Rok i kalendarz liturgiczny.doc

(42 KB) Pobierz
ROK LITURGICZNY

ROK  LITURGICZNY  I   KALENDARZ  LITURGICZNY

 

Codzienną liturgię regulują 4 zachodzące i oddziałujące na siebie cykle:

1.       codzienny cykl Oficjum i Mszy

2.       cykl tygodniowy

3.       roczny cykl okresów liturgicznych (temporale)

4.       roczny cykl dni świątecznych (sanctorale)

 

Dzień.

              Z wyjątkiem trzech uroczystych dni kończących wielki Tydzień (Triduum) model codziennego kultu w średniowiecznym Kościele zach. przewidywał te same elementy: Oficjum i Mszę.

              Oficjum dnia powszedniego składa się z nabożeństwa:

- Matutinum – nocne

- Laudes – jutrznia, o świcie

- Pryma, Tercja, Seksta, Nona

- Nieszpory – wieczorna

- Kompleta – przed spoczynkiem  

 

              Msza – w XI w. codzienne sprawowanie było normą. W tym czasie Msza była odprawiana indywidualnie przez każdego kapłana.

              W dużych kościołach odprawiano przynajmniej jedną Mszę śpiewaną w ciągu dnia; bardzo często praktyka takich kościołów przewidywała celebrowanie 2 lub 3 Mszy dziennie.

              Główną Mszę śpiewaną (Sumę) odprawiano w porze pomiędzy Prymą a Nieszporami. Dokładny czas zależał od okresu roku.

 

              Układ Godzin liturgicznych skomplikował się później w związku z liczbą i czasem posiłków, zwł. w przypadku domu monastycznego.

 

Przykład średniowiecznego dnia liturgicznego (charakterystyczny take dla niedziel i ważniejszych świąt):

Matutinum

              Laudes

              Pryma

              Msza poranna

              Tercja

              Suma

              Seksta

              Nona

              Nieszpory

              Kompleta

 

              Uzupełnieniem zasadniczego cyklu Oficjum i Mszy było kilka dodatkowych obrzędów liturgicznych, sprawowanych wspólnie w ciągu dnia. Niektóre z nich składały się z grupy specjalnie dobranych psalmów (np. psalmy gradualne, albo psalmy pokutne), inne natomiast stanowiły kompletne nabożeństwa liturgiczne. Wśród nich najbardziej znaczące były: Oficjum za zmarłych (Matutinum, Jutrznia i Nieszpory) i małe Oficjum o Matce Bożej (pełny cykl). Do codziennej praktyki należało wtedy odprawianie Mszy maryjnej i Mszy za zmarłych.

 

Tydzień.

              W cyklu tygodniowym wyróżniała się niedziela, którą rozpoczynały Nieszpory w sobotni wieczór, a kończyła w niedzielę wieczorem – Kompletą.

 

              Niedziela była zawsze dniem świątecznym z bardziej rozbudowaną formą Matutinum oraz większą ilością psalmów (Matutinum, Pryma).

 

              Każdy inny dzień tygodnia określano jako feria, tj. dzień powszedni (za wyjątkiem sytuacji, gdy w danym dniu powszednim wypadało święto).

 

 

 

Dominica                            - niedziela                           

Feria II                                          - poniedziałek

Feria III                            - wtorek

Feria IV                            - środa

Feria V                                          - czwartek

Feria VI                            - piątek

Feria VII lub Sabbatum              - sobota

 

Celebrowanie największych uroczystości, takich jak Boże Narodzenie, Wielkanoc i Zesłanie Ducha Świętego (Zielone Święta), także upodobniło się do cyklu tygodniowego, ponieważ obejmowało dzień świąteczny i następujący po nim tydzień (stąd oktawa Bożego Narodzenia itp.).

 

Kalendarz.

              Każdy kościół posiadał swój kalendarz uwzględniajcy regionalne i lokalne warianty oparte na powszechnym cyklu rocznym. Kalendarz zawarty jest w najbardziej złożonych księgach liturgicznych.

              Kalendarz nie jest prostym, nieelastycznym wykazem: składa się z dwóch zachodzących na siebie cyklów – temporale (cykl częściowo zmienny) i sanctorale (wyznaczający daty dni świątecznych).

 

Temporale - roczny cykl okresów liturgicznych:

 

Okresy liturgiczne mają swoje źródło w corocznym wspominaniu życia Chrystusa. Uporządkowanie temporale jest stałe:

 

Adwent                                           – Przygotowanie na przyjście Chrystusa                           

Boże Narodzenie                             – narodzenie Chrystusa                                                       

Epifania (święto Trzech Króli)              – Objawienie Pańskie

Post                                                         – 40 dni na pustyni

Niedziela Palmowa                             – Wjazd do Jerozolimy

Wielki Czwartek                             – Ostatnia Wieczerza

Wielki Piątek                                           – Ukrzyżowanie Chrystusa

Wielkanoc                                           – zmartwychwstanie Chrystusa                                         

Dzień Wniebowstąpienia              – Wniebowstąpienie Chrystusa

Zesłanie Ducha Świętego               – Dary Ducha Świętego

 

Boże Narodzenie – wyznaczone datą 25 XII, w kolejnych latach przypada w innym dniu tygodnia;

Wielkanoc – zawsze wypada w niedzielę, ale data zmienia się co roku w zależności od faz księżyca; nie może być wcześniej niż 23 III i nie później niż 26 IV. Dlatego czas między Bożym Narodzeniem a Wielkanocą może różnić się w kolejnych latach nawet o 6 tygodni.

 

              Mniej więcej polowa roku (od Adwentu do Trzech Króli i od siedemdziesiątnicy do Bożego Ciała) ma charakter okresowy; natomiast II (od Trzech Króli do siedemdziesiątnicy i od Bożego Ciała do Adwentu) nie ma takiego charakteru i czasami okreslana jest jako czas zwykły.

 

Okres pokutny –

·          pierwszy z nich to czas Adwentu, rozpoczynający się w przeddzień I Niedzieli Adwentu, a kończący się Wigilią Bożego Narodzenia.

·          Drugi – od Środy Popielcowej (początek Wielkieg Postu), Niedzielę Męki Pańskiej (początek okresu Meki Pańskiej), Niedzielę Palmową (początek uroczystego Triduum), koczy się wraz ze śpiewem Alleluja w przeddzień Wielkanocy.

 

 

 

 

 

 

 

 

Najważniejsze pozycje kalendarza (temporale):

 

Adwent               - 4 niedziele przed Bożym Narodzeniem; rozpoczyna się pomiędzy 27 XI a 3 XII

             

                            Nowy rok kościelny

 

Boże Narodzenie                             - 25 XII

 

Epifania (św. Trzech Króli)                            - 6 I

 

Po Epifanii              - zmienny okres – uzależniony od daty Wielkanocy (różnica 1-5 niedziel)

 

Septuagesima (Siedemdziesiątnica)              - 7 tygodni przed okresem Męki Pańskiej, 9 tygodni przed Wielkanocą; początek okresu pokutnego

Sexagesima (Sześćdzieciątnica)             

 

Quinquagesima (Pięćdziesiątnica)

 

Środa Popielcowa               - początek Wielkiego Postu

 

Quadragesima              - 4 tygodnie przed okresem Męki Pańskiej

 

Piąta Niedziela Wielkiego Postu              - 2 tygodnie przed Wielkanocą; w Polsce święto zw. Czarną Niedzielą

 

Wielki Tydzień:               - tydzień poprzedzający Wielkanoc; w jego skład wchodzą:

- Niedziela Palmowa              

      (Niedziela Męki Pańskiej)

- Wielki Czwartek              - najbardziej uroczyste 3 dni w roku kościelnym, określane

- Wielki Piątek              często jako Triduum albo Triduum sacrum

-  Wielka Sobota

 

Niedziela Wielkanocna               - przypada pomiędzy 23 III a 26 IV (dziś 23 III a 25 IV)

 

Okres Wielkanocny              - od Niedzieli Wielkanocnej do soboty po Zesłaniu Ducha Świętego

 

Niedziele po Wielkanocy              - 5 niedziel

 

Wniebowstąpienie              - czwartek; 40 dni po Wielkanocy

 

Niedziela po Wniebowstąpieniu             

 

Zesłanie Ducha Świętego              - 50 dni (7 tygodni) po Wielkanocy 

           (Zielone Święta)

 

Niedziela Trójcy Świętej              - niedziela po Zesłaniu Ducha Św. (od 1334 r.)

 

Boże ciało              - czwartek po Niedzieli Trójcy Świętej (od 1264  r.)

 

Czas przed Adwentem               - zróżnicowany okres, obejmuje 22 – 27 niedziel

 

 

Roczny cykl dni świątecznych (sanctorale):

 

              Zarówno okresy roku liturgicznego jak i czas zwykły wypełniają pojedyncze dni świąteczne ujęte w sanctorale. W pewnej mierze sanctorale jest prostszą częścią kalendarza, ponieważ każde święto ma oznaczoną datę.

              Mniejsze świeta i obrzędy różniły się w poszczególnych regionach, zakonach i diecezjach, nawet w pojedynczych kościołach, mimo, że główne świeta i ich daty obowiązywały w całym Kościele zach.

 

              Różne możliwości i schematy przenoszenia świąt.

 

Ranga dni liturgicznych.

 

Istnieją dwie fundamentalne kategorie dni liturgicznych: święto i dzień powszedni.

 

W tygodniu zwykłym niedziela jest uważana za święto, a pozostałe dni są powszednie.

 

Pewnym utrudnieniem mogą okazać się występujące w księgach Oficjum dwa sposoby określania dnia liturgicznego: 1) dzień powszedni i niedziele zwykłe, 2) święta.

 

Powszechny rozwój sanctorale w późnym średniowieczu oraz w przypadku ważnych świąt wydłużenie ich do oktawy, spowodowało zagęszczenie kalendarza do tego stopnia, że znajdowało się w nim zaledwie kilka dni powszednich. XVI w. – sanctorale jako przedmiot szeroko okrojonej reformy.

W związku z tym większość dni miała charakter świąteczny i klasyfikowano je w zależności od ich ważności.

Istniały dwie podstawowe kategorie świąt: simplex – ryt zwyczajny i duplex – ryt zdwojony. Święta rytu zdwojonego dzielono następnie na 4 odrębne klasy określające ich szczegółową hierarchię.

 

Typowy diecezjalny schemat łaciński mógł zawierać 5 kategorii świąt:

 

Festum principale duplex                             - święto rytu zdwojonego I klasy (główne)

Festum duplex                                                        - święto rytu zdwojonego II klasy

Festum semiduplex                                          - święto rytu półzdwojonego

Festum simplex, IX lectiones                            - święto rytu zwyczajnego, z 9 czytaniami w Matutinum

Festum simplex, III lectiones                            - święto rytu zwyczajnego, z 3 czytaniami w Matutinum

 

              Zwyczaj monastyczny często oddziela święta przez określenie, czy sprawuje się je w chórze w szatach liturgicznych (kapach lub albach):

Festum principale                                                        - święto główne

Festum in capis                                                        - święto celebrowane w kapach

Festum in albis                                                        - święto celebrowane w albach

Festum simplex, XII lectiones                            - święto rytu zwyczajnego, z 12 czytaniami w Matutinum

Festum simplex, III lectiones                                          - święto rytu zwyczajnego, z 3 czytaniami w Matutinum

 

Ranga dni liturgicznych (wg ks. Kameckiego):             

 

1. Triduum Paschalne + Zmartwychwstanie

2. Boże Narodzenie, Wniebowstąpienie, Zesłanie Ducha Świętego, Niedziele Adwentu, Niedziele Wielkiego Postu (niedziele najwyższej klasy), Środa Popielcowa, Dni Wielkiego Tygodnia od poniedziałku do czwartku, Dni w Oktawie Wielkanocy.

3. Uroczystości Pańskie, Najświętszej Marii Panny, uroczystości świętych kalendarza ogólnego

4. Uroczystości własne:

              a) głównego patrona miasta

              b) patrona kościoła

              c) tytułu kościoła

              d) założyciela, patrona zakonu

5. Święta Pańskie kalendarza ogólnego

              Niedziela okresu Bożego Narodzenia

              Święta Najświętszej Marii Panny + świętych kalendarza ogólnego

Święta własne … (patrona miasta, patrona kościoła itd…)

Dni okresu Adwentu od 17 – 24 XII

Dni w Oktawie okresie Bożego Narodzenia

Dni powszednie okresu Wielkiego Postu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin