Autorka programu:
mgr Violetta Borecka
nauczyciel języka angielskiego
PROGRAM
ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
pt. „Poznaję język angielski i kraje anglojęzyczne”
Program zajęć pozalekcyjnych z języka angielskiego
Program ten opracowano opierając się na podstawach programowych określonych dla III etapu edukacyjnego. Odbiorcami projektu mogą być uczniowie III klas gimnazjum i uczniowie klas I – II Liceum oraz Technikum;
1. Cele edukacyjne programu:
· odkrywanie i rozwijanie indywidualnych zdolności językowych i zainteresowań lingwistycznych oraz zdobycie wiedzy o obszarze krajów anglojęzycznych;
· wyrównanie braków i poprawa kompetencji językowych w zakresie mówienia, pisania, czytania i słuchania;
· rozwój umiejętności zdobytych w gimnazjum;
· poznanie nowych struktur leksykalnych i gramatycznych i ich stosowanie;
· efektywne spędzanie wolnego czasu;
· przeciwdziałanie patologiom społecznym;
· przygotowanie uczniów do skutecznego używania języka angielskiego w codziennych sytuacjach;
· wykształcenie umiejętności korzystania z autentycznych materiałów źródłowych o umiarkowanym stopniu trudności;
· wykształcenie samodzielności ucznia poprzez naukę korzystania ze słowników i materiałów źródłowych;
· poznawanie świąt typowych dla krajów anglojęzycznych;
· poznawanie zwyczajów i życia codziennego w krajach anglojęzycznych;
· rozszerzanie słownictwa poznawanego na lekcjach języka angielskiego.
2. Treści nauczania:
Zakres materiału leksykalnego
o nazywanie części Zjednoczonego Królestwa
o opisywanie ludzi
o wyrażanie opinii na temat ludzi
o opisywanie pogody i zjawisk przyrodniczych
o nazywanie zawodów
o opisywanie komputera, jego części i funkcji
o opisywanie hobby i dyscyplin sportowych
o nazywanie przedmiotów szkolnych
o rozmawianie o ulubionych przedmiotach
o nazywanie produktów żywnościowych
Materiał leksykalny oparty jest o elementy kulturowe krajów: Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii (poznawanie codziennych zwyczajów, instytucji i wydarzeń typowych dla krajów anglojęzycznych, poznawanie zasad właściwego zachowania w kontaktach z Brytyjczykami i Amerykanami, poznawanie istoty i tradycji świąt obchodzonych w krajach anglojęzycznych:
o Hallowe’en
o Guy Fawkes’ Night
o Thanksgiving Day
o Christmas
o Valentine’s Day
o Easter, inne)
Zakres materiału gramatycznego
1.Czasy gramatyczne
a) Czas present simple używany do (1) wyrażania czynności rutynowych/ stanów powtarzających się, (2) wyrażania stanów stałych, (3) wyrażania przyszłości w zdaniach warunkowych typu 0 i I i w zdaniach czasowych po spójnikach if, unless, when, as soon as, before, wyrażania przyszłości dotyczącej rozkładów jazdy, godzin rozpoczęcia/zakończenia stałych zajęć itp.;
b) Czas present continuous używany do (1) wyrażania czynności trwającej w chwili mówienia, (2) wyrażania czynności trwającej w bieżącym okresie czasu, (3) mówienia o zaaranżowanych czynnościach przyszłych;
c) Czas present perfect używany do (1) wyrażania czynności lub stanów, które miały miejsce ostatnio, gdy nie podajemy daty tych wydarzeń, (2) mówienia o czynnościach/stanach z przeszłości, których skutki są widoczne obecnie, (3) wyrażania czynności, która rozpoczęła się w przeszłości i trwa nadal, (4) wyrażania czynności, która wydarzyła się w okresie czasu obejmującym chwilę obecną;
d) Czas past simple używany (1) do mówienia o wydarzeniach i stanach przeszłych, (2) w II okresie warunkowym, (3) w mowie zależnej;
e) Czas past continuous używany (1) do wyrażania czynności, która trwała w pewnym momencie w przeszłości, lub stanowiła tło dla innej, krótszej czynności, (2) w mowie zależnej;
f) czas future simple używany do (1) wyrażania stanu/czynności przyszłej niezależnej od człowieka lecz wynikającej z okoliczności zewnętrznych, (2) wyrażania decyzji podjętej w chwili mówienia/procesu myślowego, (3) wyrażania chęci/gotowości zrobienia czegoś, (4) składania obietnic, propozycji (5) tworzenia zdań warunkowych typu I.
2. Czasowniki modalne
3. Słowotwórstwo
4. Składnia czasownika:
5. Rzeczownik i fraza rzeczownikowa:
6. Forma dzierżawcza rzeczowników (saxon genitive, „of”genitive)
7. Przedimki: nieokreślony, określony, zerowy
8. Zaimek: Osobowe, dzierżawcze, zwrotne, wskazujące, pytające, względne, wzajemne
9. Przymiotnik:
a) Regularne i nieregularne stopniowanie przymiotników;
b) Przymiotniki dzierżawcze.
Sprawności językowe:
Słuchanie: zrozumienie ogólnego sensu wypowiedzi, wyszukanie i identyfikacja określonej informacji w wypowiedzi
Mówienie: wypowiedzi na tematy wybrane; rozmowy na podstawie materiału stymulującego związanego z kulturą i problemami angielskiego obszaru językowego, rozmowy sterowane – odgrywanie ról, prowadzenie negocjacji, formułowanie opinii;
Czytanie: czytanie w celu uzyskania określonej informacji (scanning), czytanie w celu uzyskania ogólnej informacji (skimming), czytanie w celu uzyskania szczegółowych informacji, czytanie samodzielne z użyciem słownika
Pisanie: list, ogłoszenie, list motywacyjny, charakterystyka, opis (przyjaciela, dnia, ulubionego zwierzaka, świąt itp.), etc.
Realizacja programu:
Formy pracy
o praca całą grupą
o praca indywidualna, kierowana przez nauczyciela i samodzielna
o praca w parach
o praca projektowa wykonywana w szkole i w domu
o role-play
o przedstawienia
Metody i techniki pracy
o metoda audiolingwalna
o metoda komunikacyjna
o praca projektowa
o drama
o burza mózgów
o techniki samodzielnego uczenia się:
- korzystanie ze słownika,
- wizualizacja materiału,
- nauka słownictwa na pamięć,
- korzystanie z repetytoriów gramatycznych,
- domyślanie się znaczenia słówek z kontekstu,
- poznawanie i świadome stosowanie strategii utrwalania i sprawdzania nabytej wiedzy,
- świadome korzystanie z podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz materiałów pomocniczych.
Materiały nauczania
o karty do przedstawiania słownictwa (flashcards)
o materiały autentyczne (filmy DVD, pocztówki, broszury, zdjęcia itp.)
o lektury na różnych poziomach językowych (tzw. graded readers)
o słowniki obrazkowe, słowniki dwujęzyczne
o płyty CD
o poradniki metodyczne
o materiały i informacje wyszukane w Internecie na stronach dla uczniów.
Na projekt przeznaczonych jest 30 godz. lekcyjnych:
- 6 godz. - ćwiczenia rozumienia tekstu czytanego – teksty źródłowe związane z krajami angielskiego obszaru językowego;
- 6 godz. - ćwiczenia pisania wypowiedzi pisemnych (list, opis, ogłoszenie, list motywacyjny, charakterystyka, etc.);
- 6 godz. – ćwiczenia leksykalne i gramatyczne;
- 6 godz. - ćwiczenia rozumienia ze słuchu;
- 6 godz. - ćwiczenia wypowiedzi ustnych (wypowiedzi na tematy wybrane; rozmowy na podstawie materiału stymulującego związanego z kulturą i problemami angielskiego obszaru językowego, w tym: rozmowy sterowane – odgrywanie ról, prowadzenie negocjacji, formułowanie opinii);
Spodziewane efekty realizacji projektu:
- uczniowie wyrównają braki językowe w zakresie poprawnego stosowania gramatyki i leksyki;
- rozwiną zainteresowania lingwistyczne;
- zdobędą wiedzę o kulturze i problemach krajów anglojęzycznych;
- efektywnie spędzą wolny czas;
ania_banasik