:- usprawnianie płynności ruchów języka, warg, szczęk,- wysuwanie języka w różnych kierunkach, wypychanie językiem policzków, skrobanie grzbietu języka, ocieranie, zwijanie języka w rulonik,- oblizywanie zębów, podniebienia, warg, sięganie językiem do nosa, brody,- opuszczanie, unoszenie, przesuwanie w lewo i prawo dolnej szczęki, wielostronne ruchy żuchwą,- cmokanie, gwizdanie, strojenie min, zabawy z lizakiem,3. Ćwiczenia logopedyczne:- wybrzmiewanie głosek „s, sz, z, ż, r” ze zwróceniem uwagi na poprawne ułożenie narządów mowy- wypowiadanie ćwiczonych głosek z samogłoskami np. sa, se, as, es....- powtarzanie wyrazów z ćwiczonymi głoskami,- nauka krótkich wierszyków zawierających ćwiczone głoski4. Rozwijanie mowy czynnej i biernej (wzbogacanie słownika)- układanie opowiadań w oparciu o ilustracje i bez ilustracji,- zabawy w dokańczanie zdań,- opowiadanie historyjek obrazkowych,- wzbogacanie słownictwa w zakresie przedmiotów z najbliższego otoczenia,- rozmowy indywidualne z dzieckiem,
· Percepcja wzrokowa
Ćwiczenia na materiale obrazkowym:Rodzaj czynności1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach - Loteryjki obrazkowe- Domino obrazkowe- Rozpoznawanie obrazków opisanych słownie- Dobieranie par przedmiotów2. Układanie według zasady podobieństwa - „Dobieramy Liście”- Wyszukiwanie różnic- Wyszukiwanie podobieństw- „Co do czego pasuje”- Dobieranie obrazka do jego schematu3. Rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku - Dobieranie obrazków do określonej czynności- Nazywanie czynności- Demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku- Odgadywanie czynności przedstawionej ruchem- Wyszukiwanie obrazków opisanych słownie 4. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazach - Porządkowanie historyjek obrazkowych- Dobieranie „ dobrych” i „złych” obrazków do podanego opisu- Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku5. Składanie całości z części - Dobieranie części do całości- Układanie obrazków po uprzednim rozcięciu na wzorze , wg wzoru, bez wzoru.
Kształtowaniu spostrzegawczości Układanki: - układanie z koralików, klocków (dużych i małych): mebli, pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur;- układanie z patyczków: płotów, drabin, domów;- układanie z różnorodnych materiałów i elementów określonych scenek rodzajowych np. z liści, owoców, kory, giętkiego tworzywa.- dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur inałożenie na wzór (układanki geometryczne, nakładanki).
Ćwiczenia na materiale geometrycznymRodzaj czynności1.Rozpoznawanie jednakowych kształtów - Różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru- Segregowanie figur według określonych zasad- Dobieranie odpowiedniego rysunku2. Prawidłowe wyróżnienie figur narysowanych - Obrysowywanie prostych figur- Kopiowanie przez kalkę- Rysowanie z pamięci. Łączenie kropek3. Wyróżnianie i odtwarzanie figur narysowanych - Loteryjki geometryczne- Układanki mozaikowe- Rysunkowe abstrakcje- Domino geometryczne- Loteryjka „Całość i części”- Odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów- Różnicowanie kształtów- Odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków4. Prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych i krzywych - Rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, kratkę- Układanie kompozycji szlaczkowych z figur według wzoru, z pamięci
DZIECKO:
- Opowiada co dzieje się na obrazku;- Łączy przedmioty z ich kształtami przedstawionymi w postaci cienia;- Zauważa zmiany w układzie 3-4 przedmiotów lub obrazków;- Składa w całość obrazki o prostej treści pocięte na 5 i więcej elementów;- Wskazuje takie same, proste znaki graficzne;
· Percepcja słuchowa
Rodzaj czynności1. Odtwarzanie struktur dźwiękowych - Odtwarzanie struktur dźwiękowych wg. wzoru- Różnicowanie dźwięków- Odtwarzanie rytmu lub określonych struktur czasowych- Graficzne odtwarzanie słyszanego dźwięku2. Różnicowanie sygnałów dźwiękowych - Rozpoznawanie głosów z otoczenia- Określanie strony, z której dochodzi dźwięk- Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty lub instrumenty- Zastępowanie poleceń słownych przez sygnały dźwiękowy lub zestaw dźwięków DZIECKO:• Wyklaskuje prosty rytm;• Rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia;• Kojarzy odgłos towarzyszący znanym czynnościom;• Potrafi odszukać i nazwać przedmiot wydający dźwięki;• Podejmuje próbę podziału wyrazu na sylaby.
· Wspomaganie dzieci w rozwoju umysłowego w ramach edukacji matematycznej:
Cele operacyjne:• posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,• porównuje liczebność zbiorów,• rozwiązuje proste zadania posługując się liczmanami .1. Zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające doskonaleniu umiejętności liczenia:- liczenie wszystkiego dookoła;- „ile jest policzonych fasolek”?- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;- liczenie znikających obiektów;- ile mamy palców;- ile przedmiotów jest w pudełku;
2. Zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające ustalaniu równoliczności:- seria- czy tu i tu jest tyle samo?;- zadanie- narysuj tyle kółek ile jest dziurek;- zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności dodawania i odejmowania:- manipulowanie przedmiotami i liczenie ich;- pokaż na palcach, ile kropek jest na kostkach do gry;- dodawanie i odejmowanie z pokazywaniem, ile jest przedmiotów w pudełku;- rozdawanie i rozdzielanie po jednym lub po kilka;
3. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni. Cele operacyjne: • różnicuje części ciała• poprawnie określa kierunki w przestrzeniStwarzanie sytuacji zadaniowych:- wiem, jak wyglądam,-zabawa lustrzane odbicie- inni też mają lewą i prawą stronę,- co widzi miś?- potrafię znaleźć misia,- powiem ci, jak masz iść,-gdzie jest woreczek- rysuj szlaczki tak, jak mówię,- ćwiczenia ruchowo- słuchowe - rysowanie oburącz w powietrzu;- zabawa „Witają się paluszki”;- rysowanie „Leniwych ósemek”;- chwytanie i rzucanie woreczków, piłek raz lewą raz prawą ręką;- okładanie obrazka po prawej i lewej stronie;- naklejanie przedmiotów w odpowiednim położeniu;- rozróżnianie stron ciała;- układanie z patyczków podanych wzorów:- układanie z klocków konstrukcji przestrzennych;
Literatura:Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Edukacja Polska, Warszawa 2009.Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć, red. Forkiewicz V., Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2006.
...
kazia424