slowacja.pdf

(245 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI I AKTUALNYCH REFORM W EUROPIE
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
SŁOWACJA
1. Populacja uczących się i język nauczania
Według stanu na dzień 31.12.2003 r. liczba osób w wieku do 29 lat wynosiła 2 297 670 (42,7% ogółu
ludności), a w wieku objętym obowiązkiem szkolnym (6-16 lat) było 777 694 dzieci i młodzieży (13,2%
ogółu ludności). Urzędowym językiem nauczania jest język słowacki i – w niektórych regionach – język
mniejszości (węgierski, ukraiński, niemiecki lub bułgarski).
2. Administracja i finansowanie edukacji
Większość uczniów i studentów (w roku szkolnym 2003/04 95,2% ogółu uczniów i studentów
kształcących się w pełnym wymiarze na poziomie od edukacji przedszkolnej do szkolnictwa
wyższego) uczęszczała do placówek publicznych, które są organizowane i prowadzone bezpośrednio
przez władze publiczne.
Zakres kompetencji, organizacja i zadania organów administracji państwowej w dziedzinie edukacji (z
wyjątkiem szkolnictwa wyższego), gmin, regionów i organów samorządowych są określone w Ustawie
nr 596/2003 Kodeksu funkcjonowania administracji państwowej i samorządu w dziedzinie edukacji. Od
1 stycznia 2004 r. obowiązuje Ustawa nr 597/2003 o finansowaniu szkół podstawowych i średnich
oraz placówek edukacyjnych, której podstawę stanowią normatywne koszty kształcenia w przeliczeniu
na 1 ucznia.
Ministerstwo Edukacji Republiki Słowackiej, jako organ centralny administracji państwowej, kieruje
pracami administracji państwowej w dziedzinie edukacji i sprawdza ich wykonanie. Ministerstwo
podejmuje przede wszystkim decyzje w sprawie sieci placówek edukacyjnych, ustala zasady
kierowania działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkół oraz opracowuje projekty aktów prawnych i
koncepcje rozwoju systemu edukacji.
Na szczeblu regionalnym administrację ogólną reprezentuje 8 regionalnych urzędów oświatowych.
Mają one tę samą siedzibę i taki sam terytorialny zakres kompetencji jak samorządy regionalne.
Sprawy związane z ogólną administracją na szczeblu lokalnym leżą w kompetencjach gmin.
Jeśli chodzi o odpowiedzialność za organizację szkół i gospodarowanie środkami finansowymi,
uprawnienia decyzyjne posiadają jedynie poszczególne placówki mające osobowość prawną.
Za przeprowadzanie inspekcji w placówkach edukacyjnych, nadzór nad nauczycielami i zewnętrzną
ocenę szkół odpowiadają wyłącznie inspektorzy państwowi.
3. Edukacja przedszkolna
Edukacja przedszkolna, którą uznaje się za pierwszy szczebel systemu edukacji, obejmuje dzieci w
wieku od 3 lat (a czasem nawet młodsze) do 6 lat. Uczęszczanie do placówki przedszkolnej nie jest
obowiązkowe. W roku szkolnym 2003/04 wskaźnik skolaryzacji brutto (stosunek liczbowy wszystkich
dzieci zapisanych do przedszkoli ( materská škola ) niezależnie od wieku, włącznie z dziećmi w wieku
poniżej 3 lat i powyżej 5 lat, do całej populacji w wieku 3-5 lat) wynosił 90,8%. Edukacja przedszkolna
w placówkach publicznych jest bezpłatna, natomiast placówki prywatne pobierają opłaty.
4. Kształcenie obowiązkowe w pełnym wymiarze
Obowiązek szkolny trwa dziesięć lat – rozpoczyna się w wieku 6 lat i trwa do końca roku szkolnego, w
którym uczeń osiąga wiek 16 lat. Uczniowie uczęszczają najpierw do 9-letniej szkoły podstawowej
( základná škola ), która prowadzi kształcenie na poziomie podstawowym (klasy I-IV) i średnim I stopnia
(klasy V-IX). Większość uczniów kończy obowiązkową naukę w pełnym wymiarze po ukończeniu
1
52879915.012.png 52879915.013.png 52879915.014.png
pierwszego roku kształcenia na poziomie średnim II stopnia w szkole średniej ( gymnázium, stredná
odborná škola lub stredné odborné učilište ). Uczniowie, którzy kończą dziewiąty rok nauki w szkole
podstawowej przed przejściem do IX klasy lub nie kończą IX klasy, kontynuują obowiązkową naukę w
szkole podstawowej lub ośrodku przyuczenia do zawodu ( učilište ). Po ukończeniu IV, VI lub VIII klasy
szkoły podstawowej uczniowie mogą przejść do gimnazjum ( gymnázium ), a po IV klasie również do
konserwatorium tańca ( tanečné konzervatórium ); uczniowie ci kończą obowiązkową naukę w pełnym
wymiarze po ukończeniu drugiego roku kształcenia na poziomie średnim II stopnia.
a) Etapy
Základná škola (jednolita struktura, kształcenie na
poziomie podstawowym i kształcenie ogólne na poziomie
średnim I stopnia)
Kształcenie na poziomie podstawowym (I
etap, klasy I-IV), wiek: 6-9 lat i kształcenie
ogólne na poziomie średnim I stopnia (II
etap, klasy V-IX), wiek: 10-14/15 lat
Gymnázium (kształcenie ogólne na poziomie średnim I
stopnia i pierwszy lub pierwszy i drugi rok kształcenia
na poziomie średnim II stopnia)
Wiek: 10/12/14/15/16 lat
Stredná odborná škola (kształcenie zawodowe na
poziomie średnim I stopnia i pierwszy lub pierwszy i
drugi rok kształcenia zawodowego na poziomie średnim
II stopnia)
Wiek: 10/15/16 lat
Stredné odborné učilište (pierwszy rok kształcenia
zawodowego na poziomie średnim II stopnia)
Wiek: 15/16 lat
Učilište (pierwszy rok kształcenia zawodowego na
poziomie średnim I stopnia)
Wiek: 15/16 lat
b) Kryteriaprzyjęć
Kształcenie obowiązkowe jest bezpłatne, a jedyne kryterium przyjęć stanowi wiek ucznia. Warunkiem
przyjęcia do 6- lub 8-letniego gymnázium (w wieku 10, 12 lat) jest ukończenie IV lub VI klasy szkoły
podstawowej i zdanie egzaminu wstępnego, natomiast do 5-letniego gimnazjum dwujęzycznego (w
wieku 14 lat) – ukończenie VIII klasy szkoły podstawowej i zdanie egzaminu wstępnego.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Rok szkolny 2003/04 obejmował 191 dni zajęć dydaktycznych i trwał od 1 września do 31 sierpnia.
Zajęcia (od minimum 21 do maksimum 25 lekcji trwających 45 minut dla dzieci w wieku ok. 7 lat i od
26 do 29 lekcji dla dzieci w wieku ok. 10 lat) są rozłożone na pięć dni w tygodniu. Minimalny i
maksymalny roczny wymiar zajęć dydaktycznych wynosi od 602 godzin (I klasa) do 716 godzin (IV
klasa) na pierwszym etapie i od 745 godzin (V klasa) do 831 godzin (klasy VII-IX) na drugim etapie.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
Klasy są koedukacyjne i składają się z uczniów w tym samym wieku (wyjątek stanowią klasy mieszane
z uczniami w zróżnicowanym wieku). W roku szkolnym 2003/04 na 1 nauczyciela w základná škola
przypadało średnio 14,2 ucznia (15,4 ucznia w przypadku nieuwzględniania nauczycieli z zewnątrz).
Klasy liczyły średnio 21,4 ucznia. W szkole podstawowej klasy tworzy się dla co najmniej 15 uczniów.
Maksymalna liczba uczniów wynosi 29 w klasie I i 34 w klasach II-IX. Na lekcjach, w których
uczestniczą uczniowie kilku różnych klas, maksymalna liczba uczniów wynosi 24. Na pierwszym
etapie szkoły podstawowej wszystkich przedmiotów uczy nauczyciel przedmiotów zintegrowanych,
natomiast na drugim etapie lekcje prowadzą nauczyciele przedmiotu. (Na pierwszym etapie
nauczycielami przedmiotu mogą być jedynie nauczyciele języków obcych i wychowania fizycznego.)
e) Programyitreści nauczania
W Słowacji obowiązują ogólnokrajowe programy nauczania. Przedmioty obowiązkowe są takie same
dla wszystkich uczniów. Poszczególne programy muszą zostać zatwierdzone przez Ministerstwo
2
52879915.015.png 52879915.001.png 52879915.002.png 52879915.003.png
Edukacji, zanim zaczną obowiązywać w całym kraju. Obecnie istnieje kilka rodzajów programów
nauczania. Nauczyciele mają swobodę w doborze metod nauczania i podręczników (z listy
zatwierdzonej przez Ministerstwo Edukacji).
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Za ocenę uczniów odpowiadają wyłącznie nauczyciele. Nauczyciele decydują również o tym, czy
uczniowie mający trudności w nauce muszą powtarzać klasę. Ocenę prowadzi się przez cały rok
szkolny (sprawdziany pisemne i ustne). Uczniowie otrzymują świadectwo na zakończenie pierwszego
semestru oraz każdego roku szkolnego. Na zakończenie IX klasy základná škola świadectwo
wystawia się na podstawie oceny ciągłej ucznia (bez egzaminu końcowego).
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
a) Rodzajekształcenia
Szkolnictwo średnie II stopnia
Gymnázium (drugi i wyższy lub trzeci i wyższy rok kształcenia
ogólnego na poziomie średnim II stopnia)
Wiek: 16-18/19 lat
Stredná odborná škola (drugi i wyższy lub trzeci i wyższy rok
kształcenia zawodowego na poziomie średnim II stopnia)
Wiek: 16-18/19/20 lat
Stredné odborné učilište (drugi i wyższy rok kształcenia
zawodowego na poziomie średnim II stopnia)
Wiek: 16-18/19/20 lat
Učilište (drugi i trzeci rok kształcenia zawodowego)
Wiek: 16-17/18 lat
Szkolnictwo policealne
Stredná odborná škola ( pomaturitné štúdium )
Wiek: 19/20 lat
b) Kryteriaprzyjęć
Warunkiem przyjęcia jest ukończenie ostatniej klasy 9-letniej základná škola i zdanie egzaminu
wstępnego (jeżeli taki wymóg obowiązuje w danej szkole średniej).
c) Programyitreści nauczania
Program nauczania określa się w taki sam sposób jak w ramach kształcenia obowiązkowego.
Przedmioty obowiązkowe są takie same dla wszystkich uczniów kształcących się w danym profilu.
Nauczyciele mogą dostosowywać programy nauczania do sytuacji w danym regionie i szkole oraz
zainteresowań i potrzeb uczniów.
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Uczniów ocenia się w taki sam sposób jak w ramach kształcenia obowiązkowego. Świadectwo
wydawane po zdaniu przez ucznia egzaminu końcowego ( maturitná skúška ), który przeprowadzają
wszystkie placówki (z wyjątkiem ośrodków przyuczenia do zawodu), stanowi minimalny wymóg
ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe.
Szkoły średnie II stopnia prowadzą kształcenie policealne przewidziane dla kandydatów, którzy
posiadają świadectwo ukończenia szkoły średniej. W ramach kształcenia policealnego uczniowie
uzupełniają i pogłębiają zdobyte wykształcenie, aby lepiej przygotować się do wykonywania zawodu.
Specjalizują się w wykonywaniu konkretnych prac lub uzyskują kwalifikacje zawodowe w innej
dziedzinie kształcenia niż dziedzina, z której zdawali egzamin końcowy w szkole średniej. Kształcenie
policealne prowadzi się na ogół w niepełnym wymiarze.
3
52879915.004.png 52879915.005.png 52879915.006.png 52879915.007.png
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzajeuczelni
Uczelnie prowadzą studia na trzech poziomach: studia na pierwszym poziomie trwające 3-4 lata i
kończące się uzyskaniem tytułu bakalár , studia magisterskie na drugim poziomie ( magister , inžinier ,
doktor medicíny ) i studia doktoranckie na trzecim poziomie.
Univerzita, Vysoká škola, Akadémia
Wiek: 19-21/22/23/24 lata
Stredná odborná škola (vyššie odborné štúdium) Wiek: 19-21 lat
b) Warunkiwstępu
Minimalnym warunkiem przyjęcia na studia wyższe jest posiadanie świadectwa wydawanego uczniom,
którzy zdali egzamin końcowy w szkole średniej II stopnia ( vysvedčenie o maturitnej skúške ).
Pozostałe kryteria, np. zdanie egzaminu wstępnego oraz treść i formę tych egzaminów, określają
poszczególne uczelnie.
c) Kwalifikacje
Studia krótkiego cyklu kończą się uzyskaniem tytułu Bakalár . Dyplom ten umożliwia absolwentom
podjęcie studiów magisterskich lub wejście na rynek pracy. Studenci, którzy ukończyli studia
uniwersyteckie (trwające 2-3 lata po uzyskaniu tytułu bakalár lub 5-6 lat jako odrębny cykl kształcenia),
otrzymują dyplom i tytuł inžinier , magister lub doktor (na wydziałach medycyny i weterynarii).
Posiadacze tych dyplomów mogą podjąć studia doktoranckie na uniwersytecie.
7. Kształcenie specjalne
Większość dzieci mających specjalne potrzeby edukacyjne uczęszcza obecnie do szkół specjalnych.
Struktura kształcenia specjalnego jest bardzo zbliżona do struktury kształcenia w szkolnictwie
ogólnodostępnym.
Kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na poziomie od przedszkolnego do
średniego II stopnia prowadzi się w szkołach specjalnych lub ogólnodostępnych. W szkołach
ogólnodostępnych dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może uczyć się wraz ze swymi
zdrowymi rówieśnikami w klasie ogólnodostępnej (integracja indywidualna) lub z innymi dziećmi
mającymi tego samego rodzaju upośledzenia w klasie specjalnej w szkole ogólnodostępnej (integracja
grupowa). W roku szkolnym 2003/04 uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowili
4,8% ogółu uczniów objętych kształceniem obowiązkowym (697 838 žiakov ); uczniowie kształceni
oddzielnie (w szkołach specjalnych i specjalnych klasach szkół ogólnodostępnych) stanowili 3,6%, a
uczący się w ramach integracji indywidualnej w klasach ogólnodostępnych – 1,2%.
8. Nauczyciele
Nauczyciele, którzy uczą na pierwszym etapie základná škola (jako nauczyciele przedmiotów
zintegrowanych) i drugim etapie tej szkoły (jako nauczyciele przedmiotu) oraz w szkołach średnich II
stopnia, obowiązkowo kończą studia na uniwersytecie (na poziomie magisterskim). Studia trwają 4
lata dla nauczycieli uczących na pierwszym etapie základná škola i 5 lat dla nauczycieli uczących na
drugim etapie základná škola i w szkole średniej II stopnia. Nauczyciele pracujący w szkołach
publicznych mają status urzędników państwowych.
9. Aktualne reformy i debaty w dziedzinie edukacji
(a) Materiały do dyskusji publicznej
Koncepcja edukacji i narodowy program edukacji
Jest to program przyszłościowych reform – sfinalizowany projekt Millennium i Narodowy program
edukacji w Republice Słowackiej, który został opracowany z uwzględnieniem naszych wspólnych
korzeni, historii oraz aktualnych wymogów i możliwości. Program odpowiada również na
przewidywane potrzeby i wymogi bliższej i dalszej przyszłości. W programie wytyczono pewien
kierunek czy wizję zmian prowadzących do ogólnych i konkretnych celów w dziedzinie edukacji
oraz określono sposób realizacji tych celów. Jest to istotny krok na drodze do opracowania pełnej
strategii reform, których fundament ma stanowić nowa ustawa o edukacji. Po opracowaniu
4
52879915.008.png 52879915.009.png
ostatecznej wersji obydwa dokumenty zostały przedłożone rządowi oraz Parlamentowi i
zatwierdzone pod koniec 2000 roku.
Memorandum w sprawie uczenia się przez całe życie
Nawiązując do decyzji Rady Europejskiej podjętej w Lizbonie, Komisja Europejska opracowała w
2000 roku Memorandum w sprawie uczenia się przez całe życie, którego celem jest stymulowanie
dyskusji w całej Europie na temat kompleksowej strategii wdrażania koncepcji uczenia się przez
całe życie we wszystkich sferach życia oraz określenie konkretnych kroków w realizacji tej
koncepcji.
Memorandum opiera się na koncepcji zakładającej konieczność uczenia się przez całe życie,
które ma wspierać aktywność obywatelską oraz zwiększać szanse znalezienia i utrzymania pracy.
Wprowadzając nowe podejścia w sferze uczenia się przez całe życie, memorandum koncentruje
się na 6 kluczowych obszarach (nowe podstawowe umiejętności dla wszystkich, zwiększenie
inwestycji w zasoby ludzkie, innowacje w procesie nauczania i uczenia się, uznawanie i
docenianie wartości kształcenia, zrewidowanie koncepcji poradnictwa zawodowego i opieki
psychologicznej, stworzenie szerszych możliwości kształcenia w najbliższym otoczeniu).
Ocenione i odpowiednio opracowane uwagi i koncepcje dotyczące poszczególnych kluczowych
obszarów zostały włączone do krajowego raportu Republiki Słowackiej, który został oficjalnie
przedłożony Komisji Europejskiej przez słowackie Ministerstwo Edukacji.
Koncepcja polityki państwa dotyczącej dzieci i młodzieży do roku 2007
Przedłożona koncepcja ma stanowić silny bodziec zachęcający określone resorty (ministerstwa) i
całe społeczeństwo do stosowania nowych, efektywnych podejść w odniesieniu do młodego
pokolenia. Poszczególne elementy koncepcji zostały opracowane na podstawie Porozumienia w
sprawie praw dzieci, Europejskiej karty w sprawie uczestnictwa młodzieży w życiu społeczności i
regionów, Raportu o stanie działań na rzecz dzieci i młodzieży w Republice Słowackiej oraz
wyników badań dotyczących życia dzieci i młodzieży w rodzinie, możliwości znalezienia pracy
przez młodych ludzi, sposobów spędzania wolnego czasu, pomocy i wyżywienia, ochrony przed
patologiami społecznymi, relacji ze środowiskiem itp. Młodzież jako grupa społeczna będzie
decydować o naszej przyszłości i przyszłości naszego społeczeństwa w nadchodzących latach.
(b) Koncepcje i projekty
Koncepcja poradnictwa zawodowego i opieki psychologicznej prowadzonej przez
pedagogów specjalnych
Koncepcja dalszego rozwoju szkolnictwa wyższego w Słowacji w XXI wieku (zatwierdzona
30 sierpnia 2000 r.)
Koncepcja polityki państwa w dziedzinie badań, nauki i techniki do roku 2005 (zatwierdzona
w 2000 r.)
Koncepcjakształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Projekt INFOVEK (technologie informacyjno-komunikacyjne w szkołach)
Projekt VOTEC (w dziedzinie kształcenia zawodowego).
(c) Materiały przedłożone do dyskusji w rządzie
Analizamożliwości wprowadzenia czesnego w szkołach wyższych
Polityka informatyzacji dla słowackiego społeczeństwa
Określenie potrzeb i realizacja przepisów związanych z poprawą warunków socjalnych
studentów szkół wyższych.
Najważniejsze reformy w systemie edukacji zostały przeprowadzone bezpośrednio po przemianach
politycznych, a od roku 1990 były kontynuowane zgodnie ze zmianami społecznymi i gospodarczymi.
Przemiany objęły wszystkie obszary i poziomy, tj. strukturę systemu edukacji, program nauczania,
profil absolwentów i nauczycieli itp. Obecnie rewiduje się narodową klasyfikację poziomów kształcenia
i dostosowuje ją do międzynarodowej klasyfikacji kształcenia (ISCED-97).
System edukacji opiera się w coraz większym stopniu na technologiach informacyjno-
komunikacyjnych, co powoduje konieczność zmian w treściach kształcenia.
5
52879915.010.png 52879915.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin