fotografia czarno-biała.pdf

(668 KB) Pobierz
4481200 UNPDF
FOTOGRAFIA CZARNO-BIA£A
Kiedy spytamy przygodnie napotkan¹ na ulicy osobê, z czym kojarzy siê jej fotografia czarno-bia³a, to z du¿ym
prawdopodobieñstwem us³yszymy, ¿e z ciemni¹, powiêkszalnikiem, kuwetami i chemi¹. Jednak w ostatnim
okresie wiele siê zmieni³o w fotografii – czarno-bia³e zdjêcia mo¿na tworzyæ bez wchodzenia do ciemni. Rolê po-
wiêkszalnika przejmuje komputer wyposa¿ony w odpowiednie oprogramowanie, a kuwety z chemi¹ zastêpuj¹
drukarki atramentowe lub printery cyfrowe.
Zdjêcie zeskanowane z ne-
gatywu Ilford FP4 Plus for-
matu 6 x 9 cm w skanerze
Nikon Super Coolscan
9000ED w trybie RGB 48
bitów. Z tego pliku wyko-
nano wszystkie obrazy do
porównania.
Technologia cyfrowa tylko pozornie uproœci³a fotografowa-
nie. Nadal do tworzenia piêknych zdjêæ potrzebny jest talent,
„dobre oko”, du¿o wolnego czasu i niema³e umiejêtnoœci
w wykorzystaniu komputera. Tak naprawdê, wcale nie jest ³a-
twiej, jest tylko inaczej. Twórczy mi³oœnik fotografii powinien
opanowaæ w stopniu bardzo dobrym obie techniki – tradycyj-
n¹ i cyfrow¹.
W poprzednim artykule z tego cyklu ( foto 4/2005) przed-
stawi³em mo¿liwoœci tkwi¹ce w ró¿nych metodach rejestracji
obrazu – tradycyjnej na b³onie œwiat³oczu³ej i cyfrowej na pó³-
przewodnikowej matrycy. Wspomnia³em równie¿ o tym, ¿e
mimo wszystko nadal pozostajê wierny obróbce ciemniowej,
traktuj¹c komputer jedynie jako szkicownik.
Niedawno jednak otrzyma³em propozycjê publicznej pre-
zentacji moich zdjêæ w presti¿owej galerii. Postawiono mi tyl-
ko jeden warunek – „trzeba przygotowaæ czterdzieœci zdjêæ,
mog¹ byæ to prace ju¿ wystawiane, otwarcie wystawy odbê-
dzie siê za dwa dni”. Stan¹³em przed problemem. Czas po-
trzebny na w³asnorêczne przygotowanie takiej liczby zdjêæ tra-
dycyjn¹ metod¹, na papierach srebrowych, by³ zdecydowanie
za krótki, a nie wypada³o odmówiæ organizatorowi. Musia³em
zdecydowaæ siê na technologiê cyfrow¹, czyli zlecenie wyko-
nania powiêkszeñ z plików. Mam taki zwyczaj, ¿e ka¿de nowe
zdjêcie (odbitkê lub negatyw), które zosta³o zakwalifikowane
przeze mnie do publicznej prezentacji, skanujê i archiwizujê
na p³ytach CD. Mog³em zatem siêgn¹æ do swojej „spi¿arni”
i pos³u¿yæ siê jednym z opisanych ni¿ej sposobów wykonania
zdjêæ na wystawê.
Wydruk atramentowy
Drukowanie fotografii przy u¿yciu drukarek atramentowych
i ploterów zdobywa coraz wiêksz¹ popularnoœæ. Podstawow¹
zalet¹ jest szybkoœæ otrzymania gotowego obrazu. Dostêpne
obecnie na rynku drukarki atramentowe s¹ w stanie drukowaæ
z rozdzielczoœci¹ ponad 5000 dpi, co zapewnia wierne odda-
nie najdrobniejszych szczegó³ów i ³agodnych przejœæ tonal-
nych. W praktyce wystarcza zupe³nie rozdzielczoœæ 1440 dpi.
Pewne problemy pojawiaj¹ siê jednak przy wykonywaniu fo-
tografii czarno-bia³ych. Otó¿ drukowanie tylko przy u¿yciu atra-
mentu czarnego sprawia, ¿e w efekcie mo¿emy otrzymaæ ob-
raz zbyt ciemny w cieniach, z wy¿artymi œwiat³ami, na którym
pó³tony tworzone s¹ jedynie poprzez ró¿ne rozmieszczenie na
obrazie czarnych punktów. Efekt daleko odbiega od wygl¹du
tradycyjnej odbitki sporz¹dzonej na papierze srebrowym.
Drukowanie czarno-bia³ego obrazu przy u¿yciu kolorowych
atramentów sprawia, ¿e mog¹ (choæ nie musz¹) pojawiæ siê
na nim niekorzystne dominanty barwne. Rozwi¹zaniem tego
foto 126
4481200.012.png 4481200.013.png
z pliku
– ale jak?
problemu jest zastosowanie specjalnych atramentów do foto-
grafii czarno-bia³ej produkowanych przez firmy Lyson, Perma-
Jet, HP, a ostatnio tak¿e przez Epsona. Najwiêkszym uzna-
niem wœród mi³oœników fotografii czarno-bia³ej ciesz¹ siê pro-
dukty dwóch pierwszych firm. Do druku u¿ywany jest zestaw
czterech (lub szeœciu, zale¿nie od modelu drukarki) atramen-
tów – jeden czarny i pozosta³e szare, zapewniaj¹cy doskona³e
odwzorowanie pe³nej skali pó³tonów.
Powiêkszenia wykonane na papierze barytowanym Ilford Multigrade IV FB.
Zdjêcie górne sporz¹dzono metod¹ tradycyjn¹, kopiuj¹c optycznie obraz
z negatywu pod powiêkszalnikiem. Zdjêcie dolne powsta³o nastêpuj¹co:
zeskanowano negatyw, wprowadzono korekcjê krzywych, po czym na-
œwietlono ponownie plik na negatyw i skopiowano obraz optycznie pod po-
wiêkszalnikiem.
Metoda kopiowania
„negatyw – skanowanie – plik – powiêkszalnik”
Metodê tê wykorzystujemy w przypadku, gdy obraz zmodyfikowany
cyfrowo chcemy przenieϾ na papier barytowy.
Czêsto zdarza siê, ¿e podczas wykonywania zdjêæ aparatem analogo-
wym w wyniku b³êdnego pomiaru ekspozycji otrzymamy niedoœwie-
tlony negatyw. Mo¿e on zawieraæ czytelne szczegó³y w cieniach ob-
razu, jednak posiada zbyt ma³¹ gêstoœæ, aby mo¿na by³o otrzymaæ
z niego powiêkszenie o zadowalaj¹cej jakoœci. W tym przypadku taki
negatyw skanujemy i wykorzystuj¹c modyfikacjê krzywych w progra-
mie graficznym rozjaœniamy w ten sposób partie cieni.
Podczas wykonywania prezentowanego w tekœcie zdjêcia przy-
mkniêcie przys³ony o jedn¹ dzia³kê wiêcej spowodowa³oby,
¿e ponad po³owa szczegó³ów „utonê³aby” w czerniach.
4481200.014.png 4481200.015.png 4481200.001.png
Wydruki atramentowe wykonane przy u¿yciu atramentów do zdjêæ czarno-bia³ych Lyson Quad Black Neutral na ró¿nych rodzajach papierów. Producent atra-
mentów nie zaleca drukowania na papierach b³yszcz¹cych. W przypadku papieru b³yszcz¹cego widoczne jest fioletowe zabarwienie obrazu, choæ u¿yto atra-
mentów szarych i czarnego. Wykorzystano nastêpuj¹ce papiery (od lewej): Fomei Gloss, Hahnemulle Matt, Lyson Matt i MH1481 Matt.
Naœwietlanie papierów œwiat³oczu³ych
przy u¿yciu maszyn cyfrowych
W minilabach optycznych starej generacji kopiowanie ne-
gatywów czarno-bia³ych sprawia³o powa¿ne problemy (kali-
bracja). W maszynach cyfrowych mo¿na wykonaæ odbitki
z negatywów czarno-bia³ych, kolorowych jak równie¿ diapo-
zytywów.
W zastosowaniach g³ównie profesjonalnych do naœwie-
tlania z cyfrowych plików na œwiat³oczu³y papier s³u¿¹ spe-
cjalistyczne urz¹dzenia, takie jak wielkoformatowa naœwie-
tlarka Durst Lambda L130, czy cyfrowy powiêkszalnik De
Vere 504 DS.
Ten sposób znany jest wszystkim, którzy zamawiaj¹ od-
bitki w minilabach, choæ wiêkszoœæ klientów nie zdaje sobie
sprawy z jego istoty i przebiegu. W pierwszej kolejnoœci
skanowany jest negatyw, a nastêpnie obraz jest naœwietla-
ny z pliku cyfrowego na papier œwiat³oczu³y w printerze.
Przy sporz¹dzaniu odbitek ze zdjêæ zapisanych przez aparat
cyfrowy na kartê pamiêci, lub zarchiwizowanych na p³ytach
CD, stosowany jest oczywiœcie tylko drugi etap procesu.
Obraz jest naœwietlany przez specjalne g³owice. ´ ród³em
œwiat³a w takich g³owicach s¹ byæ diody LED lub lasery emi-
tuj¹ce œwiat³o w barwach RGB.
Porównanie czarno-bia³ych obrazów
z drukarki i naœwietlarki
Naœwietlarka Durst Lambda L130
Przed podjêciem decyzji, jakiej technologii cyfrowej u¿yjê
przy przygotowaniu zdjêæ na wystawê, zwróci³em siê do la-
boratoriów dysponuj¹cych odpowiednimi urz¹dzeniami
z proœb¹ o wykonanie z wybranego przeze mnie z archiwum
cyfrowego pliku dwóch czarno-bia³ych obrazów – wydru-
ków lub zdjêæ na papierze. Plikiem wyjœciowym by³o zeska-
nowane w trybie RGB zdjêcie pochodz¹ce z negatywu
Ilford FP4 Plus. Obraz po zeskanowaniu posiada³ delikatny
fioletowo-czerwony odcieñ (efekt podobny do odbitki czar-
no-bia³ej tonowanej w tonerze selenowym). Jeden obraz
mia³ byæ wykonany z zachowaniem istniej¹cej dominanty
barwnej, natomiast drugi – po korekcji do skali szaroœci. Nie
wprowadzano ¿adnej korekcji kontrastu. Uzyskane rezultaty
widaæ na prezentowanych zdjêciach.
Punktem odniesienia do oceny zdjêæ w skali szaroœci by-
³a odbitka wykonana tradycyjn¹ metod¹ ciemniow¹ na pa-
pierze barytowanym przy u¿yciu profesjonalnego powiêk-
szalnika Durst. Chcia³em siê przekonaæ, w jakim stopniu od-
bitki wykonane alternatywnymi metodami bêd¹ odbiegaæ
swoim wygl¹dem od przyjêtego wzorca. Ocenia³em repro-
dukcjê szczegó³ów w œwiat³ach i cieniach, jak równie¿ od-
wzorowanie skali tonalnej.
Wynik testu jest kwesti¹ subiektywnego odbioru, jednak
obrazy z pliku uzyskane cyfrowymi metodami wysz³y zaska-
kuj¹co pozytywnie. Dodam jeszcze, ¿e ewentualne drobne
Durst Lambda L130 to
urz¹dzenie naœwietlaj¹-
ce obrazy na noœniki
œwiat³oczu³e refleksyj-
ne – tradycyjne papiery
czarno-bia³e lub barw-
ne, jak i transparentne,
konfekcjonowane w ro-
lach o szerokoœci od 20
do 50 cali. Obraz na-
œwietlany jest przy u¿y-
ciu g³owicy laserowej RGB w rozdzielczoœci 200 i 400 dpi (ekwiwa-
lent wydruku o rozdzielczoœci 4000 dpi) z 36-bitow¹ g³êbi¹ barw. Na-
œwietlane obrazy mog¹ byæ stworzone przy u¿yciu programów ta-
kich jak Quark XPress, Adobe PageMaker, Adobe Photoshop, Illu-
strator, Macromedia Freehand itp. Obs³ugiwane formaty plików to
TIFF (RGB i skala szaroœci), PPM i JPEG, a tak¿e Post Script Level 3.
Naœwietlarka Durst Lambda L130 sterowana jest przy u¿yciu kom-
putera Compaq XP 1000 Workstation. Oprogramowanie umo¿liwia
wprowadzanie korekcji naœwietlanych obrazów.
foto 128
4481200.002.png 4481200.003.png 4481200.004.png 4481200.005.png
„wady” (najwiêcej problemów sprawia³a reprodukcja szcze-
gó³ów w „œwiat³ach”) cyfrowych obrazów mog³y zostaæ
usuniête poprzez wprowadzenie nieznacznej korekcji krzy-
wych lub kontrastu. W takich przypadkach niezbêdna jest
bezpoœrednia wspó³praca zamawiaj¹cego z laborantem wy-
konuj¹cym us³ugê.
szoœæ laboratoriów fotograficznych jest w stanie wykonaæ od-
powiednio skalibrowane w skali szaroœci odbitki na papierach
œwiat³oczu³ych. Wreszcie, gdy zaistnieje potrzeba wykonania
powiêkszenia na papierze barytowanym do celów kolekcjo-
nerskich, mog¹ to zrobiæ wyspecjalizowane laboratoria foto-
graficzne (zamówienia realizowane s¹ równie¿ za poœrednic-
twem poczty). Przedstawiona oferta jest dostêpna zarówno
dla posiadaczy tradycyjnych aparatów na b³ony, jak równie¿
dla w³aœcicieli cyfrówek.
Ja nadal wykonujê czarno-bia³e odbitki samodzielnie na pa-
pierze barytowanym. Nale¿ê do tego gatunku ludzi, którzy
uwa¿aj¹, ¿e sami zrobi¹ to najlepiej. Poza tym przyzwyczaje-
nie jest drug¹ natur¹ cz³owieka. Jednak zdjêcia na wystawê,
g³ównie z powodu ograniczonego czasu na ich przygotowa-
nie, dostarczy³em w postaci wydruków atramentowych.
I wszystkim siê podoba³y.
Kilka s³ów na zakoñczenie
Mi³oœnicy fotografii czarno-bia³ej maj¹ wiele powodów do
radoœci. Nie s¹ ju¿ „skazani” wy³¹cznie na pracê w ciemni,
w szkodliwych oparach chemii. Zale¿nie od potrzeb mog¹ wy-
korzystywaæ rozmaite œrodki. Posiadacze drukarek w warun-
kach domowych ³atwo wykonaj¹ samodzielnie wydruki for-
matu A4 lub nawet A3. Gdy zechc¹ przygotowaæ wystawê
z³o¿on¹ z wielkoformatowych fotografii, skorzystaj¹ z oferty
licznych studiów DTP posiadaj¹cych plotery drukuj¹ce. Wiêk-
Robert Urbañski
4481200.006.png 4481200.007.png 4481200.008.png
Wydruki atramentowe przy u¿yciu atramentów barwnych. U góry wydruki wykonane na ploterze wielkoformatowym Epson Stylus Photo 7600 z wykorzy-
staniem atramentów kolorowych Epson Ultrachrome, w rozdzielczoœci 1440 dpi, na papierze Ilford Smooth Glossy (z lewej bez korekcji, z prawej z korek-
cj¹ do skali szaroœci). U do³u wydruki wykonane na drukarce Epson Stylus Photo R-300 z wykorzystaniem atramentów kolorowych Van Son – Art Color
(Holandia), w rozdzielczoœci 1440 dpi, na papierze Lyson Matt (z lewej bez korekcji, z prawej z korekcj¹ do skali szaroœci).
System sta³ego zasilania w atrament w drukarkach Epsona
Technologia druku atramentowego piezo zastosowana w drukarkach Epsona
umo¿liwia zainstalowanie systemów sta³ego zasilania w atrament. Zamiast kosztow-
nych i ma³o wydajnych zasobników „fabrycznych” proste urz¹dzenie z³o¿one z ela-
stycznych rurek dostarcza atrament z zewnêtrznych zbiorników bezpoœrednio do g³o-
wicy drukuj¹cej. Pozwala to na znaczne – oko³o dwudziestokrotne – zmniejszenie
kosztów u¿ywanego atramentu. Wyklucza równie¿ sytuacjê, gdy z powodu zu¿ycia
jednego tylko koloru konieczna jest wymiana ca³ego zasobnika trzy- lub piêciokoloro-
wego. Uzupe³nia siê tylko zu¿yty atrament. Informacje na temat drukarek i rodzajów
atramentów stosowanych w systemach sta³ego zasilania dostêpne s¹ na stronie in-
ternetowej firmy Gelex (www.gelex.pl).
QUAD BLACK
Zastosowanie standardowych kolorowych atramentów do wydruków czarno-bi-
a³ych nie pozwala na uzyskanie wiernego odwzorowania wszystkich tonów w skali
szaroœci. Umo¿liwia to proces Quad Black, w którym w miejsce normalnych kolorów
CMYK (cyan, magenta, ¿ó³ty, czarny) stosuje siê cztery (lub szeœæ, zale¿nie od rodza-
ju drukarki) odcieni czerni o ró¿nej intensywnoœci. Dostrajaj¹c krzyw¹ koloru przy po-
mocy oprogramowania graficznego (Photoshop) mo¿na otrzymaæ wydruki przypominaj¹ce rozpiêtoœci¹ tonaln¹ tradycyjne odbitki wykonane na fotogra-
ficznych papierach srebrowych. Atramenty Quad Black dostepne s¹ w trzech rodzajach, umo¿liwiaj¹cych wybór tonacji obrazu: Warm Tone (Ciep³y), Neu-
tral Tone (Neutralny), Cool Tone (Zimny). Wszystkie atramenty Quad Black charakteryzuj¹ siê du¿¹ trwa³oœci¹ kolorów w warunkach ekspozycji wewnêtrz-
nej. Testy niezale¿ne prowadzone przez firmê Wilhelm Imaging Research Inc. wskazuj¹, ¿e stosuj¹c odpowiednie kombinacje mediów mo¿na uzyskaæ
przewidywaln¹ trwa³oœæ wydruków w warunkach ekspozycji wewnêtrznej przekraczaj¹c¹ siedemdziesi¹t lat.
SMALL GAMUT
To zestaw atramentów umo¿liwiaj¹cy uzyskanie archiwalnych wydruków monochromatycznych na standardowej drukarce biurowej przy u¿yciu jed-
nego zestawu atramentów. Daje mo¿liwoœæ uzyskiwania praktycznie nieograniczonej skali tonacji jednobarwnych, wolnych od niepo¿¹danych defektów
kolorystycznych, psuj¹cych wydruki otrzymywane przy pomocy tradycyjnych zasobników kolorowych. Przy pomocy oprogramowania graficznego
(Photoshop) mo¿na tak dostosowaæ skalê koloru, aby uzyskaæ rozliczne efekty tonalne. Przeprowadzone testy wykaza³y przewidywaln¹ odpornoœæ na
blakniêcie – bez dostrzegalnej ró¿nicy – przez okres ponad stu lat.
foto 130
4481200.009.png 4481200.010.png 4481200.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin