Temat kompleksowy:
„ Jestem częścią przyrody czuję się za nią odpowiedzialny ”
Temat zajęć:
„ Skąd się bierze woda – eksperymentujemy z wodą i wyciągamy wnioski ”
Forma organizacji pracy: - zespołowa, grupowa
Forma aktywności dzieci: - eksperyment
Metody : - czynna – odkrywanie, przeżywanie, działanie; słowna; oglądowa.
Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
Dziecko:
- zna właściwości wody,
- zna własne ciało,
- wie jakie ma znaczenie woda w życiu człowieka,
- posiada dużo wiadomości na temat świata,
- wie że należy dbać o środowisko,
- umie myśleć logicznie i samodzielnie,
- potrafi odczytać zdania, wyrazy, wyrazy ułożone z sylab, przyporządkować do ilustracji,
- wie jak należy współdziałać i współpracować w zespole,
Zagadnienia realizowane:
- poznanie obiegu wody w przyrodzie,
- rozumienie, że bez wody nie ma życia,
- uczenie się wykorzystywania właściwości wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmów żywych.
- rozumie że należy oszczędnie gospodarować wodą,
Przebieg zajęcia:
1.Wprowadzenie do zajęcia – wiersz pt. „Kto tam ?” (W. Faber).
2. Ćwiczenia gimnastyki mózgu: ● picie wody,
● kapturek myśliciela,
● słoń,
3. Nauczycielka zaprasza dzieci do stolika, chętne dziecko za pomocą zmysłu
dotyku odgaduje co znajduje się w tajemniczym pojemniku (śnieg).
- umieszczenie śniegu w szklanym naczyniu - naklejenie napisu śnieg. 4.Obserwacja topnienia śniegu i powstawania wody – wyciąganie wspólnych
wniosków:
- czy śnieg jest wodą?
- jak myślicie dlaczego śnieg tak szybko topi się w sali ?
- skąd się bierze woda ?
- czy taką wodę możemy pić ?
- Z pary tworzą się krople, które w postaci deszczu, po ochłodzeniu, spadają na ziemię.
- Teraz położymy na naczyniu lustro i sprawdzimy, co się stanie.
Na lustrze widać krople pary - deszczu.
- Umieszczenie metryczki z napisem – para.
6. Zapoznanie dzieci z obiegiem wody w przyrodzie - jak wędruje woda ?
Wykorzystanie sylwet- elementów – chmury, słońce, rzeka , rośliny, chmura
deszczowa.
- po jednej stronie ilustracji pada deszcz, a po drugiej świeci słońce.
- pada deszcz, a krople wody parują.
- czy my widzimy krople ?- wyciąganie wniosków.
- komu potrzebna jest woda ?
- Umieszczenie podpisów: deszcz, para, słońce, krople, chmury – odczytywanie napisów
7. Improwizacja ruchowa – „rzeka”.
8. Zaproszenie dzieci do pracy w zespołach - prośba kropelki wody –
odczytanie o co prosi kropelka wody.
- dobieranie odpowiednich podpisów do ilustracji,
- dobieranie zdań do obrazków,
- składanie puzzli „ kropelka” według wzoru, dobranie podpisu,
- składanie wyrazów z sylab, rozwiązaniem obrazek na odwrocie.
9. Umieszczenie prac w widocznym miejscu w sali.
Miejskie przedszkole Nr 9
Im. Jana Brzechwy
Jarosław
mapi101