znaki i sygnały wysyłane do innych przez nasze ciało(19 str).doc

(99 KB) Pobierz
Mowa ciała

 

 

 

TEMAT: Jakie  znaki  i  sygnały  wysyłane  przez  nasze  ciało mogą  być 

                 odczytane  przez  innych  ludzi.

 

 

 

          Komunikowanie  się  jest  to  porozumiewanie  się  międzyludzkie. Komunikacja  jest  procesem  złożonym – przekazywaniem  wiadomości pomiędzy  ludźmi  i  wśród  ludzi – za  pośrednictwem  symboli, którymi  są  słowa, sygnały  pozawerbalne (np. wyraz  twarzy, pozawerbalne  dźwięki  mowy, ruchy  ciała, gesty). Wiadomość  przekazywana  przez  nadawcę  podlega  zakodowaniu, a  z  kolei  kanałem  (wzrok, słuch, węch) dociera  do  odbiorcy, który  je  przyjmuje  i  odkodowuje. Potrzeba  komunikacji  jest  ogólnoludzka. Bardzo  wiele  ludzkich  potrzeb  jest  zaspokojonych  dzięki  temu  procesowi. Komunikacja  jest  istotnym  czynnikiem  międzyludzkich  relacji.

          Jak  wynika  z obliczeń  niemieckiego  naukowca, Alberta  Mahrabiana, tylko  7%  informacji  czerpiemy  z  tonu  głosu  i  aż  55%  z  języka  ciała.

Na  system  komunikacji  niewerbalnej  składają  się  nie  tylko  nasze   zachowania  i  gesty, ale  także  tony, półtony, postawy  i  nastroje. Na  ich  podstawie  można  odgadnąć  prawdziwe  intencje  rozmówcy, a  nawet  przewidzieć, jak  zachowa  się  ten  ktoś  za  chwilę.

Nasze  pragnienie, aby  być  zauważonymi  lub  zignorowanymi, komunikujemy  innym  nie  tylko  za  pośrednictwem  tego, co  mówimy, ale  także  tego, jak  to  wypowiadamy – nie  tylko  językiem  słów, lecz  także  bezgłośnym  językiem  ciała  i  naszego  stylu  ekspresji.

Praktyka  potwierdza, że  nie  można  wysnuwać  wniosków  na  podstawie  pojedynczych  gestów. Wymowa  ich  bowiem  może  być  fałszywa. Dopiero  zespół  gestów  i  zachowań  umożliwia  poznanie  tego, co  się  kryje  za  wypowiadanymi  słowami. 

      

 

 

         

                                                  - 2 -

 

 

          Przyjęcie  założenia, że  język  słów  jest  jedynym  środkiem  porozumiewania  się, byłoby  jednak  poważnym  błędem. Wyraz  twarzy, ruchy  ciała, gesty  oraz  charakterystyczne  cechy  głosu (takie, jak  zawieszenia  go) – wszystko  to  są  potężne  środki  komunikowania  się.

Komunikacja, w  sensie  przekazywania  informacji, jest  pojęciem  o  bardzo  szerokim  zastosowaniu. Jeśli  mówimy  o  ludziach, wówczas  kanałem  komunikacyjnym  mogą  być  słowa  lub  język  symboli, zwany  inaczej  językiem  kodu. Komunikacja  niewerbalna  służy  zazwyczaj  do  uzupełniania  mowy, do  wspomożenia  lub  wzmocnienia  przekazywanej  wiadomości.

          Schyłek  XX wieku  przyniósł  znaczny  postęp  w  dziedzinie  badań  nad komunikacją  niewerbalną. Przyczyniły  się  do  tego  między  innymi: rozwój  techniki  rejestracji  magnetofonowej, magnetowidowej, elektromiografia  czy  też  urządzenia, którymi  można  dokładnie  rejestrować  ruch  każdej  części  ciała  oraz  przy  współpracy  technik  komputerowych  wykreślać  płynność  tego  ruchu.  

          Te  same  słowa (np. „Kocham  Cię”) mogą  być  interpretowane  na  wiele  różnych  sposobów, zależnie  od  tego, czy  zostały  wypowiedziane  szeptem, ironicznym  tonem  głosu, ze  łkaniem, czy  towarzyszyły  przytuleniu się. Nasza  intuicyjna  ocena, że  czyjaś  wypowiedź  „nie  brzmi  szczerze”, często  oparta  jest  raczej na  tym  w  jaki  sposób  ten  ktoś  wypowiada  słowa  niż  na  treści  samych  słów. Żywym  przykładem  nie  językowych  sposobów  ekspresji  jest  opisywanie   nieraz  jeńców  wojennych, którzy  na  żądanie  wroga  odczytywali na  głos  pewne  teksty, lecz  zmieniali  intonację  głosu  tak, aby  ich  bliscy  oraz  inni  jeńcy  wiedzieli, że  nie  wierzą  naprawdę  w  to, co  mówią.

          Chociaż  jesteśmy  specjalnie  ćwiczeni  w  posługiwaniu  się  językiem, jakim  mówimy, niewielu  z  nas, z  wyjątkiem  studentów  szkół

dramatycznych, uczono  kiedykolwiek, jak  posługiwać  się  różnymi  formami  komunikacji  niewerbalnej. Niektóre  z  nich, takie  jak  płacz  i  śmiech, zdają  się  być  reakcjami  wrodzonymi. Innych  uczymy  się  w  sposób  nieformalny – dotyczy  to  na  przykład  wypowiadania  pozytywnej  oceny („Ach  jakież  to  wspaniałe!”) „negatywnym” tonem  w  celu  wyrażenia  ironii  czy  sarkazmu. Te  niewerbalne  komunikaty, przekazują  zwykle  jedynie  nieliczne  podstawowe  wymiary  uczuć  i 

                                                       - 3 -

 

 

postaw (upodobanie – niechęć, dominację  oraz  przychylność  wobec  innych), w  odróżnieniu  od  bardziej  złożonych  aspektów, które  można  wyrazić  za  pomocą  języka  werbalnego. Jedynym  ważnym  wyjątkiem  od  tej  zasady  jest  złożony  niewerbalny  język  znaków  używany  przez  głuchoniemych.

          W  szerokim  ujęciu  ekspresja  niewerbalna  oznacza  wszelkie  porozumiewania  się, które  nie  opiera  się  wyłącznie  na  słowach  lub  symbolach  słów. Aczkolwiek  ten  rodzaj  ekspresji  może  być  stosowany  łącznie z wypowiedzianymi  słowami (np. gdy  ktoś  mówiąc  uśmiecha  się  lub  gestykuluje), to  jednak  posługiwanie  się  nim  nie  wymaga  użycia  słów. Zainteresowanie  badaczy  skupia  się  na  wykorzystaniu  zachowań  niewerbalnych  jako  sposobu  porozumiewania  się – za  pomocą  jakiś  wyrazów  twarzy  czy  ruchów  przekazujemy  swoje  myśli  i  uczucia, a  także  wnioskujemy  o  myślach  i  uczuciach  innych  ludzi?

Badania  eksperymentalne  koncentrują  się  na  czterech  głównych  typach  ekspresji  niewerbalnej:

Ø    mimika  twarzy – emocje  ujawniają  się  na  twarzy

Ø    kinezjetyka – zajmuje  się  pozycjami  ciała, postawą, gestami  i  innymi  ruchami  ciała

Ø    proksemika – interesuje  się  przestrzenną  odległością  między  ludźmi, którzy  wchodzą  ze  sobą  w  jakąś  interakcję, jak  również  ich  stosunkiem  do  siebie (przejawiającym  się  w  kontakcie  dotykowym  i  wzrokowym)

Ø    prajęzyk – obejmuje  głosowe, lecz  niewerbalne  aspekty  porozumiewania  się – cechy  głosu, takie  jak  wysokość  i  natężenie  oraz  tempo  mówienia, wahania, błędy  oraz  inne  zakłócenia płynności  mowy  i  wreszcie  dźwięki  niejęzykowe, takie  jak  śmiech        i  ziewanie.

        

 

 

 

 

 

                                                       - 4 -             

 

 

          Ekspresja  ciała  jest  najważniejszą  częścią  komunikacji  niewerbalnej. Przejawia  się  ona  w  postaci  pojedynczych  lub  zespołowych  ruchów  i  gestów. U ludzi  można  wyróżnić  trzy  rodzaje  gestów:

ü    wrodzone

ü    nabyte

ü    dziedziczne.

Najprostszym  przykładem  gestu  wrodzonego  jest  założenie  dłoni  na  dłoń. Pozornie  nie  ma  znaczenia, która  dłoń  znajdzie  się  na  wierzchu, ale  spróbujemy  je  zmienić, a  odczujemy  wrażenie  niezgodności  z  przyzwyczajeniem.

Pod  wpływem  wychowania  przejmujemy  tzw. postawy  kluczowe: uśmiech  oznaczający  zadowolenie, zmarszczenie  brwi – zmartwienie  lub  kłopotliwą  sytuację. Skinięcie  głową  prawie  zawsze  i  wszędzie   wyraża  potwierdzenie (nawet  niewidomi  od  urodzenia  przytakują  ruchem  głowy). Przeczące  kręcenie  głową  wynieśliśmy  z  dzieciństwa, gdy  nie  chcąc  jeść, odwracaliśmy  głowę  od łyżeczki  z  jedzeniem. Uniwersalnym  gestem  jest  też  wzruszenie  ramion, wyrażające  brak  zrozumienia.

Naukowcy   twierdzą, że  im  wyżej  w  hierarchii  społecznej  stoi  dana  osoba, tym  jej  słownictwo  jest  bogatsze, a  gestykulacja  hamowana. Natomiast  u  osób  z  nizin  społecznych  gesty  przeważają  nad  słowami.

 

 

                                      OCZY  MÓWIĄ

 

Oczy  od  dawna  uważa  się  za  jedną  z  najbardziej  „wymownych”  części  ciała. Oczy  są  zwierciadłem  duszy – nie  jest  to  oryginalne  stwierdzenie, ale  znajduje  potwierdzenie  w  języku  ciała. Na  przykład  mrużenie  oczu  może  oznaczać  podstępność, bojaźliwość, a  nieraz  po prostu  krótkowzroczność. Oczy  szeroko  otwarte  to  przede  wszystkim  ufność  połączona  z  naiwnością, np. u  dzieci.

„Robi  się  oko” do  kogoś, kto  się  podoba, podczas  gdy  przeciwnicy  spotykają  się  „oko  w  oko”. Osobnicy, którym   nie można  ufać „nie 

 

                                                       - 5 -

 

 

patrzą  ci  prosto  w  oczy”, natomiast  ludzie  zakłopotani, nieśmiali  lub  pełni  szacunku „spuszczają  oczy  ku  ziemi”

Ogólnie  biorąc, wydaje  się, że  kontakt  wzrokowy  pomaga  ustalić  charakter  wzajemnego  stosunku  między  ludźmi – pozytywny  lub  negatywny, bliski  lub  „na  dystans”. Ludzie  skłonni  są  spoglądać  nawzajem  na  siebie, jeśli  się  lubią, lecz  starają  się  nie  patrzeć  na  współtowarzysza, którego  nie  lubią. Rubin rozszerzył  nieco  tę  zasadę. Obserwował  on  wzorce  kontaktu  wzrokowego  u  par  mieszanych  pod  względem  płci, które  czekały  razem  by  wziąć  udział  w  eksperymencie  psychologicznym. Te  pary, które  były  w  sobie  zakochane, częściej  patrzyły sobie  w  oczy  niż  pary  nie zakochane. Chociaż  z  obu  tych  badań  wynika, że  kontakt  wzrokowy  jest  przejawem  pozytywnego  stosunku  do  drugiej  osoby, nie  zawsze  jest  to  prawdą. Według  Ellsworth  i  Carlsmitha  kontakt  wzrokowy  służy  do  intensyfikacji  treści  werbalnej  danego  stosunku, bez  względu  na  to, czy  jest  on pozytywny, czy  negatywny.

          Wiadomo  od  dawna, że  wpatrywanie  się  sygnalizuje groźbę, a  w  wielu  kulturach  w  różnych  częściach  świata  silna  obawa  przed  destrukcyjną  magią  „uroku”, czyli  „złego  oka”, co  spowodowało  nałożenie  „tabu”  na  wpatrywanie  się. Wpatrywanie  się  jest  dla  ludzi  wrodzonym  sygnałem  zagrożenia. Kiedy  osoba  wpatrująca  się  dostarcza  dodatkowych  „sugestywnych”  sygnałów  lub  wpatruje  się  w  takiej  sytuacji, w  której  reakcje  zbliżenia  są  odpowiednie  lub  mogłyby  okazać  się  nagradzające, wówczas  należałoby  oczekiwać, że  kontakt  wzrokowy  będzie  bodźcem  raczej  przyciągającym  niż  odpychającym. 

          C.C. Jung, szwajcarski  twórca  typologii  opartej  na  podziale  ludzi  na  introwertyków  i ekstrawertyków, był  zdania, że  ludzi  zapatrzonych  w  siebie  można  odróżnić  po  ich  spojrzeniu. Introwertyk  ma  oczy  nieco  głębiej  osadzone, natomiast  ekstrawertyk  otwiera  je  szeroko, a  jego  spojrzenie  jest  żywe  i  pełne  zainteresowania. 

 

 

           

 

                                                 - 6 -

 

                                     

                                           ZBLIŻENIE

 

A.      „Pokerowe  ciało”  jest  równie  ważne  jak  „pokerowa  dusza”

 

Ruchy  i  postawa  ciała  są również dobrymi  aczkolwiek subtelnymi  wskaźnikami  pozycji (statusu)  ludzi. Gdy  dwoje  ludzi  spotyka  się  ze  sobą, wówczas  bardziej  rozluźnioną  postawę  przybiera  zwykle  ten, kto  ma  wyższy status. Oznacza  to, że  osoba  o wyższej  pozycji  będzie  raczej  siedzieć  niż  stać, rozsiądzie  się  wygodnie  lub  podeprze  zamiast  siedzieć  wyprostowana, a  także  przybierze postawę  bardziej  asymetryczną (np. założy  nogę  na  nogę). Przyjęcie  bardziej  rozluźnionej  postawy  przez  osobę  o  niższym  statusie  uważa  się  na  ogół  za  zachowanie  świadczące  o braku szacunku  lub  nawet  wyzywające.

Nie  tylko  postawa  ciała, ale  także  sposób  chodzenia  może   wyrażać  pewność  siebie  i  status. Ktoś, kto  chodzi  sztywno  lub  niezdecydowanie, wywiera  zupełnie inne wrażenie  niż  ten, kto  stąpa  żwawo  i  bez  wysiłku. W  niektórych  wypadkach  informacje  zawarte  w  sposobie  chodzenia  danej  osoby  są  znacznie  ważniejsze  niż  fakt, podąża  on  do  określonego  miejsca  przeznaczenia. Szczególnie  żywym  przykładem  tego  jest  tak zwany  murzyński chód, dość  typowy  dla  młodych  czarnych mężczyzn, zwłaszcza  w dzielnicach  tworzących  getto  murzyńskie. Chód  ten  jest niedbałym  i  rytmicznym  przechadzaniem  się. Jedna  ręka, z dłonią  lekko  stuloną, kołysze  się  wzdłuż  boku, podczas  gdy  druga  albo  zwisa  miękko, albo  też  palce  jej  wsunięte  są  do  kieszeni. Głowa  bywa  lekko  podniesiona  i  przechylona  na  bok. Do  tego  oryginalnego  wzorca  każdy  mężczyzna  dodaje  pewne  oryginalne  komponenty, tworząc  swój  własny, indywidualny  styl. Chodząc  w  ten  sposób, czarnoskórzy  mężczyźni  komunikują szereg informacji  o  sobie – o  swym  szacunku  dla  samego  siebie, męskości, opanowaniu  oraz  o  odrzuceniu  autorytetów.

Inną  ekspresyjną  formą  ruchów  ciała  są  gesty. Potakiwanie  czy przeczenie  ruchem  głowy, uścisk  dłoni, rozkładanie  rąk, czy  wskazywanie. Podobnie   jak wiele  innych  zachowań  niewerbalnych,

 

                                                     - 7 -

 

 

gesty  mogą  informować o  emocjach, statusie, przychylności  lub  zainteresowaniu.

 

  B.    Język  dłoni  i  rąk

  

Nasze ręce  są  bardzo gadatliwe. Z  pozornie  nieważnej, nerwowej  gry  palców, można  odczytać  myśli. Ręce  nic  nie  chcą  przemilczeć  i zataić  żadnej  informacji.

Ø    Ręce  całkiem  przekręcone – taki  układ  rąk  wskazuje  na  zagmatwane  życie  uczuciowe. Wnętrza  dłoni  są  zakryte, co  może  świadczyć, że  osoba  ta  próbuje  coś  zataić.

Ø    Szukanie  oparcia – palec  znajduje  się w  zaciśniętej  dłoni  drugiej  ręki, co  sygnalizuje, że  nasz  rozmówca  nie  bardzo  wie, co   ma  dalej  mówić.

Ø    Pocierające  się  łagodnie  opuszki palców, układ  dłoni  dowolny – ruchy takie  wskazują, że  dana osoba  znajduje  się  w  kłopotliwej  sytuacji, nie  chce  angażować  się  w  jakąś  sprawę, która  nie  jest  po  jej  myśli.

Ø    Ręce  tkwią  głęboko  w  kieszeniach  spodni – to postawa  nieprzenikniona. Człowiek  ten  nie  chce  zdradzić  swojej  reakcji. Cechuje  go  skrywanie  własnych  odczuć  i   zamierzeń.

Ø    Zaciśnięta  pięść, schowana  za  plecami  i  podtrzymywana  w  nadgarstku  drugą  dłonią – oznacza, że  rozmowa  może  mieć  ostry  lub  nieprzyjemny  przebieg  i  stanowi  odniesienie  do  ukrytej  broni, gotowej  uderzyć  znienacka.

Ø    Ręce  splecione  na  piersi – sugerują  frustrację  i  negatywne  nastawienie  psychiczne. Im  wyżej  są  trzymane, tym  gorszy  jest  humor  ich  właściciela, podobnie  jak  stosunek  do  tego, co  słyszy. W  takim  przypadku  najlepiej  jest  dać  mu  możliwość  wypowiedzenia  się, pomóc  sformułować  jakąś  myśl, a  na  pewno  nie  przerywać, gdyż  to  tylko  pogłębiałoby  jego  frustrację.

Ø    Podpieranie  głowy – gest  ten  najczęściej  wskazuje  na  zmęczenie, kłopotliwą  sytuację, w  jakiej  ta  osoba  się  znajduje  lub  znużenie  czyjąś  długotrwałą  przemową.

 

- 8 -

 

 

Ø    Pocieranie  lub  dotykanie  koniuszka  nosa – oznacza  stan  zamyślenia  lub  próbę  szukania  wyjścia  z  trudnej  sytuacji

Ø    Ręce  w  kieszeniach, a  kciuki  na  zewnątrz – są  wyrazem  siły psychicznej  i  dużej  pewności  siebie. Osoba  tak  trzymająca  ręce  jest  gotowa  przyjąć  wyzwanie  i  zbytnio  nie  obawia  się  niemiłych  dla  niej  niespodzianek.

Ø    Dłonie  wsunięte  do  tylnych  kieszeni – taka  postawa  ujawnia, że  osoba  ta  posiada   duże  ambicje  zawodowe  lub  dotyczące  danej  sprawy, ukrywa  to  jednak, ma  wrodzoną  nieśmiałość  lub  brak  siły  przebicia.

Ø    Trzymanie  rąk  w  kieszeniach  z  przodu – stanowi  próbę  podkreślenia  swojej  doniosłej  roli  w  jakiejś  sprawie. W  rozmowie  z  tą  osobą  musimy  pamiętać  o  takcie  i  dyplomacji, gdyż  łatwo  ją  urazić.

 

  „Gdy  oczy  mówią  jedno, a  usta  drugie, wówczas  doświadczony    człowiek  polega  na  mowie  oczu” -  Ralph  Waldo  Emerson

 

           Chociaż  istnieje  wiele  różnych  kanałów  komunikacji, służących  do  wyrażania  myśli  i  uczuć (werbalny, wokalny, mimiczny, ruchowy), to  jednak  zakładamy  zwykle, że  wszystkie  one  wyrażają  to  samo. Jeśli  ktoś  mówi  „Jestem  szczęśliwy”, to  oczekujemy, że  powie  to  w    sposób  radosny, że  będzie  się  przy   tym  uśmiechał, że  jego  ruchy  będą  żywe  i  swobodne. Jeżeli  jednak  istnieje  rozbieżność  między  różnymi  kanałami, to  jak  wówczas  ocenimy  tę  reakcję? Przypuśćmy, na  przykład, że  ktoś  powiedział  „Jestem  szczęśliwy”  drżącym  głosem, z  trzęsącymi  się  rękoma. Czy  pomyślelibyśmy, że  rzeczywiście  czuje  się  szczęśliwy? Czy  też  bylibyśmy  bardziej  skłonni  określić  tę  reakcję  jako  zdenerwowanie  lub  strach? Jeśli  opowiedzielibyśmy  się  za  tą  drugą  możliwością, wówczas  oznaczałoby  to, że  polegamy  bardziej  na  sygnałach  niewerbalnych  niż  werbalnych.

          Jak  wykazują  badania  jest  to  bardziej  charakterystyczna  reakcja  na  rozbieżne  informacje. Na  podstawie  tych  danych  Mehrabian  sformułował  prowizoryczny  wzór  przedstawiający  wpływ  każdego  z  kanałów  na  ogólną  interpretację  przekazanej  informacji:

 

                                                - 9 -

 

          

           Ogólne  uczucie = 7% uczucia  wyrażonego  słowami + 38%      

           uczucia  wyrażonego  głosem  + 55% uczucia  wyrażonego  mimiką

 

Równanie  to  podaje  ocenę  względnej  ważności  tych  kanałów: wskazuje, że  ludzie  skłonni  są  najbardziej  ufać  twarzy, a  mniej  słowom. Może  to  wynikać  stąd, że  kanał  werbalny jest najbardziej  świadomie  sterowany  i  kontrolowany  przez  nadawcę. Przypuszczalnie  kanały  niewerbalne  nie  są  tak  dobrze  kontrolowane  i  dlatego  odzwierciedlają  w  sposób  bardziej  bezpośredni  głębsze, prawdziwe  uczucia  i  postawy danej  osoby.

           Sarkazm  jest  dobrym  przykładem  tego  rodzaju  niespójnego  komunikatu, o  którym  pisałam  wcześniej. W  sarkastycznej  wypowiedzi  człowiek  formułuje  werbalnie  sąd  dodatni (np. „To  jest  wspaniałe”), lecz  mówi  to  „negatywnym”  tonem  głosu  i  z  grymasem  na  twarzy, który  implikuje: „To  jest  okropne”. Przeciwieństwo  sarkazmu  jest  również  typowym  przykładem  niespójnego  komunikatu. Dana  osoba  mówi  coś  negatywnego (np. „Ty  idioto”), lecz  w sposób  tak  pozytywny  pod  względem  niewerbalnym, że  cały  ten  komunikat  jest  interpretowany  jako  serdeczna, żartobliwa  akceptacja. Takie  niespójne  komunikaty  często  występują  w  sytuacji, w  której mówiący  ma  mieszane  uczucia  w  stosunku  do  danej  osoby  czy  zdarzenia.                                                                                                           Niekiedy  takie  niespójne  komunikaty  mogą  wywierać  bardzo  ujemny   wpływ  na  ludzi, a  nawet  powodować  trwałe  zaburzenia. Wyobraźmy  sobie  rodzinę, w  której  dzieciom  mówi  się, że  są  kochane, lecz  jednocześnie  stale  otrzymują  one  niewerbalne  komunikaty, ze  rodzice  są  wobec  nich  obojętni. Ten  sposób  komunikowania  się  terapeuci  zaobserwowali  w  rodzinach  dzieci  cierpiących  na  schizofrenię, co doprowadziło  do  wysunięcia  teorii  schizofrenii, zwanej teoria  blokady („podwójnego  wiązania”). Według  tej  teorii, komunikat  blokujący  jest  to  taki  komunikat, który  zawiera  dwie  lub  więcej  niezgodnych  informacji, wymagające  od  danej  jednostki   niemożliwych  do  pogodzenia  reakcji.

 

 

         

                                                - 10 -

 

                             

                         GESTY  WOKÓŁ  TWARZY

 

Duża  ilość  i  różnorodność  gestów  wokół  twarzy  często  uchodzi  naszej  uwadze.

ü    Zakrywanie  ust  palcami  albo  dłonią – jeśli  to  my  mówimy, a  słuchająca  osoba zakrywa  usta, oznacza, że  uważa  ona, że  mówimy  nieprawdę.

ü    Pocieranie  nosa – jest  słabszą  formą   zakrywania  ust. Osoba  ta  sądzi, że  zakrywanie  ust  byłoby  nie  na  miejscu, więc  pociera  nos. Powodem  może  być  też  swędzenie  skrzydełek  nosa  przy  próbie  kłamstwa  ze  strony  tej  osoby. Wywołane  jest  to  podrażnieniem  zakończeń  nerwowych  stymulowanych  przez  mózg.

ü    Bariera  z  dłoni – chroni  przed  ryzykiem  wypowiedzenia  zbyt  zobowiązujących  słów.

ü    Splecione  ręce, sylwetka wyprostowana – jest  to  tzw. postawa  zderzak. Dana  osoba  czuje  się  wystawiona  na  ataki, jest  wrażliwa, przygotowana  na  agresję.

ü    Kółko  z  palca  wskazującego  i  kciuka – wzmocnienie  słów, jednocześnie  pytanie  do  siebie: „czy  wyrażam  się  jasno?”.

ü    Gesty – bariery – wszystkie  gesty  poprawiania  krawata, spodni, marynarki  lub  strzepywanie  niewidocznego  pyłku. Wyrażają  obawę  przed  niechętnym  przyjęciem  lub  agresją.

ü    Zaciśnięta  pięść – może  towarzyszyć  tylko  niektórym  słowom, może  walić  w  stół  lub  „boksować  powietrze”, w  każdym  wypadku  wyraża  siłę  i  przekonanie   o  sukcesie.

ü    Pocieranie  podbródka – spontaniczny  gest  kontaktu  ze sobą, mający  dodać  pewności  siebie.

ü    Bawienie  się  okularami – przecina  kontakt  z  rozmówcą, by  na  nowo  skoncentrować  się  na  innym  temacie. Gest blokujący  porozumienie.

 

 

                           

 

 

                                                  - 11-

 

 

                           STANY  EMOCJONALNE  A  GESTY

 

Na  podstawie  zachowania  osoby, z  którą  prowadzimy  rozmowę, możemy  zorientować  się, jakie  jest  jej  nastawienie  do  nas, a  także  przewidzieć  niektóre  reakcje:

ü    Niezdecydowanie – wyraża  się  w  obgryzaniu  ołówka, paznokci, czyszczenia  okularów, wierceniu  się, zakładaniu  nogi  na nogę, patrzeniu  raz  w  jedną, raz  w  drugą  stronę, braniu  jakiegoś  drobnego  przedmiotu  do  ręki  i  odkładaniu  go.

ü    Chęć  dalszego słuchania – wyraża  pocieranie dłoni  o  dłoń, pochylenie  do przodu  głowy  lub  całego  ciała, patrzenie  na  rozmówcę,

ü    Głębokie  zamyślenie – to  ściskanie  palcami  skrzydełek  nosa, patrzenie  w  pustkę, głębokie  oddychanie.

ü    Chęć  przerwania  mówiącemu – oznacza  palec  wskazujący  podniesiony  do  ust, wdychanie  powietrza, podniesiona  lekko ręka, wzrok  uciekający  w  bok, kładzenie  dłoni  na  ramieniu  rozmówcy  lub  bawienie  się  jakimś  przedmiotem.

ü    Zdenerwowanie – ujawnia  się  w  uderzeniu  ręki  o  rękę, przestępowaniu  z  nogi  na  nogę, wierceniu  się  i  szybkim  oddychaniu.

ü    Niechęć, dezaprobata – sugerują  to  zaciśnięte  usta, pocieranie  nosa, spoglądanie  w  bok, stawanie  bokiem  do  rozmówcy.

ü    Chęć  wycofania  się  z  rozmowy – wskazuje  na  to  obejmowanie  dłońmi  swoich  barków  lub  ramion, zakładanie  ręki  na  rękę, patrzenie  w ziemię, odwracanie  się, odwracanie  tylko  wzroku, lekkie  garbienie  się, zasłanianie  ust  dłonią.

ü    Wywyższanie  się – oznacza  podnoszenie  palców  do  góry, wskazywanie na  kogoś  palcem, patrzenie  z  góry, obejmowanie  dłońmi ramion lub  stołu.

ü    Zakończenie  rozmowy – to  prostowanie  się, wstawanie, zaglądanie  do  dokumentów, papierów  lub  teczki, podniesiona  głowa, nie patrzenie  na  rozmówcę.

        

 

                                              - 12 -

 

 

          Nastawienia  rozmówcy  wyrażają  następujące  zachowania  i  gesty:

Nastawienie  pozytywne:

·       postawa  otwarta, zrelaksowana,

·       ramiona  proste, rozchylone,

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin