KPA - OPRACOWANIE CZ 2.doc

(293 KB) Pobierz
2

1.        Data wszczęcia postępowania:

A:  „datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej”, a przy korzystaniu z drogi elektronicznej- „dzień wprowadzenia żądania do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej” (Art.61 par. 3, 3a)

W tej dacie zaczyna się postępowanie w sprawie, czyli

a)        zaczynają biec terminy do jej załatwienia,

b)        powstają obowiązki procesowe organu administracyjnego i stron oraz innych uczestników postępowania,

c)        od tej daty powstaje zawisłość sprawy administracyjnej, co wstrzymuje lub nadaje bieg również niektórym terminom materialno prawnym (no. Przedawnienia).

B: Za datę wszczęcia postępowania z urzędu „można uznać dzień pierwszej czynności urzędowej dokonanej w sprawie, której postępowanie dotyczy, przez organ do tego uprawniony, działający w granicach przysługujących mu kompetencji, pod warunkiem, że o czynności tej powiadomiono stronę”- postanowienie NSA.

„ W braku innych dowodów za datę wszczęcia postępowania administracyjnego z urzędu można przyjąć dzień złożenia zeznań przez stronę postępowania lub świadków w sprawie będącej przedmiotem decyzji”. – postanowienie NSA.

2. Forma wszczęcia ( odmowy wszczęcia) postępowania

Wszczęcie – zapoczątkowanie czynności procesowych w sprawie, która nie była jeszcze rozpoznawana ; wszczęcie postępowania w kolejnej instancji; podjęcie postępowania w nadzwyczajnym trybie (organ weryfikujący decyzje stosuje odpowiednio przepisy I instancji). Postępowanie wszczyna się na wniosek strony lub z urzędu. Należy poinformować o nim wszystkie osoby będące stronami.

Wszczęcie powoduje rozpoczęcie biegu terminu do załatwienia sprawy ( Art. 35 KPA)

 

Wszczęcie z urzędu w formie postanowienia.

W postępowaniu ogólnym organ ma obowiązek  ustalenia, jakie podmioty są stornami wszczętego postępowania i powiadomić je, że biorą w nim udział. ( art. 61 § 4 KPA). Należy także powiadomić organizację społeczną, jeżeli może być zainteresowana ze względu na swe cele statutowe lub wymagania interesu społecznego.

- organ działa z własnej inicjatywy, na skutek własnych informacji lub kontroli wewnętrznej bądź z inicjatywy organu nadzoru. Przewlekłość szkodliwa dla interesu publicznego -> prawo materialne może nakładać obowiązek wydania decyzji z urzędu, bez oczekiwania na wniosek storn. Eliminacja niepewności co do prawa lub obowiązków.

-z żądaniem występują podmioty na prawach strony: organizacja społeczna, prokurator, RPO.

- na skutek skargi powszechnej wniesionej przez os. 3 ( Art. 233 zd.2 KPA)

 

Wszczęcie na wniosek strony (żądanie) – w formie skargi powszechnej (petycji)  art. 222 KPA

Wnieść żądanie mogą wszystkie strony równocześnie, tylko niektóre z nich lub jedna. Wszczęcie na wniosek strony, żądanie, na podstawie podania. Jeśli stroną podmiot kolegialny – podstawą żądania uchwała (tryb i formę określa statut). Czynność podjęta bez żądania uprawionego podmiotu jest naruszeniem zasady dyspozycyjności, rażącym naruszeniem prawa i powoduje jej nieważność. Żądanie wywiera skutek w dniu doręczenia organowi administracyjnemu; doręczenie - data wpływu żądania pisemnego, zgłoszenie ustne do protokołu  ( Art. 61§ 3KPA) oraz drogą elektroniczną- data wprowadzenia do systemu teleinformatycznego organu ( Art. 61§ 3a KPA)

·          Art. 61 §2 KPA – dopuszczenie wszczęcia z urzędu w sprawie, w której prawo materialne wymaga wyłącznie wniosku strony ze względu na 1) szczególnie ważny interes strony 2) w toku postępowania uzyska się zgodę strony na dalsze prowadzenie. Brak zgody – postępowanie ulega umorzeniu.

 

 

Odmowa wszczęcia postępowania

Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania, gdy żądanie nie pochodzi od uprawionej strony (165a § 1 o.p)

Jeśli podanie wniesione do organu niewłaściwego, a właściwego nie można ustalić na podstawie danych podania lub gdy z podania wynika, że właściwym jest sąd powszechny – organ zwraca je wnoszącemu w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. ( art. 66 § 3 KPA)

Podanie bez rozpoznania, gdy nie zawiera adresu wnoszącego lub nie można ustalić na podstawie posiadanych danych. Podanie nie czyni zadość innym wymaganiom -> wezwanie w terminie 7 dni do usunięcia braków z pouczeniem, iż nieusunięcie spowoduje pozostawienie bez rozpoznania. (Art.. 64 § 1 i 2 KPA)

 

3.        Zawiadomienie o wszczęciu postępowania:

W postępowaniu ogólnym organ administracyjny ma obowiązek ustalenia, jakie podmioty są stronami wszczętego postępowania i powiadomić je o tym, że biorą udział w postępowaniu (art. 61 par 4).  „Należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie”

Na podstawie art. 183 par 2 należy zawiadomić prokuratora, jeżeli jego udział w postępowaniu byłby potrzebny.

Zgodnie z art. 31 par 4 należy o wszczętym postępowaniu powiadomić organizację społeczną, jeżeli może być zainteresowana wynikiem sprawy za względu na cele statutowe lub wymagania interesu społecznego.

4. Podanie – jego treścią może być żądanie, wyjaśnienie, odwołanie, zażalenie (czyli każdy wniosek procesowy lub inne oświadczenie strony, uczestnika postępowania). Może być wnoszone w celu wszczęcia postępowania, w trakcie jego prowadzenia i po zakończeniu go decyzją. Podanie zawierające żądanie wszczęcia postępowania  zapoczątkowuje postępowanie administracyjne. Podanie zawierające odwołanie lub zażalenie powoduje wszczęcie postępowania weryfikacyjnego. Elementy minimalne podania: wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie. Podanie w formie pisma może być doręczone osobiście, pocztą lub w inny sposób (podanie w formie elektronicznej – musi być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu). Podanie może być również zgłoszone ustnie do protokołu, który powinien być podpisany przez pracownika, który go sporządził. Uchybienia i braki podania dzieli się na usuwalne i nieusuwalne. Większość braków usuwa się gdy istnieje możliwość komunikacji z wnoszącym podanie. Czynność procesowa polegająca na pozostawieniu podania bez rozpoznania nie ma określonej formy procesowej. Osoby wnoszące nie ponoszą negatywnych skutków nieznajomości przepisów o właściwości, których obowiązek przestrzegania spoczywa na organie (mylnie skierowane podanie odsyła się do organu właściwego).  Organ administracji publicznej obowiązany jest potwierdzić wniesienie podania, jeżeli wnoszący tego żąda.

 

5. WYMAGANIA FORMALNE CO DO FORMY PODANIA

Art. 63.

§ 1. Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej albo za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej właściwego organu administracji publicznej, umożliwiającego wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego tego organu, a także ustnie do protokołu.

§ 2. Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.

§ 3. Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu.

§ 3a. Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno:

1) być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, oraz

2) zawierać dane w ustalonym formacie, zawarte we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru.

§ 4. Organ administracji publicznej obowiązany jest potwierdzić wniesienie podania, jeżeli wnoszący je tego zażąda.

 

W postępowaniu administracyjnym  ogólnym i podatkowym obowiązuje zasada ograniczonego formalizmu, w której stanowi się o najprostszych środkach zapewniających załatwienie sprawy i ujawnia się jej działanie również do podania.

KPA jako elementy minimalne podania wymienia: wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie. Przepisy szczególne mogą te wymagania zaostrzyć, np. przez obowiązek dołączenia dokumentów.

Nie wymienia się telefonu jako środka łączności przy wnoszeniu podań z uwagi na nikłe możliwości identyfikacji osoby wnoszącej je w ten sposób.

§4- wnoszący podanie ma prawo żądać potwierdzenia wniesienia przez adnotację na kopii lub osobnym poświadczeniem, również w formie elektronicznej.

Uchybienia i braki podania można podzielić na usuwalne i nieusuwalne. Większość braków i uchybień formalnych można usunąć, gdy istnieje możliwość skomunikowania się z wnoszącym podanie.

 

6. WYMAGANIA FORMLANE CO DO TREŚCI PODANIA

Art. 63 (jak wyżej)

Treścią podania może być żądanie, wyjaśnienie, odwołanie, zażalenie, a więc każdy wniosek procesowy lub inne oświadczenie strony, uczestnika postępowania. Podanie może być wnoszone w celu wszczęcia postępowania, jak też w trakcie jego prowadzenia i po zakończeniu go decyzją. Tylko wtedy, gdy podanie zawiera żądanie wszczęcia postępowania, zapoczątkowuje w ogóle postępowanie administracyjne. Podanie zawierające odwołanie lub zażalenie powoduje wszczęcie postępowania weryfikacyjnego.

 

 

7.        Problem potwierdzenia wniesienia podania.

 

              Przyjęte jest, że podanie ma format A-4, w lewym górnym rogu umieszcza się imię nazwisko, adres, NIP, w prawym miejscowość i datę, na dole podanie w jego lewej części wymienia się ewentualne załączniki. Podanie sporządza się pismem ręcznym lub maszynowym.
              Podanie można złożyć osobiście otrzymując na kopii potwierdzenie wpływu lub zaświadczenie złożeniu podanie. Podanie można również wysłać listem poleconym. Termin biegnie od daty otrzymania pisma, daty sporządzenia zaświadczenie, daty wpływu podanie do organu.
Podanie wniesione pisemnie powinno być podpisane przez wnoszącego, a ustnie do protokołu przez pracownika, który go sporządził.

              Jeżeli wnoszący podanie przygotuje kopie i zażąda potwierdzenia wniesienia podania, pracownik organu administracji musi mu takie podanie potwierdzić. Jeżeli takiej kopii wnoszący podanie nie posiada organ administracji z własnej inicjatywy takiej kopii nie potwierdza.

              Formy wniesienia podania                                                                                   

a.        pisemnie

b.        telegraficznie

c.         za pomocą dalekopisu

d.        faxem

e.         pocztą elektroniczną

f.         za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej właściwego organu administracji umożliwiającego wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego tego organu (od 2005r.). Podanie wniesione w tej formie powinno:

§          być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym
za pomocą kwalifikowanego certyfikatu przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym

§          zawierać dane w ustalonym formacie zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach ustnie do protokołu

 

              8.Pozostawienie podania bez rozpoznania

Pozostawienie podania bez rozpoznania nie jest ani rozstrzygnięciem sprawy co do istoty, ani nie kończy sprawy w danej instancji. W sytuacjach, o jakich mowa w art. 64 § 1 i 2 kpa w ogóle nie dochodzi do wszczęcia postępowania jurysdykcyjnego, które mogłoby być zakończone decyzją. W jakim trybie organ powinien wezwać wnoszącego do sprecyzowania żądania? W trybie art. 64 § 2 k.p.a., tj. wezwania do usunięcia braków w terminie siedmiu dni, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Co istotne uzupełnienie ich nastąpiło, lecz niezgodnie z wymaganiami organu określonymi w wezwaniu., jak stwierdził WSA w Warszawie w wyroku z 28 października 2005 r. (IV SA/Wa 1435/05), wniosek pozostawia się bez rozpoznania nie tylko wówczas, gdy braki nie zostaną uzupełnione, ale i wówczas, gdy uzupełnienie ich nastąpiło, lecz niezgodnie z wymaganiami właściwego organu.

Jako ciekawostkę wskazać można dwa wyroki NSA w Warszawie w sposób odmienny określające formę pozostawienia wniosku bez rozpoznania:

W pierwszym, z 16 kwietnia 1986 r. (III SAB 14/85), NSA stwierdził, iż pozostawienie żądania strony bez rozpoznania na podstawie art. 64 § 2 k.p.a. nie rozstrzyga wprawdzie sprawy co do jej istoty, lecz kończy postępowanie w danej instancji, a zatem zgodnie z nakazem zawartym w art. 104 k.p.a. czynność ta musi być podjęta w formie decyzji.

W innym orzeczeniu, wydanym 15 kwietnia 1999 r. (I SA 1253/98), orzekł natomiast, że decyzja wydana przez organ z powołaniem się na art. 64 § 2 k.p.a. jest pozbawiona podstawy prawnej i podlega usunięciu z obrotu prawnego. Sąd powołał się przy tym na art. 104 § 1 k.p.a., w myśl którego decyzje rozstrzygają sprawę co do istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Pozostawienie wniosku bez rozpoznania nie rozstrzyga zaś sprawy ani nie kończy jej w danej instancji.

Bezskuteczność w niesienia podania:

1.        W podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie można go ustalić na podstawie danych posiadanych przez organ (można ustalić adresata przez numer PESEL lub NIP)

W postępowaniu sądowo – administracyjnym pierwsze pismo procesowe musi mieć adres, natomiast w kolejnych podaje się tylko numer akt.

Brak adresu skutkuje pozostawieniem podania bez rozpatrzenia, natomiast w przypadku innych braków organ administracji wysyła wezwanie do usunięcia braków formalnych, które musi nastąpić w terminie 7 dni. Jeżeli w ciągu tych
7 dni braki nie zostaną usunięte powoduje to także pozostawieniem podania bez rozpatrzenia.

2.        Podanie wniesiono do organu niewłaściwego.

a.        może być właściwy inny organ administracji

W takiej sytuacji organ do którego wniesiono podanie przekazuje sprawę bezzwłocznie organowi właściwemu. Przekazanie takie następuje w formie postanowienia na które przysługuje zażalenie ( termin 7 dni)

b.        art. 66§1 – jeżeli podanie dot. kilku spraw i różne organy są właściwe
do załatwienia tych spraw, organ uczyni przedmiotem rozpoznania sprawy należące do jego właściwości, a jednocześnie zawiadomi wnoszącego podanie, że w pozostałych sprawach właściwy jest inny organ. Zawiadomienie takie następuje w formie postanowienia na które wnoszącemu służy zażalenie.
Jeżeli strona zgodnie z zawiadomieniem złoży podanie do organu właściwego w terminie 14 dni to traktuje się, że złożyła podanie w dniu wniesienia pierwszego podania. Podanie takie składa się z wskazaniem wydanego postanowienia.

c.         kiedy właściwy w sprawie jest sąd powszechny

Kiedy właściwy w sprawie jest sąd, albo organu właściwego nie można ustalić na podstawie danych zawartych w podaniu, podanie zwraca się wnoszącemu
z właściwym pouczeniem. Zwrot podania następuje w formie postanowienia
na które służy zażalenie.

art. 66§4 – organ nie może zwrócić podania z tej przyczyny, że właściwy
w sprawie jest sąd powszechny, jeżeli w tej sprawie sąd uznał się już za niewłaściwy (temat: spory o właściwość)

3.        Z samego podania wynika, że wnoszący podanie nie ma legitymacji procesowej np. wnosi podanie w nie swojej sprawie.

4.        Kiedy prawo materialne nie przewiduje w ogóle możliwości wydania decyzji
w sprawie

 

9. Klasyfikacja prawnych form załatwiania spraw administracyjnych.

 

              W teorii prawa administracyjnego decyzje, a dotyczy to również postanowień, są kwalifikowane jako jedna z grup aktów administracyjnych zewnętrznych. Ugoda pojawiła się stosunkowo niedawno i jest traktowana jako forma działania administracji odrębna od aktu administracyjnego. W postępowaniu administracyjnym załatwienie sprawy może nastąpić w formie aktu administracyjnego lub przez zatwierdzenie ugody postanowieniem, czyli aktem administracyjnym. W zasadzie więc organ stosuje jedną prawną formę działania administracji- akt administracyjny indywidualny( konkretny) , a pomocniczo stosowana jest także ugoda, która w skutkach zewnętrznych jest zrównana z decyzją.

10.

11.     Pojęcie i rodzaje decyzji administracyjnej.

 

·          Pojęcie:

 

Decyzja administracyjna - jest to jednostronny akt stosowania prawa; objaw woli kompetentnego organu administracyjnego. Decyzje wydawane są na podstawie przepisów prawa materialnego, a tylko wyjątkowo w oparciu o przepisy procesowe lub ustrojowe, w trybie formie i strukturze przewidzianej prawem procesowym. Decyzja kończy sprawę przez rozstrzygnięcie jej, co do istoty (ustalając wynik postępowania – decyzje merytoryczne) lub w danej instancji przez umorzenie bezprzedmiotowego postępowania. Do wydania decyzji organ legitymuje przepis prawa materialnego, a nie sam art. 104 KPA Decyzja może być kierowana tylko do stron postępowania. Z decyzją związane jest domniemanie prawidłowości (ważności). Może być ono obalone w przypadku wzruszenia decyzji przez właściwy organ w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.

 

·          Rodzaje:

 

Decyzja nieostateczna podlega wykonaniu, jeżeli z mocy prawa ma rygor natychmiastowej wykonalności oraz jeżeli przed upływem terminu odwołania będzie wykonana decyzja zgodna z żądaniem wszystkich stron.

 

Decyzja ostateczna podlega wykonaniu, jeżeli organ lub sąd nie wstrzyma jej w przypadkach określonych w kpa.

 

 

12.     Elementy decyzji administracyjnej.

 

KPA  Art. 107. § 1. Decyzja powinna zawierać:

§          oznaczenie organu administracji publicznej,

§          datę wydania,

§          oznaczenie strony lub stron,

§          powoł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin