PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ
DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH
GRUDZIEŃ 2008
TEMAT KOMPLEKSOWY: „CO NAM PRZYNIESIE ŚWIĘTY MIKOŁAJ?”
L.P.
CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI
TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
UWAGI
1.
Wdrażanie dzieci do czekania na swoją kolej.
Zapoznanie z nową piosenką.
„Nasz Święty Mikołaj” – zapoznanie z piosenką.
Rozmowy z dziećmi n/t marzeń dotyczące prezentów gwiazdkowych, rysowanie zabawek, które dzieci chciałyby dostać.
Zabawa ruchowo – naśladowcza „Mikołaj”.
Rozmowa przy gazetce ściennej na temat wyglądu Mikołaja – opis stroju: czerwony płaszcz, czapka i buty, długa biała broda.
Zapoznanie z piosenką „Mikołaj” – osłuchanie z melodią, próby zapamiętania zwrotek.
Określenie nastroju piosenki.
Ćwiczenia intonacyjne z tekstem „Mikołaju, Mikołaju, przyjdź do nas”.
Zabawa w kole wiązanym „Goń swój kolor”.
Utrwalenie poznanej piosenki, śpiew grupowy i indywidualny.
Lepienie z plasteliny na tematy dowolne.
Papier, kredki.
Ilustracja Mikołaja.
Plastelina, podkładki.
- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
2.
Poprawne nazywanie przedmiotów.
Poprawne odmienianie nazw.
Wdrażanie do pracy zespołowej – podział ról.
„Co Mikołaj przyniesie?” – poprawne nazywanie przedmiotów, praca plastyczna.
Wysłuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę o przygodach zwierzątek, które spotykały w lesie Mikołaja.
Oglądamy dary, jakie Mikołaj przyniósł zwierzętom (m.in. żołędzie, orzechy, szyszki).
Zabawa ruchowo – naśladowcza „Podróż Mikołaja”.
Ćwiczenia artykulacyjne – śpiewanie samogłosek: a, o, u, e.
„Święty Mikołaj” – praca plastyczna – praca zbiorowa – malujemy farbami temperowymi sylwetę Mikołaja (kontur został wcześniej namalowany przez nauczycielkę) – dobieramy odpowiednie kolory, z pomocą nauczycielki doklejamy białą brodę z waty itd.
Wspólny śpiew piosenki „Nasz Święty Mikołaj”.
Bajka.
Żołędzie, orzechy, szyszki.
Farby, pędzle, bristol, wata, klej.
- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.
3.
Rozwijanie pomysłowości dzieci.
Klasyfikowanie przedmiotów wg rodzaju.
Wdrażanie do nie oddalania się od grupy i chodzenia parami.
„List od Mikołaja” – klasyfikowanie przedmiotów.
Szukamy w sali listu, który ukrył Mikołaj – poruszanie się pod dyktando nauczycielki. Po odnalezieniu listu wspólne „czytanie” – nauczycielka czyta tekst, dzieci obrazki.
„Zabawki” – zabawa ruchowa: naśladowanie ruchem poszczególnych zabawek (np. lalki, samochodu, rowerka, robota).
„Co do zabawy?” – wyszukiwanie wśród zgromadzonych przedmiotów zabawek, odkładanie ich do osobnej pętli (szarfa), uzasadnienie wyboru.
Zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań.
Spacer po osiedlu – oglądanie dekoracji świątecznych w sklepach
List.
Różne przedmioty.
Szarfy.
- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.
4.
Rozwijanie wrażliwości dotykowej.
Rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej dzieci.
Prawidłowe posługiwanie się
pędzlem, staranne wykonanie pracy.
„Worek Mikołaja” – ćwiczenia dotykowe.
Oglądanie czasopism i książeczek dla dzieci – wyszukiwanie ilustracji tematycznie związanych ze zbliżającymi się Świętami.
Nauczycielka prezentuje dzieciom worek Mikołaja – dzieci wkładają do niego ręce i dotykiem rozpoznają schowane tam przedmioty.
Zabawa rozwijająca pamięć słowna „Co mam w torbie?”
Zabawa ruchowa „Taniec śnieżynek” – dowolna interpretacja ruchem muzyki Vivaldiego.
Malowaniem papierowych sylwet worków Mikołaja.
Czasopisma, książeczki.
Worek z zabawkami.
Płyta CD.
Sylwety, farby, pędzle.
- Odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.
- Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
5.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Zestaw zabaw ruchowych - „Podróż Mikołaja”
Zabawa indywidualna „Powiedz co widzisz na obrazku”.
Robimy przedświąteczne porządki w kuchence, kąciku samochodów, klockach – utrwalenie nazw.
Zestaw zabaw ruchowych (zestaw własny).
Obrazki.
Zabawki.
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.
TEMAT KOMPLEKSOWY: „WYPRAWA DO KRAINY MOŻLIWOŚCI”
(zajęcia realizowane w ramach Projektu Partnerskiego Wędrówki Przedszkolaka).
Poznawanie własnych możliwości oraz możliwości innych ludzi.
Nabywanie umiejętności identyfikowania i nazywania różnych stanów emocjonalnych.
Wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych.
Zdobywanie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,
Rejs po Oceanie Możliwości – wprowadzenie w tematykę.
Zabawa ruchowa „Samolot”. Naśladujemy lot samolotu wsłuchując się w takt brzmiącej muzyki. Przypomnienie wyprawy do Krainy Marzeń. Wspólne oglądanie stworzonej wtedy makiety.
Zabawa ruchowo – naśladowcza „Płyną statki”.
Burza mózgów – poszukiwanie definicji „marzenia” i „możliwości”.
Praca plastyczna „Bilet na rejs statkiem Marzyciel”.
Zabawa tematyczna – podział na role, tworzenie własnej krainy(Krainy Możliwości) w sali przedszkolnej.
Płyta Cd KLANZA.
Szablon biletu na rejs statkiem.
Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, np. dobro, prawda, miłość, piękno, poprzez:
a) przekaz osobowy nauczyciela,
b) tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
Machina umiejętności i możliwości –budowa robota, który uświadomi nam nasze możliwości i pomoże spełnić marzenia.
Wysłuchanie piosenki „Fantazja”. Rozmowa o marzeniach. Poszukiwanie odpowiedzi czy wszystkie marzenia są takie same, czy dotyczyć muszą tylko rzeczy materialnych…
Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Tak czy nie”. Zgodnie ze swoim przekonaniem dzieci ustawiają się w odpowiedniej części sali – wskazanej przez nauczyciela, odpowiadając tym samym na pytania nauczyciela związane z marzeniami oraz umiejętnościami dzieci.
Praca plastyczno – konstrukcyjna „Machina umiejętności i możliwości”. Budujemy machinę, która pomoże nam uświadomić sobie swoje marzenia oraz dostrzec możliwość ich realizacji.
Płyta CD z nagraniem piosenki „Fantazja” Fasolek.
Materiały plastyczne do stworzenia machiny: karton, papier kolorowy, pisaki, kredki, plastelina itp.
List do przyjaciół z Wesołej Ludwiczki – podjęcie wspólnych działań z przedszkolem partnerskim.
Wysłuchanie wiersza J. Kulmowej „Tatuś listonosz”.
Rozmowa z dziećmi nt. odczuć, które towarzyszą odbiorcom listów. Zabawa ruchowa „Dostarczyciel listów” – sprawne reagowanie na zmiany tempa muzyki.
Działania praktyczne – przygotowujemy przesyłkę dla zaprzyjaźnionego przedszkola. Pakujemy ją, adresujemy, a następnie przygotowujemy do wysyłki.
Tekst wiersza.
Kartki z bloku.
Kolorowanki.
Plastelina.
Kronika zadań niemożliwych – praca przy wykorzystaniu techniki burzy mózgów.
Rozmowa z dziećmi na temat ich zdaniem zadań niemożliwych do wykonania.
Poszukiwanie sposobów na rozwiązanie owych zadań. Spisanie pomysłów dziecięcych w worku pomysłów (na arkuszu papieru).
Praca plastyczna – stworzenie Kroniki Zadań Niemożliwych wraz z propozycjami rozwiązań.
Arkusz szarego papieru.
Marker.
Kredki.
Kartki.
Zestaw zabaw ruchowych - „Nasze zabawy”.
Zabawy oddechowa z piórkiem i słomką.
Zestaw zabaw ruchowych rozwijający ogólną sprawność fizyczną dziecka ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń z elementami czworakowania.
Piórko i słomka dla każdego dziecka.
Piłki.
Płyta CD z podkładem do twista.
TEMAT KOMPLEKSOWY: „NADCHODZI BOŻE NARODZENIE”
ewewas2