Makroekonomia (12 stron).doc

(245 KB) Pobierz

MAKROEKONOMIA

Przedmiot makroekonomii:              2

Racjonalność:              2

Metody badań ekonomicznych:              2

Pułapki poznawcze badań ekonomicznych              2

Podstawowe problemy ekonomiczne:              3

Popyt:              3

Podaż:              4

Zależności między popytem a podażą:              4

Klasyczna krzywa zależności podaży i popytu:              4

Keynesowska krzywa zależności podaży i popytu:              4

Produkt krajowy i narodowy brutto – PKB i PNB              5

Metody obliczania PNB i PKB:              5

PNB realny i nominalny              5

Inflacja              6

Rodzaje inflacji:              6

Podział inflacji ze względu na tempo wzrostu:              6

Pomiar inflacji              6

Hamowanie wzrostu inflacji              6

koszty inflacji:              7

Skutki makroekonomiczne inflacji:              7

Skutki mikroekonomiczne inflacji:              7

Monetarystczna teoria inflacji              7

Inflacja a bezrobocie              7

Bezrobocie              8

Typy bezrobocia i ich przyczyny:              8

Skutki bezrobocia:              8

Sposoby zwalczania bezrobocia:              8

Prawo Okuna:              9

POLITYKA FISKALNA PAŃSTWA              10

Budżet:              10

Deficyt budżetowy:              10

Rola polityki fiskalnej w gospodarce krajowej:              10

Podatki              11

Krzywa Leffera              11

Miary dynamiki w gospodarce              12

Indeksy Laspeyersa:              12

Indeksy Pashego:              12

Indeksy Fishera:              12


Przedmiot makroekonomii:

Ekonomia – nauka o tym, jak jednostki i społeczeństwo decydują o wykorzystaniu rzadkich zasobów (które mogą mieć alternatywne zastosowania) w celu wytwarzania różnych dóbr i rozdzielenia ich na konsumpcję obecną lub przyszłą pomiędzy różne grupy w społeczeństwie.

Mikroekonomia – zajmuje się badaniem poszczególnych elementów tworzących gospodarkę (przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe) oraz analizowaniem sposobu działania i zachowania poszczególnych uczestników życia gospodarczego.

Makroekonomia – zajmuje się badaniem agregatowych wielkości ekonomicznych dotyczących całej gospodarki (takich jak: całkowita produkcja i konsumpcja) oraz badaniem wielkości ekonomicznych, dających się zidentyfikować tylko w skali „makro” (np.: inflacja, bezrobocie).

Ekonomia pozytywna – zajmuje się opisem faktów, okoliczności i wzajemnych zależności bez ich subiektywnej oceny.

Ekonomia normatywna – zajmuje się opisem faktów, okoliczności i wzajemnych zależności oraz ich subiektywną oceną z punktu widzenia etyki i sądów wartościujących.

Podstawowe zasoby gospodarcze:

-           naturalne – surowce mineralne, lasy, ziemia

-           ludzkie – siła robocza, nabyte doświadczenie

-           kapitałowe – przetworzone dobra

Zmienne ekonomiczne:

-           endogeniczne (wewnętrzne) – są elementami danego procesu (np.: budżet, bezrobocie, inflacja)

-           egzogeniczne (zewnętrzne) – są elementami niezależnymi od danego procesu (np.: eksport innych krajów)

Prawa ekonomiczne – mówią o wzajemnych zależnościach różnych części rynku; podstawowe cechy praw ekonomicznych:

-           obiektywność – niezależność

-           historyczność

-           stochastyczność – sprawdzalność

Teoria ekonomiczna – powstaje w momencie połączenia wszystkich procesów ekonomicznych.

Racjonalność:

Racjonalność – polega na dążeniu do maksymalizacji wyników z danych nakładów lub do minimalizacji nakładów w celu osiągnięcia zadanych wyników. Działania racjonalne to działania oparte na logicznej ocenie zjawisk i zasad postępowania; nauka o racjonalnym działaniu - prakseologia (T. Kotarbiński).

-           określenie celu działania

-           wiedza o sposobach realizacji celu

-           wiedza o zachowaniu innych podmiotów

Metody badań ekonomicznych:

-           obserwacja, pomiar – dotyczące wielu zjawisk ekonomicznych (np.: bezrobocia, inflacji).

-           analiza modeli ekonomicznych (kontrolowane eksperymenty) – modelem nazywamy teoretyczne uogólnienie określonego odcinka badanej rzeczywistości, które w sposób syntetyczny i w jakimś stopniu uproszczony stara się odwzorować zachodzące w nim procesy ekonomiczne. Z analizą modeli ekonomicznych wiąże się klauzula ceteris paribus – założenie niezmienności wszystkich czynników z wyjątkiem czynnika badanego.

-           formułowanie praw ekonomicznych – mówiących o wzajemnych zależnościach różnych części gospodarki. Prawa ekonomiczne sprawdzają się jedynie jako pewna przeciętna, a nie jako ścisła i dokładna zależność (zasada niepewności w życiu gospodarczym).

-           formułowanie i weryfikacja hipotez

Pułapki poznawcze badań ekonomicznych

-           Błąd post hoc – błąd logiczny na drodze rozumowania, że „po czymś“ oznacza „z powodu czegoś“. Fakt, że wystąpienie zjawiska A zaobserwowano przed wystąpieniem zjawiska B, nie oznacza, że zjawisko A jest przyczyną B.

-           Błąd założenia – ma miejsce wtedy, gdy to co jest prawdziwe w odniesieniu do części, z tej wyłącznie przyczyny uznawane jest za nieuchronnie prawdziwe dla całości.

-           Subiektywność – te same fakty mogą być odmiennie interpretowane w zależności od przyjętych założeń polityki i systemu ekonomicznego.

-           Niepewność w życiu gospodarczym – ekonomia nie jest nauką ścisłą więc prawa ekonomiczne sprawdzają się jedynie jako pewna przeciętna, nie jako ścisła i dokładna zależność.

 

 


Podstawowe problemy ekonomiczne:

Rzadkość – ograniczoność zasobów

Koszt alternatywny – to koszt zaniechanych możliwości. Mierzony jest wartością tej produkcji, której nie realizujemy, lub z której rezygnujemy w tym celu, aby zwiększyć produkcję innych dóbr lub innych wartości.

Krzywa transformacji produktu (możliwości produkcyjnych) – graficzne przedstawienie różnych kombinacji dóbr, które mogą być wytworzone gdy wszystkie zasoby są w pełni wykorzystane. Krzywa ta obrazuje alternatywne kombinacje dwóch produktów, które społeczeństwo jest w stanie wytworzyć w danym czasie przy istniejących zasobach i danej technologii.

Prawo malejących przychodów – przy założeniu stałego zasobu czynników produkcji przesuwanie części tych czynników do innej dziedziny produkcji powoduje, że na początku przyrosty produkcji pierwszej w stosunku do produkcji drugiej (zmniejszonej) są duże, ale w miarę kontynuowania tego procesu stosunek efektów dodatnich do ujemnych jest coraz mniejszy.

Prawo rosnących kosztów względnych – w zamian za uzyskanie kolejnych, jednakowych przyrostów ilości jednego dobra społeczeństwo musi zrezygnować ze stale rosnących ilości innego dobra (w miarę zwiększania produkcji produktu o jakąś stałą wielkość na osi pionowej będą coraz większe spadki).

Substytucyjność – dwa dobra lub usługi są względem siebie substytucyjne gdy mają podobne właściwości i mogą zamiennie służyć zaspokajaniu tej samej potrzeby.

Komplementarność – dwa dobra są względem siebie komplementarne, gdy posiadanie jednego z nich powoduje zapotrzebowanie na drugie (np.: benzyna jest komplementarna względem samochodu). 

Popyt:

Popyt – ilość danego dobra jaką nabywcy są w stanie nabyć po określonej cenie i w określonym czasie.

Popyt efektywny – popyt, przy którym chęć nabycia towaru jest poparta możliwościami dochodowymi nabywcy

Popyt potencjalny – popyt, przy którym chęć nabycia towaru nie jest poparta możliwościami dochodowymi nabywcy

Podział popytu w zależności od motywacji nabywców:

-           funkcjonalny – wynika z cech jakościowych danego dobra

-           niefunkcjonalny – wynika z oddziaływania efektów zewnętrznych

o          owczego pędu – efekt związany z modą – jedni nabywcy kupują dane dobro ponieważ tak samo robią inni nabywcy.

o          snobizmu – wzrost ceny danego dobra powoduje zwiększony popyt na niego wśród nabywców o dużych dochodach, którzy upatrują w zakupie dóbr luksusowych źródła dowartościowania

o          veblenowski – spadek ceny dóbr luksusowych może spowodować spadek popytu na te dobra wśród nabywców o dużych dochodach, którzy przestają traktować takie dobra jako dobra luksusowe.

-           spekulacyjny – wiąże się z oczekiwaniami co do kształtowania się cen

Czynniki wpływające na popyt:

1.        cenowe

2.        pozacenowe

-           wysokość dochodu realnego

-           poziom cen dóbr substytucyjnych i komplementarnych

-           zmiany preferencji nabywców: moda, zwyczaje, gusta

-           zmiany struktury wiekowej i ilościowej populacji

-           oczekiwane zmiany sytuacji rynkowej – zmiany cen i dochodów

-           stopa procentowa

Zależność między popytem a ceną – zależność odwrotna – wzrost ceny powoduje spadek popytu. Popyt jest funkcją ceny:

 

 

 

 

 

 

Przesunięcie krzywej popytu – występuje wtedy, gdy zmieniają się pozacenowe determinanty popytu powodujące podniesienie lub obniżenie krzywej popytu.

Podaż:

Podaż – ilość danego dobra zaoferowana przez producentów do sprzedaży po określonej cenie i w określonym czasie.

Czynniki wpływające na podaż:

-           koszty wytwarzania – przedsiębiorstwa zwiększają produkcję aż do punktu, do którego począwszy produkcja staje się nieopłacalna. Zwiększenie kosztów wytwarzania spowoduje przesunięcie krzywej podaży w lewo i w górę.

-           sytuacja na innych rynkach – wzrost cen innego dobra może spowodować zmianę produkcji na to dobro co spowoduje wzrost ceny i przesuniecie na lewo krzywej podaży na dobro pierwsze.

-           dostępność środków pieniężnych – spadek cen nakładów i podatków spowoduje obniżenie i przesunięcie w prawo krzywej podaży.

-           warunki klimatyczne – utrzymywanie się niekorzystnej pogody może spowodować zmniejszoną podaż (np.: w rolnictwie)

-           nowe technologie – obniżą krzywą podaży i przesuną w prawo

-           substytucja

Zależność między podażą a ceną – zależność prosta – wzrost ceny powoduje wzrost podaży. Podaż jest funkcją ceny:

 

 

 

 

 

Zależności między popytem a podażą:

Cena równowagi – cena wyznaczana przez punkt przecięcia się krzywej popytu i podaży. Jest to cena, po której ilość dobra, którą chcą kupić nabywcy równa jest ilości tego dobra, którą chcą sprzedać sprzedawcy.

 

 

 

 

 

 

Nadwyżka konsumenta – pieniężna miara satysfakcji z konsumpcji. Wyraża się różnicą między wydatkami poniesionymi przez konsumenta na zakup określonej ilości dobra X po obowiązującej cenie rynkowej P a wydatkami, jakie byłby on w tym celu skłonny ponieść.

Nadwyżka producenta – różnica między przychodem uzyskanym ze sprzedaży określonej ilości dobra X po obowiązującej cenie rynkowej P a przychodem koniecznym do skłonienia producenta do dostarczenia tej ilości dobra X.

Klasyczna krzywa zależności podaży i popytu:

Krzywa AS, odzwierciedlająca ilości produktu oferowane przez przedsiębiorstwa przy różnych ogólnych poziomach cen, biegnie pionowo, ponieważ dzięki giętkości cen i płac na wszystkich rynkach podaż i popyt bardzo szybko się zrównują (klasycy założyli doskonałą giętkość cen i płac). Toteż przedsiębiorstwa dają podaż równą wielkości produktu potencjalnego bez względu na to, co się dzieje z cenami i inflacją.

Jeżeli wskutek zwiększenia podatków lub wprowadzenia bardziej rygorystycznej polityki pieniężnej konsumenci albo przedsiębiorstwa postanawiają wydawać mniej, ceny i płace szybko się zmieniają i przywracają pełne zatrud...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin