Logistyka - opakowania i znakowanie towarów.doc

(62 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 

Logistyka

 

OPAKOWANIA

I

ZNAKOWANIE TOWARÓW

 

 

 

 

 

1.    Definicja opakowania

 

Pod pojęciem opakowania rozumie się dającą się oddzielić powłokę pakowanego towaru, mającą go chronić i zabezpieczać przed wpływami otoczenia oraz oddziaływaniem energii mechanicznej  w czasie trwania procesu transportowego.

Według definicji zawartej w PN-88/0-79000 opakowanie jest wyrobem przeznaczonym do ochrony innych wyrobów przed uszkodzeniami, a także do ochrony otoczenia przed szkodliwym oddziaływaniem zapakowanego towaru.

Samo opakowanie jest wg normy DIN 55 405 jednostką składającą się z:

·         Środka opakowaniowego – jest wyrobem z materiału opakowania, przeznaczonym do pokrycia zapakowanego towaru lub utrzymania go w całości

·         Materiału opakowania – to materiał, z którego wyprodukowane jest opakowanie

·         Pomocniczych środków opakowaniowych – obejmują środki, które wraz ze środkami opakowaniowymi służą do opakowania, zamknięcia i przygotowania do wysyłki pakowanego towaru.

 

2.Funkcje opakowania

 

a)  Funkcja produkcyjna – opakowanie umożliwia przygotowanie odpowiedniej ilości towarów na wejście do produkcji i pobranie odpowiedniej ilości towarów na wyjście z produkcji.

b)  Funkcja marketingowa – opakowanie wielu towarów stanowi istotną część strategii marketingowej wyrobu, która sprawia, że towar staje się możliwy do odróżnienia od towarów konkurencji.

c)   Funkcja użytkowa – zalicza się do niej ponowne zastosowanie opakowanie u nabywcy  lub zastosowanie do innych celów.

d)  Funkcja logistyczna – opakowanie powinno ułatwi wykonywanie innych procesów logistycznych , warunkują sprawność czynności transportowych, manipulacyjnych i transportowania.

 

Logistyczne funkcje opakowania są następujące:

a)    Funkcja ochronna – ochrona towaru przez opakowanie jest uważana za najważniejszą logistyczną funkcję opakowania; opakowanie powinno zabezpieczać ładunek przed utratą lub obniżeniem jego jakości w drodze od producenta do konsumenta; opakowanie powinno chroni c towar przy wysyłce przed obciążeniami mechanicznymi i klimatycznymi (wilgotność, temperatura); ma utrudniać kradzież znajdującego się wewnątrz towaru.

b)   Funkcja magazynowa – od opakowania wymaga się, aby ułatwiało ono magazynowanie towaru, tzn. opakowanie powinno nadawać się do układania w stosy; kształt i wymiary muszą pozwalać na bezpośrednie układanie poszczególnych opakowań na sobie; musi poza tym umożliwia wykorzystanie przestrzeni magazynowej,

c)    Funkcja transportowa – opakowanie ma za zadanie ułatwić transport; przy stosunkowo niewielkiej masie opakowania, jego kształt i wymiary powinny pozwolić na optymalne wykorzystanie pojemności środka transportowego,

d)   Funkcja manipulacyjna – polega na ułatwieniu prowadzonych robót ładunkowych ręcznie i mechanicznie,

e)    Funkcja informacyjna – opakowanie jest nośnikiem informacji; opakowanie powinno być tak oznaczone (np. kolorem lub napisami), aby pracownik kompletujący zamówienie w magazynie mógł łatwo zidentyfikować żądane towary; opakowanie towarów kruchych, szybko psujących się, wymagających specjalnego traktowania przy wysyłce powinny być wyraźnie oznakowane symbolami rysunkowymi, znakami lub objaśnieniami,

f)      Funkcja utylizacyjna – ma bardzo duży związek z procesami logistycznymi, gdyż recykling i utylizacja wykorzystywanych wielokrotnie opakowań to także składnik logistyki zwanej logistyką odpadów; jest to ponowne wykorzystanie opakowań przez przedsiębiorstwa lub też wykorzystanie zużytych opakowań jako surowców wtórnych.

 

3. Jakość opakowań

 

Podstawowymi czynnikami, które decydują o  jakości opakowań i składają się na proces ich powstawania są:

-          projektowanie i opracowanie wzorów opakowań,

-          opracowanie założeń i technologii produkcji,

-          wybór i zakup tworzyw opakowaniowych oraz surowców pomocniczych,

-          wybór i zastosowanie odpowiedniej techniki produkcji

-          kontrola jakości opakowań

 

Przed przystąpieniem do projektowania opakowania należy przeanalizować wiele czynników wpływających na wybór konstrukcji opakowania czyli: masę, wymiary i kształt wyrobu, możliwość przeprowadzania demontażu opakowania po jego opróżnieniu z towaru, własności chemiczne wyrobu (wytrzymałość, odporność na działanie wstrząsów), odporność na korozję oraz oddziaływanie czynników klimatycznych, atmosferycznych i biologicznych, przewidywaną technikę transportu i przeładunków, wartość wyrobu.

 

4. Podział opakowań

 

Opakowania najczęściej dzieli się według:

A.    Tworzywa – drewno, metal, szkło, tworzywo papierowe, tworzywo sztuczne, tkaniny

B.    Formy konstrukcyjnej – skrzynie, klatki, pudła, beczki, butle, worki

C.    Podatności na składanie i rozbieranie – nierozbieralne, składane, składane gniazdowo

D.   Przeznaczenia – jednostkowe (np. pudełko), zbiorcze (np. skrzynia), transportowe (np. kontener)

E.    Trwałości – jednorazowego użytku, wielokrotnego użytku

F.     Formy rozliczeń – sprzedawane, pożyczane, zwrotne

G.   Związku z produktem – bezpośredni (stykają się z produktem), pośredni (nie stykają się z produktem)

 

Opakowalnictwo należy do tych dziedzin gospodarki, które się bardzo szybko rozwijają. Powstają coraz to nowe konstrukcje opakowań, stosuje się nowoczesne tworzywa, zwłaszcza będące kombinacją różnych rodzajów materiałów (np. papieru, metalu i tworzyw sztucznych). Szczególne znaczenie przypisuje się funkcjom marketingowym opakowań, ale trzeba wyraźnie zaznaczyć ważność funkcji logistycznych. Rozwój opakowań i doskonalenie ich funkcji logistycznych zwiększają sprawność i niezawodność procesów logistycznych, a także umożliwiają redukcję kosztów tych procesów.

 

5. Znakowanie opakowań

 

Znakowanie opakowań transportowych odgrywa bardzo dużą rolę  w organizacji i technice procesu transportowego. Brak właściwych oznaczeń dotyczących przeznaczenia ładunku , jego wrażliwości, sposobu obchodzenia się z nim w czasie transportu może doprowadzić do poważnych uszkodzeń lub całkowitej utraty wartości użytkowej lub funkcjonalnej ładunku, a tym samym – wzrostu kosztów logistycznych.

Właściwe oznakowanie zabezpiecza ładunek przed uszkodzeniami mogącymi powstać w czasie transportu i informuje pracowników ładunkowych o zachowaniu właściwej ostrożności podczas wykonywania robót. Znakowanie opakowań spełnia rolę instruktażową  dla przewoźnika oraz usprawnia prace ewidencyjne

W Polsce od  01.07.1991 r.  Obowiązuje norma PN-91/0-79252. Opakowania transportowe z zawartością. Znaki i znakowanie .Wymagania podstawowe.

Zgodnie z tą normą znaki dzielą się na:

§         zasadnicze

§         informacyjne

§         niebezpieczne

§         manipulacyjne

 

Znaki zasadnicze zapewniają rozpoznanie podstawowych cech produktu oraz miejsca przeznaczenia. W grupie tej znajdują się znaki: identyfikacji, odbiorcy i miejsca przeznaczenia.

 

Znaki informacyjne umożliwiają bliższe rozpoznanie ładunku. Do grupy tych znaków należy oznakowanie zawierające dane o: masie opakowania wraz z zawartością, o wymiarach opakowania oraz o nadawcy opakowania transportowego.

 

Znaki niebezpieczeństwa wskazuję na szczególne cechy ładunku, groźne dla ludzi i otoczenia. Ładunki oznaczone tymi znakami wymagają stosowania specjalnych środków ostrożności podczas magazynowania, manipulacji ładunkiem oraz w czasie transportu. Do znaków tych należą znaki określające: materiały wybuchowe, gaz, materiały łatwopalne, materiały samozapalne, materiały trujące, żrące i promieniotwórcze.

 

Znaki manipulacyjne nakazują określony sposób obchodzenia się z ładunkiem podczas transportu i magazynowania oraz wszelkich innych manipulacji. Do grupy tej zaliczane są następujące oznaczenia określające ładunki tłukące się i reagujące na wstrząsy, kruche , łamliwe, aparaty precyzyjne, zakaz używania haków, nakaz ochrony przed nagrzaniem, miejsca zakładania uchwytów, nakaz ochrony przed wilgocią, środek ciężkości oraz ładunki łatwo psujące się. Znaki manipulacyjne wskazują wrażliwość c ładunku i informują o sposobie obchodzenia się z nim w czasie transportu i magazynowania, czyli ostrzegają przed stratami, jakie mogą powstać podczas przewozu i magazynowania

 

6. Kody kreskowe

 

Kod kreskowy jest graficznym odzwierciedleniem znaków, stanowiących kombinację jasnych i ciemnych elementów (równoległych kresek o zróżnicowanych szerokościach) mających na celu ich maszynowy odczyt.

 

Do czego służą te znaki:

 

Znaki te służą do kodowania danych identyfikujących określanych za pomocą symbolu graficznego, odczytywanego automatycznie przez czytniki (skanery).

 

Rodzaje kodów kreskowych:

 

Obecnie znanych jest ponad 200 kodów, częściej stosuje się ich ok.50, a masowo 8

Wyróżniamy m. in. kody:

§         UPC

§         EAN

§         JAN

§         IAN

§         EAN 13 (kod główny i do oznaczania jednostki konsumenckiej)

§         EAN 8

§         EAN 128 (kod uzupełniający , do oznaczania miejsca produkcji I numeru serii)

§         DUN 14 (do oznaczania jednostki wysyłkowej)

 

KORZYŚCI Z WPROWADZANIA KODÓW KRESKOWYCH:

 

-          Możliwość uzyskiwania przez odbiorców sprzedawanych towarów bieżącej, szczegółowej informacji na temat zbytu

-          Przyspieszenie obrotu towarowego i zmniejszenie wydatków związanych z ruchem towarów

-          Oszczędność czasu pracy przeznaczonego na inwentaryzację towarów o ok. 25%

-          Oszczędność siły roboczej przy magazynowaniu o ok. 20%

-          Zmniejszenie wielkości zapasów o ok. 30%

-          Usprawnienie wzajemnych relacji między handlem i produkcją

-          Polepszenie ochrony majątku jednostek handlowych

-          Przyspieszenie obsługi klientów o około 15%

-          Usprawnienie wymiany handlowej z zagranicą

-          Operatywne zarządzanie magazynami i placówkami handlowymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uproszczony schemat drogi życia opakowania

 

 

 

Pozyskiwanie surowców

 

 

 



 

Wytwarzanie materiału

opakowaniowego

 



 

 

Wytwarzanie opakowania

 

 



 

Pakowanie

 



 

Dystrybucja / handel

 



 

Użytkowanie / zużycie

 









 

Odpady bezużyteczne

Zbiórka odpadów użytecznych







sortowanie

             



 

 

 











 

spalanie

Pełne sortowanie





Składowanie na wysypiskach

             

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin