1. Rozpoznawanie i prawidłowe nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku zwierząt, np. jeż.
2. Rozróżnianie roślin rozpoznawanych po owocach, liściach lub kwiatach, np. jarzębina, kasztanowiec.
3. Rozróżnianie i prawidłowe nazywanie spożywanych owoców i warzyw za pomocą zmysłów: smaku, dotyku, wzroku, zapachu.
4. Dostrzeganie zmian pory roku; zabarwienie liści i ich opadanie.
5. Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu: nauczycielka, woźna.
6. Poznawanie i nazywanie w czasie spacerów osób pracujących w różnych zawodach, np. listonosz oraz przekazywanie wiedzy o ich pracy, charakterystycznym ubiorze, wykonywanych czynnościach.
Sporządziła: Regina Szczepańska
Temat komplekso-wy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
1. Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji:
· posługiwanie się nazwami drzew owocowych i ich owoców;
· rozpoznawanie owoców na podstawie smaku i dotyku (posługiwanie się określeniami dotyczącymi owoców, np. słodkie, kwaśne, twarde, soczyste).
Zabawy poranne:
„Między drzewami”
„Gruszki w trawie”
Zestaw zabaw ruchowych:
„W sadzie”
1. Rozmowa połączona z działaniem „Urządzamy kącik przyrody” – dzieci chętnie segregują owoce i warzywa; różnicują je pod względem wielkości i wyglądu; zadają swobodne i samorzutne pytania, uczą się wiersza „Co lubimy?.
Owoce i warzywa przyniesione z domów przez dzieci
2. Lepienie z masy solnej na temat „Jabłuszko” zainspirowane oglądaniem jabłek – dzieci poznają nowy materiał plastyczny - masę solną różnymi zmysłami, potrafią ulepić kulkę; wykorzystują przy pracy podkładki; cieszą się z możliwości pokazania swoich wytworów rodzicom.
Masa solna w kolorze czerwonym żółtym, zielonym; wykałaczki z bibułkowym listkiem, karteczki z imionami.
3. Słuchanie piosenki „Jabłuszko” – dzieci zapamiętują treść piosenki; potrafią rozróżnić dźwięki wysokie i niskie; reagują na przerwę w muzyce. Zabawa -Nasze ciało jest instrumentem – dzieci rozumieją pojęcia – instrument, muzyka- rozwijają wyobraźnię.
Piosenka - U. Smoczyńska-Nachtman - bibliografia
1. Słuchanie opowiadania nauczycielki przy tablicy graficznej „Co lubi jeść Zosia” I. Salach – dzieci wiedzą, że spożywanie owoców i warzyw jest niezbędne dla zdrowia; potrafią oczekiwać na swoją kolej podczas wypowiadania się; degustacja owoców połączona z rozpoznaniem ich po smaku.
Opowiadanie I. Salach – bibliografia; ilustracje, owoce pokrojone w kawałki
2. Malowanie farbami plakatowymi na temat „Jabłko, gruszka pomidor”– dzieci dokonują wyboru co chcialyby pomalować, potrafią odnaleźć właściwy kolor; rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową.
Ksero konturów owoców lub warzywa, farby; zielona, żółta, czerwona, pędzle
· Obserwowanie opadających liści drzew,
· Dostrzeganie zmian zabarwienia liści, określanie ich kolorów.
„Wieje wietrzyk”
„Jesienny spacer”
„Jesienne harce”
1. Rozmowa na temat jesieni oraz wiersza L. Krzemienieckiej „Posypały się listeczki” – dzieci rozwijają mowę; znają niektóre oznaki jesieni; próbują nazywać niektóre drzewa: klon, kasztanowiec, dąb; odszukują na obrazku dwa takie same listki.
Ilustracje jesieni, wiersz– bibliografia, „Moje 3 lata” s. 10
2. Malowanie gąbką na temat „Jesienne liście” – dzieci poznają nową technikę malowania; rozpoznają kolory: czerwony, żółty, zielony ; dbają o estetykę swojej pracy oraz o porządek w miejscu pracy.
Kilka wyciętych liści dla każdego dziecka, farby w kolorze czerwonym żółtym, zielonym
3. Zabawa przy piosence „Ola i liście” – dzieci wypowiadają się na temat treści piosenki; segregują liście kasztanowca, dębu i klonu do odpowiednich pojemników; rozpoznają wysokość dźwięków. Zabawa „Wszystko jest muzyką” – dzieci oswajają się z różnymi dźwiękami oraz przyswajają sobie świat muzyki.
Nagranie magnetofonowe, dzwonki, pudełka oznaczone obrazkami liści, liście, przedmioty z otoczenia wydające dźwięki
4. Przedstawienie teatrzyku sylwet na podstawie opowiadania L. Krzemienieckiej „O gościach co nie przyszli na ucztę” – dzieci potrafią skupić uwagę na przedstawieniu; potrafią odpowiedzieć na zadawane przez nauczycielkę pytania; próbują same interpretować opowiadanie.
Nagranie opowiadania, sylwety: krasnal, Jesień, wilga, jaskółka, kukułka, słowik
5. Wyklejanka uzupełniona rysunkiem „Jesienne drzewa” – dzieci potrafią skoncentrować się na pokazie nauczyciela; potrafią nakleić pnie drzew oraz liście; dorysowywują gałęzie; praca zespołowa, próbują oceniać prace.
Ilustracje drzew, kartki, pnie drzew, liście
1. Dostrzeganie użyteczności pracy ludzi z bliskiego otoczenia. – nauczycielka, woźna
„Kwiaty rosną – kwiaty więdną”
„Drabinka”
„Bawimy się z panią”
1 . Rozmowa przy gazetce tematycznej na temat „Moja pani” oraz na podstawie wiersza I. Salach – dzieci wiedzą kim jest nauczyciel i jaką pełni rolę w grupie (opieka, troska o dzieci pomoc w trudnej sytuacji); ufają swoim paniom i potrafią zgłaszać swoje problemy; potrafią podać imiona swoich pań oraz określają cechy pań: miła, troskliwa itp.
Ilustracje, wiersz „Moja pani” -bibliografia
2. Zabawa matematyczno-plastyczna „Układamy kwiatki w wazonie” – dzieci poznają określenia krótkie – długie, dużo-mało; potrafią ułożyć kwiaty w wazonie i nakleić na kartkę; posługują się klejem, wiedzą jak należy z niego korzystać.
Kartki ksero z wazonem i gałązkami kwiatów (krótkimi i długimi), wycięte kwiatki, klej
3. Słuchanie piosenki „W przedszkolu” – dzieci zapamiętują treść piosenki; odróżniają kontrasty dynamiczne: cicho-głośno; przyzwyczajają się do używania umiarkowanej siły głosu.
Piosenka – bibliografia, kaseta magnetofonowa
4. Opowiadanie inscenizowane zabawkami pt.: „Co możemy zrobić dla pani” w oparciu o tekst I. Salach– dzieci wiedzą w jaki sposób mogą sprawić dorosłym przyjemność oraz okazać im serdeczne uczucia ( sprzątanie zabawek, spełnianie próśb), potrafią skupić uwagę na zajęciu.
Opowiadanie – bibliografia, zabawki
5. Opowieść ruchowa „Nasze wesołe zabawy w otoczeniu dźwięków” – przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych; dzieci wyrażają ruchem opowiadanie nauczycielki; rozwijają inwencję twórczą przedstawiając własne pomysły.
Instrumenty perkusyjne
1. Poznawanie i nazywanie w czasie spacerów osób pracujących w różnych zawodach
„Mijanie”
„Zajączki wybierają się z wizytą”
„Bawimy się z listonoszem”
Spacer na pocztę – dzieci obserwują pracę na poczcie.
maritka.k