polska.pdf

(103 KB) Pobierz
Microsoft Word - Polska.PL.April2008inprogress.doc
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
POLSKA
1. Populacja ucz Ģ cych si ħ i j ħ zyk nauczania
W 2006 r. liczba osób w wieku poniŇej 29 lat wynosiła 15 214 875, co stanowiło 39,9% ogółu ludnoĻci,
natomiast liczba dzieci w wieku obowiĢzku szkolnego wynosiła 4 954 097, co stanowiło 13,0 % ogółu
ludnoĻci. Jħzykiem nauczania jest jħzyk polski.
2. Administracja i finansowanie edukacji
5 maja 2006 roku powstały dwa odrħbne ministerstwa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa WyŇszego.
W roku szkolnym 2006/07 niemal wszyscy uczniowie (98%) uczħszczali do szkół publicznych.
WiħkszoĻę Ļrodków finansowych pochodzi z budŇetu paıstwa. Sprawy administracyjne i
organizacyjne oraz decyzje dotyczĢce wykorzystywania Ļrodków finansowych przez szkoły sĢ
przedmiotem konsultacji pomiħdzy szkołĢ i organem prowadzĢcym szkołħ, tj. gminĢ (w przypadku
przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów) lub powiatem (w przypadku szkół
ponadgimnazjalnych). Nadzór pedagogiczny nad szkołami sprawuje bezpoĻrednio ministerstwo
edukacji, a w jego imieniu zadania w tym zakresie wykonujĢ kuratoria oĻwiaty.
IstotnĢ funkcjħ doradczĢ przy tworzeniu polityki szkolnictwa wyŇszego w Polsce pełni Rada Główna
Szkolnictwa WyŇszego.
3. Edukacja przedszkolna
Ten poziom edukacji uznaje siħ za pierwszy szczebel systemu oĻwiaty. Edukacja przedszkolna
obejmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Od roku 2004/05 dzieci w wieku 6 lat obowiĢzkowo koıczĢ tzw.
klasħ zerowĢ, przygotowujĢcĢ do nauki w szkole podstawowej. Klasy zerowe funkcjonujĢ przy
przedszkolach lub szkołach podstawowych, a ich prowadzenie naleŇy do zadaı gminy.
Za uczħszczanie do przedszkoli publicznych (na ĻciĻle okreĻlonych zasadach) i prywatnych moŇna
pobieraę opłaty. Zgodnie z ustawĢ o systemie oĻwiaty jednym z zadaı gminy jest organizowanie i
prowadzenie przedszkoli publicznych i zapewnienie w nich bezpłatnych zajħę w ramach podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, w czasie nie krótszym niŇ 5 godzin dziennie. Rodzice
dzieci pozostajĢcych w przedszkolu dłuŇej niŇ 5 godzin płacĢ za dłuŇszy czas pobytu i dodatkowe
zajħcia. Ponadto poszczególne gminy, stosownie do potrzeb, organizujĢ róŇne formy pomocy dla
rodzin z małymi dzieęmi ŇyjĢcych w szczególnie trudnych warunkach materialnych: np. zwolnienie
czħĻciowe lub całkowite z opłat za korzystanie z przedszkoli, pomoc materialnĢ i rzeczowĢ.
W roku szkolnym 2006/07 funkcjonowało 17 329 placówek przedszkolnych (przedszkoli i klas
zerowych przy szkołach podstawowych łĢcznie), do których uczħszczało 862 656 dzieci.
1
52880203.021.png 52880203.022.png 52880203.023.png 52880203.024.png 52880203.001.png
4. Kształcenie obowi Ģ zkowe
a) Etapy
Klasa zerowa
Wiek: 6 lat
Szkoła podstawowa (6-letnia)
Wiek: 7-13 lat
Etap I – nauczanie zintegrowane, 7-10 lat
Etap II – nauczanie przedmiotowe, 10-13 lat
Gimnazjum (3-letnia szkoła Ļrednia I stopnia)
Wiek: 13-16 lat
Etap III – nauczanie przedmiotowe
b) Kryteria przyj ħę
Kształcenie jest bezpłatne dla wszystkich uczniów. Jedynym kryterium przyjħę jest wiek (ukoıczenie 6
lat w roku kalendarzowym, w którym rozpoczyna siħ nauka w przypadku klasy zerowej oraz 7 lat w
przypadku szkoły podstawowej). Przyjħcie ucznia do gimnazjum odbywa siħ na podstawie Ļwiadectwa
ukoıczenia szkoły podstawowej (wymagane jest równieŇ przystĢpienie do zewnħtrznego sprawdzianu
po 6 klasie szkoły podstawowej). Rodzice majĢ obowiĢzek zapisaę dziecko do szkoły lub – w
przypadku klasy zerowej – przedszkola usytuowanych najbliŇej miejsca zamieszkania.
c) Dzienny/tygodniowy/roczny wymiar zaj ħę
Rok szkolny trwa ok. 185 dni, od wrzeĻnia do czerwca, i jest podzielony na dwa semestry. Lekcje
przedmiotów obowiĢzkowych (maksymalnie 23 lekcje po 45 minut na I etapie oraz maksymalnie 28 i
31 lekcji na etapach II i III) sĢ na ogół rozłoŇone na piħę dni w tygodniu.
d) Wielko Ļę klas/podział uczniów na klasy
W roku szkolnym 2006/07 stosunek liczby uczniów do liczby nauczycieli w szkole podstawowej
wynosił 13:1. Klasy liczyły Ļrednio 20 uczniów. Przepisy nie okreĻlajĢ norm dotyczĢcych wielkoĻci
klas. Podstawowym kryterium podziału uczniów na klasy jest wiek.
Na I etapie kształcenia wszystkich przedmiotów uczy jeden nauczyciel; wyjĢtek stanowiĢ lekcje jħzyka
obcego (prowadzone przez nauczycieli przedmiotu) w tych szkołach, których Ļrodki finansowe
umoŇliwiajĢ organizowanie takich zajħę. Od IV klasy lekcje prowadzĢ nauczyciele poszczególnych
przedmiotów.
e) Programy i tre Ļ ci nauczania
Na pierwszym etapie szkoły podstawowej nauczanie odbywa siħ w formie zintegrowanej, od drugiego
etapu szkoły podstawowej i w gimnazjum w podziale na przedmioty i w formie ĻcieŇek
miħdzyprzedmiotowych. Podstawy programowe dla nauczania zintegrowanego, przedmiotowego i w
ramach ĻcieŇek miħdzyprzedmiotowych sĢ takie same dla wszystkich uczniów.
Szkoły (nauczyciele) mogĢ wybieraę podrħczniki z listy zatwierdzonej przez ministerstwo edukacji, a
takŇe samodzielnie decydowaę o stosowanych metodach nauczania i oceny, wprowadzaniu
innowacyjnych metod nauczania i wyborze programów nauczania (z listy zatwierdzonej przez
ministerstwo edukacji). MogĢ równieŇ opracowywaę własne programy nauczania oparte na podstawie
programowej i przedkładaę je ministerstwu do zatwierdzenia.
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Ocena wiedzy i umiejħtnoĻci uczniów w ciĢgu roku szkolnego nie jest ujednolicona w skali kraju i
pozostaje całkowicie w gestii nauczycieli. Oceny dokonuje siħ na podstawie regularnych
sprawdzianów pisemnych i ustnych. Wyniki uzyskane przez uczniów na zakoıczenie kaŇdego
semestru muszĢ zostaę zatwierdzone przez radħ pedagogicznĢ szkoły. Uczniowie, którzy nie uzyskali
zadowalajĢcych wyników powtarzajĢ klasħ decyzjĢ rady pedagogicznej.
2
52880203.002.png 52880203.003.png 52880203.004.png 52880203.005.png 52880203.006.png 52880203.007.png
System oceny zewnħtrznej w ramach kształcenia obowiĢzkowego obejmuje nastħpujĢce ujednolicone
sprawdziany i egzaminy:
Na zako ı czenie 6-letniej szkoły podstawowej (uczniowie w wieku 13 lat) – powszechny,
obowiĢzkowy sprawdzian umiejħtnoĻci wymaganych w podstawie programowej, nie majĢcy funkcji
selekcyjnej. PrzystĢpienie do tego sprawdzianu umoŇliwia rozpoczħcie nauki w gimnazjum, a jego
wyniki dostarczajĢ uczniom, rodzicom i obydwu szkołom, tj. szkole podstawowej i gimnazjum,
informacji o poziomie osiĢgniħę uczniów. Sprawdzian ten przeprowadzono po raz pierwszy w 2002 r.
Na zako ı czenie 3-letniego gimnazjum (uczniowie w wieku 16 lat) – powszechny, obowiĢzkowy
egzamin , którego wyniki podaje siħ na Ļwiadectwie gimnazjalnym. Egzamin ten pozwala sprawdzię
zdolnoĻci, umiejħtnoĻci i wiedzħ w zakresie przedmiotów humanistycznych i Ļcisłych (oraz jħzyka
obcego od 2008/09). Po raz pierwszy zewnħtrzny egzamin gimnazjalny został przeprowadzony w
2002 r. Wyniki egzaminu wraz z koıcowĢ ocenĢ osiĢgniħę uczniów decydujĢ o przyjħciu do szkół
Ļrednich II stopnia.
Wszystkie sprawdziany i egzaminy sĢ przeprowadzane przez specjalnie utworzone instytucje: 8
Okrħgowych Komisji Egzaminacyjnych, wspomaganych i nadzorowanych przez CentralnĢ Komisjħ
EgzaminacyjnĢ.
W roku szkolnym 2006/07 funkcjonowało 14 503 szkół podstawowych i 7 076 gimnazjów, do których
uczħszczało odpowiednio 2 484 820 i 1 528 755 uczniów.
5. Szkolnictwo Ļ rednie II stopnia i policealne
a) Rodzaje kształcenia
Liceum ogólnokształcĢce
Wiek: 16-19 lat
Liceum profilowane
Wiek: 16-19 lat
Technikum
Wiek: 16-20 lat
Zasadnicza szkoła zawodowa
Wiek: 16-18/19 lat
UzupełniajĢce liceum ogólnokształcĢce
Wiek: 18/19-20/21 lat
Technikum uzupełniajĢce
Wiek: 18/19-21/22 lat
Szkoła policealna
Wiek: 19-21 lat (b. rzadko: 20 lat)
We wrzeĻniu 2004 r. wprowadzono dwa rodzaje szkół: uzupełniajĢce liceum ogólnokształcĢce i
technikum uzupełniajĢce.
b) Kryteria przyj ħę
O przyjħciu ucznia do szkoły Ļredniej II stopnia decyduje liczba punktów na Ļwiadectwie
gimnazjalnym (obliczana na podstawie ocen z okreĻlonych przedmiotów i innych osiĢgniħę), włĢcznie
z liczbĢ punktów uzyskanych z egzaminu gimnazjalnego. Szczegółowe zasady przyjħę sĢ okreĻlane
przez poszczególne szkoły ponadgimnazjalne.
c) Programy i tre Ļ ci nauczania
Na poziomie szkoły Ļredniej II stopnia obowiĢzuje nauczanie przedmiotowe i w ramach ĻcieŇek
miħdzyprzedmiotowych. Ministerstwo edukacji okreĻla podstawħ programowĢ kształcenia ogólnego
dla kaŇdego rodzaju szkoły, dla kaŇdego przedmiotu i ĻcieŇki miħdzyprzedmiotowej. Nauczyciele
mogĢ wybieraę podrħczniki z listy zatwierdzonej przez ministerstwo, a takŇe samodzielnie decydowaę
o stosowanych metodach nauczania i oceny, wprowadzaniu innowacyjnych metod nauczania i
wyborze programów nauczania (z listy zatwierdzonej przez ministerstwo edukacji). MogĢ równieŇ
opracowywaę własne programy nauczania oparte na podstawie programowej i przedkładaę je
ministerstwu do zatwierdzenia.
3
52880203.008.png 52880203.009.png 52880203.010.png 52880203.011.png 52880203.012.png
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Na tym poziomie szkolnictwa uczniów ocenia siħ w ciĢgu roku w podobny sposób, jak w ramach
kształcenia obowiĢzkowego. Na zakoıczenie nauki wszystkie szkoły (z wyjĢtkiem szkół zasadniczych)
przeprowadzajĢ egzaminy maturalne. Uczniowie liceów ogólnokształcĢcych, liceów profilowanych,
liceów uzupełniajĢcych i techników, którzy zdali egzamin maturalny, otrzymujĢ Ļwiadectwo dojrzałoĻci
(wymagane do ubiegania siħ o przyjħcie na studia wyŇsze). Szkoły zasadnicze wydajĢ Ļwiadectwo
ukoıczenia szkoły zasadniczej (uprawniajĢce absolwenta do podjħcia pracy zawodowej). Szkoły
policealne przygotowujĢ uczniów do pracy zawodowej.
Egzaminy na zakoıczenie szkoły Ļredniej II stopnia sĢ ujednolicone i zewnħtrzne.
Egzamin maturalny , którego zdanie uprawnia do ubiegania siħ o przyjħcie na studia, składa siħ z
dwóch czħĻci: zewnħtrznego egzaminu pisemnego (przygotowywanego i ocenianego przez
zewnħtrzne komisje egzaminacyjne) i wewnħtrznego egzaminu ustnego (przygotowywanego i
ocenianego przez nauczycieli szkolnych).
Egzamin zawodowy (w zasadniczych szkołach zawodowych, technikach i szkołach policealnych)
składa siħ z dwóch czħĻci: czħĻci pisemnej, sprawdzajĢcej wiedzħ i umiejħtnoĻci zwiĢzane z
okreĻlonym zawodem i prowadzeniem działalnoĻci gospodarczej, oraz czħĻci praktycznej,
sprawdzajĢcej umiejħtnoĻci niezbħdne do wykonywania danego zawodu.
Wszystkie sprawdziany i egzaminy sĢ przeprowadzane przez specjalnie utworzone instytucje – 8
Okrħgowych Komisji Egzaminacyjnych, wspomaganych i nadzorowanych przez CentralnĢ Komisjħ
EgzaminacyjnĢ.
W roku szkolnym 2006/07 zarejestrowano 2 543 licea ogólnokształcĢce, do których uczħszczało 732
908 uczniów, 4 104 techników i liceów profilowanych, do których uczħszczało 717 475 uczniów,
1 760 zasadniczych szkół zawodowych, do których uczħszczało 229 170 uczniów, oraz 3 738 szkół
policealnych, do których uczħszczało 327 876 uczniów.
6. Szkolnictwo wy Ň sze
Od 5 maja 2006 szkolnictwem wyŇszym zajmuje siħ oddzielne ministerstwo: Ministerstwo Nauki i
Szkolnictwa WyŇszego.
a) Rodzaje uczelni
WyróŇnia siħ nastħpujĢce typy szkół wyŇszych paıstwowych: uniwersytety, politechniki, akademie
rolnicze, uczelnie ekonomiczne, uczelnie pedagogiczne, akademie medyczne, wyŇsze szkoły morskie,
akademie wychowania fizycznego, uczelnie artystyczne, uczelnie teologiczne, wyŇsze szkoły
zawodowe, szkoły resortu obrony narodowej i szkoły resortu spraw wewnħtrznych, a ponadto szkoły
wyŇsze niepaıstwowe, w tym równieŇ niepaıstwowe wyŇsze szkoły zawodowe.
Ustawa z 27 lipca 2005 r. „Prawo o szkolnictwie wyŇszym” wyróŇnia nastħpujĢce systemy studiów:
stacjonarne i niestacjonarne. Podstawowym systemem studiów sĢ studia stacjonarne, chyba Ňe statut
uczelni stanowi inaczej. Studia stacjonarne w uczelni paıstwowej sĢ bezpłatne, z wyjĢtkiem
powtarzania zajħę dydaktycznych z powodu niezadowalajĢcych wyników w nauce.
b) Warunki wst ħ pu
Warunkiem ubiegania siħ o przyjħcie na studia we wszystkich uczelniach jest posiadanie Ļwiadectwa
dojrzałoĻci. Przyjħcia odbywajĢ siħ na podstawie wyników egzaminu dojrzałoĻci. Poszczególne
uczelnie i wydziały mogĢ wprowadzaę dodatkowe wymogi (np. sprawdziany predyspozycji na
kierunkach artystycznych i sportowych).
c) Kwalifikacje
Studia zawodowe (studia pierwszego stopnia wg Ustawy z 27 lipca 2005 roku: „Prawo o szkolnictwie
wyŇszym”) trwajĢ od 3 do 4 lat. KoıczĢ siħ uzyskaniem dyplomu kwalifikacji zawodowych i tytułu
zawodowego licencjata lub inŇyniera, który uprawnia do podjħcia pracy lub kontynuowania nauki na
studiach drugiego stopnia i uzyskania tytułu magistra lub tytułu równorzħdnego. Tylko studia dzienne
na uczelniach paıstwowych sĢ nieodpłatne.
Jednolite studia magisterskie trwajĢ od 4,5 do 6 lat i sĢ prowadzone w uniwersytetach i innych
uczelniach akademickich. W ich wyniku studenci otrzymujĢ dyplom ukoıczenia studiów wyŇszych i
tytuł zawodowy magistra, magistra sztuki, magistra inŇyniera, magistra inŇyniera architekta lub
4
52880203.013.png 52880203.014.png 52880203.015.png 52880203.016.png
lekarza, lekarza dentysty, lekarza weterynarii, magistra pielħgniarstwa, magistra połoŇnictwa –
zaleŇnie od kierunku studiów. Absolwenci posiadajĢcy tytuł zawodowy magistra mogĢ ubiegaę siħ o
przyjħcie na studia doktoranckie (studia trzeciego stopnia).
W ramach dostosowywania szkolnictwa wyŇszego do zaleceı Procesu Boloıskiego wprowadzono w
Polsce:
- dwustopniowy system kształcenia (scharakteryzowany powyŇej),
- suplement do dyplomu (obowiĢzkowy we wszystkich uczelniach poczĢwszy od stycznia 2005 roku)
- system zapewniania jakoĻci kształcenia i udzielania akredytacji (Paıstwowa Komisja Akredytacyjna)
W roku akademickim 2006/07 w Polsce istniało 448 uczelni (publicznych i niepublicznych), w których
kształciło siħ 1 941 400 studentów.
7. Kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne stanowi integralnĢ czħĻę polskiego systemu edukacji, co znajduje
odzwierciedlenie we wspólnych przepisach dotyczĢcych kształcenia w placówkach ogólnodostħpnych
i kształcenia specjalnego.
Dzieci objħte sĢ odpowiedniĢ formĢ kształcenia specjalnego na podstawie orzeczenia wydanego
przez zespół specjalistów poradni psychologiczno-pedagogicznej lub zespół orzeczniczy spoza
poradni na podstawie wyników badaı psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.
WiħkszoĻę dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi kształci siħ w szkołach specjalnych lub
klasach specjalnych w szkołach ogólnodostħpnych (ich liczba stanowi 1,78% ogółu uczniów objħtych
kształceniem obowiĢzkowym). W oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych, gimnazjach i
szkołach ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2005/06 uczyło siħ 11,7% wszystkich uczniów
niepełnosprawnych.
Kształcenie dziecka majĢcego specjalne potrzeby w placówce ogólnodostħpnej wymaga pozytywnej
opinii właĻciwego organu i/lub zgody rodziców.
8. Nauczyciele
Nauczyciele muszĢ posiadaę wyŇsze wykształcenie. Rodzaj wymaganych studiów zaleŇy od poziomu
nauczania.
I. Poziom szkoły podstawowej: nauczyciel musi ukoıczyę studia pierwszego lub drugiego stopnia
(trwajĢce 3 lub 5 lat i koıczĢce siħ, odpowiednio, tytułem zawodowym licencjata lub magistra)
lub kolegium nauczycielskie (trwajĢce 3 lata i koıczĢce siħ dyplomem).
II. Poziom gimnazjum: wymagany tytuł zawodowy licencjata lub magistra.
III. Poziom szkoły ponadgimnazjalnej: wymagany tytuł zawodowy magistra.
Warunkiem nauczania na wszystkich poziomach edukacji jest równieŇ ukoıczenie kwalifikacyjnego
kursu pedagogicznego (posiadanie tzw. przygotowania pedagogicznego).
Wg obowiĢzujĢcych standardów kształcenia, nauczyciel powinien posiadaę przygotowanie
pedagogiczne, przygotowanie do nauczania dwóch przedmiotów, powinien opanowaę umiejħtnoĻę
obsługi komputera i znaę jħzyk obcy (na poziomie B2, B2+ według Common European Framework of
Reference for Languages – Europejski System Opisu Kształcenia Jħzykowego).
Znowelizowana Karta Nauczyciela, uchwalona 18 lutego 2000 r., wprowadziła cztery nastħpujĢce
stopnie awansu zawodowego nauczyciela:
nauczyciel staŇysta,
nauczyciel kontraktowy,
nauczyciel mianowany,
nauczyciel dyplomowany.
Nauczyciele dyplomowani z wybitnymi osiĢgniħciami mogĢ równieŇ otrzymaę tytuł honorowego
profesora oĻwiaty.
5
52880203.017.png 52880203.018.png 52880203.019.png 52880203.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin