TzHS.pdf

(1109 KB) Pobierz
1_Plastyka_KN
Testy z historii sztuki 117
7 Testy z historii sztuki
Proponowane testy dotyczà poszczególnych epok w dziejach sztuki i sà
zintegrowane z dodatkiem „Historia sztuki” do podr´cznika „Do dzie∏a!”.
Mo˝na je wykorzystaç podczas lekcji powtórzeniowych, sprawdzianów
lub prac klasowych. Testy sk∏adajà si´ z ró˝norodnych zadaƒ, sprawdzajà-
cych wiedz´ i umiej´tnoÊci uczniów. Zosta∏y opracowane wed∏ug standar-
dów wymagaƒ, które sà podstawà do przeprowadzania sprawdzianu koƒ-
czàcego szko∏´ podstawowà. W rozdziale tym zaprezentowano równie˝
mo˝liwoÊci wykorzystania dodatku „Historia sztuki” i jego korelacj´
z podr´cznikiem „Do dzie∏a!”.
Testy wraz z kartotekami
umo˝liwià kontrolowanie
osiàgni´ç uczniów.
Testy
Testy z historii sztuki skonstruowano w taki spo-
sób, aby u∏atwi∏y podsumowanie wiadomoÊci doty-
czàcych poszczególnych epok. Ka˝dy z nich zosta∏
przygotowany w dwóch wersjach: A i B. Umo˝liwia
to podzia∏ klasy na grupy. Przy wszystkich zada-
niach podano maksymalnà liczb´ punktów, jakà
mo˝na uzyskaç za prawid∏owe rozwiàzanie.
Przy tworzeniu zadaƒ uwzgl´dniono standardy
wymagaƒ b´dàce podstawà przeprowadzania spraw-
dzianu po VI klasie. W przypadku lekcji plastyki
poÊwi´conych historii sztuki szczególnie wa˝nà
rol´ odgrywajà nast´pujàce umiej´tnoÊci:
a)[...] elementy dziedzictwa kulturowego,
w szczególnoÊci zabytki architektury repre-
zentatywne dla danej epoki, polskie pieÊni
patriotyczne, [...]
f ) przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzie∏a
malarskie, rzeêby, rozpoznaje ich cechy cha-
rakterystyczne, dostrzega znaczenia dos∏ow-
ne i odkrywa sensy przenoÊne,
2) okreÊla funkcje elementów charakterystycznych
dla danego tekstu: [...]
b) pos∏uguje si´ czynnie terminami: [...] podsta-
wowymi terminami zwiàzanymi z przekaza-
mi ikonicznymi, plastykà [...],
3) rozumie znaczenia podstawowych symboli wyst´-
pujàcych w instrukcjach i w opisach: [...]
c) planów,
d) schematów,
e) innych rysunków [...].
1. Czytanie
Uczeƒ:
1) odczytuje ró˝ne teksty kultury (w tym kszta∏-
tujàce to˝samoÊç narodowà i postaw´ obywa-
telskà):
Punktacja i oceny
Do wszystkich testów do∏àczono kartoteki. Zawie-
rajà one poprawne odpowiedzi do zadaƒ zamkni´-
tych oraz przyk∏adowe rozwiàzania zadaƒ otwar-
tych. W kartotekach podano równie˝ punktacj´ za
cz´Êciowe i ca∏oÊciowe wykonanie ka˝dego zada-
nia. Poni˝ej zamieszczono propozycj´ tabeli ocen,
uwzgl´dniajàcej wszystkie testy. Pomo˝e ona w wy-
stawieniu odpowiednich stopni szkolnych.
Tabela ocen
Liczba punktów
Stopieƒ
szkolny
Sztuka
prehisto-
ryczna
Sztuka
staro˝ytna
Sztuka
wczesno-
chrzeÊcijaƒska
Sztuka
Bizancjum
Sztuka Êrednio-
wiecznej
Europy
Sztuka
odrodzenia
Sztuka XVII
i XVIII wieku
Sztuka
XIX wieku
Sztuka
XX wieku
bdb
10–9
22–21
12–10
10–9
14–13
17–15
19–18
17–15
15–13
db
8–7
20–17
9–8
8–7
12–11
14–13
17–15
14–13
12–11
dst
6–5
16–11
7–6
6–5
10–7
12–9
14–11
12–9
10–7
dop
4
10–9
5
4
6–5
8–7
10–8
8–7
6–5
ndst
3–0
8–0
4–0
3–0
4–0
6–0
7–0
6–0
4–0
393679318.047.png 393679318.048.png
118
Dodatek „Historia sztuki”
Dodatek „Historia sztuki”
b
a
d
d
f
c
Dodatek „Historia sztuki”, s. 4–5
c
e
Dodatek „Historia sztuki”, s. 34–35
„Historia sztuki” w szkole podstawowej
Ze wzgl´du na to, ˝e nie wszyscy nauczyciele pla-
styki realizujà w szkole podstawowej tematy z hi-
storii sztuki, w podr´czniku „Do dzie∏a!” znalaz∏y
si´ przede wszystkim treÊci z zakresu teorii sztuki
i warsztatu plastycznego. Natomiast wybrane za-
gadnienia dotyczàce poszczególnych epok w dzie-
jach sztuki zamieszczono w bezp∏atnym dodatku
do podr´cznika. Dzi´ki takiemu elastycznemu po-
dzia∏owi materia∏u nauczania z serii „Do dzie∏a!”
mo˝e korzystaç ka˝dy nauczyciel, bez wzgl´du na
preferowany system pracy.
Uporzàdkowany uk∏ad treÊci
W obr´bie poszczególnych jednostek tematycznych
wyst´pujà sta∏e, powtarzajàce si´ elementy, które
u∏atwiajà prowadzenie lekcji:
Czytelna oÊ czasu ukazuje, jak d∏ugo trwa∏ dany
okres w dziejach sztuki.
Krótkie wprowadzenie zawiera ogólnà charak-
terystyk´ omawianego okresu i zach´ca uczniów
do zaznajomienia si´ z poszczególnymi przyk∏a-
dami dzie∏ sztuki.
Bogaty materia∏ ilustracyjny w postaci fotogra-
fii, infografik i rysunków opatrzony jest ciekawymi
i przyst´pnie sformu∏owanymi komentarzami.
Dzi´ki temu uczeƒ poznaje kluczowe zagadnienia
i cechy danej epoki na konkretnych przyk∏adach.
„Ciekawostki” i „Warto wiedzieç” dostarczajà
dodatkowych, interesujàcych wiadomoÊci zwiàza-
nych z omawianym okresem w dziejach sztuki.
Krótkie podsumowania u∏atwiajà usystematy-
zowanie i przyswojenie najwa˝niejszych wiadomoÊci
z ka˝dego tematu.
Odniesienia do podr´cznika pomagajà rozbudo-
waç obraz danej epoki oraz po∏àczyç treÊci z zakresu
teorii i historii sztuki.
a
b
c
Co zawiera dodatek?
Dodatek „Historia sztuki” zosta∏ opracowany w taki
sposób, aby przygotowaç uczniów szko∏y podsta-
wowej do systematycznego wyk∏adu z historii
sztuki w gimnazjum. Dlatego wiadomoÊci zwià-
zane z danà epokà sà odpowiednio wyselekcjono-
wane oraz podane w zwi´z∏ej i przyst´pnej formie,
dostosowanej do wieku uczniów. Szczególnà rol´
odgrywa bogaty materia∏ ilustracyjny opatrzony
komentarzami. Dzi´ki temu uczeƒ poznaje najwa˝-
niejsze zagadnienia na konkretnych przyk∏adach
i ∏atwiej przyswaja nowe poj´cia.
d
e
f
393679318.049.png 393679318.050.png
Dodatek „Historia sztuki” 119
Korelacja dodatku i podr´cznika „Do dzie∏a!”
Podr´cznik „Do dzie∏a!”, s. 42
a
Dodatek „Historia sztuki”, s. 17
Dodatek „Historia sztuki”, s. 18
b
Jak ∏àczyç teori´ z historià sztuki?
Nauczyciele plastyki realizujà treÊci zwiàzane z hi-
storià sztuki w dwojaki sposób. Przeznaczajà na
nie osobne lekcje lub wplatajà okreÊlone zagadnie-
nia w tok zaj´ç poÊwi´conych teorii sztuki i warsz-
tatowi plastycznemu. Dlatego w zale˝noÊci od
przyj´tego przez nauczyciela systemu pracy mate-
ria∏ zamieszczony w dodatku „Historia sztuki”
mo˝na realizowaç na przemian z tematami z pod-
r´cznika lub te˝ ∏àczyç je ze sobà. W pierwszym
przypadku, zak∏adajàcym du˝à swobod´ dzia∏ania,
od indywidualnej decyzji nauczyciela zale˝y, kiedy
omawiana b´dzie dana epoka. W przypadku dru-
gim pomocne w konstruowaniu lekcji b´dà ozna-
czenia przy reprodukcjach dzie∏ w podr´czniku
odsy∏ajàce do konkretnego okresu w dziejach sztuki
oraz odniesienia do podr´cznika zamieszczone na
koƒcu ka˝dego tematu w dodatku . Na przyk∏ad
w trakcie realizacji tematu „Technika temperowa
i plakatowa” mogà byç omawiane zagadnienia doty-
czàce sztuki Bizancjum.
a
b
393679318.001.png 393679318.002.png 393679318.003.png 393679318.004.png 393679318.005.png 393679318.006.png 393679318.007.png 393679318.008.png 393679318.009.png 393679318.010.png 393679318.011.png 393679318.012.png 393679318.013.png 393679318.014.png 393679318.015.png 393679318.016.png 393679318.017.png 393679318.018.png 393679318.019.png 393679318.020.png 393679318.021.png 393679318.022.png 393679318.023.png 393679318.024.png 393679318.025.png 393679318.026.png 393679318.027.png 393679318.028.png
Test a
Sztuka
prehistoryczna
Masz przed sobà test sk∏adajàcy si´ z 5 zadaƒ. Przy ka˝dym
z nich podano liczb´ punktów, jakà mo˝na uzyskaç za poprawnà
odpowiedê. Za rozwiàzanie ca∏ego testu mo˝esz otrzymaç
maksymalnie 10 punktów.
...............................................
Imi´ i nazwisko
.......................
Data
1
Zamaluj kratk´ przy prawid∏owym dokoƒczeniu zdania.
2 p.
Zwierz´ta najcz´Êciej malowane przez ludzi prehistorycznych to:
krowy, os∏y i Êwinie.
B
bizony, konie i jelenie.
C
niedêwiedzie, lisy i borsuki.
D
koty, psy i króliki.
2
Wymieƒ 2 rodzaje materia∏ów, z których prehistoryczni malarze
sporzàdzali farby.
2 p.
..........................................................................................
..........................................................................................
3
Uzupe∏nij tekst.
2 p.
Prehistoryczne rzeêby wykonywane by∏y z .................................. oraz rogów
i koÊci zwierz´cych. Przedstawia∏y g∏ównie postacie ..................................... .
4
Rozwià˝ rebus i wyjaÊnij znaczenie otrzymanego has∏a.
3 p.
+ a +
s=c
s
Has∏o: ........................................................................................................................................
5
Zamaluj kratk´ obok naczynia, które powsta∏o w epoce
prehistorycznej.
1 p.
A
B
C
A
393679318.029.png 393679318.030.png 393679318.031.png 393679318.032.png 393679318.033.png 393679318.034.png 393679318.035.png 393679318.036.png 393679318.037.png
Test b
Sztuka
prehistoryczna
Masz przed sobà test sk∏adajàcy si´ z 5 zadaƒ. Przy ka˝dym
z nich podano liczb´ punktów, jakà mo˝na uzyskaç za poprawnà
odpowiedê. Za rozwiàzanie ca∏ego testu mo˝esz otrzymaç
maksymalnie 10 punktów.
...............................................
Imi´ i nazwisko
.......................
Data
1
Zamaluj kratk´ przy prawid∏owym dokoƒczeniu zdania.
2 p.
Najcz´stszym tematem rzeêby prehistorycznej by∏y
postacie dzieci.
B
sylwetki myÊliwych.
C
ma∏e modele domów z mieszkaƒcami.
D
wizerunki kobiet.
2
Wymieƒ 2 rodzaje materia∏ów, w których prehistoryczni rzeêbiarze
wykonywali swoje dzie∏a.
2 p.
..............................................................................................
..............................................................................................
3
Uzupe∏nij tekst.
2 p.
Prehistoryczne malowid∏a wykonywane by∏y na Êcianach ..................................... .
Przedstawia∏y g∏ównie .................................. .
4
Rozwià˝ rebus i wyjaÊnij znaczenie otrzymanego has∏a.
3 p.
+
ze
ap=c
ek=wo
Has∏o: ........................................................................................................................................
5
Zamaluj kratk´ obok naczynia, które powsta∏o w epoce
prehistorycznej.
1 p.
A
B
C
A
393679318.038.png 393679318.039.png 393679318.040.png 393679318.041.png 393679318.042.png 393679318.043.png 393679318.044.png 393679318.045.png 393679318.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin