Or_Rozścielacz masy asfaltowej.pdf

(191 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 5/2.A.16.
5/2.A.16. Ocena ryzyka zawodowego operatora
rozœcie³acza masy asfaltowej
5/2.A.16. Ocena ryzyka zawodowego operatora rozœcie³acza masy asfaltowej
Spis treœci
1. Opis stanowiska
Operator rozœcie³acza do masy asfaltowej (rozsiewacza) pracuje przy obs³udze ma-
szyny przeznaczonej do:
warstwowego wbudowywania,
zagêszczania wstêpnego oraz
g³adzenia materia³ów budowlanych,
s³u¿¹cych do utwardzania nawierzchni drogowych.
Operator wykonuje pracê na zamkniêtych placach budów (nale¿y przez to rozu-
mieæ przestrzeñ, w której prowadzone s¹ roboty budowlane wraz z przestrzeni¹
zajmowan¹ przez urz¹dzenia zaplecza budowy). Teren prowadzonych robót ogro-
dzony jest w sposób uniemo¿liwiaj¹cy wejœcie osób niezatrudnionych oraz ozna-
kowany. W zale¿noœci od rodzaju i zakresu, roboty w pasie drogowym prowadzone
s¹ przy:
zamkniêtym ruchu na drodze lub
wy³¹czeniu z ruchu drogowego czêœci jezdni, pasa ruchu jezdni albo jego czêœci
lub
ograniczonej prêdkoœci pojazdów poruszaj¹cych siê na remontowanym odcin-
ku jezdni, w przypadku gdy roboty s¹ prowadzone na poboczu drogi.
Praca prowadzona jest na otwartej przestrzeni w warunkach kszta³towanych przez
czynniki atmosferyczne.
Środowisko
pracy
Materia³em budowlanym wykorzystywanym do utwardzania nawierzchni drogo-
wej jest masa asfaltowa stanowi¹ca mieszaninê kruszywa z lepiszczem asfalto-
wym. Do produkcji mas asfaltowych na gor¹co stosuje siê, jako lepiszcza, asfalty
D 200, D 100, D 70 lub D 50.
Gor¹ca masa asfaltowa dowo¿ona jest samochodami ciê¿arowymi na miejsce prac
drogowych, prze³adowywana do rozœcie³acza, który w sposób mechaniczny rozœ-
ciela j¹ na zadan¹ szerokoœæ i gruboœæ, wstêpnie zagêszczaj¹c desk¹ profiluj¹c¹
i ubijaj¹c¹.
Materiały
listopad 2008
1
Rozdzia³ 5/2.A.16.
Dariusz P³ochocki
5. Ryzyko zawodowe
listopad 2008
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.A.16.
Operator dodatkowo wykorzystuje w pracy narzêdzia rêczne, np.: klucze nasado-
we, oczkowe, skrobaczki, itp.
Podstawowe materia³y stosowane w procesie technologicznym, to w szczególnoœci:
asfalty drogowe,
œrodki antyadhezyjne.
Asfalty
drogowe
Asfalty drogowe u¿ywane s¹ w budownictwie drogowym do produkcji mas stoso-
wanych do: budowy nawierzchni asfaltowych, zapraw asfaltowych oraz do regene-
racji starych nawierzchni. Stanowi¹ one zagro¿enie dla zdrowia pracowników ,
g³ównie ze wzglêdu na mo¿liwoœæ wystêpowania wielopierœcieniowych wêglowo-
dorów aromatycznych (WWA).
Wielopierœcieniowe wêglowodory aromatyczne s¹ substancjami bardzo toksycznymi.
Stanowi¹ one liczn¹ grupê zwi¹zków zawieraj¹cych od dwóch do kilku, a nawet
kilkunastu pierœcieni aromatycznych w cz¹steczce. S¹ to: acenaften, acenaftylen,
antracen, benz(a)antracen, benzo(a)piren, benzo(e)piren, benzo(b)fluoranten, ben-
zo(j)fluoranten, benzo(k)fluoranten, benzo(g,h,i)perylen, chryzen, dibenz(a,h)an-
tracen, fluoranten, fluoren, fenantren, piren i indeno(l,2,3-c,d)piren.
Przy robotach drogowych pracownicy s¹ nara¿eni na wielosk³adnikowe mieszani-
ny substancji chemicznych wchodz¹cych w sk³ad dymów asfaltów (alkany, alkeny,
cykloalkany, cykloalkeny).
Środki
antyadhezyjne
Œrodki antyadhezyjne powoduj¹, ¿e asfalt nie przylega do narzêdzi i maszyn drogo-
wych. Zarówno same œrodki, jak i ich pary s¹ ³atwopalne i szkodliwe dla zdrowia .
Operatorzy podczas nape³niania zbiornika œrodkiem antyadhezyjnym powinni:
nie paliæ,
nie zbli¿aæ siê z nieos³oniêtym p³omieniem,
nosiæ rêkawice ochronne i indywidualne œrodki ochrony dróg oddechowych.
2. Zakres obowi¹zków operatora
Do obowi¹zków operatora nale¿y:
przygotowanie rozœcie³acza masy asfaltowej do pracy,
obs³uga ww. urz¹dzenia zgodnie z instrukcj¹ u¿ytkowania oraz instrukcj¹ bez-
piecznej obs³ugi i konserwacji,
przeprowadzanie okresowych przegl¹dów konserwacyjnych zgodnie z instruk-
cj¹ u¿ytkowania ww. urz¹dzenia.
3. Organizacja pracy
W zak³adzie pracy zatrudnionych jest ³¹cznie czterech operatorów obs³uguj¹cych
dwa rozœcie³acze masy asfaltowej (dwóch operatorów na zmianê). Praca jest dwu-
zmianowa i trwa przez 5 dni w tygodniu.
Operator odpowiada za zgodn¹ z instrukcj¹ u¿ytkowania obs³ugê rozœcie³acza do
masy asfaltowej. Zastosowanie niezgodne z przeznaczeniem, to:
transport osób na urz¹dzeniu,
opuszczanie stanowiska operatora podczas u¿ytkowania maszyny,
uruchamianie i u¿ytkowanie maszyny spoza stanowiska operatora,
2
listopad 2008
155600513.001.png
5/2.A.16. Ocena ryzyka zawodowego operatora rozściełacza masy asfaltowej
OPINIE
Rozdział 5/2.A.16.
obs³ugiwanie maszyny z podniesionym pomostem,
spryskiwanie maszyny myjkami ciœnieniowymi lub urz¹dzeniami gaœniczymi,
usuwanie zabezpieczeñ,
nieprzestrzeganie okresów miêdzy przegl¹dami,
zaniechanie kontroli w celu wczesnego wykrywania szkód,
niewykonywanie prac konserwacyjnych b¹dŸ napraw (prace konserwacyjne
b¹dŸ naprawy okreœlone s¹ w instrukcji u¿ytkowania urz¹dzenia),
nieprawid³owo wykonywane prace konserwacyjne b¹dŸ naprawy (prace kon-
serwacyjne b¹dŸ naprawy okreœlone s¹ w instrukcji u¿ytkowania urz¹dzenia).
Prace konserwacyjne nie wymienione w instrukcji u¿ytkowania urz¹dzenia s¹
wykonywane przez autoryzowany serwis.
4. Wymagane wykszta³cenie, doœwiadczenie, zdolnoœci
oraz uprawnienia
Na stanowisku operatora mo¿na zatrudniæ osobê, która:
ukoñczy³a 18-ty rok ¿ycia,
posiada kwalifikacje do obs³ugi maszyn do rozk³adania mieszanek bitumicz-
nych (np. ukoñczy³a szkolenie i uzyska³a pozytywny wynik ze sprawdzianu
przeprowadzonego przez komisjê powo³an¹ przez Instytut Mechanizacji
Budownictwa i Górnictwa Skalnego w Warszawie),
ma odpowiedni stan zdrowia, udokumentowany aktualnym orzeczeniem le-
karskim o braku przeciwwskazañ do pracy na stanowisku operatora rozœ-
cie³acza masy asfaltowej,
jest w stanie fizycznym i psychicznym, pozwalaj¹cym na prawid³owe wykony-
wanie powierzonego mu zakresu obowi¹zków,
jest przeszkolona odpowiednio do zakresu obowi¹zków z tematyki dotycz¹cej
bezpieczeñstwa i higieny pracy,
zna i zrozumia³a dokumentacjê techniczn¹ urz¹dzenia w tym instrukcjê u¿yt-
kowania.
5. Identyfikacja zagro¿eñ
Lp. Zagro¿enie lub czynnik
niebezpieczny,
szkodliwy, uci¹¿liwy
ród³o zagro¿enia
Mo¿liwe skutki
1
2
3
4
Zagro¿enia fizyczne, chemiczne i psychofizyczne
1. Mo¿liwoœæ zapalenia siê
wykorzystywanych
³atwopalnych materia³ów
(po¿ar).
Masy asfaltowe, paliwo
oraz œrodki antyadhezyj-
ne, zw³aszcza w przypad-
ku zbli¿ania siê z otwar-
tym Ÿród³em ognia do
nape³nianych zbiorników
ze œrodkiem antyadhezyj-
nym, paliwem.
Najczêœciej dochodzi do
poparzeñ i zatrucia dyma-
mi po¿arowymi (zw³asz-
cza tlenek wêgla i produkty
spalania mas asfaltowych
i œrodków antyadhezyj-
nych), w skrajnych przy-
padkach do œmierci po-
szkodowanego.
listopad 2008
3
155600513.002.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.A.16.
1
2
3
4
2. Wysoka temperatura
powierzchni.
Gor¹ce elementy silnika
(prace konserwacyjne),
mieszanka asfaltowa, któ-
rej temperatura robocza
wynosi 140–180°C.
OparzeniaIiIIstopnia
skóry, najczêœciej r¹k, ale
tak¿e ciê¿kie uszkodzenia
cia³a w wyniku poparze-
nia.
3. Ruch pojazdów.
Poruszaj¹ce siê po placu
budowy pojazdy. Dotyczy
to zarówno pojazdów me-
chanicznych obs³ugiwa-
nych przez osoby wyko-
nuj¹ce prace na placu bu-
dowy, jak i samochodów
osobowych i ciê¿arowych
obs³ugiwanych przez
uczestników ruchu tych
pasów drogi, które nie zo-
sta³y wy³¹czone z ruchu.
St³uczenia, skaleczenia,
ale tak¿e ciê¿kie uszko-
dzenia cia³a (z³amania,
zmia¿d¿enia, obra¿enia
organów wewnêtrznych)
lub nawet œmieræ.
4. Niestabilne przedmioty
umieszczone na tym
samym poziomie.
Zagro¿enie przez ciê¿ki
³adunek. Rozœcie³acz mo¿e
przewróciæ siê na nierów-
nym terenie placu budowy
podczas wykonywania
prac konserwacyjnych.
St³uczenia i ciê¿kie urazy
cia³a (np. zmia¿d¿enia).
Obra¿enie ze skutkiem
œmiertelnym.
5. Po³o¿enie stanowiska pra-
cy na poziomie wy¿szym
od otaczaj¹cego terenu,
zagra¿aj¹ce upadkiem
z wysokoœci.
Zabrudzone schody wejœ-
cia do kabiny. Niespraw-
ne lub zdemontowane
uchwyty.
Urazy cia³a (zw³aszcza
st³uczenia, z³amania
i zwichniêcia) szczególnie
koñczyn oraz szczególnie
niebezpieczne urazy
g³owy.
6. Powierzchnie sprzyjaj¹ce
upadkowi na tym samym
poziomie – poœlizgniêcie,
upadek na tej samej p³asz-
czyŸnie.
Nierówne i œliskie drogi
komunikacyjne na placu
budowy. Ba³agan.
Z³amania, zwichniêcia
koñczyn, st³uczenia cia³a
i niebezpieczne urazy
g³owy.
7. Wystaj¹ce elementy.
Elementy konstrukcyjne
rozœcie³acza do masy
asfaltowej, zw³aszcza przy
wejœciach do kabiny ope-
ratora, elementy oznako-
wania i wygrodzenia tere-
nu (s³upki, p³otki, itp.).
Uderzenia o wystaj¹ce
elementy powoduj¹ce
urazy cia³a (st³uczenia)
– szczególnie koñczyn
i g³owy.
8. Ostre i szorstkie
krawêdzie.
Elementy konstrukcyjne
rozœcie³acza.
Urazy najczêœciej d³oni
(zw³aszcza otarcia i za-
k³ucia).
9. Ruchome elementy
maszyny.
Ruchome elementy silni-
ka, pokrywa silnika, klapa
serwisowa silnika (prace
konserwacyjne). Elementy
œlimakowe przeznaczone
do transportu mieszanki
asfaltowej.
Urazy cia³a, szczególnie
d³oni (najczêœciej skalecze-
nia, zerwania paznokci,
zmia¿d¿enia, a nawet am-
putacja urazowa palców).
4
listopad 2008
155600513.003.png
5/2.A.16. Ocena ryzyka zawodowego operatora rozściełacza masy asfaltowej
OPINIE
Rozdział 5/2.A.16.
1
2
3
4
10. U¿ywanie narzêdzi
rêcznych.
Wykorzystywane narzê-
dzia rêczne – m³otki, klu-
cze, skrobaczki, itp.,
zw³aszcza niesprawne
lub Ÿle dobrane.
Skaleczenia, zak³ucia,
st³uczenia, uderzenia
odpryskami materia³u,
najczêœciej dochodzi do
urazów d³oni.
11. Niebezpieczne napiêcie
w przewodach elektrycz-
nych.
Przewody i podzespo³y
elektryczne bêd¹ce pod
napiêciem. Napiêcie w in-
stalacji ogrzewania rozœ-
cie³acza wynosz¹ce 400 V.
Zagro¿enie jest najwiêk-
sze w trakcie prac konser-
wacyjnych maszyny.
Pora¿enie pr¹dem elek-
trycznym – ciê¿kie uszko-
dzenie cia³a, poparzenia,
poœrednio st³uczenia,
a w skrajnych przypad-
kach pora¿enia œmiertelne.
12. Ciœnienie oleju w prze-
wodach.
Strumieñ oleju hydrau-
licznego, wyp³ywaj¹cy
pod ciœnieniem w wyniku
wyrwania koñcówki lub
uszkodzenia przewodu.
Urazy cia³a (poparzenia)
– szczególnie koñczyn
i g³owy, czêste urazy oczu
(ciê¿kie uszkodzenia ga³ki
ocznej), w skrajnych przy-
padkach nawet œmieræ.
13. Szkodliwe czynniki che-
miczne wystêpuj¹ce przy
uk³adaniu asfaltu.
Podczas wykonywania
robót drogowych z u¿y-
ciem asfaltów drogowych
wydzielaj¹ siê do powie-
trza dymy, które s¹
z³o¿onymi mieszaninami
substancji szkodliwych
o ró¿nym charakterze
chemicznym i stopniu
toksycznoœci.
Ponadto stosowane w in-
stalacji czyszcz¹cej œrodki
antyadhezyjne i ich pary
s¹ ³atwopalne i szkodliwe
dla zdrowia.
Szkodliwe dla zdrowia
s¹ tak¿e spaliny emitowa-
ne przez silniki wysoko-
prê¿ne.
Reakcje halucynogenne,
bóle i zawroty g³owy, sen-
noœæ, zatrucia, podra¿nie-
nie uk³adu oddechowego
(nos, gard³o), oczu, skóry
oraz alergie. W skrajnych
przypadkach utrata przy-
tomnoœci. Ryzyko powsta-
nia nowotworów.
14. Wibracja ogólna.
Drgania przenoszone na
ca³e cia³o, jak i na zespó³
d³oñ-ramiê od pracuj¹ce-
go urz¹dzenia. Przy zgod-
nym z przeznaczeniem
zastosowaniu maszyny
wa¿one wartoœci skutecz-
ne przyœpieszenia drgañ
przenoszonych na ca³e
cia³o i na zespó³ d³oñ –
ramiê nie przekraczaj¹
wartoœci okreœlonych
w PN-EN 1032:2005.
Zaburzenia w funkcjono-
waniu narz¹dów wew-
nêtrznych klatki piersio-
wej i jamy brzusznej oraz
dolegliwoœci uk³adu miêœ-
niowo-szkieletowego.
listopad 2008
5
155600513.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin