program_kola.doc

(50 KB) Pobierz
Autorka programu:

Autorka programu:

mgr Violetta Borecka

nauczyciel języka angielskiego

 

 

 

 

 

 

PROGRAM

ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

pt. „Poznaję język angielski i kraje anglojęzyczne”

 


Program zajęć pozalekcyjnych z języka angielskiego

pt. „Poznaję język angielski i kraje anglojęzyczne”

 

Program ten opracowano opierając się na podstawach programowych określonych dla III etapu edukacyjnego. Odbiorcami projektu  mogą być uczniowie III klas gimnazjum i uczniowie klas I – II Liceum oraz Technikum;

 

1. Cele edukacyjne programu:

·         odkrywanie i rozwijanie indywidualnych zdolności językowych i zainteresowań lingwistycznych oraz zdobycie wiedzy o obszarze krajów anglojęzycznych;

·         wyrównanie braków i poprawa kompetencji językowych w zakresie mówienia, pisania, czytania  i słuchania;

·         rozwój umiejętności zdobytych w gimnazjum;

·         poznanie nowych struktur leksykalnych i gramatycznych i ich stosowanie;

·         efektywne spędzanie wolnego czasu;

·         przeciwdziałanie patologiom społecznym;

·         przygotowanie uczniów do skutecznego używania języka angielskiego w codziennych sytuacjach;

·         wykształcenie umiejętności korzystania z autentycznych materiałów źródłowych o umiarkowanym stopniu trudności;

·         wykształcenie samodzielności ucznia poprzez naukę korzystania ze słowników i materiałów źródłowych;

·         poznawanie świąt typowych dla krajów anglojęzycznych;

·         poznawanie zwyczajów i życia codziennego w krajach anglojęzycznych;

·         rozszerzanie słownictwa poznawanego na lekcjach języka angielskiego.

 

2. Treści nauczania:

                            Zakres materiału leksykalnego

o       nazywanie części Zjednoczonego Królestwa

o       opisywanie ludzi

o       wyrażanie opinii na temat ludzi

o       opisywanie pogody i zjawisk przyrodniczych

o       nazywanie zawodów

o       opisywanie komputera, jego części i funkcji

o       opisywanie hobby i dyscyplin sportowych

o       nazywanie przedmiotów szkolnych

o       rozmawianie o ulubionych przedmiotach

o       nazywanie produktów żywnościowych

Materiał leksykalny oparty jest o  elementy kulturowe krajów: Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii (poznawanie codziennych zwyczajów, instytucji i wydarzeń typowych dla krajów anglojęzycznych, poznawanie zasad właściwego zachowania w kontaktach z Brytyjczykami i Amerykanami, poznawanie istoty i tradycji świąt obchodzonych w krajach anglojęzycznych:

o       Hallowe’en

o       Guy Fawkes’ Night

o       Thanksgiving Day

o       Christmas

o       Valentine’s Day

o       Easter, inne)

 

                            Zakres materiału gramatycznego

1.Czasy gramatyczne

a)      Czas present simple używany do (1) wyrażania czynności rutynowych/ stanów powtarzających się, (2) wyrażania stanów stałych, (3) wyrażania przyszłości w zdaniach warunkowych typu 0 i I i w zdaniach czasowych po spójnikach if, unless, when, as soon as, before, wyrażania przyszłości dotyczącej rozkładów jazdy, godzin rozpoczęcia/zakończenia stałych zajęć itp.;

b)     Czas present continuous używany do (1) wyrażania czynności trwającej w chwili mówienia, (2) wyrażania czynności trwającej w bieżącym okresie czasu, (3) mówienia o zaaranżowanych czynnościach przyszłych;

c)      Czas present perfect używany do (1) wyrażania czynności lub stanów, które miały miejsce ostatnio, gdy nie podajemy daty tych wydarzeń, (2) mówienia o czynnościach/stanach z przeszłości, których skutki są widoczne obecnie, (3) wyrażania czynności, która rozpoczęła się w przeszłości i trwa nadal, (4) wyrażania czynności, która wydarzyła się w okresie czasu obejmującym chwilę obecną;

d)     Czas past simple używany (1) do mówienia o wydarzeniach i stanach przeszłych, (2) w II okresie warunkowym, (3) w mowie zależnej;

e)      Czas past continuous używany (1) do wyrażania czynności, która trwała w pewnym momencie w przeszłości, lub stanowiła tło dla innej, krótszej czynności, (2) w mowie zależnej;

f)       czas future simple używany do (1) wyrażania stanu/czynności przyszłej niezależnej od człowieka lecz wynikającej z okoliczności zewnętrznych, (2) wyrażania decyzji podjętej w chwili mówienia/procesu myślowego, (3) wyrażania chęci/gotowości zrobienia czegoś, (4) składania obietnic, propozycji (5) tworzenia zdań warunkowych typu I.

 

2. Czasowniki modalne

3. Słowotwórstwo

4. Składnia czasownika:

5. Rzeczownik i fraza rzeczownikowa:

6. Forma dzierżawcza rzeczowników (saxon genitive, „of”genitive)

7. Przedimki: nieokreślony, określony, zerowy

8. Zaimek: Osobowe, dzierżawcze, zwrotne, wskazujące, pytające, względne, wzajemne

9. Przymiotnik:

a)                                                                    Regularne i nieregularne stopniowanie przymiotników;

b)                                                                    Przymiotniki dzierżawcze.

 

Sprawności językowe:

 

Słuchanie: zrozumienie ogólnego sensu wypowiedzi, wyszukanie i identyfikacja określonej informacji w wypowiedzi

Mówienie:  wypowiedzi na tematy wybrane; rozmowy na podstawie materiału stymulującego związanego z kulturą i problemami angielskiego obszaru językowego, rozmowy sterowane – odgrywanie ról, prowadzenie negocjacji, formułowanie opinii;

Czytanie: czytanie w celu uzyskania określonej informacji (scanning), czytanie w celu uzyskania ogólnej informacji (skimming), czytanie w celu uzyskania szczegółowych informacji, czytanie samodzielne z użyciem słownika

Pisanie: list, ogłoszenie, list motywacyjny, charakterystyka, opis (przyjaciela, dnia, ulubionego zwierzaka, świąt itp.), etc.

 

Realizacja programu:

Formy pracy

o       praca całą grupą

o       praca indywidualna, kierowana przez nauczyciela i samodzielna

o       praca w parach

o       praca projektowa wykonywana w szkole i w domu

o       role-play

o       przedstawienia

Metody i techniki pracy

o       metoda audiolingwalna

o       metoda komunikacyjna

o       praca projektowa

o       drama

o       burza mózgów

o       techniki samodzielnego uczenia się:

- korzystanie ze słownika,

- wizualizacja materiału,

- nauka słownictwa na pamięć,

- korzystanie z repetytoriów gramatycznych,

- domyślanie się znaczenia słówek z kontekstu,

- poznawanie i świadome stosowanie strategii utrwalania i sprawdzania nabytej wiedzy,

      - świadome korzystanie z podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz materiałów pomocniczych.

Materiały nauczania

o       karty do przedstawiania słownictwa (flashcards)

o       materiały autentyczne (filmy DVD, pocztówki, broszury, zdjęcia itp.)

o       lektury na różnych poziomach językowych (tzw. graded readers)

o       słowniki obrazkowe, słowniki dwujęzyczne

o       płyty CD

o       poradniki metodyczne

o       materiały i informacje wyszukane w Internecie na stronach dla uczniów.

Na projekt przeznaczonych jest 30 godz. lekcyjnych:

- 6 godz. - ćwiczenia rozumienia tekstu czytanego – teksty źródłowe związane z krajami angielskiego obszaru językowego;

- 6 godz. - ćwiczenia pisania wypowiedzi pisemnych (list, opis, ogłoszenie, list motywacyjny, charakterystyka, etc.);

- 6 godz. – ćwiczenia leksykalne i gramatyczne;

- 6 godz. - ćwiczenia rozumienia ze słuchu;

- 6 godz. - ćwiczenia wypowiedzi ustnych (wypowiedzi na tematy wybrane; rozmowy na podstawie materiału stymulującego związanego z kulturą i problemami angielskiego obszaru językowego, w tym: rozmowy sterowane – odgrywanie ról, prowadzenie negocjacji, formułowanie opinii);

 

Spodziewane efekty realizacji projektu:

- uczniowie wyrównają braki językowe w zakresie poprawnego stosowania gramatyki i leksyki;

- rozwiną zainteresowania lingwistyczne;

- zdobędą wiedzę o kulturze i problemach krajów anglojęzycznych;

- efektywnie spędzą wolny czas;

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin