zarządzanie ściąga.odt

(30 KB) Pobierz

Kierowanie sprowadza się do takiego oddziaływania na podwładnych, aby realizowali przyjęte cele organizacji. Proces kierowania – to takie działanie kierownika (zgodnie z jego kompetencjami i cechami), które polega na realizacji misjii celu organizacji. Działanie to winno być ściśle związane z kompetencjami i cechami osobowości  jego pracowników.Głównym „narzędziem” sprawowania funkcji kierowniczej jest komunikowanie interpersonalne Niezbędne umiejętności kierownicze:

koncepcyjne – umiejętności myślenia abstrakcyjnego, patrzenie na organizację całościowo, myślenie strategiczne i podejmowanie takich decyzji

społeczne – zdolności do nawiązywania kontaktów z jednostkami oraz grupami, rozumienie ich i motywowanie

techniczne – zrozumienie w jaki sposób wykonywana jest praca na konkretnym stanowisku.

Kierowanie – jest procesem polegającym na planowaniu,

organizowaniu, przewodzeniu (motywowaniu) i kontrolowaniu działalności członków organizacji przy wykorzystaniu wszystkich jej zasobów do osiągnięcia ustalonych celów. Funkcje kierownicze:

Planowanie

Organizowanie

Motywowanie (przewodzenie)

4. Kontrolowanie

Planowanie – dostosowanie organizacji do zmieniających się warunków zewnętrznych i wewnętrznych. 

 

Za proces planowania odpowiedzialni są kierownicy na poszczególnych szczeblach zarządzania.

 

Polega na – koordynowaniu zasobów ludzkich, materialnych, określeniu celów, działań, doborze odpowiednich ludzi do odpowiednich zadań. 

Cechy dobrego planu:

 

celowy

wykonalny

zgodny wewnętrznie

elastyczny

długodystansowy

terminowy

kompletny

racjonalny

należycie ograniczony pod względem szczegółowości

ORGANIZOWANIE – polega na dobieraniu i wzajemnym dostosowywaniu elementów organizacji w taki sposób, aby jak najlepiej przyczyniały się do realizacji celów.

MOTYWOWANIE (przewodzenie) – zespół oddziaływań zmierzających do efektywnego skłaniania pracowników do podejmowania i realizacji oczekiwanych celów, funkcji, zadań, a także do przyjmowania preferowanych przez motywującego postaw i zachowań.

Teorie motywowania:

Taylora – człowiek z natury leniwy wymaga motywowania poprzez system wynagrodzeń pieniężnych

 

Podejście klasyczne

teorii hierarchii potrzeb Maslowa

teoria ERG

teoria dwuczynnikowa

KONTROLOWANIE – proces systematycznego oddziaływania kierownictwa na podwładnych w celu regulowaniai koordynowania wszystkich czynności dla zapewnienia sprawności i skuteczności.

Funkcje kontroli:

 

Informacyjna

Profilaktyczna

Korygująco – ochronna

Kreatywna

Instruktażowa

Pobudzająca

TYPY ORGANIZACJI z uwzględnieniem sposobów kierowania zespołami ludzkimi:

 

teoria cech

podejście behawioralne – wyodrębniono w nim dwie orientacje :

orientacja na ludzi -  lider dba o dobre stosunki międzyludzkie w organizacji

orientacja na zadania – dla lidera liczą się głównie rezultaty i osiągnięte wyniki, członków zespołu traktuje jak wykonawców zadań

TYPOLOGIA RÓL KIEROWNICZYCH

 

role interpersonalne – reprezentacyjna, przywódca, łącznik

role informacyjne – obserwatora, programatora i przekazującego informację

role decyzyjne – przedsiębiorca, przeciwdziałającego zakłóceniom, negocjatora

Organizacja pracy – ustrukturyzowanie zadań w ramach poszczególnych pionów , komórek organizacyjnych, …, stanowisk pracy, następnie ich przyporządkowanie odpowiednim podmiotom oraz ustalenie zależności hierarchicznych i funkcjonalnych między nimi.

Zasady organizowania pracy zespołów pielęgniarskich:

Określenie priorytetów do wykonania

Wykonywanie zadań począwszy od najtrudniejszego

Uzupełnianie dokumentacji.

Reguły ułatwiające organizację pracy:

Czas pracy

Wiarygodność

Etyka zawodowa 

Dobra atmosfera

Stawianie wyznań

Zlecenie zadań do wykonania

Stanowisko pracy to według koncepcji:

 

funkcjonalnej – zbiór funkcji i zadań przypisanych jednemu pracownikowi do wykonania.

podmiotowej – miejsce zajmowane przez pracownika w strukturze organizacji z punktu widzenia dostępu do władzy

przedmiotowa – część przestrzeni roboczej wraz z wyposażeniem

systemowa – najmniejszy w strukturze instytucji system działania, stanowiący cząstkę systemu wyższego szczebla

Pielęgniarskie stanowiska kierownicze – celem ich jest stworzenie warunków, aby podlegli pracownicy mogli  w maksymalny sposób wykorzystać swoje możliwości w zgodzie z celami organizacji

Prawidłowa budowa opisu stanowiska pracy zapewnia równowagę trzech elementów:

 

Obowiązków

Uprawnień

Odpowiedzialności

 

WARTOŚCIOWANIE PRACY

 

Usystematyzowany sposób oceny stopnia trudności pracy – na którego składają się następujące kryteria syntetyczne:

 

Wiedza i doświadczenie zawodowe

Wymagania  psychofizyczne i umysłowe

Odpowiedzialność

Warunki środowiska pracy.

Metody wartościowania pracy:

 

Sumaryczne – oceny stopnia trudności pracy dokonuje się na podstawie doświadczenia i intuicji osoby oceniającej.

 

2. Analityczne – wieloaspektowa ocena, do której dochodzi się poprzez szczegółowe poznanie i opisanie wymagań oraz warunków związanych z wykonywaniem poszczególnych prac

Jedną z metod analitycznych jest metoda UMEWAP - 85 P opracowana przez Z. Martyniaka, Z. Czajkę, E. Karczmarczyka i A. Nehring. 

 

Znajdują się w niej mierniki pracy przyjęte jako 4 kryteria syntetyczne oraz 17 kryteriów elementarnych (określa się w punktach, według których ocenia się każde stanowisko pracy.

Kryteria syntetyczne:

 

Fachowość  (36,7%)                

Odpowiedzialność za (26,6%)                     100%

Wysiłek (16,7%)

Warunki środowiska pracy (20%)

Kryteria elementarne:

 

Fachowość

Odpowiedzialność

Wysiłek

Warunki środowiska pracy

Potrzeby zdrowotne – stan określający różnice między aktualnym stanem zdrowia, a stanem zdrowia określonym za idealny, pożądany. Potrzeby zdrowotne mogą być jednostkowe zbiorowe, uświadomione – nieuświadomione, subiektywne – obiektywne, wyrażone niewyrażone.

Ochrona zdrowia – wszelkie działania społeczeństwa skierowane na zapobieganie chorobom i ich leczenie, na utrzymanie rozwoju zdolności psychicznych, fizycznych człowieka, przedłużenie życia i zapewnienie rozwoju zdrowych pokoleń.

Organizacja ochrony zdrowia – cały system poczynań, które społeczeństwo dokonuje do zapobiegania chorobom c.d. – j.w

Opieka zdrowotna system świadczeń zdrowotnych realizowanych przez formalnie uznany personel i instytucje opieki zdrowotnej, których celem jest umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, leczenie i rehabilitacja.

 Cel opieki zdrowotnej:

·          Organizowanie

·          Produkowanie

·         Udzielanie : świadczeń zdrowotnych tym, którzy ich potrzebują oraz używanie dostępnych zasobów wiedzy i technologii by zapobiegać i przynosić ulgę w chorobie, niesprawności i cierpieniu w zakresie możliwym w istniejących warunkach!

Koncepcja Lalonda opiera się na czterech ogólnych płaszczyznach:

1.Czynniki biologiczne (cechy wrodzone, genetyka, dojrzewanie, starzenie się).

2.Czynniki środowiskowe (socjalne, fizyczne i psychiczne)

3.Style życia (wzór konsumpcji, rodzaj reakcji, forma zatrudnienia, czynniki ryzyka zawodowego)

4.System organizacji opieki zdrowotnej (prewencja, promocja zdrowia, leczenie i rehabilitacja)

Zdrowie Publiczne można podzielić na 3 zakresy teorii i działań
ZDROWIE PUBLICZNE; Polityka zdrowotna, Promocja zdrowia ,Organizacja i zarządzanie systemem opieki zdrowotnej

Polityka zdrowotna formułowana jest najczęściej jako całokształt działań w państwie i społeczeństwie dla zapewnienia możliwie najwyższego poziomu ochrony zdrowia, w tym z zakresu potrzeb zdrowotnych realizowanych przez opiekę zdrowotną

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin