Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
SŁOWNICZEK PODSTAWOWYCH POJĘĆ
1
AKCJA Papier wartościowy reprezentujący część kapitału akcyjnego, przynoszący niestałe dochody.
CENA ZIEMI Obecna wartość, zróżnicowana w zależności od urodzajności ziemi, lokalizacji gruntów i ilość bogactw naturalnych. CZYNNIK CZASU W EKONOMII Prowadzenie analizy zjawisk gospodarczych w dwóch podstawowych okresach: krótkim i długim. W ekonomii rozróżnienie to nie jest związane z upływem czasu kalendarzowego.
DEALER Osoba kupująca i sprzedająca papiery wartościowe we własnym imieniu i na własny rachunek.
DOBRA Produkty lub usługi wytworzone przez ludzi i służące zaspokajaniu ich potrzeb. Rozróżnia się: DOBRA FINALNE, czyli dobra nabyte przez użytkownika; czyli są to dobra konsumpcyjne nabyte przez gospodarstwa domowe; DOBRA KAPITAŁOWE (inwestycyjne) nabywane przez przedsiębiorstwo; DOBRA CZĘŚCIOWO PRZETWORZONE (pośrednie) są nakładem w procesie produkcji innych przedsiębiorstw.
DUOPOL Szczególny przypadek oligopolu, gdy rynek opanowany został przez dwa przedsiębiorstwa o podobnej sile ekonomicznej. DYWIDENDA Wypłata w gotówce lub w udziałach części zysku do podziału, której wysokość ustala walne zgromadzenie akcjonariuszy.
EKONOMIA-nauka podejmująca próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób społeczeństwo wykorzystuje ograniczone zasoby do wytworzenia dóbr materialnych oraz usług w celu zaspokojenia ludzkich potrzeb.
EKONOMIA NORMATYWNA Badanie zjawisk gospodarczych polegające na formułowaniu sądów (zdań) wartościujących w rodzaju: jaki powinien być poziom cen, poziom produkcji, zatrudnienie lub jak powinny być kształtowane główne kierunki polityki gospodarczej.
EKONOMIA POZYTYWNA Badanie świata zjawisk gospodarczych takim, jakim on jest a nie jakim być powinien. Analizuje skutki zmian warunków ekonomicznych lub też różnych wariantów uprawianej polityki gospodarczej, bez formułowania sądów (zdań) wartościujących.
ELASTYCZNOŚĆ Miara reakcji (wrażliwości) popytu lub innej zmiennej (podaży, dochodu) na zmianę ceny.
ELASTYCZNOŚĆ CENOWA POPYTU Względna zmiana wilelkości popytu, wywołana przez względną zmianę ceny o jednostkę.
ELASTYCZNOŚĆ CENOWA POPYTU MIESZANA Względna zmiana wielkości popytu na jedno dobro, wywołana przez względną zmianę ceny na drugie dobro.
ELASTYCZNOŚĆ CENOWA PODAŻY Względna zmiana wielkości podaży, wywołana przez względną zmianę ceny o jednostkę.
GIEŁDA Instytucja zajmująca się dokonywaniem transakcji określonymi wartościami w określonym czasie i miejscu. Są giełdy pieniężne, towarowe i inne, np. ubezpieczeniowe, frachtowe.
GOSPODAROWANIE Proces dokonywania wyboru przez ludzi w zakresie wykorzystania ograniczonych zasobów w celu wytworzenia dóbr i usług oraz ich podziału między członków społeczeństwa.
GRANICA MOŻLIWOŚCI PRODUKCYJNYCH Alternatywne możliwości wytwarzania dwóch grup produktów, które społeczeństwo jest zdolne wytworzyć w ciągu danego okresu, wyko- rzystując do tego w całości i w jak najlepszy sposób zasoby oraz technologie produkcji.
INWESTORZY RYNKU KAPITAŁOWEGO Podmioty kupujące lub sprzedające walory kapitałowe.
INWESTYCJE NA RYNKU KAPITAŁOWYM Lokowanie pieniędzy w papiery wartościowe, głównie w celu uzyskania korzystnego dochodu płynącego z różnicy cen: między ceną zakupu a ceną sprzedaży.
KAPITAŁ Wartość, która przynosi określone dochody, np. zyski, procenty itp.
KONKURENCJA DOSKONAŁA Teoretyczny obraz pełnej konkurencji, wynikającej z przyjęcia mniej lub bardziej realistycznych założeń. Nikt z pojedynczych kupujących i sprzedających nie ma wpływu na cenę, która kształtuje się na rynku, jako wypadkowa starcia się popytu z podażą.
KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA Sytuacja, kiedy na rynku występuje niewiele przedsiębiorstw, które podzieliły między siebie rynek określonych produktów.
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA Teoretyczny obraz rynku, kiedy nie są spełnione niektóre warunki konkurencji doskonałej. Przejawia się w czterech formach: monopolu pełnego, duopolu, oligopolu i konkurencji monopolistycznej.
KONKURENCJA RYNKOWA Ścieranie się sił uczestników rynku, dążących do osiągnięcia swoich celów. Są trzy rodzaje konkurencji: między sprzedającymi, kupującymi oraz między sprzedającymi i kupującymi.
KONSUMENT Suwerenny podmiot gospodarczy, podejmujący decyzje dotyczące konsumpcji na podstawie własnych preferencji oraz istniejących ograniczeń obiektywnych (poziomu dochodów własnych i cen rynkowych nabywanych dóbr i usług).
KORZYŚCI SKALI PRODUKCJI Obniżenie kosztu jednostkowego, wywołane zwiększeniem rozmiarów produkcji, powodujące efektywniejsze wykorzystanie istniejących możliwości produkcyjnych.
KOSZT ALTERNATYWNY (Koszt utraconych korzyści) Utrata wartości, jaką można było uzyskać w wyniku zastosowania zasobów do produkcji innych dóbr i usług. Każdemu wyborowi ekonomicznemu towarzyszą dwa czynniki: koszty i korzyści. Wzrost korzyści z podjętej decyzji wiąże się z konieznością poniesienia kosztu alternatywnego.
KOSZT CAŁKOWITY Kc Ogólny nakład niezbę...
stary_hipis