dr N.Walter MEDIA w EDUKCJI (wyklady)(1).doc

(1136 KB) Pobierz
Media w edukacji – dr Natalia Walter

Media w edukacji – dr Natalia Walter

 

Media – to różnego rodzaju przedmioty i urządzenia przekazujące odbiorcom określone informacje (komunikaty) poprzez słowa, obrazy i dźwięki, a także umożliwiające im wykonywanie określonych czynności intelektualnych i manualnych.

/W. Strykowski, Media w edukacji/

 

Media to środki, przekaźniki, całe systemy przekazu informacji i komunikowania, tj. radia, TV, filmy, komputery, gazety, czasopisma, plakaty, książki, płyty, kasety

 

/W. Strykowski, Technologia kształcenia i pedagogika medialna jako nauki o mediach, „Neodidagmata” XXII, Poznań 1996/

 

 

Media (Cz. Kupisiewicz) = środki dydaktyczne, są to przedmioty materialne, które dostarczając uczniom określonych bodźców oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznanie rzeczywistości.

 







Zadania mediów:

1.      motywacyjne – do pogłębiania wiedzy, aktywnego zdobywania informacji;

2.      źródłowe – treści eksponowane za pomocą mediów mogą być głównym źródłem wiedzy;

3.      ilustracyjne – środki ilustrują przekaz werbalny;

4.      weryfikacyjne – pozwalają weryfikować trafność uczniowskich przewidywań, hipotez, wniosków;

5.      ćwiczeniowe – mogą organizować ćwiczenia zarówno manualne jak i umysłowe;

6.      syntetyzujące – pomagają w tworzeniu uogólnień i syntez oraz weryfikacji wiedzy;

7.      utrwalające – pomagają w utrwalaniu wiedzy i umiejętności poprzez metodyczne organizowanie procesu powtarzania;

8.      zastosowawcze – pokazują zastosowanie teorii w praktyce i w życiu w ogóle;

9.      inspirujące – są predysponowane aby inspirować do poszukiwań i rozwijać zainteresowania;

10.  kontrolne i oceniające – okazują się być szczególnie sprawnym i obiektywnym narzędziem kontroli i oceny uczniów.

 

Funkcje mediów:

~        uczestnicząca ( złudzenie bezpośredniego uczestnictwa w wydarzeniu)

~        informacyjna

~        edukacyjna

~        rozrywkowa

~        narzędziowa (są one narzędziami w niektórych procesach np. uczenia się)

 

Funkcje mediów (wg Cz. Kupisiewicza):

o       poznawcza (poszerzają pola poznawcze)

o       kształcąca (wspomagają myślenie)

o       dydaktyczna (możliwość podejmowania przez ludzi różnych zastosowań mediów).

 

 

 

 

 

Funkcje mediów (wg W. Okonia):

  • przekazują (pokazują) rzeczywistość
  • przekazują wiedzę o rzeczywistości
  • kształtują emocjonalny stosunek do rzeczywistości
  • przekształcają rzeczywistość.

 

Funkcje mediów (wg W. Strykowskiego):

·         poznawczo-kształcąca

·         emocjonalno-motywacyjna

·         interakcyjno-działaniowa (intelektualnie lub manualnie).

 

Message – komunikat lub wiadomość rozumiane jako zespół przekazywanych informacji, bodźców sensorycznych oddziałujących na odbiorcę.

 

Hardware (środek przekazu, środek twardy)

– urządzenie umożliwiające przekazywanie komunikatu do odbiorcy;

ogół sprzętu elektronicznego, mechanicznego używanego przy przekazywaniu komunikatu.

 

Software (to materiał dydaktyczny, środek miękki, oprogramowanie)

– nośnik komunikatu – podłoże materialne na którym zostały zapisane konkretne informacje; materiał (treść, zespół bodźców sensorycznych) i ogół programów umożliwiających eksploatację komputera a także programy zapisane na taśmach magnetofonowych lub kasetach z nagraniami

 

Język

- w szerokim sensie = KOD

- w wyrażeniach typu : język ludzki, język angielski, język naturalny jest kodem, za pomocą którego porozumiewa się dana społeczność ludzka

- ogół wyrazów języka nazywamy słownikiem (leksyka)

 

„subkody”

~        wokalno-audialny (język mówiony)

~        instrumentalno-audialny (mowa bębniona Murzynów)

~        wzrokowy trwały (pismo)

~        wzrokowy przemijający (język migowy)

~        dotykowy trwały (język Braille’a)

~        dotykowy przemijający (dla niewidomo-głuchoniemych)

 

 

Pojęcie języka

–  język – system znaków i reguł posługiwania się nim

–  język służy do przekazywania i wymiany myśli i informacji

– język – umożliwia porozumiewanie nadawcy i odbiorcy na zasadzie dwustronnej jego zrozumiałości.

 

Kształt języka w mediach

Na konkretną postać języka spotykanego w środkach masowego przekazu maja wpływ:

®    medium

®    rodzaj i gatunek

®    typ nadawcy, a zwłaszcza preferowany odbiorca

®    moda.

 

Język w prasie:

~        zawsze pisany,

~        wiadomość musi być precyzyjna i jasna,

~        ustalona powierzchnia druku.

 

Język w radiu:

~        wyłącznie język mówiony,

~        każda wypowiedź przygotowana „co myśli”,

~        szczególna staranność wymowy.

 

Język w reklamie:

~        nie jest tak ważny jak obraz,

~        „słowa cynglowe” (kojarzone z dobrami pożądanymi – czysty/zdrowy/dobry/…),

~        wykorzystuje się proste środki perswazyjne.

 

Język w telewizji:

~        największa różnorodność językowa pośród mediów,

~        obfituje w różne stylizacje,

~        jest korelatem układu ról osobowych.

 

 

Wielokodowość języka mediów

 

Ø      Język mediów (multimedialny)

- im na większą ilość oddziałujemy, tym lepszy skutek.

 

Ø      Zasoby języka mediów

- słowa

- obrazy

- dźwięki

- działania

 

Ø      Elementy kodu audio-wizualnego (obrazowego)

~        kadr (klatka)

~        ujęcie (najmniejsza jednostka dynamiczna przekazu – między dwoma najbliższymi połączeniami montażowymi)

~        scena (kilka ujęć)

~        sekwencja (złożona z kilku scen, jedność akcji).

 

Plany filmowe

(plan - odległość kamery od bohatera)

  1. plan totalny – rozróżnienie szczegółów trudne, wręcz niemożliwe
  2. plan ogólny – dostrzegamy poszczególne elementy
  3. plan pełny - wyraźnie widzimy postać bohatera
  4. plan amerykański – postacie są ucięte mniej więcej na wysokości kolan
  5. półzbliżenie – ukazane tzw. popiersie
  6. zbliżenie – widzimy dokładnie pewne elementy
  7. duże zbliżenie – fragmentaryczne widzenie pewnego zbliżenia.

 

 

Język mediów w Polsce

-        język bełkotu,

bełkot nowoczesny, wypracowany przez inżynierów społecznych, specjalistów od manipulacji.

 

Infotainment

- skrzyżowanie informacji z rozrywką

- wedle najnowszej internetowej edycji Oksfordzkiego Słownika Języka Angielskiego: "materiał emitowany przez media elektroniczne, mający jednocześnie informować i bawić; prezentowanie informacji w sposób rozrywkowy"

(więcej na http://www.miesiecznik.znak.com.pl/jagodzinski561.html)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wpływ mediów na odbiorcę

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Identyfikacja – projekcja

 

Identyfikacja – oznacza funkcjonowanie schematów przystosowania, prowadzą one do sytuacji w której cudze właściwości, zachowania i reagowania jednostka przyjmuje jako własne.

Projekcja – polega na przypisywaniu innym osobom własnych poglądów, zachowań lub cech, najczęściej negatywnych. Przyczyną jest większa dostępność tych poglądów, zachowań i cech u osoby, która je posiada, a tym samym łatwiejsze podciąganie pod daną kategorię.

Przykład:  Matka krzyczy na dziecko. Sądzi, że dziecko jest wyjątkowo agresywne.

     W rzeczywistości sama jest agresywna.

 

 

Mechanizmy oddziaływania mediów:

1.      Modelowanie

-        zapamiętywanie, a następnie zastosowanie struktury dynamicznej (S,R,W), czyli co robi model? Jak to robi? Z jakim skutkiem?

-        ważny mechanizm nabywania nowych zachowań,

-        przeważnie obserwowanie czynności,

-        naśladownictwo, identyfikacja,

-        ludzie nie tylko powtarzają zachowania modela, ale również wzbogacają je o nowe szczegóły.

2.      Katharsis

-        wg teorii Freuda jest to zachowanie lub zdarzenie, które umożliwia uwolnienie wypartych, zablokowanych emocji czy przeżyć,

-        przeżyty w trakcie oglądania telewizyjnej przemocy prowadzi do zahamowania tendencji agresywnych,

-        badanie nie potwierdziły jednoznacznie teorii.

3.      Kataliza/torowanie

-        kiedy dana osoba ogląda w mediach akt przemocy, aktywizuje ona myśli, emocje a nawet całe zachowania, które są z nim kognitywnie powiązane.

4.      Odwrażliwienie

-        oglądanie wielu aktów przemocy na ekranie czyni odbiorców mniej wrażliwymi na tego typu zachowania w rzeczywistym świecie.

5.      Usprawiedliwianie poznawcze

-        ludzie agresywni lubią oglądać programy i filmy zawierające przemoc, ponieważ mogą wówczas usprawiedliwiać własne zachowania, twierdząc, że jest ono normalne,

-        analogia: błąd atrybucyjny – atrybucja powszechności.

/Podstawowy błąd atryb...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin