slowenia.pdf

(270 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI W EUROPIE
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
SŁOWENIA
1. Populacja uczących się i język nauczania
W 2003 r. kształceniem obowiązkowym było objętych 175 211 uczniów. Urzędowym językiem
nauczania jest język słoweński. W obszarze węgierskojęzycznym obowiązkowe jest dwujęzyczne
kształcenie w języku węgierskim i słoweńskim. W obszarze włoskojęzycznym funkcjonują szkoły
prowadzące kształcenie w języku włoskim, w których język słoweński jest przedmiotem
obowiązkowym, oraz szkoły prowadzące kształcenie w języku słoweńskim, w których obowiązkowym
przedmiotem jest język włoski. Istnieją także dwie szkoły międzynarodowe (angielska i francuska).
2. Administracja i finansowanie edukacji
Większość uczniów kształcących się na poziomie podstawowym, średnim I stopnia i średnim II stopnia
uczęszcza do szkół publicznych (99,4%), które są zakładane i w całości finansowane przez państwo
oraz samorządy lokalne. Szkoły prywatne, które są zakładane przez organizacje niepubliczne i
realizują programy zatwierdzane przez państwo, są dotowane przez państwo (od 85% do 100%). W
roku szkolnym 2002/2003 istniało 811 publicznych szkół powszechnych (poziomi podstawowy i średni
I stopnia) i 1 prywatna szkoła powszechna (Waldorf) oraz 138 publicznych i 5 prywatnych szkół
średnich II stopnia dla młodzieży.
Zadania administracyjne są rozdzielone między władze krajowe, władze lokalne i szkoły. Istniejące
wcześniej Ministerstwo Edukacji, Nauki i Sportu zostało podzielone (na początku 2005 r.) na dwa
nowe ministerstwa: Ministerstwo Edukacji i Sportu oraz Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego, Nauki i
Techniki. Ministerstwo Edukacji i Sportu odpowiada za opracowywanie polityki oświatowej, procedury
inspekcji, rozdział funduszy oraz wdrażanie przepisów i decyzji administracyjnych dotyczących
placówek przedszkolnych, szkół podstawowych i średnich. Władze lokalne ( občinski sveti )
odpowiadają za administrowanie placówkami przedszkolnymi i szkołami powszechnymi. Rady szkolne
( sveti šol ) odgrywają istotną rolę w procesie decentralizacji administracji. Prowadzenie inspekcji w
oświacie należy do zadań Krajowego Inspektoratu ds. Edukacji i Sportu ( Inšpektorat Republike
Slovenije za šolstvo in šport ), który podlega Ministerstwu Edukacji i Sportu. Za szkolnictwo wyższe
odpowiada Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego, Nauki i Techniki.
3. Edukacja przedszkolna
Placówki przedszkolne ( vrtci ) są zakładane przez samorządy lokalne. Uczęszczanie do tych placówek
nie jest obowiązkowe. Od roku szkolnego 2003/04 uczniowie w wieku 6 lat nie uczęszczają już na
zajęcia przygotowujące do nauki w szkole, lecz rozpoczynają naukę w 9-letniej szkole powszechnej, co
stanowi jedną z istotnych przyczyn spadku o 24% liczby dzieci uczęszczających do vrtci . Drugą
przyczyną jest ogólny niż demograficzny. Liczba dzieci w wieku przedszkolnym w 2003 r. wynosiła 54
515 (13 097 w wieku do 3 lat, 41 418 w wieku powyżej 3 lat). W roku szkolnym 2004/05 funkcjonowało
108 samodzielnych placówek przedszkolnych, 178 oddziałów przedszkolnych w szkołach powszechnych
i 18 przedszkoli prywatnych. Odsetek dzieci w wieku od 1 roku do 5 lat w placówkach przedszkolnych
wzrósł do 57,1% w roku 2002/03 i 80,8% w 2004/05. Rodzice pokrywają od 10 do 80% kosztów,
zależnie od swego dochodu.
1
52879862.011.png 52879862.012.png 52879862.013.png
4. Kształcenie obowiązkowe
a) Etapy
Osnovna šola (jednolita struktura obejmująca szkołę
podstawową i średnią I stopnia)
Nowa 9-letnia szkoła powszechna, w
pełni wprowadzona w roku 2003/04
I cykl (klasy I-III)
Wiek: 6-8 lat
II cykl (klasy IV-VI)
Wiek: 9-11 lat
III cykl (klasy VII-IX)
Wiek: 12-14 lat
X klasa – nieobowiązkowa
Ukończenie szkoły powszechnej, co obejmuje zdanie zewnętrznych egzaminów końcowych,
umożliwia uczniom przejście do wybranej szkoły średniej II stopnia. Uczniowie, którzy spełnili
określony w przepisach wymóg dotyczący kształcenia obowiązkowego i ukończyli co najmniej siedem
klas w 9-letniej szkole elementarnej, mogą kontynuować naukę w ramach krótkiego cyklu kształcenia
zawodowego.
b) Kryteriaprzyjęć
Dzieci rozpoczynają kształcenie obowiązkowe w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat. Rodzice
mają zgodnie z przepisami obowiązek i prawo wybrania szkoły publicznej lub prywatnej, bądź podjęcia
decyzji o nauce w domu. Szkoła usytuowana w danym okręgu szkolnym jest zobowiązana przyjąć
dzieci zamieszkałe na tym terenie, ale rodzice mogą wybrać inną szkołę powszechną, pod warunkiem
wyrażenia przez nią zgody. Jeśli rodzice podejmą taką decyzję, w momencie przyjmowania do szkoły
powszechnej przedmiotem oceny może być dojrzałość szkolna dziecka, a rozpoczęcie nauki szkolnej
może zostać opóźnione.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Rok szkolny obejmuje od 175 do 190 dni nauki (zależnie od przerw wakacyjnych) i trwa od 1 września
do 31 sierpnia następnego roku. Szkoły są czynne przez pięć dni w tygodniu, a minimalna liczba
godzin zajęć lekcyjnych w tygodniu wynosi od 20 (I klasa) do 30 (IX klasa), zależnie od klasy i liczby
wybranych przez ucznia przedmiotów fakultatywnych i pozaprogramowych. Uczniowie mają prawo do
5 dodatkowych dni wolnych od zajęć w ciągu roku szkolnego.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
W roku szkolnym 2002/03 na 1 nauczyciela przypadało 11,2 ucznia. W roku szkolnym 2003/04 klasy
liczyły średnio 19,55 uczniów, a w małych szkołach – 13,7 (zgodnie z przepisami maksymalna liczba
uczniów w klasie wynosi 28). W szkołach, które realizują odpowiednio dostosowane programy
nauczania dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, klasy liczą średnio 6,14 ucznia. Klasy składają się na
ogół z uczniów w tym samym wieku; w małych szkołach mogą uczyć się wspólnie uczniowie w różnym
wieku. W I cyklu uczniowie mają jednego nauczyciela do większości przedmiotów; nauczyciele
przedmiotu uczestniczą wraz z wychowawcą klasy w prowadzeniu lekcji wychowania fizycznego,
wychowania muzycznego, rysunków, jak również języków w obszarach zamieszkałych przez różne
grupy etniczne, oraz nieobowiązkowych zajęć z języków obcych. W I klasie zajęcia prowadzi dwóch
nauczycieli, przy czym drugi nauczyciel jest na ogół nauczycielem przedszkolnym lub wychowawcą
klasy (i uczy jedynie przez pół lekcji). W II cyklu, w zajęciach dydaktycznych coraz szerzej uczestniczą
nauczyciele przedmiotu, początkowo jako nauczyciele przedmiotów związanych z umiejętnościami
ekspresji i rozwojem fizycznym, oraz języków obcych. Zajęcia dydaktyczne w III cyklu (od VII do IX
klasy) prowadzą wyłącznie nauczyciele przedmiotu.
e) Programyitreści nauczania
Krajowy program nauczania, zatwierdzony przez Krajową Radę Ekspertów, nakreśla ogólne treści
przedmiotów obowiązkowych i wymagane osiągnięcia uczniów. W tak wyznaczonych ramach, szkoły i
nauczyciele określają konkretne treści przedmiotów, wybierają własne metody nauczania i dokonują
2
52879862.014.png 52879862.001.png 52879862.002.png
wyboru podręczników (z listy zatwierdzonej przez Radę Ekspertów). Obowiązkowymi przedmiotami w
szkole elementarnej są: język ojczysty (słoweński; węgierski i włoski w obszarach zamieszkałych przez
te mniejszości), jeden język obcy, matematyka, geografia, historia, wychowanie obywatelskie i etyka,
ekologia, fizyka, chemia, biologia, wiedza o społeczeństwie, wychowanie muzyczne i plastyczne,
technika (włącznie z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi), zajęcia z gospodarstwa domowego
oraz wychowanie fizyczne. W ostatnim cyklu oferta szkoły musi obejmować przedmioty obowiązkowe do
wyboru z zakresu nauk społecznych i humanistycznych oraz nauk przyrodniczych i techniki – co
najmniej trzy takie przedmioty w każdej dziedzinie. Spośród nich uczniowie muszą wybrać trzy
przedmioty, z których najwyżej dwa mogą należeć do tej samej dziedziny. Ponadto obowiązkowe są
cotygodniowe półgodzinne zajęcia wychowawcze, podczas których uczniowie dyskutują o aktualnych
sprawach, problemach osobistych, itp.
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Uczniowie są oceniani przez nauczycieli na podstawie zapisanych w programie nauczania wymagań
dotyczących osiągnięć uczniów i określonych w przepisach procedur oceny. Osiągnięcia uczniów
ocenia się w sposób ciągły na podstawie prac pisemnych, ustnych i praktycznych oraz za pomocą
sprawdzianów przeprowadzanych przez nauczycieli. Nauczyciele wystawiają w I cyklu oceny opisowe,
w II cyklu – oceny opisowe i numeryczne, natomiast w III cyklu – wyłącznie oceny numeryczne.
Uczniowie i ich rodzice regularnie otrzymują informacje o postępach przez cały rok szkolny. Na
zakończenie każdego roku szkolnego otrzymują świadectwo z ocenami z poszczególnych
przedmiotów oraz oceną za całość osiągnięć w nauce. Na zakończenie każdego cyklu przeprowadza
się egzaminy ogólnokrajowe. Po I cyklu (język ojczysty, matematyka) i II cyklu (język ojczysty,
matematyka, język obcy) egzaminy nie są jednak obowiązkowe, a wyniki nie mają wpływu na oceny
ani promocję uczniów do następnego cyklu. Są one jedynie źródłem informacji dla szkół, rodziców i
uczniów. Na zakończenie IX klasy przeprowadza się egzaminy zewnętrzne z 3 przedmiotów: języka
ojczystego, matematyki i jednego przedmiotu wybranego przez ucznia (którym może być język obcy,
przedmiot przyrodniczy lub humanistyczny). Uczniowie otrzymują końcowe świadectwo z ocenami,
które obejmują wyniki egzaminów zewnętrznych z tych przedmiotów.
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
a) Rodzajekształcenia
Splošno srednje izobraževanje – Gimnazja
(kształcenie ogólne na poziomie średnim II stopnia)
15-18 lat (cztery lata)
Srednje tehniško in strokovno izobraževanje
(kształcenie techniczne na poziomie średnim II stopnia)
15-18 lat (cztery lata)
Srednje poklicno tehniško izobraževanje
(kształcenie zawodowe/techniczne na poziomie średnim II stopnia)
15-19 lat (trzy plus dwa lata)
Srednje poklicno izobraževanje
(kształcenie zawodowe na poziomie średnim II stopnia)
15-17 lat (trzy lata)
Nižje poklicno izobraževanje
(krótki cykl kształcenia zawodowego na poziomie średnim II stopnia)
15-16-17 lat (od dwóch i pół
roku do trzech lat)
Maturitetni tečaj
(zajęcia przygotowujące do egzaminu maturalnego)
(jeden rok)
Poklicni tečaji
(policealne kształcenie zawodowe poniżej poziomu studiów wyższych)
(jeden rok)
3
52879862.003.png 52879862.004.png 52879862.005.png 52879862.006.png
b) Kryteriaprzyjęć
Kształcenie w szkole średniej II stopnia jest bezpłatne i przewidziane dla młodzieży w wieku od 15 do
19 lat. Przejście ze szkoły prowadzącej kształcenie obowiązkowe do szkoły średniej II stopnia odbywa
się zgodnie z zasadami określonymi na szczeblu krajowym, w ramach wspólnego krajowego systemu
składania podań. Szkoły z ograniczoną liczbą miejsc (głównie renomowane gimnazije ) biorą pod
uwagę wyniki uzyskane na zakończenie ostatniego roku kształcenia obowiązkowego oraz wyniki
końcowego egzaminu zewnętrznego. Bezpośrednio po ukończeniu szkoły powszechnej naukę
kontynuuje ok. 98% uczniów: około 40% wybiera gimnazije , pozostali – kształcenie techniczne lub
krótszy cykl kształcenia zawodowego. Ukończenie gimnazija lub szkoły technicznej uprawnia
absolwentów do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe.
c) Programyitreści nauczania
Podstawowe treści programowe i cele programów nauczania określają Krajowa Rada Ekspertów ds.
Kształcenia Ogólnego i Krajowa Rada ds. Kształcenia Zawodowego. W ramach kształcenia ogólnego,
przedmioty obowiązkowe (zgodnie z ogólnokrajowym programem) stanowią 80-90% programu
nauczania (język i literatura słoweńska, matematyka, dwa języki obce, historia, geografia, wychowanie
fizyczne, biologia, chemia, fizyka, wychowanie plastyczne, psychologia, socjologia, filozofia i
informatyka). W ramach kształcenia technicznego i zawodowego, przedmioty obowiązkowe i ich liczba
zależą od rodzaju kształcenia.
Srednje poklicno izobraževanje (kształcenie zawodowe na poziomie średnim II stopnia) może być
prowadzone w placówkach szkolnych lub częściowo w zakładzie pracy, jako przyuczenie do zawodu.
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Programy nauczania dla gimnazije są opracowywane na 4-letni okres kształcenia. Rok szkolny jest
podzielony na trzy okresy, kończące się oceną postępów ucznia. Ocenę przeprowadzają nauczyciele.
Kształcenie ogólne i techniczne w szkole średniej II stopnia kończy się zewnętrznym egzaminem
maturalnym ( Matura ), tzw. ogólnym egzaminem maturalnym, którego zdanie umożliwia dostęp do
wszystkich rodzajów studiów wyższych, i tzw. technicznym egzaminem maturalnym, którego zdanie
uprawnia do podjęcia studiów zawodowych; zdanie jednego dodatkowego sprawdzianu maturalnego
umożliwia dostęp do niektórych programów studiów akademickich. Ogólna Matura składa się z 5
sprawdzianów (z matematyki, języka ojczystego, języka obcego i dwóch przedmiotów do wyboru), a
techniczna Matura obejmuje 4 przedmioty (matematyka, język ojczysty, dwa przedmioty do wyboru).
Po zdaniu egzaminu maturalnego absolwenci otrzymują odrębne świadectwo, na którym podaje się
szczegółowe informacje o zdanych sprawdzianach, osiągnięty poziom i uzyskane punkty. Uczniowie,
którzy ukończyli program kształcenia zawodowego, zdają egzamin końcowy ( zaključni izpit ),
umożliwiający podjęcie pracy.
Kształcenie policealne, na poziomie poniżej studiów wyższych, ma na celu rozszerzenie lub
pogłębienie wiedzy. Programy maturalne ( maturitetni tečaj ) są przeznaczone dla uczniów, którzy nie
ukończyli gimnazija , a chcieliby podjąć studia akademickie na uniwersytecie. Programy zawodowe
( poklicni tečaj ) są przeznaczone dla osób, które nie zdały egzaminu maturalnego lub chciałyby
uzyskać kwalifikacje zawodowe i podjąć pracę. Osoby, które ukończyły trzyletnią średnią szkołę
zawodową i mają co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe, mogą zdawać mistrzowski egzamin
rzemieślniczy ( mojstrski izpit ). Po zdaniu tego egzaminu oraz krótkiego „pomostowego” egzaminu z
przedmiotów ogólnokształcących mistrzowie-rzemieślnicy mogą zostać przyjęci do wyższych kolegiów
technicznych.
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzajeuczelni
Studia są prowadzone przez uniwersytety i kolegia zawodowe. Uniwersytety państwowe i pojedyncze
wydziały (które są na ogół instytucjami prywatnymi) prowadzą na ogół studia akademickie i zawodowe
zgodnie z trójstopniowym systemem bolońskim. Kolegia zawodowe prowadzą głównie studia
zawodowe. Kolegia, które spełniają standardy akademickie dotyczące kadry i wyposażenia, mogą
również otrzymać zezwolenie na prowadzenie studiów II stopnia i studiów doktoranckich; w innym
wypadku mogą takie studia prowadzić jedynie we współpracy z uczelniami akademickimi.
Studia są także prowadzone w wyższych kolegiach technicznych ( višje strokovne šole ), w formie
dwuletniego policealnego kształcenia zawodowego, na poziomie poniżej tytułu zawodowego.
4
52879862.007.png 52879862.008.png
b) Warunkiwstępu
Ogólne kryteria przyjęć na studia są określone w przepisach i zależą również od programów
nauczania.
Warunkiem przyjęcia do policealnych kolegiów zawodowych jest ukończenie odpowiedniej
czteroletniej średniej szkoły technicznej lub gimnazija . Do kolegiów przyjmuje się również osoby, które
ukończyły odpowiednią trzyletnią średnią szkołę zawodową, mają trzyletnie doświadczenie zawodowe
i zdały dodatkowe egzaminy wstępne.
Warunkiem przyjęcia na studia akademickie jest posiadanie świadectwa potwierdzającego zdanie
ogólnego egzaminu maturalnego ( maturitetno spričevalo ) lub zdanie zawodowego egzaminu
maturalnego ( poklicna matura ) i dodatkowego egzaminu na zakończenie kształcenia w średniej szkole
technicznej.
Do podjęcia studiów zawodowych mają prawo zarówno kandydaci, którzy zdali zawodowy egzamin
maturalny, jak i kandydaci ze świadectwem z ogólnego egzaminu maturalnego. W placówkach
mających ograniczoną liczbę miejsc uwzględnia się wyniki uzyskane w szkole średniej II stopnia.
Jeżeli studia na określonych kierunkach wymagają specjalnych zdolności, bierze się również pod
uwagę wyniki specjalnych sprawdzianów umiejętności lub zdolności.
c) Kwalifikacje
Studia w kolegiach zawodowych kończą się egzaminem dyplomowym ( diplomski izpit ), który obejmuje
złożenie pracy dyplomowej i prezentację ustną. Absolwenci mogą podjąć pracę w określonych
zawodach. Od roku 1998/99 mają również możliwość przejścia na II rok studiów zawodowych
(uniwersyteckich).
W roku akademickim 2005/06 wprowadzono boloński model struktury studiów. W nowym systemie
można wybrać akademickie lub zawodowe studia prowadzące do pierwszego lub drugiego tytułu
zawodowego. Studia I stopnia (odpowiadające studiom licencjackim/inżynierskim, obejmujące od 180
do 240 punktów ECTS) trwają 3 lub 4 lata. Studia na wyższym poziomie, prowadzące do tytułu
Magisterij , wymagają pięciu lat nauki w ramach długiego jednolitego cyklu lub uzyskania od 60 do 120
punktów ECTS po ukończeniu studiów I stopnia (4+1 lub 3+2).
Studia doktoranckie trwają teoretycznie 3 lata (180 punktów ECTS), a warunkiem ich podjęcia jest na
ogół posiadanie tytułu zawodowego magistra. Na studia doktoranckie mogą zapisać się osoby, które
ukończyły następujące studia:
- studia II stopnia,
- studia, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji w określonym zawodzie, regulowanym
dyrektywami UE, i odpowiadają 300 punktom,
- co najmniej 4-letnie studia I stopnia na odpowiednim kierunku, jeżeli kandydat wykaże się
również ewidentnymi osiągnięciami w badaniach naukowych lub pracy zawodowej, które
mogą zostać uznane i zaliczone jako odpowiadające 60 punktom.
7. Kształcenie dorosłych
Dla osób dorosłych prowadzi się kształcenie w tych wszystkich formach, które są przeznaczone dla
młodzieży – od kształcenia na poziomie średnim do studiów uniwersyteckich. Programy przewidziane
wyłącznie dla dorosłych prowadzą uniwersytety ludowe i szereg innego rodzaju placówek edukacyjnych.
Najbardziej rozpowszechnione są szkoły języków obcych dla dorosłych słuchaczy. Kształcenie dorosłych
prowadzi się również w formie programów doskonalenia zawodowego w zakładach pracy.
W szkołach średnich II stopnia dla dorosłych prowadzi się programy maturalne, przygotowujące do
egzaminu maturalnego. Osoby dorosłe mogą także uczestniczyć w programach kształcenia
zawodowego i zdawać zawodowy egzamin maturalny.
Specjalnie dla dorosłych wprowadzono tzw. system „certyfikacji”, oparty na kompetencjach. Jest to
system oceny i akredytacji państwowych kwalifikacji zawodowych (2000), który został przygotowany
przez Ministerstwo Pracy, Rodziny i Spraw Społecznych, we współpracy z partnerami społecznymi.
Osoby dorosłe mogą zweryfikować swe umiejętności zawodowe i uzyskać kwalifikacje na podstawie
określonego na szczeblu krajowym zestawu standardów wymagań. Uzyskanie państwowych
kwalifikacji zawodowych wymaga specjalnej procedury oceny i akredytacji, dokonywanej w oparciu o
analizę indywidualnej teczki z dokumentacją (tzw. portfolio).
5
52879862.009.png 52879862.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin