cypr.pdf

(224 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI I AKTUALNYCH REFORM W EUROPIE
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
CYPR
1. Populacja uczących się i język nauczania
W 2002 r. liczba osób w wieku do 29 lat wynosiła 311 664 (43,6% ogółu ludności). W obszarach
kontrolowanych przez państwo 107 895 dzieci i młodzieży (15,1% ludności) było w wieku objętym
obowiązkiem kształcenia (6-15 lat). Urzędowymi językami nauczania są języki grecki i turecki.
2. Administracja i finansowanie edukacji
Większość uczniów w szkolnictwie podstawowym i średnim (91,3%) uczęszcza do szkół publicznych,
które są zakładane i finansowane przez państwo.
Szkoły prywatne funkcjonują głównie na zasadzie samofinansowania. Placówki, które są uznawane za
stowarzyszenia non-profit mogą być współfinansowane przez państwo i inne organizacje lub osoby
prywatne.
Ministerstwo Edukacji i Kultury odpowiada za administrację oświaty i organizację kształcenia oraz
podejmuje wszelkie decyzje dotyczące wydatkowania funduszy przez szkoły. Szereg placówek
szkolnictwa wyższego prowadzących specjalistyczne kształcenie zawodowe podlega innym resortom:
Ministerstwom Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, Rolnictwa, Zasobów Naturalnych i Środowiska,
Sprawiedliwości i Porządku Publicznego, Handlu, Przemysłu i Turystyki oraz Zdrowia. Całościowy
nadzór nad właściwym funkcjonowaniem szkół sprawuje inspektorat Ministerstwa Edukacji i Kultury.
3. Edukacja przedszkolna
Edukacja przedszkolna (tj. uczęszczanie do przedszkola) jest nieobowiązkowa dla dzieci w wieku od 3
lat do 5 lat i 8 miesięcy. Stanowi ona część kształcenia elementarnego (ang. basic education ), które
obejmuje naukę w przedszkolu ( nipiagogeia ) i szkole podstawowej ( dimotika scholeia ). Edukacja
przedszkolna podlega zasadniczo tym samym przepisom prawnym co szkolnictwo podstawowe, z
wyjątkiem przepisów szczególnych, regulujących funkcjonowanie przedszkoli komunalnych i
prywatnych.
4. Kształcenie obowiązkowe
a) Etapy
Dimotiko Scholeio (szkoła podstawowa)
Wiek: 5 lat 8 miesięcy -11 lat 8 miesięcy
Gymnasio (ogólnokształcąca szkoła średnia I stopnia) Wiek: 11 lat 8 miesięcy -15 lat
b) Kryteriaprzyjęć
Jedyne kryterium przyjęć stanowi wiek ucznia. Kształcenie w szkołach publicznych jest bezpłatne dla
wszystkich uczniów. Podstawą przyjęcia do Gymnasia jest świadectwo ukończenia szkoły
podstawowej.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Rok szkolny jest podzielony na trzy trymestry. W roku 2002/03 rok szkolny obejmował 180 dni w
szkole podstawowej i 161 pełnych dni zajęć w szkole średniej I stopnia. Lekcje (na ogół 35 w tygodniu,
1
52880941.008.png 52880941.009.png 52880941.010.png
trwające 40 minut w szkole podstawowej i 45 minut w szkole średniej I stopnia) są rozłożone na pięć
dni w tygodniu. Roczny wymiar zajęć w szkole podstawowej wynosi średnio ok. 840 godzin.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
W roku 2002/03 na 1 nauczyciela przypadało 15,6 ucznia. Klasy liczyły średnio 22,1 ucznia w publicznej
szkole podstawowej i 25,3 ucznia w publicznej szkole średniej I stopnia. Zgodnie z przepisami pierwsze
klasy szkoły podstawowej mogą liczyć od 24 do 30 uczniów, a pozostałe – 32 uczniów, natomiast w
klasach szkoły średniej I stopnia może być maksymalnie 30 uczniów. Klasy są mieszane i składają się z
uczniów w tym samym wieku. W mniejszych szkołach podstawowych istnieje możliwość łączenia kilku
klas w większe grupy. W szkole podstawowej wszystkich przedmiotów (z wyjątkiem wychowania
muzycznego, plastycznego i fizycznego w niektórych przypadkach) uczy na ogół jeden nauczyciel, a w
szkole średniej I stopnia lekcje są prowadzone przez nauczycieli przedmiotu.
e) Programyitreści nauczania
Programy i plany nauczania dla szkół podstawowych zatwierdza Rada Ministrów zgodnie z
propozycjami Ministerstwa Edukacji i Kultury. Program jest wspólny dla wszystkich szkół na tym
samym poziomie, ale na poszczególne przedmioty przeznacza się inną liczbę godzin, zależnie od
rodzaju szkoły (liczby nauczycieli).
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Nauczycieli zachęca się do przyjęcia usystematyzowanego podejścia do oceny umiejętności uczniów.
O sposobie oceny ucznia decydują w dużej mierze sami nauczyciele, którzy mają stosować takie
zróżnicowane metody, jak sprawdziany pisemne, obserwacja, komunikacja z uczniem i samoocena
ucznia.
Na zakończenie szóstej klasy uczniowie otrzymują świadectwo ukończenia szkoły podstawowej
( apolytirio ), którego posiadanie jest warunkiem przyjęcia do gimnazjum ( Gymnasio ). Końcowe
egzaminy wewnętrzne w Gymnasio ( telikes exetaseis ) są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
Podstawę świadectwa wydawanego po ukończeniu kształcenia obowiązkowego stanowią wyniki
ucznia z tych egzaminów oraz ocena ciągła.
5. Szkolnictwo średnie II stopnia
a) Rodzajekształcenia
Eniaio Lykeio (ogólnokształcąca szkoła średnia II stopnia)
Wiek: 15-18 lat
Techniki Scholi (techniczna i zawodowa szkoła średnia II stopnia)
Wiek: 15-18 lat
b) Kryteriaprzyjęć
Warunkiem przyjęcia do szkoły średniej II stopnia jest posiadanie świadectwa wydawanego na
zakończenie kształcenia obowiązkowego. Uczniowie mogą uczęszczać do wybranej szkoły w swoim
rejonie. Uczniowie, którzy nie ukończyli kształcenia obowiązkowego, mogą rozpocząć pracę lub naukę
w ramach systemu przyuczenia do zawodu ( systima mathiteias ), który funkcjonuje w oparciu o szkoły
techniczne.
c) Programyitreści nauczania
W szkołach, w których na zakończenie nauki wydaje się świadectwo ukończenia szkoły ( apolytirio ), i w
szkołach technicznych ogólne przedmioty obowiązkowe są takie same dla wszystkich uczniów. W
ramach kształcenia zawodowego przedmioty zależą od wybranej przez uczniów specjalności.
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Uczniów ocenia się w taki sam sposób, jak w ramach kształcenia obowiązkowego. Na zakończenie
ostatniej klasy Ministerstwo Edukacji i Kultury przeprowadza we wszystkich szkołach obowiązkowe
egzaminy zewnętrzne. Uczniowie otrzymują świadectwo ukończenia szkoły ( apolytirio ), które
umożliwia im podjęcie pracy, przystąpienie do egzaminów wstępnych na studia lub przyjęcie do
różnego rodzaju szkół (kolegiów i uczelni akademickich) za granicą.
2
52880941.011.png 52880941.001.png
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzajeuczelni
Studia są prowadzone w trzech różnych rodzajach uczelni: na uniwersytecie ( Panepistimio ), w
publicznych szkołach wyższych, kolegiach i instytutach ( Dimosies Scholes Tritovathmias Ekpaidefsis )
oraz prywatnych szkołach wyższych, kolegiach i instytutach ( Idiotikes Scholes Tritovathmias
Ekpaidefsis ).
b) Warunkiwstępu
Kryteria przyjęć są różne, zależnie od rodzaju uczelni. Na Uniwersytecie Cypryjskim i w publicznych
szkołach wyższych absolwenci szkół średnich II stopnia obowiązkowo przystępują do egzaminów
wstępnych, które są organizowane co roku przez Departament Szkolnictwa Wyższego Ministerstwa
Edukacji i Kultury. W przypadku studentów zagranicznych uwzględnia się na ogół świadectwa GCE
lub GCSE . Uniwersytet Cypryjski może przeprowadzać specjalne egzaminy dla studentów
zagranicznych. Prywatne kolegia wymagają świadectwa ukończenia 6-letniej szkoły średniej oraz
dobrej znajomości języka wykładowego.
c) Kwalifikacje
W cypryjskim szkolnictwie wyższym wprowadzono trójstopniową strukturę studiów, która obejmuje: 4-
letnie studia I stopnia prowadzące do pierwszego tytułu uniwersyteckiego ( Ptychio ), studia II stopnia
trwające od 1 roku do 2 lat, kończące się tytułem magistra i stanowiące uzupełnienie studiów I
stopnia, oraz studia III stopnia kończące się uzyskaniem stopnia doktora (obecnie prowadzone na
Uniwersytecie Cypryjskim, trwające od 4 do 8 lat).
Zgodnie z propozycją Ministerstwa Edukacji i Kultury dotyczącą mówienia „wspólnym głosem” w
sprawach wydawania dyplomów, wszystkie uczelnie prywatne i publiczne wprowadziły następującą
ramową strukturę kwalifikacji:
1 rok: świadectwo
2 lata: dyplom
3 lata: dyplom wyższego poziomu
4 lata: licencjat
7. Kształcenie specjalne
Podejmuje się starania o to, by niemal wszystkie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
kształciły się w szkołach ogólnodostępnych. Integrację ułatwiło wiele czynników, a głównie
zwiększenie liczby pedagogów zajmujących się kształceniem specjalnym i nauczycieli prowadzących
zajęcia w kilku placówkach, kampanie na rzecz akceptacji społecznej, seminaria dla kadry, tworzenie
klas specjalnych w szkołach ogólnodostępnych oraz wykorzystywanie odpowiednich pomocy
dydaktycznych.
8. Nauczyciele
Nauczyciele szkół publicznych mają status urzędników państwowych. Nauczyciele placówek
przedszkolnych i szkół podstawowych są absolwentami 4-letnich studiów uniwersyteckich.
Absolwentami uniwersytetu są również nauczyciele szkół średnich, którzy kończą studia za granicą
(liczba lat studiów zależy od kraju) lub na Uniwersytecie Cypryjskim (trwające 4 lata). Nauczyciele
szkół średnich kończą obowiązkowo roczne szkolenie zawodowe poprzedzające rozpoczęcie pracy.
9. Aktualne reformy i priorytety w dziedzinie edukacji
(a) Struktura systemu
Edukacja przedszkolna
Od roku szkolnego 2004/05 rząd Cypru przedłużył o rok okres kształcenia obowiązkowego, aby
objęło ono dzieci w wieku od 4 lat i 8 miesięcy do 5 lat i 8 miesięcy. Uczniowie będą uczęszczać
do szkół publicznych lub szkół prywatnych, które są uznawane przez Ministerstwo Edukacji i
Kultury.
3
52880941.002.png 52880941.003.png
Szkoły całodzienne
Po wieloletnich dokładnych analizach i przyjęciu przez Radę Ministrów decyzji nr 48.695 (z
18.11.1998) Ministerstwo Edukacji i Kultury przystąpiło do wdrażania koncepcji „ szkoły
całodziennej ” ( oloimero sholeio ) w ośmiu wybranych szkołach podstawowych (czterech w
obszarach miejskich i czterech w obszarach wiejskich). W roku szkolnym 2002/03 szkoły
całodzienne dla roczników 4-6 lat funkcjonowały w 84 szkołach podstawowych. Uczniowie
pozostają w szkole do godziny 16-ej na 5 dodatkowych godzin lekcyjnych. W tym czasie odrabiają
pracę domową pod nadzorem nauczyciela i mogą również wybrać zajęcia spośród następujących
przedmiotów: język obcy, informatyka, wychowanie fizyczne, wychowanie muzyczne, wychowanie
plastyczne, teatr, projektowanie i technika. Oprócz przedmiotów przewidzianych w programie
nauczania realizowane są programy pomocy dla uczniów w nauce współczesnej greki i
matematyki. Istnieje również możliwość prowadzenia lekcji języka greckiego dla cudzoziemców.
Gymnasio
Do nowych kluczowych zadań, którym nadano priorytetowe znaczenie w planowanej strategii
reformy na poziomie gimnazjum, należą: zaprojektowanie nowych programów nauczania,
określenie najważniejszych celów i docelowych osiągnięć oraz przyjęcie procedur
zapewniających wysoką jakość kształcenia. Najważniejsze obszary działań obejmują:
rozszerzenie nauki języków obcych, stworzenie laboratoriów językowych, zmodernizowanie
szkolnych bibliotek, powołanie koordynatora wychowawców klas, wprowadzenie technologii
informacyjno-komunikacyjnych, wzmocnienie kształcenia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi oraz organizowanie specjalnych programów i seminariów.
Kształcenie techniczne i zawodowe na poziomie średnim
Dostrzegając pilną potrzebę przeprowadzenia reform, Ministerstwo Edukacji i Kultury
przygotowało projekt reformy publicznych średnich szkół technicznych i zawodowych. Zgodnie z
nowym, zrewidowanym programem nauczania kształcenie techniczne i zawodowe na poziomie
średnim prowadzi się obecnie w dwóch profilach: teoretycznym i praktycznym. Kształcenie w
obydwu profilach trwa 3 lata. Najważniejszym elementem reformy jest zrewidowany program
nauczania, umożliwiający uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do „płynnego”
wejścia w życie zawodowe i społeczne, ubiegania się z powodzeniem o miejsce na studiach na
Cyprze i za granicą oraz uczestnictwa w uczeniu się przez całe życie. Zrewidowany program
obejmuje innowacyjne rozwiązania, które pozwalają uczniom wybrać w sposób dojrzały wiedzę i
umiejętności, jakie chcieliby zdobyć.
Eniaio Lykeio
Rok szkolny 2000/01 w cypryjskim systemie edukacji rozpoczął się od jednej z najważniejszych
zmian, jakie miały miejsce w ciągu ostatnich 20 lat w szkolnictwie średnim. Tą istotną zmianą
strukturalną było utworzenie systemu Eniaio Lykeio w całym kraju. Eniaio Lykeio zastąpiły Lykeio
prowadzące przedmioty fakultatywne, które funkcjonowały przez ponad 20 lat. Rozwój Eniaio
Lykeio koncentruje się na dwóch aspektach: uczniu i szkole. W tej koncepcji uczniowie stanowią
podmiot wszystkich działań edukacyjnych, które wspierają jego rozwój w kierunku integralnej
osobowości, w ramach systemu wartości wyznawanego przez społeczeństwo cypryjskie.
Równocześnie placówkę edukacyjną uznaje się za odrębną placówkę, która nie tylko zapewni
uczniom podstawy do kontynuowania nauki, ale także przygotuje ich do udziału w kształceniu
poprzedzającym podjęcie pracy zawodowej oraz wyposaży w wiedzę i umiejętności umożliwiające
dostęp do wolnego rynku pracy. Uczniowie mogą ułożyć swój plan lekcji w sposób elastyczny,
zgodnie ze swymi zainteresowaniami i predyspozycjami, a pomocą w tym zakresie służą im
nauczyciele z ośrodka poradnictwa zawodowego i Komitetu ds. Oceny Ścieżek Kształcenia
Uczniów. Utworzenie Eniaio Lykeio wiąże się również z szeregiem zmian wewnętrznych,
niezbędnych do urzeczywistnienia podstawowych celów tej koncepcji i decydujących o nowej
jakości tych placówek. Najistotniejsze z tych innowacji to: udoskonalenie praktyki pedagogicznej,
program lepszego wykorzystania szkolnych bibliotek, wspieranie doskonalenia zawodowego
nauczycieli, ulepszenie i zmodernizowanie pracowni i sal lekcyjnych, zmniejszenie maksymalnej
liczby uczniów w klasie, wspieranie i zmodernizowanie ośrodków poradnictwa i doradztwa
zawodowego, wprowadzenie nowego programu nauczania oraz rozszerzenie wachlarza
materiałów dydaktycznych o wiele zaktualizowanych podręczników i pomoce audiowizualne.
4
52880941.004.png 52880941.005.png
(b) Ocena
Rozważa się możliwość zastąpienia jednym egzaminem dwóch obecnie zdawanych egzaminów:
wspólnego egzaminu końcowego dla uczniów szkół średnich II stopnia i egzaminu wstępnego na
studia. Celem tej reformy jest zmniejszenie obciążeń związanych z przystępowaniem do dwóch
egzaminów w bardzo krótkim czasie. Ta koncepcja została przyjęta pozytywnie, ale nadal trwają
prace nad szczegółowymi rozwiązaniami.
(c) Kadrapedagogiczna
W roku szkolnym 1999/2000 wprowadzono nową formułę szkolenia pedagogicznego
poprzedzającego podjęcie pracy. Zgodnie z Ustawą o oświacie 180/87 szkolenie to będzie
obecnie trwać pełny rok akademicki. Nowi nauczyciele mają uczęszczać na zajęcia w Instytucie
Pedagogiki dwa razy w tygodniu – podobnie jak w ramach dotychczasowej formuły. Nowym
rozwiązaniem jest natomiast to, że w pozostałe trzy dni nauczyciele przebywają w szkole,
współpracując z nauczycielem-opiekunem. Nowy nauczyciel obserwuje lekcje prowadzone przez
opiekuna, wspólnie omawiają ich przebieg, wymieniają koncepcje i materiały, dzięki czemu nowy
nauczyciel otrzymuje wszelką niezbędną pomoc i cenne wskazówki.
W tym samym roku szkolnym rozpoczęła się realizacja specjalnego programu doskonalenia
zawodowego nauczycieli w szkołach technicznych . Nowym rozwiązaniem jest przyznawanie
punktów za zaliczenie kursu, które są uwzględniane w decyzjach o awansie. Program ma na celu
poprawę jakości kształcenia poprzez wspólną pracę na rzecz podniesienia standardów
nauczania. Nauczyciele uczestniczą w programie dobrowolnie, a zajęcia są prowadzone w
Instytucie Pedagogiki po południu i w czasie wolnym.
(d) Równość szans – integracja
W lipcu 1999 r. Izba Reprezentantów uchwaliła nową ustawę reformującą kształcenie specjalne .
Pozwala ona uniknąć klasyfikowania uczniów na podstawie niepełnosprawności (i związanej z
tym stygmatyzacji) i wprowadza dla tej grupy termin „uczniowie ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi”. Ustawa zobowiązuje do integracji tych uczniów w szkolnictwie ogólnodostępnym.
W Ministerstwie Edukacji i Kultury powołano specjalne komitety dla wszystkich trzech poziomów
kształcenia, których zadaniem jest nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy.
(e) Program nauczania
Ministerstwo Edukacji i Kultury kładzie bardzo duży nacisk na wprowadzanie technologii
informacyjno-komunikacyjnych do edukacji – zgodnie z przyjętym celem podniesienia jakości i
dostosowania kształcenia do potrzeb szybko zmieniającego się społeczeństwa. W związku z tym
we wszystkich szkołach podstawowych komputery wykorzystuje się jako narzędzie dydaktyczne,
aby rozszerzyć horyzonty uczniów, a wszystkie szkoły średnie II stopnia zostały podłączone do
Internetu.
(f) Szkolnictwowyższe
25 kwietnia 2001 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o utworzeniu Otwartego Uniwersytetu
Cypryjskiego w celu promowania idei uczenia się przez całe życie i stworzenia na Cyprze
możliwości kształcenia na odległość. Otwarty Uniwersytet Cypryjski ma rozpocząć działalność w
styczniu 2006 r. z następującą ofertą programów: studia I stopnia w dziedzinie cywilizacji greckiej,
studia II stopnia w dziedzinie zarządzania opieką zdrowotną i studia II stopnia w dziedzinie
pedagogiki.
18 grudnia 2003 r. Izba Reprezentantów zatwierdziła ustawę o utworzeniu Politechniki
Cypryjskiej, która będzie prowadzić studia m.in. na kierunkach istniejących już obecnie w
publicznych szkołach wyższych (HTI, HHIC i innych). Ustawa przewiduje również możliwość
dalszego rozwoju i tworzenia kolejnych szkół. Politechnika Cypryjska ma rozpocząć działalność w
roku akademickim 2006/07, przyjmując studentów na Wydziały Zastosowań Techniki, Opieki
Zdrowotnej, Administracji i Finansów, Technologii i Nauk o Ziemi, Sztuk Stosowanych i
Komunikacji.
Uniwersytet Cypryjski wprowadził zasady obowiązujące w Europejskim Systemie Transferu
Punktów (ECTS). W ECTS na pełny rok akademicki przypada 60 punktów, a na semestr – 30
punktów, natomiast w systemie punktowym Uniwersytetu Cypryjskiego pełny rok akademicki
odpowiada 30 punktom, a semestr 15 punktom. Stosunek punktów w tych dwóch systemach
wynosi zatem 2:1. ECTS, który jest już obecnie stosowany na niektórych kierunkach, będzie
5
52880941.006.png 52880941.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin