Bolesław Prus - Opowiadania i nowele.doc

(68 KB) Pobierz
Bolesław Prus

Bolesław  Prus  

Opowiadania  i  nowele

oprac. Tadeusz Żabski  BN I / 291

 

TRADYCJA NOWELI:

-                     kiedyś sytuowała się na pograniczu lit. ustnej

-                     eksponowała sytuację narracyjną z wyraźnie nakreśloną postacią osoby opowiadającej – wywarło to decydujący wpływ na strukturę noweli (Księga tysiąca i jednej nocy, Dekameron, Opowieści Biełkino Puszkina).

 

WYRÓŻNIKI GATUNKOWE:

-                     autentyczność opisywanych zdarzeń

-                     obrazki z życia powszechnego, pospolitego

-                     charakter dydaktyczno-moralizatorski

-                     przedmiot opowiadania stanowi jedno wydarzenie

-                     zakończenie z zaskakującą pointą.

 

W okresie pozytywizmu nowelistyka stanowiła istotną część dorobku każdego liczącego się pisarza (Sienkiewicz, Orzeszkowa, Prus). Nowele w ich twórczości były polem doświadczalnym – zajmowali się pisaniem nowel przed przystąpieniem do pracy powieściopisarskiej. W pozytywizmie rygory klasycznej nowelistyki zostały rozluźnione.

 

ALEKSANDER GŁOWACKI (1847-1912): drobnoszlacheckie pochodzenie, sieroca dola, dramat powstańczy, celujące wyniki w gimnazjach, niedokończone studia, ciężkie dorabianie na chleb – wątki autobiograficzne niektórych nowel.

 

1872 r. – Prus dostał się na łamy czasopism: „Niwa” i „Opiekun Domowy” (pomogli mu w tym współwychowankowie ze Szkoły Głównej, a w szczególności przyjaciel Julian Ochorowicz). Publikuje tam satyryczne, stylizowane i prześmiewcze Listy ze starego obozu.

Redaguje też satyryczne pismo „Mucha” – anonimowa publikacja 45 utworów (opowiadań, wierszy, skeczów dramatyzowanych, krotochwili), zebranych potem w debiutanckim tomiku To i owo, właśnie zaś ani to, ani owo, czyli 48 powiastek dla pełnoletnich dzieci – wyd. w 1874 (pozostałe 3 utwory to Listy ze starego obozu.

 

1874 r. – przeniesienie z „Muchy” do „Kolców” – drukowanie tam stałego felietonu Na czasie i opublikowanie powiastki Kłopoty babuni. Poza „Kolcami” prowadzi Prus w „Niwie” felieton Z ustronia, a od połowy 1874 Sprawy bieżące (wtedy też „Niwę” objęli: Mścisław Godlewski, Julian Ochorowicz, Henryk Sienkiewicz).

Kontakty Prusa z „Kurierem Warszawskim” – publikacja cyklu utworów nowelistycznych Szkice warszawskie.

 

1875 r. – Prus rozpoczyna drukować w „Kurierze Warszawskim” Kroniki warszawskie (robił to do końca życia, potem jednak w innych czasopismach). Stworzył w ten sposób najdoskonalszy typ polskiego felietonu XIX wieku (felieton Prusowski).

 

Od 1881 r. regularnie publikuje nowele, przeciętnie co 2 miesiące, na łamach różnych periodyków i kalendarzy. W tym czasie napisał też 3 większe utwory: Pałac i ruderę (1875); Dusze w niewoli (1877); Anielkę (1880).

 

Dorobek nowelistyczny Prusa przez krytykę niezauważony. Piotr Chmielowski nie docenił nowel Prusa. Sprzeciwił mu się Sienkiewicz, wygłaszając recenzję w 1881 I tomu Pism B. Prusa, który zawierał: Przygody Stasia, Antka, Powracająca falę, Michałka, Sierocą dolę.

 

W latach 1881-1885 powstają następne opowiadania: Kamizelka, Milknące głosy, Grzechy dzieciństwa, Pleśń świata, Echa muzyczne, Na wakacjach, Omyłka, Cienie. Opowiadania te złożyły się na drugi obszerniejszy zbiór Szkice i obrazki, życzliwie przyjęty przez krytyków. W tym czasie w „Wędrowcu” Prus drukuję też Placówkę.

 

Lata 1887-1896 to epoka wielkich powieści w twórczości Prusa: Lalka, Emancypantki, Faraon. Powstaje też 6 nowel: Dziwna historia, Pan Wesołowski i jego kij, Z legend dawnego Egiptu, Sen, Z żywotów świętych, Pojednani.

 

1891 – Drobiazgi – rezultat remanentu twórczości nowelistycznej Prusa.

1895 – Opowiadania wieczorne

1897 – 4-tomowe Pisma. Wydanie jubileuszowe­ – przygotowane i ułożone przez Prusa.

 

Potem powstało jeszcze 14 utworów nowelistycznych, (np. Opowiadanie lekarza, Ze wspomnień cyklisty, Zemsta, Dziwni ludzie).

 

Nowele Prusa – utwory o nierównej wartości artystycznej.

 

HUMORYSTYKA PRUSA: Żywot Jana w Oleju, Pamiętniki św. Jana w Oleju (drukowane w „Kurierze Świątecznym” 1866). W początkowej fazie twórczości przyniosły Prusowi większe uznanie niż publikacje popularnonaukowe, otworzyły też drogę go „Kuriera Warszawskiego”. Pisma humorystyczne, do których Prus pisywał miały niską pozycję. Z bardziej znaczących:

-                   lwowski „Chochlik” (1866-68), kontynuatorem tego pisma była „Szczutka” (1869-96)

-                   krakowski „Diabeł” (1869-1922)

-                   warszawski „Kurier Świąteczny” (1864-1919)

-                   warszawska „Mucha” (1871-1939)                   

-                   warszawskie „Kolce” (1871-1914)

 

LITERATURA POPULARNA:

-                     Pałac i rudera (1875) – wątek filantropijny

-                     Walka z życiem – sytuacja melodramatyczna

-                     Przeklęte szczęście

-                     Sukienka balowa

-                     Powiastka cmentarna

-                     Szkatułka babuni – najlepszy z wymienionych

 

LITERATURA FILANTROPIJNA – pojęcie pochodzi od Wiktora Winogradowa. Jeśli chodzi o tą problematykę, to na patrona Prusa powoływano często Dickensa (np. nowela Sieroca dola opubl. w „Kurierze Warszawskim 1876/77). Sądzi się, że w Sierocej doli jest wiele wątków autobiograficznych (autor jako dziecko stracił rodziców, skazany był na łaskę krewnych i opiekunów). W utworze dominuje melancholijny ton zadumy nad zmiennością szczęścia i nieszczęścia, nad tytułową dola (pradawny topos zmienności losu). Niesprawiedliwość sprowadza się tu do problematyki moralnej.

Inne utwory z cyklu lit. filantropijnej:

-                     Wigilia (1874)

-                     Na gwiazdkę (1877)

-                     Jeden z wielu (1882)

-                     Dziwna historia (1887)

-                     Sen (1890)

-                     Nowy Rok (1890)

-                     Nagroda doczesna(1882)

-                     Żywy telegraf (1884)

-                     W górach (1885)

-                     Z żywotów świętych (1891)

-                     On (1882) – poświęcona postaci kanclerza Bismarcka

-                     Nawrócony (1880) – skąpiec ma sen o piekle, ale mimo to pogrąża się jeszcze bardziej w egoizmie.

 

SZKICE I OBRAZKI – 4-tomowy zbiór Szkiców i obrazków. Obrazkowość odnosi się tu do techniki pisarskiej (najbardziej typowa technika realizmu polskiego), a nie gatunku sensu stricto.

Tematyka utworów jest nacechowana socjologicznie, ukazanie różnych środowisk społecznych, warstwy najwyższej  w szczególności. Postacie – reprezentanci różnych grup zawodowych, ukazani w charakterystycznych dla siebie sytuacjach życiowych. Ukazany ich sposób życia, zachowanie, mentalność, obyczaje, wygląd, język. Miejsca zdarzeń – ulice, podwórka, place jarmarczne, warsztaty rzemieślnicze, karczmy, kościoły. Narrator ukazuje świat bezstronnie, przedstawia tylko „nagie fakty”, dąży do uogólnień wynikających z obserwacji.

 

NOWELE REALISTYCZNE – zalicza się tu: Lokatora poddasza, Przygodę Stasia, Powracającą falę, Michałka, Antka, Katarynkę, Kamizelkę, Grzechy dzieciństwa, Milknące głosy, Omyłkę, w więc utwory najwyżej cenione przez autora, krytyków i czytelników. Dominują tu ironia, sarkazm, głęboka zaduma nad ludzkim losem. Przeważa też technika obrazkowa, która wzmacnia obiektywizm i rzetelność w ukazywaniu świata. Cechą noweli realistycznej była również zgodność literackiej prawdy z nauką (socjologią, historią, psychologią).

Bohaterowie Prusa – reprezentanci określonej warstwy społecznej („teoria środowiskowa” H. Taine’a, określająca zależność między jednostką a społeczeństwem).

 

Powracająca fala (1880) -  pierwszy znaczący utwór, podnoszący kwestie międzyklasowe. Bohaterem jest Niemiec Gotlieb Adler – właściciel fabryki (ale konflikt nie przebiega na płaszczyźnie narodowościowej). Adler wyzyskuje swoich robotników, do sumienia próbuje przemówić mu szlachetny pastor – Marcin Bőhmeg. Jedyną miłością Adlera jest jego syn Ferdynand. Przez niego Adler musi obniżyć pensje robotnikom (syn popada w długi). Nie rozumie, że źle wychował syna, nie słucha przestróg pastora, który mówi mu, iż wszystkie złe uczynki kiedyś powrócą. Adler ocknie się dopiero po śmierci syna, wtedy też podpali fabrykę i zginie pod jej gruzami.

 

Antek (1880) – powrót do tematyki wiejskiej. Dziecięce lata wiejskiego odmieńca przedstawione na tle socjologicznym. O losie Antka decyduje ciąg zdarzeń, ułożonych w linearny porządek. Antek niezrozumiały przez wiejską wspólnotę musi opuścić wieś, podobnie jak Walek z Grzechów dzieciństwa – dziecko pomywaczki, odepchnięte przez najbliższych.

Tytułowy bohater Michałka również opuścił wieś z konieczności – szukał pracy. Podobnie matka Jasia z Sierocej doli.

Młodociani bohaterowie Prusa są mocno osadzeni w realiach społecznych. Pochodzą ze wsi (którą muszą opuścić) a w mieści nie znajdują swojego miejsca.

Prus często porusza temat młodocianych doznań erotycznych: Michałko (na budowie dano mu do pomocy dziewczynę, narastające uczucie do niej brało się z potrzeby posiadania kogoś bliskiego), Grzechy dzieciństwa (1-os. narracja chłopca – Kazia Leśniewskiego, zakochanego w Loni – kapryśnej dziedziczce). Miłość chłopców zawsze istnieje poza sferą ich świadomości.

Kamizelka (1882) – nieuleczalna choroba drobnego urzędnika ujawnia niezwykły hart ducha małżonków, którzy dodawali sobie odwagi i przez „oszustwa” chronili się wzajemnie przed rozpaczą i utratą nadziei.

W Katarynce (1880) – obraz radości niewidomego dziecka, zasłuchanego w muzykę podwórkowego instrumentu, skruszył serce starego mizantropa i skłonił go do roztoczenia opieki nad chorą dziewczynką.

 

Jednym z charakterystycznych elementów twórczości Prusa są zdania uogólniające , rozsiane po różnych utworach, wyrażające postawę autora wobec kwestii aktualnie roztrząsanych, ale ujętych w formie myśli uniwersalnych, dotyczących problemów świata, ludzkości, losu, szczęścia, rozpaczy w ogóle. Prawdy ogólne są tu najczęściej stylizowane na „mądrości ludowe”.

Zagadkowość losu ludzkiego – obrazek Cienie (1885), w którym występuje boh. nie dający się zidentyfikować. Powstał więc utwór bez bohatera, bez akcji, zdarzeń. Przedmiotem obserwacji jest egzystencja ludzi-cieni.

W Pleśni świata ziemski glob symbolizowany jest przez kamień, obrośnięty pleśnią i mchami. Jedne żyją kosztem drugich, zgodnie z bezwzględnymi prawami biologicznymi. Świat jawi się niczym dzieło szatana, znaczenia nie mają tu szlachetne uczucia, nauka czy mądrość.

 

Problematyka uniwersalna – ogólnoludzka, ponadczasowa – wypełnia przede wszystkim utwory o strukturze paraboli (gatunek ma swe źródło w Ewangelii). Zbliżona do przykładu (egzemplum), ale podejmuje problemy o szerszym zasięgu tematycznym, także metafizycznym. Prusowskie nowele z tego gatunku: Sen Jakuba, Wigilia, Nowy Rok, Nawrócony, Dziwna historia, Z legend dawnego Egiptu, Z żywotów świętych, Sen, Widzenie, Zemsta. W większości z nich wykorzystany jest motyw snu.

Najlepszy spośród wymienionych – Z legend dawnego Egiptu (1888). Prus stworzył tu statyczny obraz oczekiwania na śmierć despotycznego faraona Ramzesa. Szlachetny następca wydaje kolejne edykty, zapowiadające sprawiedliwość i szczęście ludu. Edykty nie zostają jednak wprowadzone, bo zamiast starego faraona, śmieć ponosi młody reformator, ukąszony przez jadowitego pająka. Z noweli wynika, że człowiek jest tylko igraszką losu i wszystkie jego wysiłki idą na marne.

Nowela Sen (1890) ukazuje w początkowych partiach realia warszawskiego życia. Ubogi student medycyny zostaje wyrzucony ze stancji, błąka się po mieście, by trafić w końcu do szpitala, gdzie trawiony gorączką, zapada w głęboki sen, pełen niezwykłych widziadeł.

Z żywotów świętych (1891) – stylizowany na średniowieczną legendę hagiograficzną, pełną cudowności i bogatych wizji. Jest to historia pokornego chrześcijanina Miklosa i okrutnego rozbójnika Gejzy, który w końcu zostaje pokutnikiem. 

 

Putrament nowelistykę Prusa klasyfikuje wg struktury utworów:

1.              Reportaże, anegdoty, felietony

2.              nowele-intrygi

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin