Zajęcie otwarte w dniu 20. 06. 2013r.doc

(51 KB) Pobierz

Zajęcie otwarte w dniu 20.06.2013r.

Grupa: „Biedronki A” – nauczycielka Mariola Surma

Temat kompleksowy: Wkrótce wakacje

Temat zajęcia:  Ślimak, ślimak pokaż rogi

Cel główny: 
• Zapoznanie z wyglądem i sposobem życia ślimaka 
• Rozpoznawanie zwierząt żyjących na łące 
• Przygotowanie do nauki pisania i czytania , dzielenie wyrazów na sylaby z wyklaskiwaniem , wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazach : motyl , żaba , osa , mrówka itp.
• Rozwijanie mowy oraz logicznego myślenia 
• Doskonalenie sprawności manualnej

Cele szczegółowe: ( dziecko)
• Wie jak wygląda ślimak, czym się odżywia , gdzie mieszka 
• Rozwiązuje zagadki 
• Rozpoznaje zwierzęta żyjące na łące
• Potrafi podzielić nazwy mieszkańców łąki na sylaby i określić ich liczbę 
• Odpowiada na pytania dotyczące rymowanki ,
• Ilustruje ruchem treść rymowanki 
• Wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne ( w powietrzu, na tacce z piaskiem) 
Ulepi ślimaka z plasteliny
 
Metody pracy:
• Słowna – rozmowa,
• Praca z obrazkiem 
• Praca z żywym eksponatem
• Zadania stawiane dzieciom
 Ćwiczenia
• Zabawa ruchowa 

Formy aktywności dziecka:

·         zbiorowa,

·         zespołowa

·         indywidualna

Środki dydaktyczne:
- kartoniki z tekstami zagadek,

- obrazki: motyla, biedronki, pszczoły, bociana, żaby, mrówki, ślimaka itp.

- ilustracje przedstawiające różne ślimaki (winniczek, wstężyk gajowy, wstężyk ogrodowy ,
   pomrów plamisty)

- żywe ślimaki winniczki i wstężyki

- słoiki dla każdego dziecka

- tacki

- tacki z piaskiem, patyczki

- lupy

- plastelina

Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć:

W czasie wędrówek wakacyjnych możliwe, że  zawędrujecie na łąkę.  Dzisiaj przypomnimy sobie , kogo możemy spotkać na łące . Będziemy rozwiązywać zagadki.
- Kto mieszka na naszej łące?- odgadywanie zagadek

- Wyodrębnianie pierwszej głoski oraz podział na sylaby wyrazów będących rozwiązaniem zagadek  (motyla, biedronki, pszczoły, bociana, żaby, mrówki,)
 

2. Określenie tematu poprzez rozwiązanie ostatniej zagadki ślimaka

 

3. Słuchanie rymowanki ,, Ślimak , ślimak pokaż rogi              

Ślimak, ślimak pokaż rogi

dam Ci sera na pierogi,

jak nie sera to kapusty,

od kapusty będziesz tłusty.

    
4. Rozmowa na temat rymowanki:
- Co ma zrobić ślimak?

- Co obiecujemy ślimakowi ?
- Czy ślimak jada pierogi z serem?

 

2. Chciałabym, żebyście dzisiaj dowiedzieli się dużo ciekawostek na temat ślimaków -- oglądanie ilustracji

POŻYWIENIE:

Spośród roślin ozdobnych szczególnym powodzeniem cieszą się:

aksamitki, astry chińskie, cynie, prawoślazy ogrodowe, dalie, lilie białe, nasturcje,

Najchętniej zjadają z roślin sadowniczych : maliny, truskawki, poziomki.
Natomiast z warzyw: kapustę głowiastą, kapustę pekińską, sałatę, buraki ćwikłowe, marchew.

WYGLĄD I BUDOWA ŚLIMAKA:

- ślimak winniczek

- ślimak wstężyk ogrodowy  i ślimak wstężyk gajowy

- pomrów plamisty

GDZIE MIESZKA ŚLIMAK:

Mieszkają w wodzie i na lądzie. Na lądzie ślimaki lubią cieniste miejsca

NATURALNI WROGOWIE ŚLIMAKÓW:

Ślimaki są ulubionym pokarmem ptaków, jeży, ropuch, ryjówek, chrząszczy biegaczy
i jaszczurek. Także winniczki chętnie zjadają jaja innych ślimaków. 

 

4. Oglądanie i omawianie wyglądu żywych ślimaków znajdujących się na tackach.

- rozdanie tacek i lup. Na tackach znajdują się liście i pocięte truskawki.
Proszę zaobserwować razem z rodzicem :

- którego z poznanych ślimaków mamy na tacce

- jak się porusza

- gdzie ma oczy
-jak wygląda jego muszla

- czy zjada truskawkę, liście
Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela:
- Jakie zwierzę mamy na tacce?
- Do czego ślimakowi służy muszla?
- W jaki sposób porusza się ślimak?
-Czy robi to wolno, czy szybko?

 

-Założenie hodowli ślimaków - umieszczenie ślimaków w słoikach i postawienie słoików na oknie

– oddanie tacek do nauczycielki


6. Spacer ślimaków - zabawa ruchowa z elementem czworakowania z udziałem rodziców
Dzieci "ślimaki" na czworakach poruszają się w różnych kierunkach. Rodzice  zamieniają się kamyki -  ślimaki wchodzą na plecy.  Rodzice listki – ślimaki wpełzają na nich.

Na hasło "rozglądamy się" zatrzymują się, przechodzą do leżenia przodem, nogi pozostają na dywanie, unoszą się na dłoniach wyciągając jak najwyżej głowę, spoglądają w różne strony. Na hasło "ślimaki odpoczywają" kładą się na boku i odpoczywają


7.Ćwiczenia  grafomotoryczne :

Ø      Rysowanie w powietrzu

- prostej linii po której wędrował ślimak

- zygzakowatej linii

- falistej linii

-zakręconej  muszli ślimaka

 

Ø      Rysowanie w piasku:

- prostej linii po której wędrował ślimak

- zygzakowatej linii

- falistej linii

-zakręconej  muszli ślimaka

 

Ø      Rysowanie na kartkach (tacki drewniane z przypiętymi kartkami , ołówki )

 

Ø     Rysowanie na plecach  Ślimakowe masażyki” - dzieci z rodzicami dobierają się parami, siadają jedno za drugim. Dziecko siedzące z przodu zamyka oczy, a rodzic  siedzący z tyłu otwartymi dłońmi powoli rysuje na plecach partnera marsz dwóch ślimaków , a następnie palcem dużą muszlę ślimaka . Po chwili zamieniają się rolami.

9 . Praca plastyczna „Rodzina ślimaków”- lepienie z plasteliny

    - prezentacja wykonanych prac na stolikach
 

10. Chodzenie po linkach: Ułożenie z linek

- prostej linii po której wędrował ślimak i chodzenie po niej

- zygzakowatej linii i chodzenie po niej

-zakręconej  muszli ślimaka i chodzenie po niej

 

11. Podsumowanie zajęcia:

- kogo poznaliśmy dzisiaj na zajęciu

- co dzisiaj jeszcze robiliśmy na zajęciu ?

 

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin