STYCZEŃ.doc

(124 KB) Pobierz
cele

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ

DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH

STYCZEŃ 2009

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „KORZYSTAMY Z UROKÓW ZIMY

 

 

L.P.

CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI

TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

UWAGI

1.

Zapoznanie z nową piosenką.

Określanie nastroju i tempa utworu muzycznego.

„Zima, zima, zima…” – zapoznanie z piosenką.

Zabawa ruchowa „Wiatr i śnieżynki” – reakcja na dźwięk bębenka.

Wysłuchanie piosenki „Zima” z płyty CD.

Próby określenia nastroju i tempa utworu muzycznego. Utrwalenie pojęć „cicho – głośno, wolno – szybko”.

Umiejętne reagowanie ruchem na kontrasty w muzyce – zabawa ruchowa.

Próby wspólnego zaśpiewania nowej piosenki.

Budowanie z klocków Pałacu Pani Zimy.

Sprawdzanie jaki dźwięk wydaje klocek stukający o podłogę, a jaki klocek o klocek.

Spacer po osiedlu – szukanie oznak zimy – wyjaśnienie dzieciom, że choć nie wszędzie to widać, to według kalendarza mamy zimę.

Bębenek.

Płyta CD.

Klocki.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

2.

Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

Umiejętne stosowanie określeń: „duży – mały”.

Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość.

„Gwiazdki” – klasyfikowanie przedmiotów według wielkości.

Przypomnienie tańca „Gwiazdki” – zachęcanie do wspólnej zabawy dzieci mniej aktywnych.

Zabawa dydaktyczna „Gwiazdki” – nauczycielka rozdaje dzieciom gwiazdy (sylwety) różnej wielkości. W różnych miejscach sali umieszcza trzy plansze z obrysem gwiazdek.

Przy muzyce dzieci bawią się swobodnie, gdy muzyka milknie, próbują dopasować gwiazdy (sylwety) do szablonu.

Porównanie dwóch tablic: gwiazda mała i duża.

Segregowanie gwiazdek rozłożonych na dywanie. Utworzenie dwóch zbiorów – zbioru gwiazdek małych i zbioru gwiazdek dużych.

„Gwiazdy na niebie” – naklejanie gotowych gwiazdek na niebieski papier.

Sylwety gwiazdek.

Plansze z obrysem gwiazd.

Klej.

Brystol.

- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.

 

3.

Zachęcenie do wypowiedzi poprzez zadawanie dzieciom pytań.

Utrwalenie wiadomości o zimie.

Zapoznanie z nowym instrumentem muzycznym.

Ćwiczenie małej motoryki.

 

„Nie możemy iść na sanki, bawimy się w zgadywanki” – zabawy językowe.

Zabawa poranna „Wirujące płatki” dowolna interpretacja muzyki ruchem.

Obserwacja pogody za oknem.

Oglądanie ilustracji o tematyce zimowej, słuchanie opowiadania czytanego przez nauczycielkę.

Odgadywanie zagadek słownych zadawanych przez nauczycielkę dotyczących tematyki zimowych.

Wyszukiwanie obrazków ilustrujących odpowiedź. Nagradzanie oklaskami dobrej odpowiedzi. Zadbanie, aby każde dziecko miało możliwość odpowiedzi.

Śpiewanie piosenki „Zima” – potrząsanie janczarami przy słowach „dzyń, dzyń, dzyń”.

Zabawa ruchowa „Toczymy śnieżne kule” (KLANZA).

Lepienie z plasteliny na tematy dowolne, toczenie kulek.

Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie śniegowych płatków z papieru.

Płyta CD.

Ilustracje zimowe.

Zagadki dla najmłodszych – obrazki.

Janczary.

Plastelina.

Podkładki.

Papierowe płatki.

- Wzbudzanie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem.

- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.

 

4.

Uwrażliwienie na niebezpieczeństwo zabaw na śniegu.

Rozbudzanie zachowań prozdrowotnych.

„Bawimy się na śniegu” – zabawy na świeżym powietrzu, praca plastyczna.

Rozmowa przy gazetce ściennej na temat zabaw na śniegu i zagrożeń z nich wynikających. Zabawa ruchowo - naśladowcza „Zabawy na śniegu”.

Przed wyjściem z przedszkola zwrócenie uwagi na konieczność zakładania rękawiczek w mroźne dni, podczas zabaw na śniegu.

Zabawy w ogródku przedszkolnym: robienie śladów, wspólne lepienie bałwana, rzut śnieżką do celu itp.

Tworzenie zimowego obrazka - nalepianie sylwet na ich kontury.

Ilustracja na gazetkę.

Rysunek i kontury do naklejania.

Klej.

 

- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

5.

Prawidłowe posługiwanie się pojęciami „za duży, za mały, w sam raz”.

Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dzieci ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń dużych grup mięśniowych.

„Zimowe igraszki” – zestaw zabaw ruchowych.

Zabawa samochodami „Na ulicy” – dzieci starają się tak jeździć, aby nie potrącać innych dzieci. Budowanie garaży z klocków, operowanie pojęciami: za mały, za duży, w sam raz

Zestaw zabaw ruchowych „Zimowe Igraszki” opracowany na postawie zestawu ćwiczeń według I. Salach .

Samochody.

Klocki.

- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: JAK PRZYGOTOWUJEMY SIĘ NA ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA?

1.

Wypowiadanie się na temat oglądanych ilustracji.

Odpowiednie reagowanie na sygnał.

Dostrzeganie użyteczności pracy dziadków, rozwijanie więzi z ludźmi z najbliższego otoczenia.

Babcia i dziadek – moi najbliżsi” – zwrócenie uwagi na rolę dziadków, zapoznanie z piosenką.

Wyszukiwanie wśród zgromadzonych ilustracji tych, które przedstawiają babcię i dziadka – budowanie krótkich wypowiedzi na temat oglądanego obrazka.

Słuchanie opowiadania nauczycielki opartego na tekście I. Salach „Babcia i dziadzio”.

Zwrócenie uwagi na rolę dziadków w rodzinie (opieka, zaspokajanie potrzeb dzieci i wnucząt).  Uświadomienie dzieciom zależności między ich rodzicami i dziadkami oraz tego, że rodzice też kiedyś byli mali..

Zapoznanie z piosenką. Babuniu, popatrz na mnie….” – osłuchanie z melodią i tekstem.

Ilustracje z czasopism.

Tekst opowiadania I. Salach „Babcia i dziadzio”.

Płyta CD.

- Wzbudzanie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem.

- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.

 

2.

Wdrażanie do okazywania szacunku osobom starszym.

Wskazanie na skutki złego zachowania.

 

„Grześ nie idzie do przedszkola” – praca plastyczna – upominki dla babci i dziadka.

Obejrzenie inscenizacji tekstu „Grześ nie idzie do przedszkola” I. Salach wzbogaconej pacynkami.

Rozmowa na temat treści opowiadaniawspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytania: jak zachował się Grześ wobec babci?  Jakie to miało skutki?

Zabawa dramowa „Grześ i babcia”.

Próby odtworzenia przez chętne dzieci  treści opowiadania.

Zabawa ruchowa „Babcia i wnuczek na spacerze” – chwalenie dzieci za poprawne wykonanie ćwiczeń.

Wykonujemy upominek dla babci i dziadka – ozdobna recepta na zdrowie.

Tekst opowiadania „Grześ nie idzie do przedszkola” I. Salach.

Pacynki.

Kartki brystolu.

Kolorowy papier.

Klej.

Kredki ołówkowe.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

3.

Zachęcanie do swobodnych wypowiedzi.

 

„Jak pomagam babci i dziadkowi?” – zapoznanie z wierszem.

Rozmowa o babciach i dziadkach – jak wygalają, co robią w domku itd.

Zapoznanie z wierszem I. Salach „Idzie babcia”. Zabawa ruchowa na podstawie w/w wiersza – ilustrowanie jego treści ruchem.

Ćwiczenia artykulacyjne kształtujące mięśnie narządów mowy na zgłoskach: tup, stuk.

Tekst wiersza „Idzie babcia” I. Salach.

 

- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.

 

 

 

4.

Zachęcenie dziecka do wypowiadania się.

Reagowanie na muzykę.

Zachęcanie do składania życzeń w dniu babci i dziadka.

„Życzenia”

Słuchanie recytacji nauczycielki wiersza „Życzenia” – próby zapamiętania pierwszych wersów.

Wspólnie przypominamy sobie jakie znamy formułki składanych życzeń (sto lat, wszystkiego najlepszego, itp.

Utrwalanie poznanych piosenek – próba występu z okazji Dnia Babci i Dziadka.

Tekst wiersza.

- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin