HDS.docx

(275 KB) Pobierz

1. Udźwig i grupa natężenia pracy.

2. Pojęcie stateczności urządzenia.

3. Budowa urządzenia.

4.. Mechanizmy oraz ich budowa i działanie.

5.Urządzenia zabezpieczające stosowane w urządzeniach transportu bliskiego.

6. Wyposażenie elektryczne ( hydrauliczne, pneumatyczne ).

7. Znajomość instrukcji eksploatacji w zakresie obsługi: czynności obsługującego przed przystąpieniem do pracy , w czasie pracy i po zakończeniu pracy, sterowanie mechanizmami urządzeń ogólnego przeznaczenia i specjalnych, sprawdzanie działania urządzeń zabezpieczających i hamulców itp.

8. Niebezpieczne uszkodzenie / nieszczęśliwy wypadek – procedura postępowania.

9. Praca w specyficznych warunkach jak np.: praca zespołowa suwnic, transport ładunku przez otwory w stropach, transport ludzi w koszu, praca w warunkach kolizyjnych, praca w pobliżu napowietrznych linii energetycznych itp.

10. Warunki bezpiecznej pracy.

11. BHP przy obsłudze urządzeń.

- Co to są zamki hydrauliczne
- Jak sprawdzić sprawność zamków hydraulicznych
- Jak sprawdzamy mocowanie haka
- Co to są zamki przelewowe ( jak zastosowane jest ich działanie )
- Pod jakim kontem można zastosować zawiesia
- Przez jaką instytucje zawiesia są dopuszczone
- Odległości od elektryczności podczas pracy na żurawiu
- Jakie zabezpieczenia posiadają podpory (podczas transportu )
- Jak sprawdzić luz wieży
- Czynności przed rozpoczęciem pracy na żurawiu
- Gdzie znajduje się tablica informacyjna z możliwością udźwigu żurawia
- Jak zabezpieczyć miejsce pracy jeżeli musimy operować z ulicy stając na chodniku

 

Żuraw (potocznie nazywany też dźwigiem) – urządzenie dźwignicowe obsługujące przestrzeń ograniczoną stożkiem lub walcem, którego wysokość określa maksymalna wysokość podnoszenia żurawia, a promień podstawy – wysięg. Żurawie dostępne są w różnych wielkościach od niewielkich, ręcznie napędzanych jednostek posiadających zasięg i wysokość podnoszenia rzędu paru metrów, do olbrzymich o zasięgu ponad stu metrów w obu kierunkach. Zawsze łączy je kilka wspólnych cech.

Dwoma podstawowymi elementami konstrukcji żurawia jest kolumna i wysięgnik. Kolumna w wielu przypadkach zredukowana jest do obrotowej podstawy żurawia na której zainstalowany jest wychylny wysięgnik, niekiedy o budowie teleskopowej. Na końcu wysięgnika zainstalowany jest cięgnik. Taką konstrukcję mają żurawie samobieżne, żurawie portowe, żurawie stoczniowe oraz żurawie pływające. Innym rozwiązaniem jest gdy kolumna przyjmuje postać wysokiej (zwykle kratownicowej) wieży. Na jej szczycie zamontowany jest wychylny wysięgnik z cięgnikiem na końcu, bądź stały, (poziomy) z ruchomym cięgnikiem. Takie rozwiązanie konstrukcyjne stosowane jest w żurawiach wieżowych.

Ze względu na mobilność konstrukcji mówi się o żurawiach stacjonarnych, przenośnych, przewoźnych, pokładowych, samochodowych i samojezdnych.

Głównym parametrem żurawia jest maksymalny moment obciążającyiloczyn maksymalnego możliwego do podniesienia przez urządzenie ciężaru w tonach oraz poziomej odległości od punktu podparcia wysięgnika mierzonej w metrach. Jego jednostką jest tonometr (Tm)[1].

 

9. Siła wiatru i temperatura. Maksymalna prędkość wiatru, dla której można bezpiecznie pracować powinna być określona w instrukcji obsługi. Jeśli tak nie jest należy stosować się do ogólnych reguł: przy sile wiatru do 5 stopni skali Beauforta (10m/sek.) praca może odbywać się normalnie. Przy sile wiatru 7 stopni skali Beauforta (14m/sek.) należy zmniejszyć obciążenie o 25%; przy sile wiatru 8 stopni skali Beauforta (17m/sek.) należy żuraw zakotwiczyć i pracować przy zmniejszonym o 50% obciążeniu; Przy sile 9 stopni Beauforta (20m/sek.) prace należy przerwać, opuścić hak lub chwytak, unieruchomić mechanizmy obrotowe, wyłączyć dopływ prądu i zejść z żurawia.

 

1) udźwig - nominalną, maksymalną wielkość obciążenia wyrażoną w kilogramach lub tonach, dla której zaprojektowano UTB i dla której producent zapewnia prawidłową jego pracę;

2) niebezpieczne uszkodzenie - nieprzewidziane uszkodzenie UTB, w wyniku którego UTB nie nadaje się do eksploatacji lub jego dalsza eksploatacja stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska;

3) nieszczęśliwy wypadek - zdarzenie nagłe, które spowodowało śmierć, trwałą lub czasową niezdolność do pracy osób narażonych;

4) osoba narażona - osobę znajdującą się w strefie niebezpiecznej;

5) strefa niebezpieczna - strefę w obrębie lub wokół UTB, w której występuje zagrożenie bezpieczeństwa lub zdrowia ludzkiego.

 

1) opis techniczny;

2) rysunek zestawieniowy;

3) schematy: elektryczny, hydrauliczny i pneumatyczny, o ile mają zastosowanie;

4) schemat układów cięgnowych w mechanizmach napędowych;

5) instrukcję eksploatacji;

6) kopie świadectw badania typu dla urządzeń zabezpieczających, o ile ma to zastosowanie;

7) dokumentację uzupełniającą, o ile ma to zastosowanie;

8) potwierdzenie prawidłowości zainstalowania urządzenia w strefie zagrożonej wybuchem, o ile ma to zastosowanie.

 

 7. Instrukcja eksploatacji UTB, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 5, powinna zawierać w szczególności:

1) wskazania dotyczące bezpiecznej eksploatacji UTB, w zależności od jego przeznaczenia i przewidywanych warunków pracy, a także dających się przewidzieć sytuacji anormalnych;

2) informacje dotyczące wymaganych kwalifikacji osób zajmujących się obsługą i konserwacją UTB;

3) opis budowy, działania i regulacji mechanizmów, zespołów i elementów wyposażenia mechanicznego, elektrycznego, hydraulicznego lub pneumatycznego;

4) opis budowy, działania i regulacji elementów bezpieczeństwa;

5) w zakresie obsługi UTB:

a) opis działania urządzeń sterowniczych i sygnalizacyjnych,

b) informacje dotyczące wskazań przyrządów pomiarowo-kontrolnych wraz z rysunkami przedstawiającymi rozmieszczenie tych przyrządów,

c) wskazanie sposobu i zasad sterowania ruchami mechanizmów,

d) wykaz obowiązków obsługującego i niezbędnych do wykonania czynności przed, podczas i po zakończeniu pracy;

6) w zakresie konserwacji UTB:

a) zasady wykonywania czynności konserwacyjnych, technologii montażu i demontażu, z określeniem wielkości momentów dokręcania połączeń śrubowych oraz sprawdzenia prawidłowości wykonanych działań wraz z określeniem zakresów i terminów przeprowadzanych przeglądów,

b) wykaz czynności niezbędnych do wykonania przez konserwującego w ramach jego obowiązków;

7) wykaz podstawowych usterek lub nieprawidłowości, które mogą występować podczas eksploatacji UTB, z określeniem przyczyn i sposobu ich usunięcia;

8) warunki dotyczące wykonania i eksploatacji torowiska i toru jezdnego, o ile ma to zastosowanie.

 

 

§ 19. 1. Organ właściwej jednostki dozoru technicznego przeprowadza następujące rodzaje badań technicznych UTB:

1) odbiorcze - wykonywane po zakończeniu wytwarzania UTB, w warunkach jego gotowości do pracy, przed wydaniem decyzji zezwalającej na eksploatację;

2) okresowe - wykonywane w toku eksploatacji UTB objętych dozorem pełnym, w terminach określonych dla danego rodzaju UTB;

3) doraźne - eksploatacyjne i kontrolne, powypadkowe lub poawaryjne oraz wykonywane w terminach wynikających z bieżących potrzeb.

2. Badań technicznych nie przeprowadza się dla UTB objętych dozorem uproszczonym.

 

21. 1. Celem badania odbiorczego jest stwierdzenie, czy:

1) UTB jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;

2) montaż i przeznaczenie UTB są zgodne z instrukcją eksploatacji i przepisami o dozorze technicznym;

3) napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTB oraz są czytelne i zrozumiałe;

4) UTB może być przekazane do bezpiecznej eksploatacji.

2. Przed przystąpieniem do badania odbiorczego UTB w miejscu zainstalowania, organ właściwej jednostki dozoru technicznego upewnia się, czy dokumentacja dotycząca UTB została sprawdzona, zgodnie z wymaganiami, o których mowa w § 8 ust. 1.

3. Zakres badania odbiorczego powinien obejmować:

1) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania UTB i jego przeznaczenia, zgodnie z instrukcją eksploatacji;

2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo;

3) przeprowadzenie przed rozpoczęciem eksploatacji prób z przeciążeniem lub prób równoważnych.

4. W przypadku UTB posiadających świadectwo badania typu:

1) dopuszcza się ograniczenie prób, o których mowa w ust. 3 pkt 2, do prób bez obciążenia;

2) nie przeprowadza się prób z przeciążeniem, o których mowa w ust. 3 pkt 3.

 

 24. 1. Celem badania doraźnego eksploatacyjnego jest potwierdzenie, że dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana elementu, demontaż i ponowny montaż UTB na nowym miejscu pracy nie mają wpływu na bezpieczną eksploatację UTB.

2. Badanie doraźne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:

1) po wymianie:

a) cięgien nośnych,

b) urządzeń chwytających,

c) zespołu napędowego lub elementów zespołu napędowego, działającego na zasadzie sprzężenia ciernego,

d) mechanizmu podnoszenia lub mechanizmu zmiany wysięgu,

e) urządzeń zabezpieczających, w szczególności ogranicznika prędkości, urządzeń chwytnych, ogranicznika obciążenia lub systemu ryglowania drzwi przystankowych;

2) po naprawie mechanizmu podnoszenia lub mechanizmu zmiany wysięgu;

3) po naprawie konstrukcji nośnej UTB lub jego elementów;

4) po modernizacji uzgodnionej z organem właściwej jednostki dozoru technicznego;

5) zmiany miejsca pracy UTB wymagającej jego demontażu i ponownego montażu, z zastrzeżeniem § 25.

3. Badanie doraźne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach, po uzgodnieniu z organem właściwej jednostki dozoru technicznego.

4. Podczas badania doraźnego eksploatacyjnego organ właściwej jednostki dozoru technicznego sprawdza:

1) księgę rewizyjną UTB i dziennik konserwacji;

2) protokoły pomiarów elektrycznych;

3) zaświadczenia kwalifikacyjne konserwujących i obsługujących UTB;

4) niezbędne rysunki i obliczenia;

5) niezbędne schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne;

6) dokumentację uzupełniającą, o której mowa w § 6 ust. 1.

5. Zakres badania doraźnego eksploatacyjnego UTB obejmuje co najmniej:

1) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTB, zgodnie z instrukcją eksploatacji UTB;

2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy i urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo;

3) przeprowadzenie przed rozpoczęciem eksploatacji prób z przeciążeniem lub prób równoważnych.

6. Badania doraźne eksploatacyjne powinny potwierdzić, że:

1) UTB jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;

2) instalacja i przeznaczenie UTB są zgodne z instrukcją eksploatacji;

3) napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTB oraz są czytelne i zrozumiałe.

§ 26. 1. Cel badania doraźnego kontrolnego powinien być zgodny z wymaganiami określonymi w § 23 ust. 1, jak dla badań okresowych.

2. Zakres badania doraźnego kontrolnego powinien obejmować:

1) oględziny UTB w miejscach dostępnych;

2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej, bez obciążenia.

3. W przypadkach uzasadnionych stanem bezpieczeństwa UTB zakres badania doraźnego kontrolnego może być rozszerzony przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.

§ 27. 1. Celem badania doraźnego powypadkowego i poawaryjnego jest określenie stanu technicznego UTB oraz przyczyn nieszczęśliwego wypadku lub niebezpiecznego uszkodzenia.

2. Badanie, o którym mowa w ust. 1, organ właściwej jednostki dozoru technicznego przeprowadza po otrzymaniu zawiadomienia lub informacji dotyczącej niebezpiecznego uszkodzenia lub nieszczęśliwego wypadku związanego z eksploatacją UTB.

3. Zakres dokumentacji wymaganej do przeprowadzenia badania, o którym mowa w ust. 1, oraz zakres tego badania ustala organ właściwej jednostki dozoru technicznego.

 

 

 

URZĄD DOZORU TECHNICZNEGO realizuje następujące zadania:

1.badania techniczne urządzeń technicznych w fazie ich eksploatacji;

2.nadzór nad wytwarzaniem i montażem urządzeń technicznych-obecnie ograniczony do urządzeń nie objętych żadną dyrektywą unijną (maszynową, dźwigową)- tzw. niedyrektywnych;

3.uzgadnianie modernizacji i napraw urządzeń technicznych;

4.uprawnienia zakładów wytwarzających, naprawiający lub modernizujących urządzenia techniczne podlegające dozorowi –obecnie ograniczony do urządzeń nie objętych żadną dyrektywą unijną (maszynową, dźwigową)-tzw. niedyrektywnych. W pozostałych przypadkach kontroli UDT na etapie wytwarzania i montażu nie ma;

5.uprawnienia osób(poświadczenie kwalifikacji):

- wykonujących czynności spawania, zgrzewania, lutowania oraz przeróbkę plastyczną i obróbkę cieplną w toku wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji tych urządzeń,

-obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne- osobą obsługującą żuraw leśny jest operator forwardera,harwestera,przyczepki załadowczej lub ciężarówki wywozowej;

6.uznawanie laboratoriów przeprowadzających badania niszczące i nieniszczące wytwarzanych ,montowanych, naprawianych lub modernizowanych urządzeń technicznych;

7.uzgadnianie programów szkoleń dla osób ubiegających się o uzyskanie zaświadczenia kwalifikacyjnego.

http://naklejki.krakow.pl/images/stories/allegro1/motory/B-004.jpg

http://www.drawa-transport.pl/grafika/hds_4_mini.jpghttp://www.kammarfhu.pl/rys/1.jpghttp://www.elektroinstal.rybnik.pl/pliki/zurawie_nowe/hds/P-3500-L_diagram.jpg

• 3 m – 1 kV

• 5 m – 1 kV do 15 kV

• 10 m – 15 kV do 30 kV

• 15 m – 30 kV do 110 kV

• 30 m – 110 kV.

Udźwigmasa, jaka może zostać podniesiona (czasem także przemieszczona w innych płaszczyznach) przez człowieka lub maszynę. Udźwig występujący bez dodatkowego ujednoznacznienia oznacza zazwyczaj maksymalną masę, jaka może zostać podniesiona przez dane urządzenie, nie powodując przy tym uszkodzenia tego urządzenia. Na udźwig wpływ może mieć też położenie środka ciężkości podnoszonego obiektu oraz wysokość podnoszenia. Wartość udźwigu podawana jest przez producenta urządzenia.

Udźwig czyli dopuszczalne obiążenie robocze zawiesi i ich elementów określa się jako DOR (WLL).

http://img2.sprzedajemy.pl/540x405_zuraw-przenosny-dzwig-hds-13473582.jpghttp://www.elektroinstal.rybnik.pl/pliki/zurawie_nowe/hds/P-30500-XL_diagram.jpg

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin