niemcy.pdf

(302 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
NIEMCY
1. Populacja uczących się i język nauczania
W 2002 r. liczba osób w wieku do 29 lat wynosiła 26 761 235 (32,5% ludności), a kształceniem
obowiązkowym było objętych 8 962 815 dzieci i młodzieży. Językiem nauczania jest niemiecki.
2. Administracja i finansowanie edukacji
W 2003 r. 94% uczniów uczęszczało do szkół publicznych, a pozostałe 6% - do szkół utrzymywanych
ze środków prywatnych.
W Republice Federalnej Niemiec zakres odpowiedzialności za system edukacji wynika z federalnej
struktury państwa. Zgodnie z Ustawą zasadniczą ( Grundgesetz ), za ustawodawstwo i administrację
oświatową odpowiadają przede wszystkim kraje związkowe – Landy (w systemie obejmującym
ministerstwa edukacji, kultury i nauki na szczeblu Landów, władze regionalne
( Bezirksregierung/Oberschulamt ) i władze nadzorujące szkoły na niższym szczeblu ( Schulamt )).
Dotyczy to w szczególności systemu szkolnego, szkolnictwa wyższego i kształcenia
dorosłych/kształcenia ustawicznego. Zadania rządu federalnego w dziedzinie edukacji, które zostały
określone w Ustawie zasadniczej ( Grundgesetz ), obejmują m.in. ustanawianie przepisów
wyznaczających ogólne ramy funkcjonowania szkolnictwa wyższego oraz pomoc finansową na
kształcenie/szkolenie indywidualnych osób, włącznie z promowaniem młodszej kadry naukowej.
Ustawa zasadnicza określa również formy współpracy pomiędzy szczeblem federalnym i Landami, np.
w zakresie planowania edukacji i promowania badań.
Do zadań władz nadzorujących szkoły w każdym Landzie należy przeprowadzanie inspekcji oraz
sprawowanie nadzoru pedagogicznego, nadzoru w zakresie zgodności działań z przepisami i nadzoru
w sprawach kadrowych w systemie szkolnym. W każdej szkole działa rada pedagogiczna
odpowiedzialna za sprawy dydaktyczne oraz rada szkoły (złożona z nauczycieli, rodziców i uczniów),
która ustanawia przepisy szkolne i zasady dyscypliny. Zakres uprawnień tych rad jest różny, zależnie
od Landu.
Jeśli chodzi o kształcenie w ramach tzw. duales System (dualnego systemu kształcenia zawodowego
– w zakładzie pracy i szkole), którym objęte są dwie trzecie młodzieży, kształcenie w zakładzie pracy
jest finansowane przez firmy, a komponent szkolny przez Landy. Zajęcia w zakładzie pracy odbywają
się zgodnie z koordynowanymi na szczeblu krajowym zasadami kształcenia, a programy nauczania
dotyczące zajęć szkolnych są zgodnie z tymi zasadami opracowywane przez Landy.
Kształcenie zawodowe w zakładzie pracy nadzorują stowarzyszenia prawa publicznego (np. izby
przemysłu i handlu, izby rzemieślnicze itp.).
3. Edukacja przedszkolna
W większości Landów za edukację przedszkolną odpowiadają ministerstwa ds. socjalnych. Dzieci w
wieku od 3 do 6 lat mogą uczęszczać do Kindergärten , które są prowadzone głównie przez instytucje
niepubliczne (przede wszystkim kościoły i stowarzyszenia opieki społecznej), przy czym w kosztach
obowiązkowo partycypują również rodzice, pomimo znacznych dotacji publicznych przyznawanych
tym placówkom i finansowania z innych źródeł.
2003
Wiek: 3 lata
Wiek: 4 lata
Wiek: 5 lat
Edukacja przedszkolna
58,9%
83,8%
89,8%
1
52880278.010.png 52880278.011.png 52880278.012.png
4. Kształcenie obowiązkowe
a) Etapy
Grundschule (szkoła podstawowa)
Wiek: 6-10 lat
(6-12, Berlin i Brandenburgia)
Szkoły średnie I stopnia:
- Orientierungsstufe (faza „orientacji” w różnych rodzajach szkół
lub jako odrębna jednostka organizacyjna)
- Gymnasium / Realschule / Hauptschule / Gesamtschule /Rodzaje
szkół prowadzące kilka cykli kształcenia, np. Mittelschule
Wiek: 10-12 lat
Wiek: 10/12-15/16 lat
Szkoły średnie II stopnia (zob. pkt 5)
Wiek: 15/16-18/19 lat
Kształcenie w pełnym wymiarze jest obowiązkowe w wieku od 6 do 15 lub 16 lat (zależnie od Landu),
a kształcenie w niepełnym wymiarze jest obowiązkowe do wieku 18 lat dla osób, które nie uczęszczają
do szkoły w pełnym wymiarze.
b) Kryteriaprzyjęć
Na ogół dzieci przyjmuje się do Grundschule od 6 lat. Dzieci objęte obowiązkiem nauki szkolnej
wstępują do jednakowej dla wszystkich lokalnej szkoły podstawowej. Przejście ze szkoły podstawowej
do jednej z kilku rodzajów szkół średnich odbywa się zgodnie z różnymi przepisami, zależnie od
ustawodawstwa danego Landu. O wyborze szkoły średniej I stopnia decydują rodzice, na podstawie
oceny dokonanej przez szkołę podstawową. Przyjęcie do różnych szkół średnich może być
uzależnione od wyników w nauce i/lub decyzji władz edukacyjnych. Kształcenie obowiązkowe jest w
całości bezpłatne.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Rok szkolny obejmuje od 188 dni (pięciodniowy tydzień nauki szkolnej) do 208 dni (sześciodniowy
tydzień nauki szkolnej) w okresie od sierpnia do lipca. Dzienny i tygodniowy wymiar zajęć szkolnych
ustalają poszczególne Landy. Szkoły są czynne przez pięć lub sześć dni w tygodniu (w większości
przed południem). Każdy tydzień składa się z 19-28 lekcji w szkole podstawowej i 28-30 lekcji w
szkole średniej. Lekcja trwa 45 minut. Średni minimalny roczny wymiar zajęć dydaktycznych w roku
szkolnym 2002/2003wynosił 698 godzin w szkolnictwie podstawowym i od 875 do 987 godzin,
zależnie od rodzaju szkoły, w szkolnictwie średnim I stopnia.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
W 2002 r. klasy w szkołach podstawowych liczyły średnio 22 uczniów, a w szkołach średnich I stopnia
– średnio 24,5 ucznia, zależnie od rodzaju szkoły i Landu. Uczniów dzieli się na ogół na klasy według
wieku, a na poziomie średnim tworzy się również grupy w ramach niektórych przedmiotów. Klasy szkół
podstawowych mają początkowo jednego nauczyciela do wszystkich przedmiotów, natomiast w
szkołach średnich uczą nauczyciele przedmiotu.
e) Programyitreści nauczania
Ministerstwa w Landach ustalają program nauczania, zalecają metody nauczania i zatwierdzają
podręczniki. Do przedmiotów nauczanych w szkole podstawowej należą: czytanie, pisanie, arytmetyka,
Sachunterricht – wprowadzenie do przedmiotów przyrodniczych i społecznych, wychowanie plastyczne,
wychowanie muzyczne, wychowanie fizyczne i religia. Programy nauczania na poziomie średnim zależą
od rodzaju placówki, ale zwykle stanowią kontynuację przedmiotów ze szkoły podstawowej i obejmują co
najmniej jeden język obcy oraz przedmioty przyrodnicze i społeczne.
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Na wszystkich poziomach powszechną praktyką jest ocena ciągła, prowadzona w oparciu o
wypowiedzi pisemne i ustne. Niektórzy uczniowie muszą powtarzać klasę. Uczniowie, który osiągnęli
2
52880278.013.png 52880278.001.png 52880278.002.png
zadawalający poziom na zakończenie nauki w szkole średniej I stopnia, otrzymują świadectwo
ukończenia szkoły. W większości przypadków oceny dokonuje nauczyciel.
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
a) Rodzajekształcenia
Kształcenie ogólne na poziomie średnim II stopnia ( Gymnasiale Oberstufe ) w
następujących rodzajach szkół:
Gymnasium / Berufliches Gymnasium / Fachgymnasium / Gesamtschule
16-18/19 lat
Kształcenie zawodowe
Berufsfachschule (szkoła zawodowa prowadząca kształcenie w pełnym wymiarze) 15/16-18 lat
Fachoberschule (szkoła zawodowa prowadząca kształcenie w pełnym wymiarze) 16-18 lat
Berufsoberschule (szkoła zawodowa prowadząca kształcenie w pełnym wymiarze) 18-19 lat
Duales System (System dualny: kształcenie w szkole zawodowej w niepełnym
wymiarze i kształcenie w zakładzie pracy w niepełnym wymiarze)
15/16-18/19 lat
b) Kryteriaprzyjęć
Warunkiem przyjęcia do gymnasiale Oberstufe (II stopień w Gymnasium ) jest posiadanie świadectwa
ukończenia szkoły średniej I stopnia z zadawalającymi ocenami. Warunki przyjęć do szkół zawodowych
kształcących w pełnym wymiarze zależą od rodzaju wybranej szkoły.
Duales System jest otwarty dla wszystkich absolwentów szkół średnich I stopnia, niezależnie od
wyników w nauce.
c) Programyitreści nauczania
Programy nauczania są zróżnicowane i zależne od rodzaju kształcenia na poziomie średnim II
stopnia. Uczniowie gymnasiale Oberstufe obowiązkowo uczą się przedmiotów z następujących trzech
grup: języki/literatura/przedmioty humanistyczne, przedmioty społeczne oraz matematyka/przedmioty
przyrodnicze/technika. Programy kształcenia zawodowego w Berufsfachschulen obejmują język
niemiecki, przedmioty społeczne, matematykę, przedmioty przyrodnicze, język obcy i wychowanie
fizyczne oraz przedmioty zawodowe.
Kształcenie zawodowe w duales System przygotowuje do pracy w 350 zawodach we wszystkich
dziedzinach gospodarki, zgodnie z ustalanymi na szczeblu krajowym zasadami kształcenia (komponent w
zakładzie pracy) i według programów nauczania ustalonych przez Landy (zajęcia w szkole).
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Uczniowie, którzy zdali maturę ( Abiturprüfung ), otrzymują Zeugnis der Allgemeinen Hochschulreife
świadectwo uprawniające do podjęcia studiów wyższych. Szkoły zawodowe w pełnym wymiarze
przygotowują uczniów do wykonywania określonego zawodu lub podjęcia studiów ( Zuegnis der
Fachgebundenen Hochschulreife i Fachhochschulreife ). Kandydaci z duales System zdają egzamin
końcowy przed komisją egzaminacyjną, złożoną z przedstawicieli właściwych organów (izb
rzemieślniczych, izb przemysłu i handlu, izb wolnych zawodów lub innych stowarzyszeń prawa
publicznego) i otrzymują świadectwo końcowe od właściwego organu. Równolegle Berufsschule
wydaje świadectwo ukończenia szkoły, jeżeli uczeń/praktykant uzyskał co najmniej dostateczne oceny
ze wszystkich przedmiotów.
3
52880278.003.png 52880278.004.png 52880278.005.png
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzajeuczelni
System szkolnictwa wyższego obejmuje uczelnie i inne placówki, które prowadzą studia
przygotowujące do podjęcia pracy w określonym zawodzie. Do uczelni zalicza się: Universitäten
(uniwersytety) i równorzędne uczelnie ( Technische Hochschulen / Universitäten , Pädagogische
Hochschulen , Theologische Hochschulen ), Kunsthochschulen (kolegia sztuk pięknych),
Musikhochschulen (kolegia muzyczne) i Fachhochschulen (uczelnie prowadzące studia w dziedzinach
nauk stosowanych). Do szkolnictwa wyższego należą również Berufsakademie , funkcjonujące w
niektórych Landach, które łączą kształcenie akademickie w Studienakademie z praktycznym
kształceniem zawodowym w zakładzie pracy, zgodnie z zasadą systemu dualnego.
b) Warunkiwstępu
Zeugnis der Allgemeinen Hochschulreife uprawnia posiadacza do podjęcia studiów na wszystkich
kierunkach we wszystkich uczelniach. Zuegnis der Fachgebundenen Hochschulreife uprawnia do
podjęcia studiów na określonych kierunkach na uniwersytecie lub równorzędnej uczelni. Warunkiem
przyjęcia na studia w kolegiach sztuk pięknych i kolegiach muzycznych jest na ogół posiadanie
Zeugnis der Allgemeinen Hochschulreife i dokumentów potwierdzających zdolności artystyczne.
Warunkiem wstępnym przyjęcia do Fachhochschule lub Berufsakademie jest posiadanie
Fachhochschulreife lub Allgemeine / Fachgebundene Hochschulreife . Wszyscy kandydaci, którzy
spełniają wymogi wstępne, zostają zapisani na wybrane studia i nie stosuje się żadnych specjalnych
procedur selekcji.
Jeżeli na niektórych kierunkach liczba kandydatów przekracza liczbę dostępnych miejsc, miejsca
przydziela się na podstawie selekcji, którą przeprowadza się na szczeblu krajowym/regionalnym lub w
danej uczelni. Głównymi kryteriami są: średnia ocen uzyskanych przez kandydata, podana na
świadectwie kwalifikującym do podjęcia studiów, oraz okres czasu pomiędzy otrzymaniem świadectwa
i złożeniem podania o przyjęcie na studia. Stosuje się również takie dodatkowe procedury, jak
wywiady i sprawdziany z określonych przedmiotów. Od 2005 r. nauka w uczelniach finansowanych ze
środków publicznych jest nadal bezpłatna na poziomie studiów prowadzących do pierwszego tytułu
zawodowego, który uprawnia do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również na poziomie
następnego cyklu studiów, prowadzącego do drugiego tytułu zawodowego. Nie wyklucza to jednak
możliwości pobierania opłat administracyjnych za rejestrację i czesnego za dodatkowe zajęcia, czy
opłat od studentów nie uzyskujących zaliczeń w ustalonych terminach.
c) Kwalifikacje
Kwalifikacje uzyskiwane w szkolnictwie wyższym są uzależnione od czasu trwania i rodzaju studiów.
Studia na uniwersytecie lub w równorzędnej uczelni kończą się egzaminem akademickim (egzaminem
dyplomowym ( Diplom-Prüfung ) lub magisterskim ( Magister-Prüfung )), egzaminem państwowym,
egzaminem eklezjastycznym (w dziedzinie teologii) lub egzaminem artystycznym. W celu
dostosowania systemu szkolnictwa wyższego do struktury tytułów zawodowych, która opiera się na
dwustopniowości, od 1998 r. we wszystkich uczelniach wprowadza się nowy system studiów
licencjackich/inżynierskich i magisterskich.
Studia w Fachhochschulen prowadzą do tytułu zawodowego „dyplomowany” – Diplom ( FH ) oraz
tytułów licencjata/inżyniera i magistra. Studenci, którzy zdali egzamin w Berufsakademien , mogą
otrzymać tytuł Diplom (do którego dodaje się skrót BA – od Berufsakademie ) lub tytuł zawodowy
licencjata/inżyniera.
Uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora mają Universitäten (uniwersytety) i
równorzędne uczelnie. Absolwenci Fachhochschule , posiadający tytuł zawodowy magistra lub Diplom
( FH ), mogą zostać przyjęci na studia doktoranckie na uniwersytecie, po spełnieniu określonych
dodatkowych wymogów.
7. Kształcenie specjalne
Kształcenie prowadzi się głównie w szkołach specjalnych, ale wprowadzono również programy
służące integracji uczniów i studentów ze specjalnymi potrzebami w szkolnictwie ogólnodostępnym. W
2002 r. do odrębnych szkół uczęszczało jedynie nieco ponad 4,8% wszystkich uczniów szkół
podstawowych i średnich, a coraz większa liczba uczniów ze specjalnymi potrzebami kształciła się w
środowiskach integracyjnych (13,3% wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). W
dualnym systemie kształcenia zawodowego pomoc, uregulowaną prawnie ( Sozialgesetzbuch III ),
4
52880278.006.png 52880278.007.png
zapewnia się młodzieży mającej specjalne problemy w nauce lub społecznie upośledzonej (np. pomoc
w kształceniu w miejscu pracy lub kształceniu zawodowym w placówkach poza miejscem pracy). W
2002 r. pomoc tego rodzaju otrzymało 8,8% z ok. 1,62 mln uczniów/praktykantów.
8. Nauczyciele
Cała kadra zajmująca się edukacją przedszkolną posiada średnie wykształcenie. Nauczyciele szkół
podstawowych i średnich kształcą się na uniwersytetach oraz w kolegiach sztuk pięknych i kolegiach
muzycznych; zdają oni pierwszy i drugi Staatsprüfung (egzamin państwowy), na ogół z dwóch
przedmiotów i pedagogiki. Nauczyciele szkół podstawowych są nauczycielami przedmiotów
zintegrowanych, a nauczyciele szkół średnich specjalizują się w określonych przedmiotach.
Nauczyciele są na ogół zatrudniani przez Land i mają z reguły status urzędnika państwowego.
9. Aktualne reformy i debaty w dziedzinie edukacji
Ze względu na federalną strukturę Niemiec, dyskusje o reformach prowadzi się zarówno na szczeblu
Landów, jak i na szczeblu federalnym. Wprawdzie za wdrażanie reform w podległych im systemach
odpowiadają zasadniczo poszczególne Landy, współpracują one ze sobą w ramach
Kultusministerkonferenz (Konferencji Ministrów Edukacji i Kultury) w sprawach mających istotne
znaczenie dla wszystkich Landów, przygotowując podstawy do reform edukacyjnych w formie
wspólnych zaleceń. Forum dyskusyjnym dla wszystkich spraw związanych z edukacją, dotyczących
zarówno rządu federalnego, jak i Landów, jest Bund-Länder Kommission für Bildungsplanung und
Forschungsförderung (Komisja Bund-Länder ds. Planowania Edukacji i Promowania Badań), w
ramach której współpraca między szczeblem federalnym i Landami odbywa się zgodnie z art. 91b
Konstytucji Niemiec. Jednym ze stałych organów doradczych Federacji i Landów jest również
Wissenschaftsrat (Rada Naukowa), która opracowuje zalecenia dotyczące treści programowych i
struktury uczelni oraz rozwoju nauki i badań.
Poniższy przegląd przedstawia wyłącznie te reformy, które mają szczególnie istotne znaczenie i
dotyczą szczebla federalnego.
Najważniejsze obszary/aspekty reform w fazie przygotowywania lub planowania
Zapewnianie jakości kształcenia w szkołach, wprowadzenie standardów wymagań
obowiązujących wszystkie Landy oraz wprowadzenie składanych regularnie przez rząd
federalny i Landy raportów dotyczących niemieckiego systemu edukacji
Działania służące zmniejszeniu zależności pomiędzy statusem społecznym i materialnym
uczniów a ich wynikami w nauce
Wspieranie edukacji wczesnoszkolnej i zapewnienie lepszej pomocy indywidualnej uczniom
Wprowadzenie całodziennych zajęć i opieki w szkołach
Wspieranie kształcenia dzieci z rodzin migrantów, zwłaszcza w aspekcie nauki języka
niemieckiego
Podnoszenie poziomu umiejętności czytania oraz umiejętności z zakresu matematyki i nauk
ścisłych
Tworzenie przyszłościowo ukierunkowanych programów kształcenia nauczycieli
Wzmacnianie autonomii uczelni w powiązaniu z ewaluacją, mechanizmami finansowania
uzależnionego od efektywności, zmianą ustawy o służbie cywilnej
Realizacja celów Procesu Bolońskiego poprzez wprowadzanie nowego systemu studiów
dwustopniowych, z tytułami zawodowymi licencjata/inżyniera i magistra
Podnoszenie międzynarodowej atrakcyjności Niemiec jako miejsca studiowania
Rozwój konkurencyjnych w skali międzynarodowej i sprawnie funkcjonujących uczelni oraz
sieci placówek prowadzących wysokiej jakości badania naukowe
Promowanie nowej generacji nauczycieli akademickich i naukowców
Reforma procedur przyjmowania na studia w uczelniach (przydział miejsc na studiach)
Kształcenie na odległość i nowoczesne media w dydaktyce w szkolnictwie wyższym
5
52880278.008.png 52880278.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin