hi s 2..doc

(51 KB) Pobierz

1.Czym charakteryzował się ogród pejzażowy. Do powstania tego ogrodu doszło 1727r. kiedy tworzono taki wzorowano się na malarstwie. Tworzono ,,galerię obrazów’’. Po ogrodzie idziemy jak po rozwiniętym sznurku z 1 punktu widokowego do drugiego. Krajobraz takiego ogrodu wiązał się z podstawami filozoficznymi: -natura czyli artystyczne dzieło boskie, -biologiczna swera natury, -zmysł czyli narzędzie poznanie świata, -emocje indywidualnego człowieka. Wiele łączyło się z krajobrazem Alp czyli groźny górski krajobraz. Malarstwo ilustruje ruiny, relikty antyczne w różnych sceneriach, spiętrzone fale to pobudza ludzką wyobraźnie. Ścieżki w takim ogrodzie były nieregularne. Elementy wodne miały przypominać autentyczne jeziora, tworzono na nich wysepki. Pojawiają się dzikie promenady oraz różnorodność scenerii. Nowe elementy: -kępa skupisko większej ilości drzew, -masyw skupisko drzew szersze niż wyższe, -klomb początkowo z drzew i krzewów sadzono tak aby tworzyły stożki, -syngielton eksponowanie starego drzewa im bardziej było powykręcane tym bardziej malownicze. 2.Omów kompozycje kwiatowe występ. w ogrodzie 18w. – 19w. do tych kompozycji zaliczano: -kobierce kwiatowe, -dywan kwiatowy w nich starano się aby środek dywanu był najwyższy sadzono bananowce, pacioreczniki, -kosz kwiatowy otoczony był otoczką, obręczą. Rosarium –ogród kwiatowy jedno gat. usytuowanie tego ogrodu blisko przy bocznej (elerazji?). kobierce kwiatowe najłatwiejsze do tworzenia to jedno lub dwu-barwne z takich roślin jak pelargonie, ułanki, witułki. Trudniej kilko lub wielobarwne. Kobierce kwiatowe najczęściej umieszczano na gładkiej płaszczyźnie trawnika. Niezwykle lubiane były też róże (krzaczaste, pnące), często umieszczano je na podjeździe lub w rozariach lub różankach. 3.Na czym polegała kompozycja strefowa kiedy ją stosowano i z nazwiskiem jakiego twórcy się łączy. Kompozycja strefowa polega na podziale ogrodu na trzy strefy. 1. strefa znajdowały się elementy geometryczne, kwiatowe. Elementy roślinne czyli topiaryczne oraz donicowe. 2. w drugiej strefie położony był park krajobrazowy. Były też w tej strefie nieregularne pawilony. Było bardzo dużo małej architektury. Elementy geometryczne kompozycja swobodna. 3.w tej strefie znajdował się autentyczna niezmieniona przyroda. Wszystko było tam tak jak natura stworzyla. Kompozycja ta wzięła się z Hamphrey Repton 1752-1818r. Andre Palladio. 4. Funkcje pawilonów ogrodowych. Pawilony były porozrzucane po różnych miejscach najczęściej w jakichś cichych zakątkach. Pawilony pełniły takie funkcje jak: -miejsce wypoczynku, -księgarnia, -kawiarnia, -miały pomieszczenia o funkcji sypialnej, -pokoi kąpielowych, -gabinety. 5. Wyjaśnij pojęcia. Sceneria pożyczona –oznacza w ogrodach japońskich zewnętrze ich naturalne otoczenie, widoczne od środka ogrodu i stanowiące dla niego tło, traktowane jako integralny składnik całości kompozycji przestrzenno-ogrodowej. Brama księżycowa –była to brama w kształcie okręgu bogato zdobiona rzeźbiarsko. Arboretum -ogród przeznaczony do uprawy i hodowli różnych gatunków i odmian roślin drzewiastych, służących do celów badawczo-naukowych oraz dydaktycznych.

 

 

 

 

 

II 1.Cechy charakterystyczne 18w. w 18w. zaczynają się ogrody krajobrazowe i pejzażowe. Do koła pałacu jest park. Kompozycja jest swobodna. W parku są nieregularnie rozrzucone pawilony. … Niezbędne funkcje mieszkalne były porozdzielane pomiędzy pawilony. 2. Zwierzyniec geneza powstania i ewolucja do współczesności. Zwierzyniec –ogrodzony lasem w którym trzyma się dzikie zwierzęta i urządza polowania –jedna z najistotniejszych form sztuki ogrodowej. Początki zamknięte obszary myśliwskie przeznaczone dla władców sięgają aż drugiego tysiąc-lecia. W średniowieczu władca nie miał jednej rezydencji wędrował wraz ze swoim dworem od 1 do 2 zamku przemierzając należne do niego terytoria. Zwierzyńce były wtedy jednym niczym nieograniczonym terenem. Gdy już wydzielił tak teren nie łączył go z zamkiem. W 16w. zwierzyniec przechodzi w najbliższe otoczenie rezydencji gdzie wraz z ogrodem stanowi luźno związane organizmy przestrzenne. W połowie 17w. rozległe tereny ogrodu, parku i zwierzyńca związały się wspólną kompozycją. Polowanie w  18w. były urządzane już coraz bardziej sztucznie i często ceremonialnie. Zwierzyniec aż po 19w. stanowiły ważny element rezydencji. 3. Kiedy występowało zjawisko historycyzmu i jakie są przejawy. Historycyzm –inspiracja dawnymi epokami. Relatywizm ideału piękna. Przejawy historycyzmu w formach architektury, ogrodów w: rezydencjach, pawilonach ogrodowych, małej architekturze, kompozycjach przestrzennych ogrodów, forma kształtowania roślinności. Odwoływano się do: historii i bohaterów narodowych, mitologii narodowej, legend ludowych, stosowanie języka narodowego. 4. Wymień 4 nurty alternatywne w sztuce ogrodowej w 19w. związane z nurtem scjentystycznym (pozytywizmem). Ogród miał być miejscem prezentacji osiągnięć nauki i wiedzy. Związek z powrotem do symboliki religijnej w sztuce, ogród miał być rajem. Związek z malarstwem impresjonizm, postimpresjonizm. Związek z neoromantyzmem. Idea odtworzenia dzikiej przyrody czyli parki naturalistyczne parki leśne, powrót do romantycznej symboliki natury. 5. Wyjaśnij pojęcia. Tokonoma –charak. Element wnętrza japońskiego domu mieszkalnego w formie niszy w ścianie, gdzie zawiesza się kakemono –czyli pionowo rozwijane dekoracyjne zwoje, oraz umieszcza się w artystycznym z nimi powiązaniu kompozycje z żywych kwiatów, czyli ikebanę stale zmienianą. Sadzawka –sztuczny zbiornik wody w obramieniu rustykalnym (z darniny, z płotków faszynowych itp.) urządzany w ogrodach jako element dekoracyjny i użytkowy. Suchy krajobraz –wykształciły się z kompozycji tacowych ( nie ma ścieżek, tylko zagrabione wzory).

 

 

 

 

III 1.Wyjaśnij symbolikę polowań. Jednym z podstawowych obowiązków króla ,władcy było zapewnienie podwładnym dóbr konsumpcyjnych oraz ochrony … Monarcha miał przywilej pierwszego łowcy i myśliwego symbolizowało to panowanie władcy nad siłami natury. W średniowieczu polowanie miało znaczenie ekonomiczne. Prawo do polowania stanowiło czynnik łączący, hierarchizujący stany społeczne. Przywilej ten stawał się normą wartości w społeczeństwie. 2. Czym charakteryzowały się ogrody chińskie. Ogrody tworzono pod wpływem konfucjanizmu, teoizmu, buddyzmu. Kompozycja takich ogrodów była zamknięta. Ogrody te służyły do oglądania. Nie ma dominującej architektury jest wiele małych budynków. Przynajmniej ½ powierzchni to woda w takich ogrodach. Mosty nie były płaskie lecz z łukiem, rzeźby o tematyce zwierzęcej związane wodą (żaby, ryby) oraz smoki. Brama albo księżycowa albo P AL. LOU. Były też w nich pawilony i altany. W ogrodach przy świątyniach były aleje. Woda była symbolem krwioobiegu. Skały symbolem kości. Ziemia –ciało. Rośliny chryzantemy –długowieczność, bambus –wytrwałość w przyjaźni. 3. Cechy parków romantycznych. Cechą tych parków była duża skala i przestrzenność. W parkach tych były trejaże pnących róż. W parkach takich robiono kopce w celu uzyskania wyższego punktu widokowego. W parku romantycznym starano się o jak najwięcej osi widokowych. Gazony były ozdabiane mogły to być klomby kwietnik. W środku mogły być fontanny lub rośliny egzotyczne (bananowce). Parki te miały zawierać piękno rodzimego krajobrazu. Elementy użytkowe włączone lub zamaskowane. Ogrodzenie ogrodowe po liniach łukowo wygiętych lub bindaże. Całość wypełnia trawnik. Elementem parku były stawy np. małej rzeczki robiono staw a na jego środku wyspa z mostkiem i punktem widokowym. Jak robiono te masywy to zostawiano łuki aby przez nie można było oglądać te osie widokowe. 4. Kto i kiedy proponował powrót do wzorca ogrodów wiejskich czym się charak. ten ogród. Cottage garden czyli ogród wiejski przydomowy. William Robinson (1838-1935), Gertrude Jekyll (1843-1932), proponowali oni powrócić do ogrodu wiejskiego było to w 18-19w. ogrody te charak. się tym że nie było w nich tyle sztuczności i bogactwa jak w ogrodach przy rezydencjach. Ogród ten był zgodny z prawem natury. Zwrócono uwagę na to co w danym ogrodzie się znajduje. Mogły to być ogrody skalne, wrzosowate zależało to od miejscowej flory. Wprowadzono dużo kamieni na ścieżki, murki oporowe, trawy, mchy, porosty. Rośliny były nie przycinane, wrócono do łąki kwietnej, rabaty. 5. Wyjaśnij pojęcia. SamotnieDywan kwiatowy –to kompozycja kwiatów. Środkowe kobierzec(?) część dywanów była zazwyczaj najwyższe. Zadziwiały barwą i kompozycją wzorów. Dzika promenada –przestrzeń ogrodowa porośnięta gęstwiną drzew i krzewów, wyposażona w sieć nieregularnych dróg spacerowych, przylegająca do ogrodu barokowego; rozpowszechniona w 18w.

 

 

 

 

 

 

IV. 1.Związek między malarstwem a parkiem angielskim w 18w. kompozycje ogrodów w tym czasie miały bardzo wiele malarstwem. Kompozycja ogrodu wzorowana na malarstwie. Malarz przychodził malował obraz a projektant kształtował ogród na ten wzór. Wykorzystywano malarskie środki przekazu, światłocienie działanie barwą. I taki park stawał się galerią obrazów. Przemieszczamy się w przestrzeni jak przez projekt, dochodzimy do punktów widokowych i tak przemieszczamy się od obrazu do obrazu. To nie budzi w ogrodzie melancholii. Można powiedzieć że były przepisy na te ogrody. Np. grozę budził ciemny las, bór, skały, wodospady. 2. Czym charakt. Się ogrody suchego krajobrazu. Początek dały kompozycje tacowe ,które tworzono w domach lub przy domach. Wprowadzano mchy, porosty, kamienie. Piasek był symbolem morza. Kamienie były wyspami. To wszystko z kompozycji tacowych przenosi się na wymiar ogrodowy. W ogrodach tych nie ma ścieżek są tylko wzory z kamieni nie ma trawy. Ogrody te służyły do oglądania. Dużo elementów skalnych, nie ma dominującej architektury. 3. Omów genezę i cechy charak. kompozycji strefowej. (…).   4. Kiedy powstały i czym charak. się architektoniczne ogrody Reginalda Blemfielda. Ogrody te powstały pod koniec 19w. Stworzył je R. B. (1856-1942) ogrody przybrały miano ogrodów architektonicznych. Kompozycja tego ogrodu była zamknięta i geometryczna. Tworząc te ogrody dążono do zgodności wnętrza z ogrodem. Ogrody te były powrotem do kameralnych ogrodów nowożytnych. Chodziło o zespolenie wnętrza ogrodowego z obiektem architektonicznym. Cechą charak. jest występowanie detali drewnianych np. bramki, trejaże, ławki. Istotna jest barwa brak barw ciemnych czarnego i granatowego. 5. Wyjaśnij terminy. Soliter pojedyncze drzewo (czasem krzew) wyróżniający się pięknym kształtem, kolorem, fakturą, rzadkością odmiany, najczęściej są to drzewa pochodzenia obcego bądź też formy ogrodowe gat. rodzimych. Gazon –trawnik o geometrycznym zarysie otoczony drogą, zazwyczaj kulisty, owalny, prostokątny ,bywa zdobiony kwietnikami, fontannami lub pojedynczymi formami krzewów i drzew. Klomb –skupina wolno stojąca z roślin ozdobnych, drzewiastych lub zielnych, o zarysie poziomym kolistym lub owalnym i charak. rozmieszczeniu pod względem wielkości; od form najwyższych w środku do najniższych na brzegu, tak że tworzy jakby piramidę; teren w obrębie klombu był zazwyczaj kształtowany kopczykowato.

 

 

 

 

 

V. 1. Omów relacje pomiędzy rezydencją a ogrodem w założeniach 19w…   2.Na czym polegał wpływ sztuki dalekiego wschodu na ogrody europejskie w 18-19w.  Williem Chambers spędził 10 lat w Japonii po powrocie przenosi on te kompozycje do europy. Duży wpływ mieli również zakonnicy katoliccy którzy przywozili informacje. W roku 1688-1852 doszło do izolacji europy z Japonią, jednak wpływ Japonii w połowie 19w. znów się pojawił. W europie zaczęto tworzyć ogrody na wzór chiński. W Iławie są dwa relikty ogrodów japońskiego i chińskiego które powstały na początku 19w. Wrocław 1913r. ogród japoński, ścieżki wykładane mozaiką, płytkami kamiennymi. 3. Kto i kiedy zaproponował tworzenie parków w formie arboretum na czym polegała ta koncepcja. Arboretum ogród przeznaczony do uprawy hodowli różnych gat. i odmian roślin drzewiastych służących do celów badawczo-naukowych oraz dydaktycznych. John Claudius London (1783-1843) na przełomie 19-20w. zaproponował żeby obok siebie będą rosły bardzo różne drzewa (z różnych kontynentów).były to rośliny egzotyczne i introdukowane. Tworzono nowe odmiany . były to kolekcje dendrologiczne oraz botaniczne. Drzewa były wyeksponowane aby były widoczne wszystkich stron. Można było ich dotykać. Eksponowano różnorodność gat. 4. Jakie cechy władcy mogły mieć odzwierciedlenie w jego ogrodach….    5. Wyjaśnij. Gaj –przestrzeń ogrodowa porośnięta naturalną gęstwiną drzew i krzewów.  Grota –wnętrz wydrążone w zboczu wzgórza, pod tarasem, jako nisza w murze oporowym, lub w formie wolno stojącej budowli, służąca do wypoczynku i ochłody; ozdabiano je muszlami i wykładzinami z drobnych kamieni lub na wzór naturalnych sklepiono z głazów. Parnas-….. 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin