tematyka lekcji wychowawczych.doc

(92 KB) Pobierz
Lp

Lp

CELE OGÓLNE

Jednostka tematyczna

Cele i zadania

Sposób realizacji

Uwagi nauczyciela

Monitorning.

I    WDRAŻANIE UCZNIA DO SAMORZĄDNOŚCI.

 

1,2

Porządkujemy naszą pracownię.

Wybory Samorządu Klasowego.

Ø       Kształcenie poczucia odpowiedzialności za własną szkołę.

Ø       Kształcenie umiejętności pracy w zespole.

Ø       Umiejętność opracowania harmonogramu prac.

Ø       Trening funkcji kierowniczych.

Ø       Dokonanie przez uczniów kolektywnego wyboru władz samorządu klasowego.

Omówienie zadania generalne porządki.

Podział czynności i terminy realizacji.

Wykonanie prac.

Przydział ról, kierowników grup.

Wybór samorządu klasowego.

Ocena wykonanych prac.

3

Jaka ocena z zachowania?

Ø       Zapoznanie z systemem oceniania zachowania uczniów.

Ø       Rozumienie możliwości poprawy swojego zachowania.

Ø       Rozumienie funkcji rzecznika praw ucznia w naszej szkole.

Zapoznanie z systemem oceniania  zachowania ucznia.

Pytania stawiane przez uczniów –dyskusja.

Zaangażowanie w dyskusję.

4

Chcę znać swoje prawa i obowiązki

Ø       Poznaje statut szkoły i regulaminy zawierające prawa i obowiązki ucznia.

Ø       Wie, jakie skutki wynikają z nieprzestrzegania obowiązków ucznia.

Ø       Wie, w jaki sposób odwoływać się, gdy naruszane są jego prawa.

Zapoznanie ze Statutem szkoły,

Nauczyciel odpowiada na pytania uczniów związanych z tematem

Na lekcję zapraszamy opiekuna SU, premiera

oraz rzecznika praw ucznia.

Quiz sprawdzający znajomość regulaminu

Przygotowany przez opiekuna i zarząd SU.

5

Obchodzimy Dzień Chłopca

Ø    Zwrócenie uwagi na przyjacielskie stosunki chłopiec – dziewczyna.

Ø     Radość wspólnej zabawy

Ø       Umiejętność sprawiania niespodzianek innym.

Przygotowanie niespodzianek

w klasach,

Dyskoteka dla chłopców

Słodki taniec –zaproszona dziewczyna daje chłopcu cukierek.

Sondaż wśród chłopców.

6

Poznaję działalność sekcji Samorządu Uczniowskiego i 

Ø       Poznają sekcje SU oraz ich zadania.

Ø       Chcą razem pracować na rzecz naszej szkoły.

Ø       Poszukują swojego miejsca w społeczności szkolnej.

Ø       Wizyta w klubie w celu przeprowadzenia rozmowy z redaktorami „Życia Szkoły”.

Pogadanka z szefami sekcji z informacją o ich działalności.

Zapoznanie z efektami pracy sekcji

Statystyka przynależności do sekcji SU i zaangażowania uczniów w ich działalność.

7

Nasz udział w kampanii wyborczej Samorządu Uczniowskiego.

Ø  Wybór efektywnych działaczy klasy jako kandydatów na Premiera Szkoły i Rzecznika Praw Ucznia.

Ø       Określenie cech kandydata

Ø       Praca w zespole na rzecz jednego kandydata –podział ról.

Wybór kandydatów.

Przygotowanie kampanii wyborczej.

Prowadzenie kampanii wyborczej wśród społeczności szkolnej.

Przygotowują uczniowie.

 

Stworzenie programu wyborczego dla kandydata

II AKTYWIZACJA POZNAWCZA – PROBLEMY W SKALI KLASY

1

Jak się uczyć?

Ø       Zainteresować uczniów techniką pracy umysłowej.

Ø       Znaczenie motywacji w łatwiejszym uczeniu się.

Ø       Uwzględnianie higieny pracy umysłowej.

Zgłoszenia uczniów do grup ekspertów dla poszczególnych przedmiotów.

Wymiana wzajemnych doświadczeń w uczeniu się. Poszukiwanie rozwiązań w książkach.

Zorganizowanie pomocy nauce.

Porównywanie wyników

śródrocznych i końcoworocznych

2

Zakładamy skrzynkę pytań?

Ø       Ćwiczenie umiejętność ujawniania swoich problemów i szukania pomocy u innych.

Ø       Pokazanie trudności funkcjonowania w grupie.

Ø       Poznawanie sposobów rozwiązania problemów.

Ø       Poznanie możliwości korzystania z poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Nauczyciel na podstawie wcześniejszego rozeznania mówi o problemach dziesięciolatków.

Zachęca do rozmowy na tematy trudne.

Zachęca do wykorzystania skrzynki pytań przez podawanie problemów do rozwiązania.

Analizuje wybrane dwa problemy podane przez uczniów lub zaobserwowane w klasie.

Zachowanie systematyczności omawiania problemów zamieszczanych w skrzynce.

Badanie efektywności eliminowania problemów oraz możliwości ośmielenia uczniów z grupy niepewnych swojej wypowiedz a mających mnóstwo pytań.

3

Kronika klasy i samorządu uczniowskiego

Ø       Kontynuacja tradycji szkolnych.

Ø       Budzenie dumy z tradycji naszej szkoły.

Ø       Próba pisania pamiętników jako formy prowadzenia kroniki.

Przeglądanie kroniki Samorządu Uczniowskiego.

Tworzenie kroniki klasy, wymiana uwag na temat tradycji szkolnej.

Zachęcanie dzieci do pisania pamiętników

Spotkanie z kronikarzem S.U.

Przeglądanie efektów pracy. Aktywność formie kroniki klasowej.

III AKTYWNOŚĆ SAMOWYCHOWAWCZA– POZNAWANIE SAMEGO SIEBIE

1

Do czego jestem podobny?

Poznajemy siebie

Ø       Rozwijanie umiejętności porównania cech ludzkich z cechami zwierząt – nauka obserwacji.

Ø       Rozbudzanie odwagi w odkrywaniu siebie.

Ø       Nabywanie umiejętności mówienia o sobie, prezentacji swojej osoby.

Gra na karteczkach: piszemy do czego, kogo jesteśmy podobni np. chytry jak lis uzasadniamy wybór.

Grupy wypowiadają zdanie czy się zgadzają Sprawdzamy, kto najtrafniej określił siebie -akceptacja większości grupy.

 

2

W poszukiwaniu przyjaciela

Ø    Rozumienie potrzeby posiadania przyjaciół.

Ø...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin