dr N.Walter MEDIA w EDUKCJI (wyklady).doc

(1081 KB) Pobierz
Media w edukacji – dr Natalia Walter

Media w edukacji – dr Natalia Walter

 

Media – to różnego rodzaju przedmioty i urządzenia przekazujące odbiorcom określone informacje (komunikaty) poprzez słowa, obrazy i dźwięki, a także umożliwiające im wykonywanie określonych czynności intelektualnych i manualnych.

/W. Strykowski, Media w edukacji/

 

Media to środki, przekaźniki, całe systemy przekazu informacji i komunikowania, tj. radia, TV, filmy, komputery, gazety, czasopisma, plakaty, książki, płyty, kasety

 

/W. Strykowski, Technologia kształcenia i pedagogika medialna jako nauki o mediach, „Neodidagmata” XXII, Poznań 1996/

 

 

Media (Cz. Kupisiewicz) = środki dydaktyczne, są to przedmioty materialne, które dostarczając uczniom określonych bodźców oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznanie rzeczywistości.

 







Zadania mediów:

1.       motywacyjne – do pogłębiania wiedzy, aktywnego zdobywania informacji;

2.       źródłowe – treści eksponowane za pomocą mediów mogą być głównym źródłem wiedzy;

3.       ilustracyjne – środki ilustrują przekaz werbalny;

4.       weryfikacyjne – pozwalają weryfikować trafność uczniowskich przewidywań, hipotez, wniosków;

5.       ćwiczeniowe – mogą organizować ćwiczenia zarówno manualne jak i umysłowe;

6.       syntetyzujące – pomagają w tworzeniu uogólnień i syntez oraz weryfikacji wiedzy;

7.       utrwalające – pomagają w utrwalaniu wiedzy i umiejętności poprzez metodyczne organizowanie procesu powtarzania;

8.       zastosowawcze – pokazują zastosowanie teorii w praktyce i w życiu w ogóle;

9.       inspirujące – są predysponowane aby inspirować do poszukiwań i rozwijać zainteresowania;

10.    kontrolne i oceniające – okazują się być szczególnie sprawnym i obiektywnym narzędziem kontroli i oceny uczniów.

 

Funkcje mediów:

~         uczestnicząca ( złudzenie bezpośredniego uczestnictwa w wydarzeniu)

~         informacyjna

~         edukacyjna

~         rozrywkowa

~         narzędziowa (są one narzędziami w niektórych procesach np. uczenia się)

 

Funkcje mediów (wg Cz. Kupisiewicza):

o        poznawcza (poszerzają pola poznawcze)

o        kształcąca (wspomagają myślenie)

o        dydaktyczna (możliwość podejmowania przez ludzi różnych zastosowań mediów).

 

Funkcje mediów (wg W. Okonia):

·         przekazują (pokazują) rzeczywistość

·         przekazują wiedzę o rzeczywistości

·         kształtują emocjonalny stosunek do rzeczywistości

·         przekształcają rzeczywistość.

 

Funkcje mediów (wg W. Strykowskiego):

·         poznawczo-kształcąca

·         emocjonalno-motywacyjna

·         interakcyjno-działaniowa (intelektualnie lub manualnie).

 

Message – komunikat lub wiadomość rozumiane jako zespół przekazywanych informacji, bodźców sensorycznych oddziałujących na odbiorcę.

 

Hardware (środek przekazu, środek twardy)

– urządzenie umożliwiające przekazywanie komunikatu do odbiorcy;

ogół sprzętu elektronicznego, mechanicznego używanego przy przekazywaniu komunikatu.

 

Software (to materiał dydaktyczny, środek miękki, oprogramowanie)

– nośnik komunikatu – podłoże materialne na którym zostały zapisane konkretne informacje; materiał (treść, zespół bodźców sensorycznych) i ogół programów umożliwiających eksploatację komputera a także programy zapisane na taśmach magnetofonowych lub kasetach z nagraniami

 

Język

- w szerokim sensie = KOD

- w wyrażeniach typu : język ludzki, język angielski, język naturalny jest kodem, za pomocą którego porozumiewa się dana społeczność ludzka

- ogół wyrazów języka nazywamy słownikiem (leksyka)

 

„subkody”

~         wokalno-audialny (język mówiony)

~         instrumentalno-audialny (mowa bębniona Murzynów)

~         wzrokowy trwały (pismo)

~         wzrokowy przemijający (język migowy)

~         dotykowy trwały (język Braille’a)

~         dotykowy przemijający (dla niewidomo-głuchoniemych)

 

 

Pojęcie języka

–  język – system znaków i reguł posługiwania się nim

–  język służy do przekazywania i wymiany myśli i informacji

– język – umożliwia porozumiewanie nadawcy i odbiorcy na zasadzie dwustronnej jego zrozumiałości.

 

Kształt języka w mediach

Na konkretną postać języka spotykanego w środkach masowego przekazu maja wpływ:

®      medium

®      rodzaj i gatunek

®      typ nadawcy, a zwłaszcza preferowany odbiorca

®      moda.

 

Język w prasie:

~         zawsze pisany,

~         wiadomość musi być precyzyjna i jasna,

~         ustalona powierzchnia druku.

 

Język w radiu:

~         wyłącznie język mówiony,

~         każda wypowiedź przygotowana „co myśli”,

~         szczególna staranność wymowy.

 

Język w reklamie:

~         nie jest tak ważny jak obraz,

~         „słowa cynglowe” (kojarzone z dobrami pożądanymi – czysty/zdrowy/dobry/…),

~         wykorzystuje się proste środki perswazyjne.

 

Język w telewizji:

~         największa różnorodność językowa pośród mediów,

~         obfituje w różne stylizacje,

~         jest korelatem układu ról osobowych.

 

 

Wielokodowość języka mediów

 

Ø       Język mediów (multimedialny)

- im na większą ilość oddziałujemy, tym lepszy skutek.

 

Ø       Zasoby języka mediów

- słowa

- obrazy

- dźwięki

- działania

 

Ø       Elementy kodu audio-wizualnego (obrazowego)

~         kadr (klatka)

~         ujęcie (najmniejsza jednostka dynamiczna przekazu – między dwoma najbliższymi połączeniami montażowymi)

~         scena (kilka ujęć)

~         sekwencja (złożona z kilku scen, jedność akcji).

 

Plany filmowe

(plan - odległość kamery od bohatera)

1.       plan totalny – rozróżnienie szczegółów trudne, wręcz niemożliwe

2.       plan ogólny – dostrzegamy poszczególne elementy

3.       plan pełny - wyraźnie widzimy postać bohatera

4.       plan amerykański – postacie są ucięte mniej więcej na wysokości kolan

5.       półzbliżenie – ukazane tzw. popiersie

6.       zbliżenie – widzimy dokładnie pewne elementy

7.       duże zbliżenie – fragmentaryczne widzenie pewnego zbliżenia.

 

 

Język mediów w Polsce

-         język bełkotu,

bełkot nowoczesny, wypracowany przez inżynierów społecznych, specjalistów od manipulacji.

 

Infotainment

- skrzyżowanie informacji z rozrywką

- wedle najnowszej internetowej edycji Oksfordzkiego Słownika Języka Angielskiego: "materiał emitowany przez media elektroniczne, mający jednocześnie informować i bawić; prezentowanie informacji w sposób rozrywkowy"

(więcej na http://www.miesiecznik.znak.com.pl/jagodzinski561.html)

 

 

Wpływ mediów na odbiorcę

 

 

 

 

Identyfikacja – projekcja

 

Identyfikacja – oznacza funkcjonowanie schematów przystosowania, prowadzą one do sytuacji w której cudze właściwości, zachowania i reagowania jednostka przyjmuje jako własne.

Projekcja – polega na przypisywaniu innym osobom własnych poglądów, zachowań lub cech, najczęściej negatywnych. Przyczyną jest większa dostępność tych poglądów, zachowań i cech u osoby, która je posiada, a tym samym łatwiejsze podciąganie pod daną kategorię.

Przykład:  Matka krzyczy na dziecko. Sądzi, że dziecko jest wyjątkowo agresywne.

     W rzeczywistości sama jest agresywna.

 

 

Mechanizmy oddziaływania mediów:

1.       Modelowanie

-         zapamiętywanie, a następnie zastosowanie struktury dynamicznej (S,R,W), czyli co robi model? Jak to robi? Z jakim skutkiem?

-         ważny mechanizm nabywania nowych zachowań,

-         przeważnie obserwowanie czynności,

-         naśladownictwo, identyfikacja,

-         ludzie nie tylko powtarzają zachowania modela, ale również wzbogacają je o nowe szczegóły.

2.       Katharsis

-         wg teorii Freuda jest to zachowanie lub zdarzenie, które umożliwia uwolnienie wypartych, zablokowanych emocji czy przeżyć,

-         przeżyty w trakcie oglądania telewizyjnej przemocy prowadzi do zahamowania tendencji agresywnych,

-         badanie nie potwierdziły jednoznacznie teorii.

3.       Kataliza/torowanie

-         kiedy dana osoba ogląda w mediach akt przemocy, aktywizuje ona myśli, emocje a nawet całe zachowania, które są z nim kognitywnie powiązane.

4.       Odwrażliwienie

-         oglądanie wielu aktów przemocy na ekranie czyni odbiorców mniej wrażliwymi na tego typu zachowania w rzeczywistym świecie.

5.       Usprawiedliwianie poznawcze

-         ludzie agresywni lubią oglądać programy i filmy zawierające przemoc, ponieważ mogą wówczas usprawiedliwiać własne zachowania, twierdząc, że jest ono normalne,

-         analogia: błąd atrybucyjny – atrybucja powszechności.

/Podstawowy błąd atrybucji – pojęcie wprowadzone do psychologii społecznej przez Lee Rosa. Opisuje powszechną skłonność do wyjaśniania zachowania obserwowanych osób w kategoriach przyczyn wewnętrznych i stałych (np. cech charakteru) przy jednoczesnym niedocenianiu wpływów sytuacyjnych, zewnętrznych./

 

 

Mechanizmy oddziaływania agresji w mediach

1.       Podawanie wzorów = modelowanie

Cechy pokazywanej agresji, które zwiększają prawdopodobieństwo jej naśladowania:

~         przedstawiona jako usprawiedliwiona (akceptacja społeczna)

– atrybucja powszechności

~         przynosi satysfakcję

~         jest dokonywana równocześnie przez wiele osób

~         jest demonstrowana przez atrakcyjna osobę.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin