Bydgoszcz, 10 września 2008
Opinia logopedyczna
Imię i nazwisko:
Data urodzenia:
PESEL
Miejsce zamieszkania
Cel wydania zaświadczenia: np. uczestnictwo w programie Wczesne wspomaganie rozwoju
Rozpoznanie:
U trzyletniej Zosi rozpoznaje się opóźniony rozwój mowy (diagnozowana dalej w kierunku alalii/dysfazji rozwojowej typu ekspresyjnego), których etiologia związana jest z niedotlenieniem mózgu w okresie pierwszego roku życia (informacje z wywiadu). Z wywiadu wiadomo, iż dziewczynka znajduje się po opieką lekarza rodzinnego i lekarza neurologa. Na podstawie przeprowadzonego przez laryngologa badania słuchu nie stwierdza się uszkodzenia tego narządu. Tym samym stwierdza się, iż zaburzenie mowy nie powstały na tym tle. Zaburzeniem towarzyszącym jest uszkodzenie nerwu wzrokowego, które objawia się fiksowaniem wzroku na przedmiocie poprzez lekkie odchylenie głowy (informacja z wywiadu i obserwacji).
Objawy:
- rozwój mowy utrzymuje się na etapie melodii (zgodnie z podziałem przyjętym przez L. Kaczmarka, 1966).
- słaba motoryka aparatu artykulacyjnego,
- nieprawidłowy przebieg toru oddechowego (brak umiejętności dmuchania)
- brak ekspresji werbalnej.
Umiejętności:
- rozumienie prostych poleceń,
- rozumienie rzeczowników i czasowników (wzbogacanie słownika wciąż następuje).
Obserwacja:
Zauważa się, że dziewczynka nawiązuje kontakt poprzez komunikację niewerbalną, jednakże często jest to przekaz niezrozumiały. Wykonuje niektóre ćwiczenia mające na celu usprawnić pracę narządów artykulacyjnych (otwiera buzię na polecenie i próbuje też wytknąć język), podejmuje również próby dmuchania. Zosia stara się utrzymywać kredkę w dłoni i prowadzić ją po kartce. Lubi układać klocki i słuchać muzyki. Przy zabawach z piłką i zabawach ruchowych dużo się uśmiecha oraz chce w nich uczestniczyć.
Zalecenia:
- dalsza intensywna terapia logopedyczna
- muzykoterapia
- ćwiczenia manualne
wmciolek