Or_Kierowca ciagnika siodłowego.pdf

(148 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 5/2.F.6.
5/2.F.6. Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku
pracy – kierowca ci¹gnika siod³owego
5/2.F.5. Ocena ryzyka zawodowego kierowcy ci¹gnika siod³owego
Spis treœci
1. Opis stanowiska
Podstawowym stanowiskiem pracy kierowcy ci¹gnika siod³owego z naczep¹
(plandeka/firana) na trasach miêdzynarodowych jest kabina ci¹gnika . Kabina
jest du¿a, wyposa¿ona w:
2 ³ó¿ka,
ogrzewanie postojowe oraz klimatyzacjê Webasto,
szyberdach,
elektryczne szyby z prawej i lewej strony,
ty³ na poduszkach.
Sam ci¹gnik jest wyposa¿ony w:
hamulce WEB,
blokadê mostu,
ABS,
tempomat,
elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka,
skrzyniê biegów automatyczn¹,
dach-spojler,
wy³¹cznik ADR,
2 zbiorniki na paliwo,
tachograf.
Kierowca wykonuje us³ugi w zakresie transportu drogowego na terenie Polski i in-
nych krajów nale¿¹cych do Unii Europejskiej.
Pracownik wykorzystuje:
ci¹gniki siod³owe: Volvo FH12 i MAN TGA,
naczepy transportowe: Kögel, Krone, Schwarzmuller (³adownoœæ od 24 do
28,5 tony, przestrzeñ ³adunkowa o d³ugoœci 13,60 m, szerokoœci 2,48 m i wyso-
koœci 2,73 – 2,97 m).
Stosowane
materiały
i środki pracy
październik 2008
1
Rozdzia³ 5/2.F.6.
Marek Kaczmarski
5. Ryzyko zawodowe
paŸdziernik 2008
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.F.6.
Ponadto kierowca wykorzystuje w pracy:
przyrz¹dy pomocnicze – np. rozk³adane drabinki aluminiowe,
podstawowe narzêdzia rêczne oraz
kliny zabezpieczaj¹ce.
2. Zakres obowi¹zków kierowcy
Do podstawowych obowi¹zków kierowcy nale¿y:
odbiór ³adunku,
przewiezienie go do miejsca docelowego i przekazanie odbiorcy.
Ponadto kierowca wykonuje obs³ugê codzienn¹ pojazdu , podczas której:
sprz¹ta kabinê oraz
sprawdza dzia³anie podstawowych zespo³ów.
Kierowca nie wykonuje napraw i nie zmienia kó³ .
Kierowca odpowiada za bezpieczeñstwo przewo¿onego towaru, za prowadzony
pojazd i jego wyposa¿enie.
3. Organizacja pracy
Kierowca przewozi towar z Polski do innych krajów Unii Europejskiej (i odwrotnie)
ze zmiennikiem.
Kierowcy zatrudnieni w miêdzynarodowym transporcie drogowym, w przypad-
kach uzasadnionych rodzajem wykonywanych przewozów lub ich szczególn¹
organizacj¹ pracuj¹ w zadaniowym systemie czasu pracy .
Czas pracy
Zadania przewozowe ustala pracodawca w takim wymiarze, aby mog³y byæ wy-
konane w ramach ustalonego czasu pracy z uwzglêdnieniem przepisów doty-
cz¹cych przerw przeznaczonych na odpoczynek i okresów odpoczynku. Rozk³ad
czasu pracy w okresie wykonywania danego zadania przewozowego ustala sam
kierowca.
Zadania przewozowe s¹ tak ustalone, aby mog³y byæ wykonane w ramach podsta-
wowego czasu pracy, czyli:
8 godzin na dobê oraz
przeciêtnie 40 godzin w piêciodniowym tygodniu pracy.
4. Wymagane wykszta³cenie, doœwiadczenie, zdolnoœci
oraz uprawnienia
Do wykonywania zawodu kierowcy w transporcie miêdzynarodowym, wystarczy
mieæ:
wykszta³cenie na poziomie zawodowym,
prawo jazdy kat.C+Eoraz ukoñczony kurs na przewóz rzeczy.
Od pracownika wymaga siê tak¿e odpowiedniego stanu zdrowia udokumentowa-
nego stosownym orzeczeniem lekarskim wydanym po dokonaniu wymaganych:
ogólnych badañ lekarskich,
badañ laryngologicznych i okulistycznych oraz
badañ psychologicznych.
2
październik 2008
155599710.001.png
5/2.F.5. Ocena ryzyka zawodowego kierowcy ciągnika siodłowego
OPINIE
Rozdział 5/2.F.6.
Osobê pracuj¹c¹ w zawodzie kierowcy powinny cechowaæ: odpowiedzialnoœæ oraz
brak sk³onnoœci do ryzyka (w tym brawurowych manewrów).
Od osób wykonuj¹cych zawód kierowcy wymaga siê ponadto:
szczególnie du¿ej sprawnoœci narz¹dów wzroku i s³uchu oraz uk³adu miêœnio-
wo-szkieletowego (w przypadku noszenia znacznych ciê¿arów),
zmys³u równowagi,
koordynacji wzrokowo-ruchowej, pozwalaj¹cej na jednoczesn¹ obserwacjê
drogi i manewrowanie pojazdem, a tak¿e
zrêcznoœci r¹k, czucia dotykowego (odczuwania ucisku, drgañ, itp.).
Niezbêdna jest te¿ umiejêtnoœæ pracy w warunkach monotonnych i wytrzyma³oœæ
na d³ugotrwa³y wysi³ek (d³ugie trasy). Praca kierowcy wymaga równie¿ wysokiej
odpornoœci emocjonalnej – samokontroli zarówno podczas jazdy, jak i w kontak-
tach z innymi ludŸmi. Samodzielne wykonywanie pracy u³atwia kierowcy dobra:
orientacja w terenie,
wyobraŸnia przestrzenna oraz
umiejêtnoœci techniczne (tzw. zmys³ techniczny).
Bezwzglêdnymi przeciwwskazaniami do wykonywania tego zawodu s¹:
brak widzenia obuocznego,
niedos³yszenie,
dysfunkcja koñczyn górnych i dolnych,
choroby psychiczne,
cukrzyca i padaczka.
Inne
wymagania
5. Identyfikacja zagro¿eñ na stanowisku pracy
Praca kierowców nale¿y do œrednio ciê¿kich ze wzglêdu na wystêpuj¹ce obci¹¿e-
nie fizyczne . Z kolei ze wzglêdu na obci¹¿enie psychiczne zwi¹zane z odpowie-
dzialnoœci¹ za bezpieczeñstwo przewo¿onych towarów mo¿na zakwalifikowaæ j¹
jako dosyæ ciê¿k¹. Kierowca jest nara¿ony na dzia³anie wielu czynników niebez-
piecznych, szkodliwych i uci¹¿liwych. W poni¿szej tabeli podajemy te najistotniej-
sze. Praca poszczególnych kierowców samochodów ciê¿arowych jest zró¿nicowa-
na, dlatego prosimy traktowaæ wymienione ni¿ej zagro¿enia i poziom ryzyka
zawodowego jako przyk³adowe.
Lp. Zagro¿enie lub czynnik
niebezpieczny,
szkodliwy, uci¹¿liwy
ród³o zagro¿enia
Mo¿liwe skutki
zagro¿enia
1
2
3
4
Zagro¿enia fizyczne, chemiczne i psychofizyczne
1. Powierzchnie sprzyjaj¹ce
upadkowi na tym samym
poziomie.
Œliskie, nierówne po-
wierzchnie, zw³aszcza na
miejscach postoju i wyko-
nywania manewrów.
Ma³e powierzchniowe
urazy, najczêœciej st³u-
czenia cia³a i zwichniêcia
stawów (najczêœciej skrê-
cenia i naderwania sta-
wów i wi¹zade³ stawu
skokowego i stopy), tak¿e
z³amania koñczyn.
październik 2008
3
155599710.002.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.F.6.
1
2
3
4
2. Zró¿nicowane poziomy
powierzchni na stanowi-
sku pracy i w jego pobli¿u
zagra¿aj¹ce upadkiem na
ni¿szy poziom.
Rampy prze³adunkowe.
Stopnie kabiny. Skrzynia
³adunkowa. Drabina.
Wierzch kontenera.
Powa¿ne urazy cia³a –
st³uczenia, z³amania
i zwichniêcia koñczyn,
czasem równie¿ powa¿ne
urazy g³owy.
3. Ruchome elementy
obs³ugiwanych pojazdów.
Wiruj¹ce czêœci silnika lub
ruchome elementy podze-
spo³ów napêdowych po-
jazdów ciê¿arowych.
Drzwi kabiny samochodu.
Urazy palców r¹k – roz-
ciêcia, zerwanie paznokci,
przeciêcia skóry, zmia¿-
d¿enia koñców palców,
z³amania, a nawet ampu-
tacja urazowa palców r¹k.
4. Ciœnienie powietrza
w oponach kó³ jezdnych.
Ko³a jezdne zw³aszcza
podczas ich dopompo-
wywania.
Urazy twarzy, zaprószenie
oczu, ciê¿kie uszkodzenia
ga³ki ocznej, ciê¿kie urazy,
w skrajnych przypadkach
nawet œmieræ.
5. Ostre, wystaj¹ce i chropo-
wate elementy.
Elementy: nadwozi i pod-
wozi pojazdu, narzêdzia
rêczne, ostre krawêdzie
przewo¿onych ³adunków.
Urazy palców r¹k, najczê-
œciej skaleczenia i otarcia.
6. Ruch œrodków transportu
na placu za³adun-
ku/wy³adunku.
Wózki jezdniowe podno-
œnikowe. Wózki rêczne.
Inne manewruj¹ce po-
jazdy.
St³uczenia, skaleczenia,
zmia¿d¿enia, z³amania,
ciê¿kie obra¿enia organów
wewnêtrznych, œmieræ.
7. Przedmioty, elementy
umieszczone na wy¿szym
poziomie gro¿¹ce spad-
niêciem, opadniêciem.
£adunek nieprawid³owo
u³o¿ony gro¿¹cy spadniê-
ciem.
Opadaj¹ca burta skrzyni
³adunkowej.
Niestabilne stosy ³adun-
ków.
Kabina kierowcy podnie-
siona w celu wykonania
doraŸnej naprawy pojaz-
du na trasie.
Najczêœciej drobne urazy
koñczyn, palców, tak¿e
ogólne pot³uczenia, z³a-
mania, ale te¿ ciê¿kie
urazy (zmia¿d¿enia,
obra¿enia narz¹dów
wewnêtrznych), nawet ze
skutkiem œmiertelnym.
8. Niestabilne przedmioty
umieszczone na tym sa-
mym poziomie.
le zabezpieczony ³adu-
nek, przemieszczaj¹cy siê
na skrzyni ³adunkowej
pojazdu.
Niestabilne po³o¿enie
³adunku na placu, tak¿e
na skrzyni ³adunkowej.
Najczêœciej drobne urazy
koñczyn, palców, tak¿e
ogólne pot³uczenia,
z³amania, a nawet ciê¿kie
urazy (zmia¿d¿enia, obra-
¿enia narz¹dów wew-
nêtrznych), amputacje
urazowe.
9. Niekontrolowany ruch
naczepy/ci¹gnika.
Ci¹gnik siod³owy
z naczep¹ ustawiony
w miejscu za³adunku
lub roz³adunku.
Przygniecenia, zmia¿d¿e-
nia, z³amania, niebezpiecz-
ne obra¿enia organów
wewnêtrznych, œmieræ.
4
październik 2008
155599710.003.png
5/2.F.5. Ocena ryzyka zawodowego kierowcy ciągnika siodłowego
OPINIE
Rozdział 5/2.F.6.
1
2
3
4
10. Ruch drogowy podczas
postoju samochodu na po-
boczu drogi.
Koniecznoœæ usuniêcia
usterki pojazdu w trakcie
postoju na poboczu drogi.
Wysiadanie z kabiny bez
zachowania nale¿ytej
ostro¿noœci.
Pot³uczenia, zwichniêcia,
z³amania koñczyn, obra-
¿enia wewnêtrzne do ciê-
¿kich urazów organów
wewnêtrznych w³¹cznie,
amputacje urazowe,
œmieræ.
11. Wystaj¹ce nieruchome
elementy.
Elementy: wejϾ, bram
wjazdowych, kabiny sa-
mochodu.
Urazy cia³a (st³uczenia)
szczególnie urazy g³owy.
12. Ruchome elementy poza
samochodem.
Skrzyd³a bram, okien,
drzwi, szlaban przy
wjeŸdzie.
St³uczenia cia³a, najczê-
œciej palców, d³oni oraz
g³owy.
13. Wysoka temperatura
powierzchni.
Uk³ad wydechowy oraz
uk³ad ch³odzenia, np.
podczas uzupe³niania
p³ynu ch³odz¹cego.
OparzenieIiIIstopnia
skóry, najczêœciej r¹k.
14. U¿ywanie narzêdzi rêcz-
nych.
Niew³aœciwie dobrane lub
niesprawne narzêdzia
(najczêœciej uszkodzone
uchwyty).
Skaleczenia, zak³ucia,
st³uczenia, uderzenia od-
pryskami fragmentów na-
rzêdzi.
15. Utrata stabilnoœci zestawu
ci¹gnik – naczepa podczas
jazdy.
Wystrza³ opony spowo-
dowany nadmiern¹ prêd-
koœci¹. Gwa³towne prze-
mieszczenie siê ³adunku
w czasie jazdy, w wyniku
z³ej techniki jazdy lub nie-
prawid³owego rozmiesz-
czenia ³adunku w skrzyni
naczepy. Warunki mete-
orologiczne – silny wiatr.
Zmia¿d¿enia i inne urazy
nawet ze skutkiem œmier-
telnym.
16. Uczestniczenie w ruchu
drogowym (prowadzenie
samochodu po drodze).
Spowodowanie wypadku
(kolizji) w wyniku nie-
przestrzegania przepisów
ruchu drogowego lub
z innych przyczyn albo
uczestniczenie w wypad-
ku.
Pot³uczenie, z³amania,
rozleg³e urazy organów
wewnêtrznych, a w skraj-
nych przypadkach œmieræ.
17. Dzia³anie osób trzecich
w celach przestêpczych
(napad).
U¿ycie si³y wobec kie-
rowcy.
Urazy cia³a ze skutkiem
trudnym do przewidze-
nia, a¿ do œmierci
w³¹cznie.
18. Mo¿liwoœæ zapalenia siê
samochodu (po¿ar).
Zapalenie siê rozlanego
paliwa podczas wypadku.
Zwarcie w instalacji elek-
trycznej. Palenie tytoniu
w kabinie ci¹gnika
siod³owego.
Zatrucie dymami po¿a-
rowymi (tlenek wêgla),
poparzenia, œmieræ.
październik 2008
5
155599710.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin