Strategie wyszukiwania- internet.doc

(27 KB) Pobierz
STRATEGIE WYSZUKIWANIA

Strategie wyszukiwania

wymiary interakcji użytkownika z systemem

informacyjno-wyszukiwawczym

 

Wymiar: SPOSÓB

 

Przeglądanie (scanning, browsing): penetrowanie zasobu w celu pozyskania informacji, której pożądane właściwości trudno zdefiniować, np. użytkownik nie zna cech formalno-wydawniczych poszukiwanego dokumentu, a jedynie jego temat.

 

Poszukiwanie (searching): użytkownik dąży do odnalezienia w zasobach systemu wyszukiwawczego konkretnej jednostki o precyzyjnie określonych cechach (np. wydawniczo-formalnych).

 

Wymiar: CEL

 

Selekcja: użytkownik wybiera z penetrowanego zasobu informacje, które zaspokajają jego potrzeby informacyjne, selekcjonuje jednostki o wcześniej wyznaczonych, użytecznych cechach.

 

Uczenie się: użytkownik poszukuje informacji o budowie, organizacji i poszczególnych aspektach funkcjonowania systemu informacyjnego oraz zawartych w nim jednostek.

 

Wymiar: TRYB

 

Specyfikacja: wyszukiwanie poprzez opis parametrów odnalezionych jednostek, spełniających wcześniej przyjęte kryteria.

 

Rozpoznanie: identyfikacja relewantnych jednostek nie poprzez opis parametrów, ale w drodze kojarzenia wielu rozproszonych cech.

 

Tryb: ZASOBY

 

Informacja: użytkownik, korzystający z systemu wyszukiwawczego, dociera do bezpośrednich źródeł informacji (np. w bibliotece z wolnym dostępem półek, w zasobie repozytorium e-printów).

 

Metainformacja: użytkownik, korzystający z systemu wyszukiwawczego, dociera za jego pośrednictwem do opisów formalnych i/lub treściowych cech poszukiwanych jednostek (np. katalog OPAC, źródła bibliograficzne).

 

 

Źródło:

Maria Próchnicka (2004). Człowiek i komputer. Dialogowy model wyszukiwania informacji. Kraków: Wydaw. UJ, s. 83–86.

Nicholas J. Belkin, Colleen Cool (1994). Cases, Scripts, and Information-Seeking Strategies:

On the Design of Interactive Information Retrieval Systems.

http://www.scils.rutgers.edu/~belkin/articles/eswa.pdf

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin