Zajęcie otwarte w dniu 20.06.2013r.
Grupa: „Biedronki A” – nauczycielka Mariola Surma
Temat kompleksowy: Wkrótce wakacje
Temat zajęcia: Ślimak, ślimak pokaż rogi
Cel główny: • Zapoznanie z wyglądem i sposobem życia ślimaka • Rozpoznawanie zwierząt żyjących na łące • Przygotowanie do nauki pisania i czytania , dzielenie wyrazów na sylaby z wyklaskiwaniem , wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazach : motyl , żaba , osa , mrówka itp.• Rozwijanie mowy oraz logicznego myślenia • Doskonalenie sprawności manualnej
Cele szczegółowe: ( dziecko)• Wie jak wygląda ślimak, czym się odżywia , gdzie mieszka • Rozwiązuje zagadki • Rozpoznaje zwierzęta żyjące na łące• Potrafi podzielić nazwy mieszkańców łąki na sylaby i określić ich liczbę • Odpowiada na pytania dotyczące rymowanki ,• Ilustruje ruchem treść rymowanki • Wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne ( w powietrzu, na tacce z piaskiem) • Ulepi ślimaka z plasteliny Metody pracy:• Słowna – rozmowa,• Praca z obrazkiem • Praca z żywym eksponatem• Zadania stawiane dzieciom• Ćwiczenia• Zabawa ruchowa Formy aktywności dziecka:
· zbiorowa,
· zespołowa
· indywidualna
Środki dydaktyczne: - kartoniki z tekstami zagadek,
- obrazki: motyla, biedronki, pszczoły, bociana, żaby, mrówki, ślimaka itp.
- ilustracje przedstawiające różne ślimaki (winniczek, wstężyk gajowy, wstężyk ogrodowy , pomrów plamisty)
- żywe ślimaki winniczki i wstężyki
- słoiki dla każdego dziecka
- tacki
- tacki z piaskiem, patyczki
- lupy
- plastelina
Przebieg zajęć:1. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć:
W czasie wędrówek wakacyjnych możliwe, że zawędrujecie na łąkę. Dzisiaj przypomnimy sobie , kogo możemy spotkać na łące . Będziemy rozwiązywać zagadki.- Kto mieszka na naszej łące?- odgadywanie zagadek
- Wyodrębnianie pierwszej głoski oraz podział na sylaby wyrazów będących rozwiązaniem zagadek (motyla, biedronki, pszczoły, bociana, żaby, mrówki,)
2. Określenie tematu poprzez rozwiązanie ostatniej zagadki – ślimaka
3. Słuchanie rymowanki ,, Ślimak , ślimak pokaż rogi”
Ślimak, ślimak pokaż rogi
dam Ci sera na pierogi,
jak nie sera to kapusty,
od kapusty będziesz tłusty.
4. Rozmowa na temat rymowanki:- Co ma zrobić ślimak?
- Co obiecujemy ślimakowi ?- Czy ślimak jada pierogi z serem?
2. Chciałabym, żebyście dzisiaj dowiedzieli się dużo ciekawostek na temat ślimaków -- oglądanie ilustracji
POŻYWIENIE:
Spośród roślin ozdobnych szczególnym powodzeniem cieszą się:
aksamitki, astry chińskie, cynie, prawoślazy ogrodowe, dalie, lilie białe, nasturcje,
Najchętniej zjadają z roślin sadowniczych : maliny, truskawki, poziomki.Natomiast z warzyw: kapustę głowiastą, kapustę pekińską, sałatę, buraki ćwikłowe, marchew.
WYGLĄD I BUDOWA ŚLIMAKA:
- ślimak winniczek
- ślimak wstężyk ogrodowy i ślimak wstężyk gajowy
- pomrów plamisty
GDZIE MIESZKA ŚLIMAK:
Mieszkają w wodzie i na lądzie. Na lądzie ślimaki lubią cieniste miejsca
NATURALNI WROGOWIE ŚLIMAKÓW:
Ślimaki są ulubionym pokarmem ptaków, jeży, ropuch, ryjówek, chrząszczy biegaczy i jaszczurek. Także winniczki chętnie zjadają jaja innych ślimaków.
4. Oglądanie i omawianie wyglądu żywych ślimaków znajdujących się na tackach.
- rozdanie tacek i lup. Na tackach znajdują się liście i pocięte truskawki.Proszę zaobserwować razem z rodzicem :
- którego z poznanych ślimaków mamy na tacce
- jak się porusza
- gdzie ma oczy -jak wygląda jego muszla
- czy zjada truskawkę, liścieDzieci udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela:- Jakie zwierzę mamy na tacce?- Do czego ślimakowi służy muszla?- W jaki sposób porusza się ślimak?-Czy robi to wolno, czy szybko?
-Założenie hodowli ślimaków - umieszczenie ślimaków w słoikach i postawienie słoików na oknie
– oddanie tacek do nauczycielki
6. Spacer ślimaków - zabawa ruchowa z elementem czworakowania z udziałem rodziców Dzieci "ślimaki" na czworakach poruszają się w różnych kierunkach. Rodzice zamieniają się kamyki - ślimaki wchodzą na plecy. Rodzice listki – ślimaki wpełzają na nich.
Na hasło "rozglądamy się" zatrzymują się, przechodzą do leżenia przodem, nogi pozostają na dywanie, unoszą się na dłoniach wyciągając jak najwyżej głowę, spoglądają w różne strony. Na hasło "ślimaki odpoczywają" kładą się na boku i odpoczywają
7.Ćwiczenia grafomotoryczne :
Ø Rysowanie w powietrzu
- prostej linii po której wędrował ślimak
- zygzakowatej linii
- falistej linii
-zakręconej muszli ślimaka
Ø Rysowanie w piasku:
Ø Rysowanie na kartkach (tacki drewniane z przypiętymi kartkami , ołówki )
Ø Rysowanie na plecach „Ślimakowe masażyki” - dzieci z rodzicami dobierają się parami, siadają jedno za drugim. Dziecko siedzące z przodu zamyka oczy, a rodzic siedzący z tyłu otwartymi dłońmi powoli rysuje na plecach partnera marsz dwóch ślimaków , a następnie palcem dużą muszlę ślimaka . Po chwili zamieniają się rolami.9 . Praca plastyczna „Rodzina ślimaków”- lepienie z plasteliny
- prezentacja wykonanych prac na stolikach
10. Chodzenie po linkach: Ułożenie z linek
- prostej linii po której wędrował ślimak i chodzenie po niej
- zygzakowatej linii i chodzenie po niej
-zakręconej muszli ślimaka i chodzenie po niej
11. Podsumowanie zajęcia:
- kogo poznaliśmy dzisiaj na zajęciu
- co dzisiaj jeszcze robiliśmy na zajęciu ?
3
mariolusia1