Instrukcja zakadowego archiwum.doc

(69 KB) Pobierz
INSTRUKCJA PROWADZENIA ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO

6

INSTRUKCJA  PROWADZENIA  ARCHIWUM  ZAKŁADOWEGO

W  MIEJSKIM OŚRODKU SPORTU I REKREACJI

W JASTRZĘBIU ZDROJU

 

 

 

Podstawa  prawna  działania  archiwum  zakładowego  :

  • art. 13  Ustawy  z  dnia  14 lipca 1983r.  o  narodowym  zasobie  archiwalnym

      i  archiwach  ( Dz. U. nr 38, poz. 173  z  późn. zm.).

 

 

POSTANOWIENIA  OGÓLNE

 

§ 1

 

1. Instrukcja  określa  zasady  i  tryb  postępowania  z  dokumentacją  powstałą                             w zakładzie  lub  nadesłaną  i  złożoną  w  niej, dotyczącą  spraw  ostatecznie       załatwionych  podlegającą przekazaniu  do  archiwum  zakładowego.

2. Dokumentacja, o której  mowa  w  ust.  1,  dzieli  się  na:

a)      stanowiącą  materiał  archiwalny,

b)     stanowiącą  materiał  niearchiwalny.

 

§ 2

 

Materiałami  archiwalnymi  są  wszelkiego  rodzaju  akta  i  dokumenty, korespondencja, dokumentacja  finansowa, techniczna  i  statystyczna  oraz  inna, bez  względu  na  sposób  jej  wytwarzania, mająca  znaczenie  jako  źródło  informacji  o  wartości  historycznej                             o  działalności  zakładu; pozostała  dokumentacja stanowi  materiał  niearchiwalny.

 

§ 3

 

1. Materiały  archiwalne  powstałe  w  wyniku  działalności zakładu stanowią  jej własność               i  wchodzą  do  niepaństwowego  narodowego  zasobu  archiwalnego; materiały  te  nie  mogą  być  przedmiotem  obrotu.

2. Materiały  archiwalne  są  przechowywane  wieczyście.

3. Materiały  niearchiwalne  po okresie  przechowywania podlegają  brakowaniu   ekspertyzie  właściwego  archiwum  państwowego.

 

ZADANIA  I  ORGANIZACJA  ARCHIWUM  ZAKŁADOWEGO

 

                                                        § 4

 

Do  podstawowych  zadań  archiwum  zakładowego  należy:

1) przyjmowanie  z  wewnętrznych  komórek  organizacyjnych  dokumentów (akt)  spraw  ostatecznie  załatwionych, które  podlegają  przekazaniu do  archiwum  zakładowego,

2) przechowywanie  i  zabezpieczanie  przed  uszkodzeniem, zniszczeniem  bądź  utratą   przyjętych  materiałów  oraz  prowadzenie  ewidencji.

                                                                

 

 

§ 5

 

1. Archiwum  zakładowe  w MOSiR zostało podzielone  i  przyporządkowane  poszczególnym  komórkom  organizacyjnym  i  prowadzone jest  przez  pracowników  tych  komórek  wyznaczonych  przez  kierowników. Pracownicy  ci  w  dalszej  treści  zwani  są  archiwistami.

2. Do  podstawowych  obowiązków  archiwistów  należy:

1)     opracowywanie  corocznych  terminarzy  przekazywania -  przyjmowania  akt  do  archiwum, a  po  zatwierdzeniu  przez  dyrektora – przekazywanie właściwej  komórce  organizacyjnej  do  wykonania,

2)     przyjmowanie  akt  do  archiwum,

3)     prowadzenie  ewidencji  akt  przyjętych,

4)     prawidłowe  układanie  akt  i  utrzymanie  w  należytym  porządku,

5)     zabezpieczanie  akt  przed  dostępem  innych  osób, udostępnianie  ich  tylko  osobom  upoważnionym  na  zasadach  określonych  w  niniejszej  instrukcji,

6)     inicjowanie  i  organizowanie  brakowania  akt,  udział  w  komisyjnym  ich  brakowaniu,

7)     przekazywanie  wybrakowanych  akt, po  uzyskaniu  zgody  archiwum  państwowego, na  makulaturę  lub  zniszczenie,

8)     przekazywanie  akt  archiwalnych  do  właściwego  archiwum  państwowego                   w  przypadkach  i  na  zasadach  określonych  w  niniejszej  instrukcji,

9)     utrzymywanie  należytego  stanu  sanitarno – porządkowego  w  archiwum,

10) bezwzględne  przestrzeganie  obowiązującej  w  archiwum  instrukcji  przeciwpożarowej.

3. Archiwiści  odpowiedzialni  są bezpośrednio  za  prawidłowe  zabezpieczenie        przechowywanych  akt  przed  uszkodzeniem, zniszczeniem  lub  utratą, a w razie      stwierdzenia  jakichkolwiek  zagrożeń  obowiązani  są  niezwłocznie  poinformować  o tym  przełożonego  oraz  podjąć  działania  celem  usunięcia  zagrożenia (np. zabezpieczenia dokumentów przed wilgocią, zalaniem, pożarem, a także  gryzoniami).

4. W  przypadku  zmiany  na  stanowisku  archiwisty  przekazywanie  archiwum  odbywa  się  w  obecności  komisji  powołanej  przez  bezpośredniego  przełożonego.

 

PRZYJMOWANIE  AKT  DO  ARCHIWUM

 

§ 6

 

1. Dokumentacja  jest  przyjmowana  do  archiwum po  utracie  przez  nią  znaczenia      praktycznego  oraz  dla  celów  kontroli, zgodnie  z  terminarzem, o  którym  mowa w § 5 ust. 2 pkt.1.

2.  Dokumentacja  jest  przyjmowana  do  archiwum  w  stanie uporządkowanym  na    podstawie  spisu  zdawczo  -odbiorczego.

3.  Uporządkowanie  akt  polega  na:

1)     ułożeniu  akt  zgodnie  z  kolejnością  spraw, a  w  ramach  sprawy – chronologicznie,

2)     ułożeniu  teczek, ksiąg, rejestrów  itp. – chronologicznie,

3)     wyłączeniu  zbędnych  egzemplarzy  pism,

4)     opisaniu  teczek  na  ich  zewnętrznej  stronie,

5)     przesznurowaniu  dokumentacji  w  teczkach  po  usunięciu spinaczy  i  innych  elementów  metalowych, ponumerowaniu  stron  i  oznaczeniu  na  zewnętrznej  stronie  okładki  pod  tytułem  teczki – liczby  stron  w  teczce.

4. Sposób  przygotowania  akt  o  nietypowych  wymiarach  należy  uzgodnić z archiwistą.

5. Do  akt  zdawanych  do  archiwum  dołącza  się  wszelkie  pomoce  ewidencyjne, kartoteki, skorowidze itp.

6. Spisy  zdawczo – odbiorcze  sporządzane  są  w  trzech  egzemplarzach, przez      pracownika  wyznaczonego  przez  kierownika  komórki  organizacyjnej, który przed  przekazaniem  akt  do  archiwum  spisy  te  zatwierdza.

7. Archiwista  przyjmuje  akta  do  archiwum  po  sprawdzeniu  prawidłowego  ich przygotowania; w  razie  stwierdzenia  nieprawidłowego  przygotowania  materiałów archiwista  odmawia  ich  przyjęcia  i  wyznacza  nowy  termin  zdania. Z  chwilą  przyjęcia  materiałów  archiwista  potwierdza  ich  przyjęcie,  składając  podpis  na  wszystkich  egzemplarzach  spisów  zdawczo – odbiorczych, z  których  ostatni  zwraca  zdającemu  pracownikowi, a  pozostałe - włącza  do  akt  archiwum.

 

EWIDENCJA  DOKUMENTACJI  PRZECHOWYWANEJ                                       W  ARCHIWUM

 

§ 7

 

Spisy  zdawczo – odbiorcze, na  podstawie  których  materiały  zostały  przyjęte  do archiwum, są  rejestrowane  w  wykazie  spisów  zdawczo – odbiorczych.

 

§ 8

 

Przyjęte  akta  (teczki) archiwista  oznacza  swoją  sygnaturą, tj. numerem  spisu  zdawczo – odbiorczego (z  rejestru  spisów)  łamanym  przez  numer  pozycji, pod  którym  teczka  jest  umieszczona  w  spisie.

 

§ 9

 

1. Poza  dokumentami  wymienionymi  w  § 8  w  archiwum  tworzy  się  i  przechowuje  następujące  środki  ewidencyjne:

1)     karty  udostępnienia  materiałów,

2)     protokoły  dotyczące  braku  lub  uszkodzenia  materiałów,

3)     protokoły  brakowania  akt  wraz  ze  spisami   wybrakowanych  akt  i  zezwoleniami  państwowego  archiwum  na  brakowanie  oraz  dowody  przekazania  ich  na  makulaturę  lub  zniszczenie,

4)     protokoły  ekspertyzy  akt  wraz  ze  spisem  akt  uznanych  za  archiwalne,

5)     ostatnie  egzemplarze spisów  zdawczo – odbiorczych  materiałów  przekazywanych  do  archiwum  państwowego  wraz  z  protokołem  zdawczo – odbiorczym                        i  dokumentem  stwierdzającym  przejście  ich  na własność państwa (ostatni  dokument  nie  dotyczy  w  przypadku  likwidacji zakładu).

 

 

UDOSTĘPNIANIE  AKT  PRZECHOWYWANYCH  W  ARCHIWUM

 

§ 10

     

1. Pracownikom  komórek  organizacyjnych na  potrzeby  służbowe  archiwista  udostępnia  akta  na  wniosek  kierownika  komórki  organizacyjnej, z której  akta  pochodzą, na  podstawie  karty (wniosku)  udostępnienia.

2. Udostępnienie  akt  na  inne  potrzeby  niż  określone  w  ust. 1  następuje  wyłącznie  na podstawie  zezwolenia  dyrektora  wydanego  na  uzasadniony  wniosek   zainteresowanych  osób (jednostek  organizacyjnych).

3. Wniosek, o  którym  mowa  w  ust. 2, powinien  zawierać:

-          określenie  tytułów  materiałów  bądź  temat, którego  one  dotyczą,

-          wskazanie  celu  i  przewidywanego  sposobu  wykorzystania  udostępnionych  materiałów.

4. Jednostkom  zewnętrznym  oryginały  akt  mogą  być  udostępnione  tylko                              w  pomieszczeniach  archiwum  w  obecności  archiwisty. W  razie  potrzeby, za  zgodą  dyrektora, mogą  być  wydane  na  zewnątrz  pomieszczenia  archiwum  odbitki  kserograficzne  udostępnionych  dokumentów  lub  ich  odpisy.

5. Akta  wypożyczone  pracownikom zakładu (ust. 1) powinny  być  zwrócone  w  terminie  ustalonym  w  czasie  wypożyczania  akt. W  razie  niedotrzymania  tego  terminu  archiwista  zobowiązany  jest interweniować  u  przełożonego  pracownika, który  akta  te  wypożyczył. W  razie  stwierdzenia  uszkodzeń  zwracanych  akt  archiwista  sporządza  protokół , który  podpisują: zdający  materiał, jego  bezpośredni przełożony  i  archiwista.

 

BRAKOWANIE  DOKUMENTACJI  NIEARCHIWALNEJ

 

§ 11

 

1. Brakowanie  dokumentacji  niearchiwalnej  polega  na  ocenie  jej  przydatności do           celów praktycznych, wydzieleniu dokumentacji  nieprzydatnej  i  przekazaniu  jej na  makulaturę  lub  zniszczenie.

2. Brakowanie  dokumentacji  niearchiwalnej  może  nastąpić  wyłącznie  na  podstawie zezwolenia dyrektora  archiwum  państwowego  właściwego  ze  względu na siedzibę zakładu, uzyskanego  na  wniosek  dyrekotra zakładu.

3. Zezwolenie, o którym  mowa  w  ust. 2, może być:

-          jednorazowe,

-          generalne  dla  zakładu, a  także  dla  określonych  rodzajów  dokumentacji  niearchiwalnej.

 

§ 12

 

1. Wydzielania  dokumentacji  niearchiwalnej  podlegającej  brakowaniu  dokonuje      komisja  powołana  przez  dyrektora zakładu  w  składzie:

- kierownik   komórki  organizacyjnej, któremu  podlega archiwum,

- archiwista,

- przedstawiciele  komórek  organizacyjnych, których  dokumentacja  podlega  brakowaniu.

2. Komisja  dokonuje  wydzielenia  akt  po  stwierdzeniu  prawidłowości ich zakwalifikowania do brakowania, właściwego  ustalenia  okresu  ich  przechowywania  oraz  stwierdzeniu, czy  okres  ten  już  upłynął.

3. Komisja  wyłącza  i  sporządza  wykaz  akt, które  ze  względu  na  ich  charakter,  treść            i  znaczenie  wymagają  ekspertyzy  archiwum  państwowego.

4. Na  podstawie  ustaleń  komisji, o  której  mowa  w  ust. 3, dyrektor zakładu  występuje           z  wnioskiem  do  dyrektora  właściwego  archiwum  państwowego o  przeprowadzenie  ekspertyzy.

5. W  wyniku  sowich  prac  komisja  sporządza spis  dokumentacji  niearchiwalnej  przeznaczonej  na  makulaturę   lub  zniszczenie  na  formularzu Spis  dokumentacji  niearchiwalnej  (aktowej) przeznaczonej na  makulaturę  lub  zniszczenie bądź Spis  dokumentacji  niearchiwalnej (technicznej) przeznaczonej  na  makulaturę  lub  zniszczenie, w  zależności  od  rodzaju  dokumentacji. Protokół  i  spisy, po  podpisaniu  przez  wszystkich  członków  komisji, podlegają  zatwierdzeniu  przez dyrektora zakładu.

 

§ 13

 

1. Z  wnioskiem  do  dyrektora  właściwego  archiwum  państwowego  o jednorazowe zezwolenie  na  brakowanie  dokumentacji  wydzielonej  występuje  dyrektor zakładu.              Do  wniosku  dołącza  się  protokół  i  spisy  sporządzone  przez  komisję.

 

§ 14

 

Po  uzyskaniu  zezwolenia dyrektora państwowego archiwum  archiwista  obowiązany jest:

1) odłączyć  od  materiałów  przeznaczonych  na  makulaturę  lub  zniszczenie  elementy nadające  się  jeszcze  do  użytku (np. skoroszyty, segregatory),

2) wyłączyć  z  tych  materiałów  części  nie  nadające  się  do  przerobu  na  masę  papierową ( części  metalowe, drewniane, plastikowe  itp.),

3) doprowadzić  materiały  do  stanu  nieużywalności,

4) zbelować  wszystkie  dokumenty  i  przekazać  zbiornicy  makulatury  albo  dokonać  ich  zniszczenia; zniszczenia  materiałów  nie  podlegających  przekazaniu  na  makulaturę  dokonuje  się  w  obecności  komisji, o  której  mowa  w § 12 ust. 1, a  na  okoliczność  ich  zniszczenia  sporządza  się  protokół.

 

§ 15

 

W  przypadku  uzyskania  od  dyrektora  właściwego  archiwum  państwowego, na         wniosek  dyrektora zakładu, zezwolenia  generalnego  na  brakowanie  dokumentacji       niearchiwalnej (określonych  rodzajów  tej  dokumentacji), czynności  brakowania,        przekazywania  na makulaturę  i niszczenia  dokumentacji  objętej  zezwoleniem         przeprowadza  się  w  trybie  określonym  w § § 12 i  14 niniejszej   instrukcji.

 

§ 16

 

Tryb  brakowania  materiałów  określony  w  niniejszej  instrukcji  stosuje  się odpowiednio  do  dokumentacji  tajnej  i  poufnej (nie  stanowiącej  materiałów archiwalnych)  z  tym, że  dokumenty  te  nie  podlegają  przekazaniu  na  makulaturę, tylko  zniszczeniu  zgodnie                       z  przepisami  określającymi  postępowanie  z  dokumentacją tajną  i  poufną.

 

PRZEKAZYWANIE  MATERIAŁÓW  ARCHIWALNYCH

DO  ARCHIWUM PAŃSTWOWEGO

 

§ 17

 

1. Materiały  archiwalne  podlegają  przekazywaniu  do  archiwum  państwowego, jeżeli  staną  się  własnością  państwa.

2. Materiały  archiwalne  zakładu  stają  się  własnością  państwa z  chwilą  ustania  działalności  zakładu.

3. Materiały  archiwalne  przechowuje  się  w  archiwum  zakładowym  przez  okres 25  lat,         a jeżeli  pozostają  własnością  zakładu  to również po upływie  tego okresu.

4. Szczegółowe  zasady  porządkowania  oraz  trybu  przekazywania  materiałów  archiwalnych  do  archiwum  państwowego  określa  Zarządzenie  naczelnego  dyrektora Archiwów  Państwowych z  dnia  25  lutego  1986 r. (MP nr 4, poz. 31), z którego  wyciąg  stanowi  załącznik  do  niniejszej  instrukcji.

 

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 18

 

Postanowienia  instrukcji  obejmują  wszystkie  komórki  organizacyjne zakładu.

 

§ 19

 

Instrukcja  niniejsza  została  zatwierdzona  Zarządzeniem Dyrektora MOSiR  Nr 16/2004            z  dnia 02.12.2004 r. i wchodzi  w  życie  od  dnia  03.12.2004r.

6

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin